Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Gelukkig zijn er nog wel kritische kamerleden die hun vraagtekens zetten bij de 'tijdelijke' coronaspoedwet: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/241538 ... -niet-meer

Al begrijp ik ook wel het dilemma dat als hij wordt afgeschaft gelijk de basis voor alle maatregelen vervalt en de meerderheid dat op dit moment nog 'eng' vind. Beetje het probleem van alles of niets. Hopelijk blijft het beperkt tot nog 1 keer verlengen tot 1 juni en is het daarna klaar * hoop doet leven *
Door Kaio
dinky89 schreef: wo 02 feb 2022, 10:05 Gelukkig zijn er nog wel kritische kamerleden die hun vraagtekens zetten bij de 'tijdelijke' coronaspoedwet: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/241538 ... -niet-meer

Al begrijp ik ook wel het dilemma dat als hij wordt afgeschaft gelijk de basis voor alle maatregelen vervalt en de meerderheid dat op dit moment nog 'eng' vind. Beetje het probleem van alles of niets. Hopelijk blijft het beperkt tot nog 1 keer verlengen tot 1 juni en is het daarna klaar * hoop doet leven *
Eigenlijk is die wet gewoon eng. Die staat boven de grondwet. Zorgt ervoor dat 2 Muppets eh ministers alle besluiten kunnen maken zonder tussenkomst van een gekozen volksvertegenwoordiging. En die luisteren zomaar naar Japie en co die voor de handigheid de modelletjes doorrekenen met een andere variant. ::)

Niet dat het in veel andere landen anders is ::)
Door yazzie
Ik ben van mening dat de coronaspoedwet niet verlengd moet worden, simpelweg omdat er geen sprake meer is van een noodsituatie. In december zou 'met twee weken' meer bekend zijn over Omikron, maar naar gelang de weken verstreken bleef het steeds bij 'over twee weken weten we meer'. Ondertussen zijn we alweer twee maanden verder. Ik denk, als niet-viroloog, :biggrin2: , dat we ondertussen voldoende weten over Omikron. Je mag toch wel verwachten dat we voor 1 maart de piek hebben bereikt en dus deze noodwet per 1 maart een halt kunnen toe roepen. Je kan zo'n wet niet blijven aanhouden. Denk ik. Nu tenminste... ::)

Laat ze zich bezig houden met scenario's hoe te handelen in het najaar.
Door eelke
Nou, ik voel me nu net een Gommers, wij hebben nog niet eerder zo dicht tegen code zwart aan gezeten als nu...

En dan zijn 'wij' geen ziekenhuis, maar er is nog zo veel meer zorg waar het drama zo groot gaat zijn de komende weken.

Ik weet ook niet of het nou zo veel uit maakt; alles open of houden zoals het nu is. Maar als we alles open gooien, en we gaan hier carnaval vieren...
Door dinky89
yazzie schreef: wo 02 feb 2022, 18:29 Ik ben van mening dat de coronaspoedwet niet verlengd moet worden, simpelweg omdat er geen sprake meer is van een noodsituatie. In december zou 'met twee weken' meer bekend zijn over Omikron, maar naar gelang de weken verstreken bleef het steeds bij 'over twee weken weten we meer'. Ondertussen zijn we alweer twee maanden verder. Ik denk, als niet-viroloog, :biggrin2: , dat we ondertussen voldoende weten over Omikron. Je mag toch wel verwachten dat we voor 1 maart de piek hebben bereikt en dus deze noodwet per 1 maart een halt kunnen toe roepen. Je kan zo'n wet niet blijven aanhouden. Denk ik. Nu tenminste... ::)

Laat ze zich bezig houden met scenario's hoe te handelen in het najaar.
Eens, maar de verlenging waar nu over gesproken werd in de kamer is de verlenging tot 1 maart. Afgaande op dat de kamer blijkbaar pas na de verlenging stemt en pas na 2 maanden betekent het dat ze volgende verlenging kunnen terugdraaien en dan eindigt de wet op 1 mei ::)
eelke schreef: wo 02 feb 2022, 19:36 Nou, ik voel me nu net een Gommers, wij hebben nog niet eerder zo dicht tegen code zwart aan gezeten als nu...

En dan zijn 'wij' geen ziekenhuis, maar er is nog zo veel meer zorg waar het drama zo groot gaat zijn de komende weken.

Ik weet ook niet of het nou zo veel uit maakt; alles open of houden zoals het nu is. Maar als we alles open gooien, en we gaan hier carnaval vieren...
En is dat dan doordat er zoveel mensen extra zorg hoeven? Of doordat zoveel medewerkers in quarantaine moeten?

Maw komt door een booming van patiënten? Of door het wegvallen van de zorgmedewerkers?
Door eelke
pearlsofpassion schreef: wo 02 feb 2022, 22:40 En is dat dan doordat er zoveel mensen extra zorg hoeven? Of doordat zoveel medewerkers in quarantaine moeten?

Maw komt door een booming van patiënten? Of door het wegvallen van de zorgmedewerkers?
Door het wegvallen van zorgmedewerkers inderdaad.
Zieke cliënten geeft vooral een drukkere dienst, maar niet per se meer diensten die nodig zijn.

Kijk, als je los naar de situatie kijkt, komt er gewoon een moeilijke periode aan. Dat hangt boven ons hoofd, en die druk voel je. Nog wat meer dan tijdens een normale griepgolf, want dan is het ziek = thuis, en niet ziek genoeg meer = weer werken. Nu sowieso 7 dagen.

Ik zou toch echt wel erg pleiten om eerst te kijken of daar wat in versoepeld zou kunnen worden. En tegelijk; dat maakt mijn kwetsbare doelgroep nog meer kwetsbaar. Want als ik na 4 dagen corona weer mag gaan werken; dan is het risico op besmetting toch wel groter. Of als we niet meer hoeven te testen, etc.

En de rek is er uit hé. Het is al twee jaar zo. Ik moest me nu ook weer laten testen vanwege een contact en dan is het beleid; twee keer een pcr test in 5 dagen en elke dag een zelftest. Was negatief hoor. Maar het legt wel elke dag een druk, zou de uitslag positief zijn? En die zelftesten voelen ook niet betrouwbaar. En mijn booster al helemaal niet.
En dan ben ik er nu weer goed doorgekomen, maar met deze besmettingen is het wachten op het volgende moment dat ik weer moet testen. En ondertussen wordt er gesproken over werkopdrachten (niet meer je eigen werk doen, maar een opdracht krijgen om daar te gaan werken waar het het meest noodzakelijk is, ik 'verzorg' al jaren geen clienten meer, ik begeleid alleen normaal gesproken) en dingen als het leger in zetten (oké, moet ik nog zien gebeuren hoor).

Maar dat is wel de toon op mijn werk.

En dan kijk ik privé, en dan loop ik langs een cafeetje waar een bandje speelt, stap ik binnen, is corona er even niet; het wordt langzaam drukker, mensen blijven niet zitten en dragen geen mondkapjes. Wat even als vanouds voelt, maar dan stap ik er toch maar weer uit want niet oké.
Ik snap goed dat de maatschappij weer open wil.

Ondertussen staan er binnen de hele zorg zo veel vacatures open. Er is zo veel verloop (want ja, de vraag is zo groot, je hebt zo ergens anders een baan). Lopen de cao onderhandelingen overal vast (en ze zijn verlopen hé, dus die inflatie stijgt nu niet met ons mee). Zijn er zo veel langdurig zieken. Ik maak mij oprecht zorgen over een zinkend schip waar ik op zit.
Yep.
En dat is exact waarom bepaalde andere landen ook de boel los laten.
Idd zoals bij griep gaan behandelen.

Er is ook al sinds december voor gewaarschuwd dat deze regels bij omicron niet houdbaar zijn omdat er gewoon te veel gezonde mensen dan (meermaals) preventief in quarantaine zitten en dus niet kunnen werken, terwijl andere mensen besmettelijk zijn zonder het te weten en het virus rondstrooien omdat ieder contact grondig testen niet meer mogelijk is (tenzij in de zorg natuurlijk).
Dat zag men al weken en weken aankomen en toch doen ze alsof het plots een verrassing is.

Maar ik begrijp dat dat de huidige situatie voor jou niet oplost. Hopelijk gaan ze er toch snel wat aan doen. Maar jullie zitten in NL wel een beetje tussen 2 vuren doordat jullie zorgcapaciteit zowiezo al zo beperkt is. Er is geen marge om wat maatregelen te laten gaan. Je kan je alleen afvragen of de huidige maatregelen het niet nog erger maken. Want tegen besmettingen werken zo toch niet zo goed meer als voorheen. Dus wat doen ze dan nog wel?
Door dinky89
Pfff ja, wat enorm lastig Eelke. Vooral omdat je ook werkt met een kwetsbare groep die je niet wil besmetten. En in de langdurige zorg was het volgens mij voor corona begon al aanpoten qua bezetting?
Weet ook niet in hoeverre het is te organiseren dat net herstelde medewerkers weer aan het werk kunnen maar dat deze dan de besmette cliënten op zich nemen die al besmet zijn totdat die 7 dagen voorbij zijn? Op die manier hoef je niet bang te zijn om een kwetsbare cliënt te besmetten?
En ja, dat zijn lapmiddelen die het grote probleem van tekorten aan zorgpersoneel niet op zullen lossen maar alleen zouden kunnen helpen om het zorgniveau op een acceptabel niveau te houden.

Uiteindelijk is het hopen dat we snel over de piek heen komen qua besmettingen. Hoor nu ook in mijn omgeving veel meer mensen dat ze besmet zijn terwijl dat tot voor kort niet het geval was. Overigens ook veel via de kinderen/scholen. Mensen om mij heen hebben het ook niet meer over de vraag of je het krijgt maar wanneer je het krijgt.
Door yazzie
Ik heb begrepen dat we qua aantal besmettingen een paar weken achterlopen op Denemarken. Daar is het aantal besmettingen nu een week aan het dalen. Steeds meer landen gaan 'open'. In Nederland zelf gaan steeds meer mensen hun eigen gang, zo ook nu de nachtclubs die vanaf volgend weekend zeggen gewoon weer open te gaan.

De geest is uit de fles, het is zeker met deze huidige variant waarbij velen niet heel ziek worden niet meer te handhaven. Als dat al kon. :-\ Leek soms wel op een beginnende burgeroorlog... :'( Het klappen voor de zorg lijkt zo lang geleden. :-[ Hoe snel alles weer kan draaien... Zeker in grote groepen mensen, ik heb menigmaal met verbijstering naar de tv gekeken. Is dit echt Nederland??? Dus ja, vanuit het perspectief van het bewaren van de lieve vrede denk ik nu, bij deze variant, gooi de boel maar open want wat anders...

Zelf blijf ik voorzichtig en terughoudend. Zal mijn mondkapje in de supermarkt ophouden. Afstand houden. Geen uitjes, wat ik overigens helemaal niet erg vind. Ik geniet volop van de wandelingen in de natuur met mijn honden en mijn veilige thuishaven. Lekker rustig. ::) De coronaperiode heeft voor mij maar heel weinig beperkingen gekend. De avondklok vond ik geweldig, heerlijk rustig 's avonds op straat... :cool:
Maar ik snap dat niet iedereen daar genoeg aan heeft. Ik hoop voor iedereen die op z'n tenen loopt, dat het voorjaar weer ruimte mag brengen.
Door de laatste lockdown lopen jullie nog wat meer achter dan België.. Ik vermoed wel meer dan een maand op Denemarken hoor.
En tis niet gezegd dat een piek loopt als in Denemarken. In sommige andere landen zijn er toch meer ziekenhuisopnames geweest of nog steeds.
En zelfs als het als in Denemarken zou lopen, vrees ik dat jullie zorg dat nog steeds niet aan kan.. :-\
Vandaar ook dat die lockdown er in NL geweest. In Frankrijk ging het ook heel hard en Duitsland is zowiezo van de extreem strenge regels.. De rest van de landen hebben niet zo'n maatregelen gehad ivm omicron.
Door Mandarijn
Het toegangsbewijs kan ik voor mijn pa elke 90 dagen opnieuw gaan uitprinten. De papieren heeft maar een houdbaarheidsdatum van 90 dagen........ :-X :-X terwijl de booster (nu nog) langer geldig blijft
Door dinky89
Er sijpelen nu de eerste berichten naar buiten dat het kabinet het coronatoegangsbewijs einde van de maand zou willen afschaffen: https://nos.nl/artikel/2416450-kabinet- ... aatregelen

Dan hoeven we alleen nog te kijken naar de geldigheid wanneer we naar het buitenland gaan en wat dan daarvoor de regels zijn aangezien dat buiten de invloedsfeer van Nederland ligt. Hopelijk volgen snel meer landen deze tendens naar het afschaffen van maatregelen. Wij lijken in ieder geval de Deense kant op te bewegen :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door