Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
Ik vond het heerlijk :)
Hebben daarna ook even wat rustiger aan gedaan hoor ;) terug naar 24,5
Door Ike
Hier ook hoor, heerlijk  :D
De temperatuur laat ik hier niet veel verder oplopen dan n graad of 21/22 anders
zit ik in m'n bikini  :biggrin2:
We hebben bruinkool briketten om m n poos rustig te laten gloeien, dan blijft t
ook nog lang aangenaam  ;)
Van t weekend uitgeprobeerd om in de nacht twee briketten op t gloeiende hout te leggen......
waren smorgens om 9uur beneden en de kachel was nog warm!  :o :D
Kan je zo weer doorstoken!
Door Nadia
Die briketten moet ik ook hebben!! Waar halen jullie deze? Had eens vluchtig gegoogled maar kwam alleen maar gigantische pallets tegen.

Het was tot 12 uur nog steeds 19,5 graad in huis. Toch is de vlam er weer in ;)
Door Ike
Heb ze via internet......zijn thuis bezorgd, 100 kilo....klinkt als veel maar
dat valt wel mee  ;)
Heb eerst een pak zo los gekocht (bij een bedrijf die haardhout verkoopt) een tijdje terug om
uit te proberen en nu de eerste keer zo via internet besteld  :)
Door Anne in Zweden
Nadia schreef: Whoesjjj. 27 graden vanavond. Ben benieuwd hoe warm het  morgenvroeg is
Is dat wat de thermostaat aangeeft, of is het echt in de hele kamer zo warm dan? Hier hangt de thermostaat zo ongunstig dat die al snel 26 graden aangeeft, terwijl het twee meter verderop lang niet zo warm is.
Door Nadia
Anne in Duitsland schreef: Is dat wat de thermostaat aangeeft, of is het echt in de hele kamer zo warm dan? Hier hangt de thermostaat zo ongunstig dat die al snel 26 graden aangeeft, terwijl het twee meter verderop lang niet zo warm is.
Thermostaat hangt inderdaad ongunstig. Recht tegenover de haard. Ideale plek wel om temp te meten zonder de haard aan.
In de rest van de kamer is het zo'n 1-1,5 graad kouder. Gemeten met babyfoon.
Door zurca
Bruinkoolbriketten zijn alleen niet echt milieuvriendelijk enzo :-\
Je hebt ook gewoon houtbriketten.... die zijn in dat aspect een stuk beter.

Briketten van zaagsel, paraffine of bruinkool zijn uit milieuoogpunt derde keus. Paraffine bevat stoffen die bij verbranding schadelijke stoffen opleveren, zoals roetdeeltjes. Uit bruinkoolbriketten komen stikstofoxiden (NOx), fijnstof, zwaveldioxide (SO2) en koolmonoxide (CO) vrij. Verder komen bij het stoken giftig arseen en zink in de lucht.

Houtbriketten zijn de eerste keus voor de houtkachels stoken in huis. Ze bestaan uit geperste houtkrullen en houtvezels: afvalproducten uit de houtindustrie. Verder zitten er geen toevoegingen in. Houtpellets bestaan uit dezelfde grondstoffen, maar zijn veel kleiner dan houtbriketten. Alleen een pelletkachel of cv-ketel is geschikt voor het stoken van houtpellets. We zien steeds meer pelletkachels. Als brandstof gebruiken ze dus gedroogd hout dat onder hoge druk tot cilindervormige korrels is samengeperst. Met een rendement van meer dan 80% zijn ze vriendelijk voor het milieu... en de portemonnee.
Door doranto
Die wij hebben heeft zelfs meer dan 90% rendement. Vandaar dat je buiten niets ruikt en geen rook uit de schoorsteen ziet komen.
Na 1 hele dag stoken heb ik ook maar nog geen half kopje as in de lade liggen.  :biggrin2:
Door zurca
Doranto schreef: Die wij hebben heeft zelfs meer dan 90% rendement. Vandaar dat je buiten niets ruikt en geen rook uit de schoorsteen ziet komen.
Na 1 hele dag stoken heb ik ook maar nog geen half kopje as in de lade liggen.  :biggrin2:
En welke zijn dat dan?! :biggrin2:

Ik heb nog niets gekocht maar wil voor de winter wel gaan kijken of het wat is...

Edit en hoeveel verstook jij ervan op een dag?
Door Ike
We stoken ze niet volop zoals we het hout stoken, maar gebruiken ze om in de hele koude
nachten de temperatuur n beetje op pijl te houden, dan leggen we twee briketten op
n gloeiend vuur.
Neemt niet weg dat hout briketten zeker milieu vriendelijker zijn  ;)
"Nadeel" daarvan is dat ze absoluut droog opgeborgen moeten worden.
Door doranto
zurca schreef: En welke zijn dat dan?! :biggrin2:

Ik heb nog niets gekocht maar wil voor de winter wel gaan kijken of het wat is...

Edit en hoeveel verstook jij ervan op een dag?
Wij hebben de MCZ-cute. (foto pag.28). Deze had de nieuwste software die middels sensoren kan meten hoe de samenstelling van de pellets is die erin gaan. Dat hoeft dus niet handmatig te worden ingesteld. Vandaar ook dat hij zo'n hoog rendement heeft.

Edit op dit moment verstook ik 1 zak van 10 kilo "plospan" pellets à € 2,90 per dag  :biggrin2:

Nu is het wel zo, dat deze kachel maar ca. 12 - 14 uur per dag aan is. Hij staat in de keuken en als wij 's-avonds niet meer in de keuken zijn gaat hij uit.
Het 'nadeel' van deze kachel is (als je dat een nadeel vindt tenminste) dat hij geen restwarmte geeft zoals een houtkachel. In de keuken koelt het dan ook wat eerder af dan in de woonkamer waar een houtkachel staat.
Laatst gewijzigd door doranto op di 02 dec 2014, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
Ben nog aan het dubben voor de nachten. Want als ik 's nachts de huiskamer verwarm met de houtkachel, koelt de keuken denk ik heel erg af. De deur is dan nl dicht en de guppen slapen daar. Lijkt me zo zielig...

Dus misschien dan 'snachts wel af en toe de verwarming aan laten slaan? Die staat nu op 15 graden, en ik denk dat het er nog niet onder is geweest. Toen ik net beneden kwam was het 15,5.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door