Kaio schreef: ↑ma 14 feb 2022, 08:42 In het algemeen: in onze maatschappij wordt vaak nogal bagatelliserend en soms wel lachwekkend gedaan over (allerlei) psychische problemen. Dit zorgt ervoor dat mensen met deze problemen het nog eens als extra moeilijk ervaren . Wellicht door onwetendheid, wellicht doordat het niet zichtbaar is van de buitenkant, wellicht omdat mensen de gevoelens niet kennen.Amen.
Aan de mensen die het niet kunnen begrijpen, onthoudt gewoon dat het er is, en dat het voor de desbetreffende mensen wel degelijk zwaar is. En toon deze mensen enig respect door het niet te bagatelliseren aub.
Ik denk ook dat de lichamelijke consequenties zwaar onderschat worden; eenzame mensen hebben een slechtere weerstand, hoger risico op hart en vaatziekten en sterven gemiddeld eerder.
Zelfde geldt voor burnout; oa ook grotere kans op neurologische aandoeningen als Alzheimer
Een van de grote drijvers achter burnout; angst en onzekerheid Langdurige angst leidt tot uitputting. Of dat nou angst voor een virus is, voor een boete, voor een faillisement, bedreigingen, noem het maar op. Dat ontregelt het hele stress systeem, daar zijn we simpelweg niet op gebouwd als mens.
Wat wij zelf merkten is dat we steeds meer naar binnen keerden en ons afschermden voor de rest van de wereld, geïrriteerd raakten, moe en lamlendig. Geen zin om nog eens iets te ondernemen. Ik werd ook snel emotioneel. Moeite met dingen onthouden. Kortom; ik herkende heel veel burnout symptomen. Dat was voor ons ook wel een reden om te denken ‘ok, wat is het risico nu daadwerkelijk nog?’ (Met 3 vaccinaties en een mildere variant) en wat heeft nu de meeste gezondheidsschade.
En naar die balans hoort een overheid ook te kijken. Voor de hele bevolking.
Er zijn nu behoorlijk wat signalen dat er grote aantallen mensen zich melden met psychische problemen, uit meerdere studies in verschillende landen. Ik denk dat we dat niet mogen negeren als ‘het valt wel mee’. Het is denk ik belangrijker dat te (h)erkennen en mensen die ermee worstelen te helpen.