Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: do 30 dec 2021, 09:26 Ja, ik heb het geluisterd.
Maar niet veel nieuws gehoord. Wat jij zegt spreekt mij ook niet echt tegen. Behalve op 1 punt. En dat hoor ik in dat interview ook niet.
Nl een realistisch toekomstvisie. Want iedereen vaccineren, over de hele wereld, is niet realistisch. Ik snap dat minder rondgaan voor minder kans op mutaties zorgt maar daarmee is het niet opgelost.. Er wordt naar mijn mening voorbijgegaan aan het feit dat ook binnen eenzelfde variant (delta vb) de bescherming door vaccinatie te snel afneemt. We zien duidelijk dat 6 maand na de 2e prik er veeeeel minder bescherming is en mensen het alsnog veel vaker oplopen, weer ernstiger ziek worden. Zonder dat er op dat moment sprake is van mutaties. Maar, dat geeft dan wel weer meer kans op mutaties, doordat het weer rondgaat. Minder dan in een niet-gevaccineerde populatie. Maar toch kan je er vanuit gaan dat het toch weer voor nieuwe gaat zorgen en op dat moment werkt je vaccinatie juist niet goed meer, bij de eerdere variant al, laat staan bij de nieuwe. Daarbij komt nog die immune escape zoals je zelf eerder uitlegde en Marion hier ook deed, daar wordt dan verder precies geen aandacht meer aan besteed. Net door iedereen te vaccineren maak je de selectiedruk voor nieuwere varianten groter.
Ik vind, over de hele wereldbevolking een vaccinatiegraad van 90% (vooropgesteld dat dat voldoende zou zijn om circulatie zo te verhinderen om, ja om wat eigenlijk?) halen niet realistisch is. Dus ja, ik ben voorstander van vooral de kwetsbaren te vaccineren. Over de hele wereld. En niet de gezonde kinderen en jongeren (waar de balans kosten - baten voor het vaccin echt omgekeerd ligt) en niet de mensen die net een infectie doorgemaakt hebben.
Er zijn al eerste tekenen dat natuurlijke immuniteit beter zou werken dat immuniteit na vaccinatie, maar daar is nog meer data voor nodig om conclusies uit te kunnen trekken.. Dat is nog te vroeg. Het lijkt mij echter wel van het zotte om iemand die net hersteld is, en ook echt symptomatisch ziek is geweest, 2 weken later weer te boosteren. Want dat is wat er hier in Europa op dit moment gebeurt.. En dat is in mijn ogen schandalig. Er sterven ondertussen kwetsbare mensen in andere delen van de wereld.

En daarnaast spreekt Marion ook niet over hoe het virus dan op termijn minder virulent zal worden. Niemand ontkent toch dat dat bij een globaal verspreid, muterend virus (wat dus ook onder vaccinatie zo blijft, je krijgt geen levenslange immuniteit ) via een nieuwe variant zal moeten gaan. Ik begrijp jouw uitleg waarom je die nieuwe varianten liever niet te snel achter elkaar krijgt, maar dat wil dus zeggen dat je het proces idd vertraagt. En eens er een nieuwe variant optreed, duurt het op dit moment zowiezo minstens 3 maand om een aangepaste versie van het vaccin te produceren. En in het tempo waarin het virus nu verspreid, is dat zowiezo te laat. Ik begrijp ook dat bij meerdere boosters er een algemeen betere immuniteit ontstaat voor het virus en zijn varianten (al stel ik me er vraag hoe lang dat dan blijft hangen, dat werkt bij de griep ook niet), maar dat is bij natuurlijke immuniteit ook zeker zo. Marion zegt dat ook, op termijn, de zwakkeren beschermen dmv vaccinatie en de anderen op natuurlijke manier immuniteit laten opbouwen.
En in dat scenario komen er dus ook nieuwe varianten. Soms virulenter, soms minder, net zoals we dat al kennen bij griep en verkoudheden. Maar je mag dan niet vergeten dat bij een virus waar we vaker aan blootgesteld zijn, we er ook lichamelijk beter tegen gewapend zijn. Net als bij verkoudheden (RSV is een mooie), die komen we heel erg vaak tegen en eens je als kind die immuniteit opgebouwd hebt, kan dat bij gezonde mensen weinig kwaad. Dan kunnen we ook virulentere varianten ook beter opvangen. Maar het virus vrij laten rondgaan zonder maatregelen en zonder veel sterfte, kan dus pas als er sprake is van een minder virulent virus.. En hoe moeten we dat krijgen? Ja, door het geluk te hebben van een betere variant te krijgen. Zodat we onze natuurlijke afweer zijn werk kunnen laten doen en er idd vaker mee in contact kunnen komen. Zoals dat altijd al bij gewone verkoudheden bij kleine kinderen gaat.
Ik pleit nergens voor het volledig afschaffen van vaccinatie, en de varianten maar welig te laten tieren. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik zeg zelf ook dat ik denk dat omicron nog niet het eindpunt is, maar wel dat andere mensen daarop lijken te hopen. Ik denk dat dat wel erg wishful thinking is, maar ik denk wel dat het er steeds meer op lijkt dat het effectief minder virulent is. En dan zie ik het wel als een gelukkige tussenstap naar een stabielere relatie tussen mens en virus (zoals we dat bij de griep kennen) waarbij lockdowns en boosters niet meer nodig zijn.
Griep en basis immuniteit is er wel degelijk; daarom zijn we ook bang voor hele nieuwe varianten die die basis immuniteit ontlopen. Zonder die basis immuniteit zou het aantal doden door griep vele malen hoger zijn.

Griep muteert heel anders dan Corona. Griep heeft punt mutaties die virussen net iets anders maken waardoor je na 1 infectie niet helemaal beschermd bent. Dat zijn de seizoensvarianten waarvoor de griep vaccinatie is bij risico groepen. Maar griepvirussen hebben 6 losse stukken RNA die in zijn geheel uitgewisseld kunnen worden tussen de verschillende stammen, en die coderen voor H en N eiwit onder andere. Daar kan een zodanig ander virus onstaan dat het ontsnapt aan de basis immuniteit die mensen hebben. Een van de theorieën over Spaanse griep I dat de ouderen toen juist minder getroffen werden omdat ze in hun jeugd ooit een mogelijk vergelijkbaar virus hadden gezien en de jongeren juist niet.

En verder; waarom zou je na vaccinatie niet een levenslange afweer kunnen hebben (in zijn algemeenheid) en na een doorgemaakte infectie wel? Bij luchtweg virussen ligt dat bij beide even moeilijk. Doorgemaakte luchtweg virus infecties geven geen levenslange immuniteit. Aparte is dat we dit jaar juist ook veel ernstige ziekte zien bij volwassenen door RSV (ja, ouderen en mensen met verzwakte afweer kunnen ook op de IC belanden door RSV). Ik ben eigenlijk heel benieuwd of daar nog onderzoek naar komt. Wellicht vorig jaar te weinig blootstelling van opa en oma aan snotterende kleintjes en dus geen ‘booster’ om de natuurlijk immunity op pijl te houden?
Door Siberienne
Ik schrijf het eigenlijk nog verkeerd; het is niet alleen door mutaties dat de immuniteit tegen luchtweg virussen wegzakt; het is ook omdat de bescherming tegen infectie voor een groot deel gebaseerd is op mucosal immuniteit en die heeft een korter geheugen. Paradox; effectieve mucosal immuniteit slaat het virus eruit voor de geheugen respons getriggerd wordt. Dat laatste doet een vaccin nou juist wel.
Door Siberienne
Ok, ik doe even een voorzet wat ik denk dat verstandig zou zijn;

- ik denk dat de hele wereld vaccineren wel degelijk zou kunnen. Dat is met pokken gedaan, dat is met polio gelukt en dat lukt ook met mazelen. Qua infrastructuur en qua vaccin productie kan dat, dus ik denk dat we daar naar moeten streven. Om iedereen een basis immuniteit te geven als bescherming tegen ernstig ziek worden. En om verspreiding te vertragen

- het gevaar van een gedeeltelijk beschermend vaccin zit ‘m wat mij betreft niet in selectie van immuun escape varianten; die krijg je na natuurlijke infecties net zo goed. Het gevaar zit wel in het selecteren op een virus dat wel verspreid onder gevaccineerden maar ook ernstige ziekte geeft onder ongevaccineerden. Dat is een risico. Maar het is erg lastig om dan te kiezen voor stoppen met vaccineren. Ik denk dat je daarom juist moet streven naar de wereldwijde vaccinatie mogelijkheid. En aanpassen aan varianten

- corona gaat niet meer verdwijnen, welke kant het op gaat evolueren is nog niet duidelijk, we kunnen hopen naar een gewone verkoudheid of naar een soort influenza; een virus dat ernstige infecties kan geven. Dat betekent dat we ons voor moeten bereiden op een wereld waarin we kwetsbare mensen beschermen met booster vaccinaties. Allereerst om ernstige ziekte bij die mensen te voorkomen. Daarnaast zal er - net als we nu voor griep hebben - een surveillance systeem opgericht moeten worden om wereldwijd varianten tijdig op te pikken. Dat wordt nu gedaan maar zal meer structureel moeten, ook omdat het nu ten koste gaat van bv capaciteit voor HIV sequentie analyses

- basis maatregelen zijn nog wel een poos nodig; afstand, mondkapjes op drukke plekken en wellicht ook testen bij grote groepen mensen bijeen. SARS CoV2 is uitzonderlijk in de zin van de super spreading events, iets wat je bij griep niet ziet. Het zou dus zinvol kunnen zijn daar een systeem voor in de lucht te houden om in zulke gevallen goede test capaciteit te hebben en mensen thuis te houden die besmet zijn (niet de rivier indammen maar de fontein stoppen, zeg maar)

- het aantal varianten dat kan ontstaan en de overhand kan krijgen is niet oneindig. Er komt een moment dat het aantal varianten elkaar minder snel op gaat volgen. Het is namelijk niet alleen immuun escape, maar ook virus fitheid die bepaalt of een variant de overhand krijgt. Maar zoals eerder gezegd; dat is niet precies te voorspellen. Dat is simpelweg onbekend nog.

- kinderen vaccineren vind ik een hele lastige; ik ben daar niet per se voor.
Door hannabelgje
Ja ik vind zelf die 6 tot 10% ook niet zo heel heftig qua daling. Ik geloof dat ze hier zeiden dat bescherming tegen ernstig ziekworden bijna 100% was na 2 vaccinaties. Dan houd je dus nog meer dan 80% over.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Ze spreken van 66%...op diezelfde site. Bescherming tegen ernstige ziekte na 5 maanden.
Dus wat is het dan? Ik weet het ook niet..

Blijft ook dat oktober en november de ziekenhuizen hier wel degelijk vol lagen en we op de piek meer dan 15000 vastgestelde besmettingen per dag hadden. Terwijl 80% van de bevolking boven 12 jaar gevaccineerd was. En 70% van de opgenomen mensen volledig gevaccineerd was. Besmet die volledig gevaccineerd waren er dus nog een stuk meer.
En nee, ik vind dat ook geen overdreven daling. Maar het is wel een daling, en eentje die zich logischerwijze voortzet. Het heeft toch geen zin te doen alsof dat niet zo is?
Ook bij vaccinatie blijft dit virus rondgaan en gaat het dus na een tijdje muteren. Dat ontkennen is gewoon puur struisvogelpolitiek en al je eieren in dat mandje leggen vind ik dus niet verstandig (zacht uitgedrukt).
Siberienne schreef: do 30 dec 2021, 16:19 Ok, ik doe even een voorzet wat ik denk dat verstandig zou zijn;

- ik denk dat de hele wereld vaccineren wel degelijk zou kunnen. Dat is met pokken gedaan, dat is met polio gelukt en dat lukt ook met mazelen. Qua infrastructuur en qua vaccin productie kan dat, dus ik denk dat we daar naar moeten streven. Om iedereen een basis immuniteit te geven als bescherming tegen ernstig ziek worden. En om verspreiding te vertragen

- het gevaar van een gedeeltelijk beschermend vaccin zit ‘m wat mij betreft niet in selectie van immuun escape varianten; die krijg je na natuurlijke infecties net zo goed. Het gevaar zit wel in het selecteren op een virus dat wel verspreid onder gevaccineerden maar ook ernstige ziekte geeft onder ongevaccineerden. Dat is een risico. Maar het is erg lastig om dan te kiezen voor stoppen met vaccineren. Ik denk dat je daarom juist moet streven naar de wereldwijde vaccinatie mogelijkheid. En aanpassen aan varianten

- corona gaat niet meer verdwijnen, welke kant het op gaat evolueren is nog niet duidelijk, we kunnen hopen naar een gewone verkoudheid of naar een soort influenza; een virus dat ernstige infecties kan geven. Dat betekent dat we ons voor moeten bereiden op een wereld waarin we kwetsbare mensen beschermen met booster vaccinaties. Allereerst om ernstige ziekte bij die mensen te voorkomen. Daarnaast zal er - net als we nu voor griep hebben - een surveillance systeem opgericht moeten worden om wereldwijd varianten tijdig op te pikken. Dat wordt nu gedaan maar zal meer structureel moeten, ook omdat het nu ten koste gaat van bv capaciteit voor HIV sequentie analyses

- basis maatregelen zijn nog wel een poos nodig; afstand, mondkapjes op drukke plekken en wellicht ook testen bij grote groepen mensen bijeen. SARS CoV2 is uitzonderlijk in de zin van de super spreading events, iets wat je bij griep niet ziet. Het zou dus zinvol kunnen zijn daar een systeem voor in de lucht te houden om in zulke gevallen goede test capaciteit te hebben en mensen thuis te houden die besmet zijn (niet de rivier indammen maar de fontein stoppen, zeg maar)

- het aantal varianten dat kan ontstaan en de overhand kan krijgen is niet oneindig. Er komt een moment dat het aantal varianten elkaar minder snel op gaat volgen. Het is namelijk niet alleen immuun escape, maar ook virus fitheid die bepaalt of een variant de overhand krijgt. Maar zoals eerder gezegd; dat is niet precies te voorspellen. Dat is simpelweg onbekend nog.

- kinderen vaccineren vind ik een hele lastige; ik ben daar niet per se voor.
Daar staat niet 1 zin in waar ik het niet mee eens ben. Al denk ik niet dat de immune escape compleet hetzelfde is bij vaccinatie als bij natuurlijke immuniteit omdat hij natuurlijke immuniteit niet plots 80% van de bevolking het krijgt. De druk is dus bij vaccinatie groter in 1 keer. Maar goed, das een detail. Maar verder niet 1 zin.

En mazelen, polio en pokken zijn ziekten waartegen je na vaccinatie of doormaken levenslang beschermd bent en het ook niet meer doorgeeft. Dat is het grote verschil natuurlijk en dat verandert alles! Totally different situation. De hele wereld is daarbij ook niet op een paar maand gevaccineerd, dat heeft jaren en jaren geduurd om die ziekten (plaatselijk) uit te roeien of in het geval van mazelen onder controle te krijgen. Maar als corona zo'n ziekte was hadden we idd geen groot probleem, dan was het gewoon kwestie van vaccineren. Ik geloof dat bij polio idd een vaccinatiegraad van 70 of 75% voldoende was. En dat moest dan nog niet eens binnen een bepaalde termijn, gewoon ooit gevaccineerd zijn.
Siberienne schreef: do 30 dec 2021, 15:47 Griep en basis immuniteit is er wel degelijk; daarom zijn we ook bang voor hele nieuwe varianten die die basis immuniteit ontlopen. Zonder die basis immuniteit zou het aantal doden door griep vele malen hoger zijn.

Griep muteert heel anders dan Corona. Griep heeft punt mutaties die virussen net iets anders maken waardoor je na 1 infectie niet helemaal beschermd bent. Dat zijn de seizoensvarianten waarvoor de griep vaccinatie is bij risico groepen. Maar griepvirussen hebben 6 losse stukken RNA die in zijn geheel uitgewisseld kunnen worden tussen de verschillende stammen, en die coderen voor H en N eiwit onder andere. Daar kan een zodanig ander virus onstaan dat het ontsnapt aan de basis immuniteit die mensen hebben. Een van de theorieën over Spaanse griep I dat de ouderen toen juist minder getroffen werden omdat ze in hun jeugd ooit een mogelijk vergelijkbaar virus hadden gezien en de jongeren juist niet.

En verder; waarom zou je na vaccinatie niet een levenslange afweer kunnen hebben (in zijn algemeenheid) en na een doorgemaakte infectie wel? Bij luchtweg virussen ligt dat bij beide even moeilijk. Doorgemaakte luchtweg virus infecties geven geen levenslange immuniteit. Aparte is dat we dit jaar juist ook veel ernstige ziekte zien bij volwassenen door RSV (ja, ouderen en mensen met verzwakte afweer kunnen ook op de IC belanden door RSV). Ik ben eigenlijk heel benieuwd of daar nog onderzoek naar komt. Wellicht vorig jaar te weinig blootstelling van opa en oma aan snotterende kleintjes en dus geen ‘booster’ om de natuurlijk immunity op pijl te houden?
Ik weet niet waarom vaccinatie bij corona niet levenslang beschermt (en doormaken ook niet, ik beweer nergens van wel).
Dat weet jij beter dan ik.. Heb je vorig jaar zelf ook voorspelt als mijn geheugen me niet in de steek laat. Ik weet niet waarom. Blijkt gewoon dat het niet is.

Het zou goed zijn he als corona iets wordt zoals RSV. Dat was wel een interessante opmerking van Marion. :)

Dat eerste stukje zeg ik toch ook?
Dat middelste wist ik niet. Het verklaart wel waarom er geen algemeen griep vaccin gemaakt kan worden. Verder zie ik niet in waarom dat er toe doet in de discussie over corona? Het is goed nieuws dat corona niet zo fel kan muteren, maar we kunnen toch alsnog moeilijk tegen al deze mogelijke mutaties vaccineren of wachten tot we ze allemaal tegengekomen zijn, toch? :biggrin2:
Door Chouka
pearlsofpassion schreef: do 30 dec 2021, 10:10 Nee? Wij wel. Wij hebben in België net een. 4e golf achter de rug die volledig delta was. En daar waren ook erg veel gevaccineerden bij. Er werd al gecommuniceerd en het werd pijnlijk duidelijk dat de bescherming niet goed genoeg meer was, nog voor er sprake was van omicron.
Vooral onder ouderen, maar die waren dan ook het eerst gevaccineerd. En het waren zeker niet alleen ouderen die het kregen en doorgaven. Er werd al beslist algemeen te gaan boosteren, voordat omicron opdook, net omdat de bescherming van de vaccins tegen delta ook al niet meer voldoende was om de mensen uit het ziekenhuis te houden. Nu, met de komst van omicron, is het alleen versneld en wil men iedereen voorbhet eind van januari geboosterd hebben ipv voor eind maart zoals eerst.

Ik zeg trouwens 'verminderde bescherming' en 'onvoldoende' niet 'compleet weg' hé.. ;)
Uiteraard zijn niet gevaccineerden nog veel kwetsbaarder.
en volgens mijn informatie zag de 4e golf er iets anders uit:
- de helft waren ongevaccineerden en die waren er gemiddeld erg aan toe. Ook jonge mensen op hun buik op intensieve.
- ongeveer de helft waren gevaccineerde ouderen met onderliggende pathologie. De meeste van die lagen op de gewone covid-afdeling.
En die 15000 besmettingen per dag dan? Wekenlang? Ook allemaal ongevaccineerd of met onderliggende kwalen?
Plus, als we de polici op voorhand mochten geloven zou er gewoon geen 4e golf meer komen als er maar genoeg mensen gevaccineerd werden. :-X

In het begin van de golf was het idd 50/50,dat evolueerde dan naar 70/30. Wat op zich logisch is he. In ziekenhuisopnames. Besmet is een heel ander verhaal.

Dit is een artikel van 29 oktober. Ergens in de helft van de stijging van het aantal besmettingen dus, en vrij aan het begin van de ziekenhuisopnames die een kleine 2 weken later komen. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/28 ... re-golven/
Zoals het artikel ook zegt werken de vaccins wel he. Alleen neemt de bescherming met het verloop van de tijd wel af. Das al wat ik zeg he.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: do 30 dec 2021, 17:17 Daar staat niet 1 zin in waar ik het niet mee eens ben. Al denk ik niet dat de immune escape compleet hetzelfde is bij vaccinatie als bij natuurlijke immuniteit omdat hij natuurlijke immuniteit niet plots 80% van de bevolking het krijgt. De druk is dus bij vaccinatie groter in 1 keer. Maar goed, das een detail. Maar verder niet 1 zin.

En mazelen, polio en pokken zijn ziekten waartegen je na vaccinatie of doormaken levenslang beschermd bent en het ook niet meer doorgeeft. Dat is het grote verschil natuurlijk en dat verandert alles! Totally different situation. De hele wereld is daarbij ook niet op een paar maand gevaccineerd, dat heeft jaren en jaren geduurd om die ziekten (plaatselijk) uit te roeien of in het geval van mazelen onder controle te krijgen. Maar als corona zo'n ziekte was hadden we idd geen groot probleem, dan was het gewoon kwestie van vaccineren. Ik geloof dat bij polio idd een vaccinatiegraad van 70 of 75% voldoende was. En dat moest dan nog niet eens binnen een bepaalde termijn, gewoon ooit gevaccineerd zijn.
Ik bedoel alleen dat de infrastructuur om te vaccineren over de hele wereld er is. Daarom zeg ik ook direct erna dat corona niet de wereld uit te krijgen is.
Ah ja, dat weet ik, dat er overal gevaccineerd wordt. Alleen iedereen bereiken binnen het half jaar is nog wat anders. En het is ook een logistiek probleem en probleem van productie. Zijn er ook niet bepaalde landen die al die vaccins gewoon niet kunnen betalen? Vaccinbereidheid is ook een groot probleem. En dat zie ik allemaal niet meteen veranderen. Vandaar dat ik niet denk dat het haalbaar is.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: do 30 dec 2021, 19:29 Ah ja, dat weet ik, dat er overal gevaccineerd wordt. Alleen iedereen bereiken binnen het half jaar is nog wat anders. En het is ook een logistiek probleem en probleem van productie. Zijn er ook niet bepaalde landen die al die vaccins gewoon niet kunnen betalen? Vaccinbereidheid is ook een groot probleem. En dat zie ik allemaal niet meteen veranderen. Vandaar dat ik niet denk dat het haalbaar is.
Ik vind het een morele plicht om het te proberen. En echt, als de wil er is kan het. Productiecapaciteit hoeft geen belemmering te zijn. Patenten staan wel in de weg.
En ja, dan begrijpen we elkaar verkeerd: als jij schrijft dat je dat niet ziet zitten, komt op mij over dat je het nut in twijfel trekt.
Nee, niet echt. Al heb ik eerder al aangegeven dat ik mijn twijfels heb of 100% van de wereldbevolking proberen vaccineren wel verstandig is. Maar uiteraard is het wel nuttig (al is het inderdaad maar uit moreel standpunt) dat er overal ter wereld minstens een deel van de bevolking gevaccineerd wordt. Maar idd, ik denk niet dat dat de uitweg uit deze pandemie is.

Op de meeste punten begrijpen we elkaar wel hoor, denk ik. Ik jou alleszinds wel. ;)
Alleen op dat ene punt verschillen we stevig van mening. En dat is OK he. ;)
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: do 30 dec 2021, 19:57 Nee, niet echt. Al heb ik eerder al aangegeven dat ik mijn twijfels heb of 100% van de wereldbevolking proberen vaccineren wel verstandig is. Maar uiteraard is het wel nuttig (al is het inderdaad maar uit moreel standpunt) dat er overal ter wereld minstens een deel van de bevolking gevaccineerd wordt. Maar idd, ik denk niet dat dat de uitweg uit deze pandemie is.

Op de meeste punten begrijpen we elkaar wel hoor, denk ik. Ik jou alleszinds wel. ;)
Alleen op dat ene punt verschillen we stevig van mening. En dat is OK he. ;)
Er is nog een verschil tussen vinden dat iedereen gevaccineerd moet worden of vinden dat het beschikbaar zou moeten zijn voor iedereen die het nodig heeft. Of op individuele niveau of om overbelasting van een zorgnetwerk te voorkomen door massa vaccinatie. Ik bedoel meer dat laatste; beschikbaar.

Ik heb het idee dat jij niet begrijpt wat ik met ‘partiële immuniteit’ bedoel. Maar misschien vergis ik me daarin.

En verder; goed nieuws over omicron https://reflectionsipc.com/2022/01/06/o ... there-yet/
Door dinky89
Wanneer ik dat stuk goed lees Siberienne dan is er steeds meer sprake van mensen die met corona in het ziekenhuis komen dan dat mensen door corona in het ziekenhuis komen?
Las afgelopen week bijvoorbeeld wel dat een ziekenhuis iedereen die werd opgenomen in het ziekenhuis ging testen op corona en niet alleen bij klachten omdat er steeds meer mensen zijn die wel een besmetting hebben maar geen klachten van de besmetting hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door