pearlsofpassion schreef: ↑vr 26 feb 2021, 00:17
Nee, 94% in deze studie staat er toch. Geen 100. Dus 6% wordt alsnog vrij ernstig ziek.
En dat is maar 1 studie natuurlijk. Wel veel mensen bestudeerd, maar dan nog..
Bij Pfizer zou volgens het EMA (na 2 prikken! In deze Schotse studie is maar 1 prik gebruikt) maar 5% überhaupt nog ziek worden. Dus hoeveel daarvan ernstig?
Nee. Het gaat om kansreducties. ‘Vaccine efficacy is the percentage reduction of disease in a vaccinated group of people compared to an unvaccinated group’
Jij vergeet volgens mij mee te rekenen dat niet iedereen ziek wordt.
Zo zijn er in de Israëlische study met meer dan 600.000 mensen per groep, in totaal iets van 10.000 Corona gevallen en ik geloof 370 ziekenhuis opnames
Daar is de effectiviteit van het vaccin betekent op 90%: de kans dat iemand in de vaccin groep opgenomen moet worden in het ziekenhuis met COVID19 is met 90% afgenomen. Gerekend vanaf 7 dagen na de 2e vaccinatie.
Datzelfde is het EMA getal; in de vaccin groep is de kans dat iemand ernstig ziek wordt met 94% afgenomen tov de controle groep.
Vaccine effectiviteits studies nemen verschillende parameters mee als uitkomstparameters, zoals percentage reductie in besmetting, ziekte, ernstige ziekte en dood. Die worden in de studies die er nu zijn berekend ten opzichte van de hele groep.
((Ik zit mij ineens af te vragen of ik dat eerder zelf niet ook anders geïnterpreteerd heb, het is best een lastig getal om intuïtief te begrijpen ))