pearlsofpassion schreef: ↑do 30 dec 2021, 09:26 Ja, ik heb het geluisterd.Griep en basis immuniteit is er wel degelijk; daarom zijn we ook bang voor hele nieuwe varianten die die basis immuniteit ontlopen. Zonder die basis immuniteit zou het aantal doden door griep vele malen hoger zijn.
Maar niet veel nieuws gehoord. Wat jij zegt spreekt mij ook niet echt tegen. Behalve op 1 punt. En dat hoor ik in dat interview ook niet.
Nl een realistisch toekomstvisie. Want iedereen vaccineren, over de hele wereld, is niet realistisch. Ik snap dat minder rondgaan voor minder kans op mutaties zorgt maar daarmee is het niet opgelost.. Er wordt naar mijn mening voorbijgegaan aan het feit dat ook binnen eenzelfde variant (delta vb) de bescherming door vaccinatie te snel afneemt. We zien duidelijk dat 6 maand na de 2e prik er veeeeel minder bescherming is en mensen het alsnog veel vaker oplopen, weer ernstiger ziek worden. Zonder dat er op dat moment sprake is van mutaties. Maar, dat geeft dan wel weer meer kans op mutaties, doordat het weer rondgaat. Minder dan in een niet-gevaccineerde populatie. Maar toch kan je er vanuit gaan dat het toch weer voor nieuwe gaat zorgen en op dat moment werkt je vaccinatie juist niet goed meer, bij de eerdere variant al, laat staan bij de nieuwe. Daarbij komt nog die immune escape zoals je zelf eerder uitlegde en Marion hier ook deed, daar wordt dan verder precies geen aandacht meer aan besteed. Net door iedereen te vaccineren maak je de selectiedruk voor nieuwere varianten groter.
Ik vind, over de hele wereldbevolking een vaccinatiegraad van 90% (vooropgesteld dat dat voldoende zou zijn om circulatie zo te verhinderen om, ja om wat eigenlijk?) halen niet realistisch is. Dus ja, ik ben voorstander van vooral de kwetsbaren te vaccineren. Over de hele wereld. En niet de gezonde kinderen en jongeren (waar de balans kosten - baten voor het vaccin echt omgekeerd ligt) en niet de mensen die net een infectie doorgemaakt hebben.
Er zijn al eerste tekenen dat natuurlijke immuniteit beter zou werken dat immuniteit na vaccinatie, maar daar is nog meer data voor nodig om conclusies uit te kunnen trekken.. Dat is nog te vroeg. Het lijkt mij echter wel van het zotte om iemand die net hersteld is, en ook echt symptomatisch ziek is geweest, 2 weken later weer te boosteren. Want dat is wat er hier in Europa op dit moment gebeurt.. En dat is in mijn ogen schandalig. Er sterven ondertussen kwetsbare mensen in andere delen van de wereld.
En daarnaast spreekt Marion ook niet over hoe het virus dan op termijn minder virulent zal worden. Niemand ontkent toch dat dat bij een globaal verspreid, muterend virus (wat dus ook onder vaccinatie zo blijft, je krijgt geen levenslange immuniteit ) via een nieuwe variant zal moeten gaan. Ik begrijp jouw uitleg waarom je die nieuwe varianten liever niet te snel achter elkaar krijgt, maar dat wil dus zeggen dat je het proces idd vertraagt. En eens er een nieuwe variant optreed, duurt het op dit moment zowiezo minstens 3 maand om een aangepaste versie van het vaccin te produceren. En in het tempo waarin het virus nu verspreid, is dat zowiezo te laat. Ik begrijp ook dat bij meerdere boosters er een algemeen betere immuniteit ontstaat voor het virus en zijn varianten (al stel ik me er vraag hoe lang dat dan blijft hangen, dat werkt bij de griep ook niet), maar dat is bij natuurlijke immuniteit ook zeker zo. Marion zegt dat ook, op termijn, de zwakkeren beschermen dmv vaccinatie en de anderen op natuurlijke manier immuniteit laten opbouwen.
En in dat scenario komen er dus ook nieuwe varianten. Soms virulenter, soms minder, net zoals we dat al kennen bij griep en verkoudheden. Maar je mag dan niet vergeten dat bij een virus waar we vaker aan blootgesteld zijn, we er ook lichamelijk beter tegen gewapend zijn. Net als bij verkoudheden (RSV is een mooie), die komen we heel erg vaak tegen en eens je als kind die immuniteit opgebouwd hebt, kan dat bij gezonde mensen weinig kwaad. Dan kunnen we ook virulentere varianten ook beter opvangen. Maar het virus vrij laten rondgaan zonder maatregelen en zonder veel sterfte, kan dus pas als er sprake is van een minder virulent virus.. En hoe moeten we dat krijgen? Ja, door het geluk te hebben van een betere variant te krijgen. Zodat we onze natuurlijke afweer zijn werk kunnen laten doen en er idd vaker mee in contact kunnen komen. Zoals dat altijd al bij gewone verkoudheden bij kleine kinderen gaat.
Ik pleit nergens voor het volledig afschaffen van vaccinatie, en de varianten maar welig te laten tieren. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik zeg zelf ook dat ik denk dat omicron nog niet het eindpunt is, maar wel dat andere mensen daarop lijken te hopen. Ik denk dat dat wel erg wishful thinking is, maar ik denk wel dat het er steeds meer op lijkt dat het effectief minder virulent is. En dan zie ik het wel als een gelukkige tussenstap naar een stabielere relatie tussen mens en virus (zoals we dat bij de griep kennen) waarbij lockdowns en boosters niet meer nodig zijn.
Griep muteert heel anders dan Corona. Griep heeft punt mutaties die virussen net iets anders maken waardoor je na 1 infectie niet helemaal beschermd bent. Dat zijn de seizoensvarianten waarvoor de griep vaccinatie is bij risico groepen. Maar griepvirussen hebben 6 losse stukken RNA die in zijn geheel uitgewisseld kunnen worden tussen de verschillende stammen, en die coderen voor H en N eiwit onder andere. Daar kan een zodanig ander virus onstaan dat het ontsnapt aan de basis immuniteit die mensen hebben. Een van de theorieën over Spaanse griep I dat de ouderen toen juist minder getroffen werden omdat ze in hun jeugd ooit een mogelijk vergelijkbaar virus hadden gezien en de jongeren juist niet.
En verder; waarom zou je na vaccinatie niet een levenslange afweer kunnen hebben (in zijn algemeenheid) en na een doorgemaakte infectie wel? Bij luchtweg virussen ligt dat bij beide even moeilijk. Doorgemaakte luchtweg virus infecties geven geen levenslange immuniteit. Aparte is dat we dit jaar juist ook veel ernstige ziekte zien bij volwassenen door RSV (ja, ouderen en mensen met verzwakte afweer kunnen ook op de IC belanden door RSV). Ik ben eigenlijk heel benieuwd of daar nog onderzoek naar komt. Wellicht vorig jaar te weinig blootstelling van opa en oma aan snotterende kleintjes en dus geen ‘booster’ om de natuurlijk immunity op pijl te houden?