Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Anne in Zweden schreef: ↑di 18 aug 2020, 19:10 Die van ons zijn legkippen, dus ik verwacht wel dat ze rond 20 weken gaan leggen. Maar tegen die tijd wordt het ook al aardig winter, dus misschien dat ze er dan alsnog even mee wachten. We zullen zien!Ja, nu acht weken dat wil zeggen dat ze half november 20 weken zijn. Dan is het al erg koud (bij jullie nog kouder) en zou ik geen ei meer verwachten tot het voorjaar.
Anne in Zweden schreef: ↑di 01 sep 2020, 14:40 Ben ik weer met een vraag...Bij een van mijn vorige kippen heb ik flubendazol (flubenol) 5% gebruikt. Bij haar kwamen echt dotten wormen naar buiten, brr. Ik heb het bij een aquariumzaak gekocht in een klein zakje (je hebt maar heel weinig nodig). Bij de DA kan je het kopen in een pasta maar dat vond ik erg omslachtig om te geven. Dit heeft wel geholpen. Ik heb de eieren drie weken niet gegeten maar het schijnt dat je de eieren gewoon kan eten. Het wordt ook gebruikt op bedrijven.
Vanochtend vond ik vier wormen (levenloos) in de keutels onder de zitstok waar Hadewych en Filomène altijd zitten. Ik ben nu aan het lezen hoe ik de dames kan ontwormen, maar heeft iemand hier tips? Ik las over knoflookolie van Klaus - kan ik ook zelf knoflookolie maken? Of geeft zelfgemaakte olie een knoflooksmaak aan de eieren? (De olie van Klaus blijkbaar niet.)
Ook kwam ik Verm-X tegen, een middel dat je kunt geven zonder dat je dan de eieren wekenlang niet kunt eten.
Wat doen jullie als je kipperds wormen hebben?
De dames maken het overigens goed, ogen niet ziek, zijn actief en nieuwsgierig en eten lekker.
pearlsofpassion schreef: ↑di 01 sep 2020, 15:37 Ik vind het verdomd moeilijk om te zien of ze al dan niet wormen hebben. Heb eens een kip dood gevonden, waar op dat moment de wormen uit kwamen langs haar kont (en ja, het waren spoelwormen geen maden of regenwormen oid). Dus duidelijk wormbesmetting. Maar tot op dat moment had ik nog niets gemerkt bij geen van mijn kippen.Dank je, ik ben weer helemaal gerustgesteld.
Dus als ik wel wat merk wil ik een goed product. Iets dat zeker werkt. Tussendoor zijn die keukenmiddeltjes prima, preventief. Maar als er duidelijk sprake is van een besmetting wil ik iets sterkers. Zodat ik erop kan vertrouwen dat ze dan ook weg zijn. Bij die alternatieve middeltjes weet je dat niet zeker (je hoort heel wisselende verhalen) en om nu elke keer weer een mestonderzoek te laten doen....
Tis uiteraard persoonlijk waar je voor kiest. Maar ik zou zeker opletten met je kuikens.
En als je wormen in de ontlasting ziet is het al ernstig. Zou dan wel eens kunnen dat je andere kippen daaraan overleden zijn.
Laika schreef: ↑di 01 sep 2020, 16:01 Bij een van mijn vorige kippen heb ik flubendazol (flubenol) 5% gebruikt. Bij haar kwamen echt dotten wormen naar buiten, brr. Ik heb het bij een aquariumzaak gekocht in een klein zakje (je hebt maar heel weinig nodig). Bij de DA kan je het kopen in een pasta maar dat vond ik erg omslachtig om te geven. Dit heeft wel geholpen. Ik heb de eieren drie weken niet gegeten maar het schijnt dat je de eieren gewoon kan eten. Het wordt ook gebruikt op bedrijven.Dank je. Ik heb net flubenol op een site gevonden hier, ga dat maar alvast bestellen. Met een beetje geluk heb ik het dan deze week nog (leve de postbezorging op het platteland...)
Preventief geven wij nu Cox & Worm, dit wisselen we af met appelazijn.
pearlsofpassion schreef: ↑wo 02 sep 2020, 07:15 Beide middelen worden idd als ontworming aangeraden bij kippen..Ha, dank je! Ik heb nu van alles besteld - preventief en bendazolen - en hoop dat dat deze week nog komt. Vanochtend zaten er geen wormen in de köttels, gelukkig. Maar ik ga vanaf nu dan maar preventief Verm-X geven, en Laika had het over appelazijn. Kan ik gewoon een scheut door het drinkwater doen? Hoeveel ongeveer? Daar kan ik in ieder geval mee beginnen totdat de ontwormingsmiddelen er zijn.
Wat Laika zegt als algemene ontworming en heb ik vorige keer ook gegeven. Fenbendazole werkt ook voor wormen maar ook bij coccidiose. Is de werkzame stof in Panacur.
Dosering ben ik iets minder zeker van.
Flubenol is iets van 1gr/kg voer als ik me goed herinner..
Edit: oh nee, 0,5g per kg voer. Enkel bij bepaalde wormen gaat men 1gr/kg geven.
Dat is de gemakkelijke manier. Ik had wat meer onder het graan gedaan om te compenseren voor ander voedsel dat ze krijgen.
Als je het echt goed wil berekenen kan dat via lichaamsgewicht en moeten ze 28,6mg per kg lichaamsgewicht per dag geven. 7 dagen na elkaar. Maar dan moet je ze dus wegen en die kuikens eten wss in verhouding meer...
Komt nu ook wel niet super nauw blijkbaar.
Anne in Zweden schreef: ↑wo 02 sep 2020, 12:52 Ha, dank je! Ik heb nu van alles besteld - preventief en bendazolen - en hoop dat dat deze week nog komt. Vanochtend zaten er geen wormen in de köttels, gelukkig. Maar ik ga vanaf nu dan maar preventief Verm-X geven, en Laika had het over appelazijn. Kan ik gewoon een scheut door het drinkwater doen? Hoeveel ongeveer? Daar kan ik in ieder geval mee beginnen totdat de ontwormingsmiddelen er zijn.Ik geef de eerste dag 1 theelepel azijn per liter water. De 2e dag 2 tl, 3e dag 3tl, 4e dag alleen water, 5e en 6e dag Cox & worm, 7e dag alleen water.
Laika schreef: ↑wo 02 sep 2020, 13:22 Ik geef de eerste dag 1 theelepel azijn per liter water. De 2e dag 2 tl, 3e dag 3tl, 4e dag alleen water, 5e en 6e dag Cox & worm, 7e dag alleen water.Oké, dank je. Ik ga dat toch ook maar geven. Wormen hebben gevolgen voor de algehele gezondheid, dus lijkt het me een goed idee om die extra te ondersteunen. Al gaat het op het oog goed met alle vier, hoor. Maar ik wil dit stel toch graag nog een tijdje op de been houden, ze zijn zo leuk!
De azijn is niet direct tegen de wormen maar voor hun algehele gezondheid.
Anne in Zweden schreef: ↑wo 02 sep 2020, 13:36 Oké, dank je. Ik ga dat toch ook maar geven. Wormen hebben gevolgen voor de algehele gezondheid, dus lijkt het me een goed idee om die extra te ondersteunen. Al gaat het op het oog goed met alle vier, hoor. Maar ik wil dit stel toch graag nog een tijdje op de been houden, ze zijn zo leuk!Dit blijven we gewoon herhalen.
Zo'n kuur van een week, hoe vaak geef je die?