Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ronald schreef: ma 25 jan 2021, 15:40 Ik vind het moeilijk om te lezen hoe mensen zich geschreven dingen aantrekken. Maar dat is nu juist ook het grootste nadeel van alleen-maar-tekst en discussies, over welk onderwerp dan ook. Nuances ontbreken, gelaatsuitdrukkingen, lichaamstaal zijn onzichtbaar en geschreven tekst kan o, zo makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden.

Juist op BP, juist met al deze betrokken mensen, heb ik tot nu toe altijd het gevoel dat je alles kan en mag zeggen (binnen bepaalde in mijn ogen normale fatsoensgrenzen) en dat elke discussie waardevolle informatie oplevert.

Maar juist in het geval waar emoties hoog op kunnen lopen en waar men zich niet of slecht begrepen voelt, kunnen deze discussies bijdragen aan dat gevoel.

Mocht ik iemand op wat voor manier dan ook voor de kop hebben gestoten: het is absoluut mijn bedoeling niet. Normaal gesproken geef je dan iemand een "kroep" (dat is Fries voor knuffel, Siberienne) en dan kun je het uitpraten. Op afstand werkt dat niet. En met platte geschreven tekst ook niet.

Voor iedereen: :bigarmhug: en denk maar even dat het een echte is.

Mooi hoor Ronald. :-*

Ik begrijp er niets van. Van wat er in NL gebeurt of van wat er hier in dit topic gebeurd is de laatste 2 dagen.
Maar soms is het ook niet nodig begrip te hebben, het allemaal te begrijpen, zolang je maar beseft dat het voor die anderen wel belangrijk en reëel is.
Dus ik hou me erbuiten.
Maar ik schrik er wel van, dat moet ik toegeven.
Ik hoop dat het snel een beetje gaat liggen en iedereen elkaar weer wat meer begrijpt.

Siberienne schreef: Als we allemaal verstandig met regels om konden gaan en buigen waar nodig zou het een stuk beter te behappen worden denk ik. Probleem is dat niet iedereen dat kan. Een deel van mijn werk is adviseren wanneer te buigen. Want ook hier bestaat grijs. En dat is ok. Dus nee, schuldig voelen echt totaal niet. Ik heb bij het inslapen van Spot ook buigzaamheid in regels ervaren en ben daar zeer dankbaar voor.
Maar dat is juist het moeilijke vind ik, er is ook geen kans om te laten zien dat mensen er verstandig mee om kunnen gaan. De overheid bepaalt en stelt gelijk consequenties als iemand zich niet aan de gestelde regels houd.
En anders is er altijd wel ergens iemand die dan wel een mening heeft te vertellen over iemand die de regels wat wilde buigen, om welke reden ook.
We moeten het met elkaar doen, we moeten elkaar kunnen helpen en opvangen waar nodig, kunnen luisteren.
Bij mij kwam de mondkapjes plicht als de druppel. Toch doe ik hem netjes om in winkels, apotheek, huisarts, waar dan ook, omdat ik dat een stukje respect vind naar de mensen die daar hun werk doen en heel de dag zo'n kapje op hebben.

Zo veel mensen, ook jongeren die geestelijk compleet zijn vastgelopen, die niet meer weten waar ze het zoeken moeten.
Winkels die failliet gaan of zijn gegaan door de regels. Ik zie hier bij bosjes de panden leeg gaan.
Restaurants die het hoofd nauwelijks meer boven water kunnen houden. Andere beroepstakken waar mensen met de handen in het haar zitten en volledig kwijt zijn of er voor hen in de toekomst nog mogelijkheden komen.
Mensen met eigen bedrijven die hun huis verkopen om hun financiële toekomst zo veilig mogelijk te stellen of mensen die dat doen om meer geld in hun restaurant te steken zodat ze het nog even redden.
Mensen die hun baan kwijt zijn en ga zo maar door, de hele economie is kapot. En dan wordt er door overheid gezegd dat ze steun kunnen verwachten, nou vaak krijgen ze die niet.

Het is al lang niet meer alleen corona. Het is vreselijk hoeveel mensen hier aan zijn overleden in eenzaamheid en zonder hun geliefden, vreselijk ook voor de nabestaanden.
Maar er is zoveel meer aan de hand.

Deze regels maken ben ik bang nog eerder de mensheid kapot en verdeeld dan dat het corona uitdoofd.

En ja, ik ben gevoelig, zeker ook voor platte tekst, altijd al geweest, daar heeft mijn depressie niets mee te maken. Maar laat iedereen een eigen mening mogen hebben, ook al staat die lijnrecht tegenover, dat wat de ander vind. Praat zonder bijnamen, hoe onschuldig die ook lijken.
En je hoeft elkaar niet te overtuigen, ieder mag voelen wat hij voelt.

En tot slot, ja ik ben lang van stof vandaagAfbeelding

Overal (niet zozeer hier op BP) lees je ook als mensen zeggen dat ze de enting niet nemen, dat ze dan ook geen recht hebben op hulp mocht je wel corona krijgen. Dat is toch niet menslievend meer zulke opmerkingen?
Door dinky89
Charlie Angel schreef: Maar dat is juist het moeilijke vind ik, er is ook geen kans om te laten zien dat mensen er verstandig mee om kunnen gaan. De overheid bepaalt en stelt gelijk consequenties als iemand zich niet aan de gestelde regels houd.
En anders is er altijd wel ergens iemand die dan wel een mening heeft te vertellen over iemand die de regels wat wilde buigen, om welke reden ook.
We moeten het met elkaar doen, we moeten elkaar kunnen helpen en opvangen waar nodig, kunnen luisteren.
Bij mij kwam de mondkapjes plicht als de druppel. Toch doe ik hem netjes om in winkels, apotheek, huisarts, waar dan ook, omdat ik dat een stukje respect vind naar de mensen die daar hun werk doen en heel de dag zo'n kapje op hebben.

Zo veel mensen, ook jongeren die geestelijk compleet zijn vastgelopen, die niet meer weten waar ze het zoeken moeten.
Winkels die failliet gaan of zijn gegaan door de regels. Ik zie hier bij bosjes de panden leeg gaan.
Restaurants die het hoofd nauwelijks meer boven water kunnen houden. Andere beroepstakken waar mensen met de handen in het haar zitten en volledig kwijt zijn of er voor hen in de toekomst nog mogelijkheden komen.
Mensen met eigen bedrijven die hun huis verkopen om hun financiële toekomst zo veilig mogelijk te stellen of mensen die dat doen om meer geld in hun restaurant te steken zodat ze het nog even redden.
Mensen die hun baan kwijt zijn en ga zo maar door, de hele economie is kapot. En dan wordt er door overheid gezegd dat ze steun kunnen verwachten, nou vaak krijgen ze die niet.

Het is al lang niet meer alleen corona. Het is vreselijk hoeveel mensen hier aan zijn overleden in eenzaamheid en zonder hun geliefden, vreselijk ook voor de nabestaanden.

Deze regels maken ben ik bang nog eerder de mensheid kapot en verdeeld dan dat het corona uitdoofd.

En ja, ik ben gevoelig, zeker ook voor platte tekst, altijd al geweest, daar heeft mijn depressie niets mee te maken. Maar laat iedereen een eigen mening mogen hebben, ook al staat die lijnrecht tegenover, dat wat de ander vind. Praat zonder bijnamen, hoe onschuldig die ook lijken.

Overal (niet zozeer hier op BP) lees je ook als mensen zeggen dat ze de enting niet nemen, dat ze dan ook geen recht hebben op hulp mocht je wel corona krijgen. Dat is toch niet menslievend meer zulke opmerkingen?
Weet je, ik kan mij zo enorm vinden in deze reactie van jou :-*
Wat betreft jouw laatste punt over de vaccinatie, dat is ook de reden dat ik tegen een verplichte vaccinatie ben. Een ieder moet daarin vrij zijn in de keuze waarbij iedereen zijn eigen beweegredenen mag hebben om hem wel of niet te nemen.

En ja, de pandemie maakt veel meer kapot inmiddels dan alleen gezondheid.
De gedachte om te emigreren naar Australië gaat daarom de laatste tijd wel eens door mijn hoofd doordat daar familie woont en het leven daar weer normaal lijkt te zijn.
Door Siberienne
Charlie Angel schreef: ma 25 jan 2021, 20:31 Maar dat is juist het moeilijke vind ik, er is ook geen kans om te laten zien dat mensen er verstandig mee om kunnen gaan. De overheid bepaalt en stelt gelijk consequenties als iemand zich niet aan de gestelde regels houd.

Dat laatste, daar kan ik kort over zijn. Dat is onzinnig en medisch-ethisch ook volstrekt onmogelijk, gelukkig. Dus dat kunnen mensen roepen (en ik heb dat soort uitspraken al mijn hele werkzame leven gehoord, over roken en longkanker, over te dikke mensen, over vaccinaties, en als je dan dieper in gesprek gaat dan blijkt vaak dat mensen niet helemaal goed nagedacht hebben :biggrin2: en na een kwartiertje zitten ze zo vast in het moeras dat ze niet meer uit hun woorden komen.)

Maar wat betreft de rest van je post; heel goed in te voelen. Wat ik me wel afvraag; wat zou er gebeurd zijn zonder maatregelen? En dan denk ik aan de VS die niet echt ingrepen. Dat het leed daar niet te overzien is en de economie ook daar niet echt florissant eruit gaat komen. Ik denk dat we zijn getroffen door een slowmotion natuurramp. Wereldwijd. En dat die veel blootlegt en misschien zelfs in een stroomversnelling brengt van wat er niet klopt in deze wereld. Voor mij voelt het alsof we een voorschot krijgen op wat sowieso met de klimaatverandering en de uitputting van hulpbronnen al stond te gebeuren. Dat onze levensstijl niet te handhaven is op de lange termijn. En dat is een heel pijnlijk proces en er worden veel mensen getroffen op een manier die erg onrechtvaardig is. En dat is K. En wat nog meer K is; er is geen simpele schuldige aan te wijzen. Ik vraag me namelijk echt af of de de wereld er nu wezenlijk anders uit had gezien als er andere keuzes gemaakt waren. Misschien wel hoor, maar ik kan het me niet zo goed voorstellen ‘hoe dan’
Door Ina
Charlie Angel schreef: ma 25 jan 2021, 20:31 Maar dat is juist het moeilijke vind ik, er is ook geen kans om te laten zien dat mensen er verstandig mee om kunnen gaan. De overheid bepaalt en stelt gelijk consequenties als iemand zich niet aan de gestelde regels houd.

Ik denk dat helemaal niemand het niet eens kan zijn met jou schrijven, en zelfs in platte tekst lees ik je wanhoop en onmacht en ik vind het echt vreselijk dat je je zo voelt.

Het is ook gewoon klote allemaal en het aller ergste is dat er links om of rechts om geen 'juist' besluit genomen kan worden.
Elke keuze die gemaakt wordt om dit virus geen vrij spel te geven zal veel mensen veel te hard treffen.

Maar ik geloof wel dat geen keuzes maken of restricties opleggen nog veel grotere consequenties had opgeleverd en dan niet alleen maar door een overbelaste zorg die keuzes zou moet maken waar je geen mens voor wil zetten.
Maar ook vooral omdat ik bang ben dat er dan een situatie gecreëerd zou worden van 'survival of the fittest' en dat dat iets is wat ik nog veel enger vind is als wat er nu speelt.

En over verplicht vaccineren kan ook ik kort zijn, nooit maar dan ook nooit zal ik dat promoten.
Beschikking over je eigen lijf is wel het eerste wat verdedigd moet worden en als laatste ter discussie mag komen te staan.
Verplichte vaccinatie op welke manier dan ook, want je kan ook mensen uitsluiten die niet gevaccineerd zijn, dat zou echt voor een opstand zorgen ben ik bang. Iedereen moet over zijn eigen lichaam kunnen beslissen.

Ben niet zo op de hoogte van Australië maar daar is alles weer wat normaal op gang? Zeker als je daar familie hebt snap ik die gedachte ja.

Het is inderdaad medisch-ethisch volstrekte onmogelijk, maar het wordt vaak geroepen. Dat is hoe mensen nu denken. Zo vond ik de discussies die er waren (niet zozeer hier, hier was het af en toe een opmerking) over te dikke mensen ook zo erg, dat ze die maar niet meer moesten helpen. Alsof dikkere mensen standaard niet gezond leven ofzo. Je kan nooit aan de buitenkant zien wat er binnen speelt.

En niemand weet natuurlijk wat nu de juiste maatregelen zijn en wanneer deze in hadden moeten gaan, niemand weet dat. Maar de pijn en wanhoop van zoveel mensen is zo duidelijk zichtbaar. En dan de overheid die zegt dat er steunmaatregelen zijn, ja leuk, maar zoveel vallen er naast de boot. Ikzelf zit in loondienst en in die branche is het gewoon druk, echt druk, dus het is niet voor mijzelf dat ik bovenstaande schreef, maar je ziet het verdriet en de wanhoop ook bij mensen om mij heen. Mensen die ook altijd hard gewerkt hebben voor hun bedrijf en toekomst.
Door Kaela
Ina schreef: ma 25 jan 2021, 23:54 Ik denk dat helemaal niemand het niet eens kan zijn met jou schrijven, en zelfs in platte tekst lees ik je wanhoop en onmacht en ik vind het echt vreselijk dat je je zo voelt.

Het is ook gewoon klote allemaal en het aller ergste is dat er links om of rechts om geen 'juist' besluit genomen kan worden.
Elke keuze die gemaakt wordt om dit virus geen vrij spel te geven zal veel mensen veel te hard treffen.

Maar ik geloof wel dat geen keuzes maken of restricties opleggen nog veel grotere consequenties had opgeleverd en dan niet alleen maar door een overbelaste zorg die keuzes zou moet maken waar je geen mens voor wil zetten.
Maar ook vooral omdat ik bang ben dat er dan een situatie gecreëerd zou worden van 'survival of the fittest' en dat dat iets is wat ik nog veel enger vind is als wat er nu speelt.

En over verplicht vaccineren kan ook ik kort zijn, nooit maar dan ook nooit zal ik dat promoten.
Beschikking over je eigen lijf is wel het eerste wat verdedigd moet worden en als laatste ter discussie mag komen te staan.
Dat wat er het afgelopen jaar is gebeurd vreselijk is voor de economie en voor vele individuen staat als een paal boven water. En dat is ook waar ik verdrietig en moedeloos van word. We willen allemaal zo graag verder, weer winkelen om de ondernemer te helpen enz.

Waar ik het niet mee eens ben is dat mensen geen kans krijgen zoch verstandig te kunnen gedragen. We hebben naar mijn mening veel te veel die kans gekregen en ruimschoots laten zien dat we dat niet kunnen. En dan is als voorbeeld de rijen die Sieberienne een dag of wat geleden liet zien, een hele duidelijke. Zo ging het in NL en in Belgie ook elke keer. Hoe vaak heeft Rutte ons niet opgeroepen om ons aan de maatregelen te houden? Maatregelen die best kunnen. Het thuis werken, in de eerste lockdown was het uitgestorven op straat en kon het allemaal en nu zitten de helft van de kantoren weer vol. Ik snap dat niet, ik ben sinds 17 maart niet op kantoor geweest. Leuk? Nope. Maar wel te doen. In dat soort dingen vind ik echt dat we als bevolking het zwaar af hebben laten weten in het nemen van onze verantwoording. Daarin hebben we niet met gezond verstand lichtgrijs op gezocht, maar is er gewoon voor een deel alles aan de laars gelapt. En daar zijn nu de ondernemers, de winkeliers, de horeca zwaar de dupe van.

Maar een ding is zeker belangrijk om ons te blijven realiseren. Zoals je zegt Ina, geen restricties of andere restricties zouden ook verstrekkende gevolgen hebben. Hoofdoorzaak nummer 1 is nog altijd het virus. Niet de overheid, niet wat de bevolking doet, maar het virus.
Door Kaela
Oh en verplicht vaccineren vind ik ook niets.

Indirect verplichten zou voor enkele luxe dingen zoals enorme evenementen of reizen nog wel mogen van mij. Maar enkel voor zulke grote dingen, niet voor alles wat bij dagelijks leven hoort. Maar dat is waarschijnlijk ook een recept voor moeilijkheden, dus wat dat betreft hoop ik op geen enkele verplichting.
Door Siberienne
Kaela schreef: di 26 jan 2021, 07:05 Oh en verplicht vaccineren vind ik ook niets.

Indirect verplichten zou voor enkele luxe dingen zoals enorme evenementen of reizen nog wel mogen van mij. Maar enkel voor zulke grote dingen, niet voor alles wat bij dagelijks leven hoort. Maar dat is waarschijnlijk ook een recept voor moeilijkheden, dus wat dat betreft hoop ik op geen enkele verplichting.
Ik denk dat kans er wel is, dat die er wel gaan komen, vooral voor reizen. Dat je bijvoorbeeld voorlopig niet naar Australië kan, of Nieuw Zeeland als je niet gevaccineerd bent. Zoals je ook naar een aantal landen niet mag als je geen gele koorts vaccinatie hebt. En ik kan me er wat bij voorstellen, als je een enorme inspanning hebt gepleegd om een land vrij van dit virus te maken , dat je reizen zo veilig mogelijk wil maken.
De vrijheid van het individu is een groot goed maar een overheid heeft ook een taak om te kijken naar het algemeen belang. En die twee kunnen botsen.
Door Siberienne
Ik heb een kennis in Australië, die graag reist, maar al zowat een jaar het land niet uit kan. Tegelijk is ze gestopt met werken, omdat haar universiteit flink moest inkrimpen, die zijn namelijk voor een groot deel afhankelijk van buitenlandse studenten en die zijn er nu niet. Mogen het land niet in. Ze heeft besloten binnen Australië te verhuizen om niet nog een keer maanden in de rook en stank te zitten zoals vorig jaar (omgeving Sidney). Dus ja, wat is normaal...

En voor hoe lang, want de Australian Open moest wel doorgaan (zijn er nog meer mensen verbaasd over de enorme uitzonderingspositie van topsport, iets met ‘brood en spelen’? Hier ook gedoe over, Oslo in lockdown maar de langlaufwedstrijden op de Holmenkollen en de donwhill op Kvitfjell gaan wel door, zeg maar het Noorse equivalent van carnaval). Even een foutje, en Australië gaat ook weer op slot. Het zijn onzekere tijden, overal en dat gaat nog wel even duren.
Door Lizzy
Nou wil ik geen spelbreker zijn hoor, maar Australië werd door veel Australiërs (en andere landen) vergeleken met een dictatuur vanwege de strenge Corona maatregelen. Daarbij zijn onze maatregelen van het afgelopen jaar vergeleken een soort van soft te noemen.
Door Laika
We zijn allemaal mensen. Tot op zekere hoogte willen we best rekening houden met een ander. Tot het niet meer past in het beeld dat je voor jezelf of voor je dierbaren had geschetst. Dan is er geen begrip of mededogen meer maar is het ikke, ikke..... Dat geldt voor mij net zo goed als voor iedereen en dat die belangen tegenovergesteld kunnen zijn blijkt nu maar weer.
Mijn vertrouwen in de medemens is al lang geleden geschaad. Ik hoop dat ik in een volgend leven in een andere wereld terechtkom. Want ook het normaal wat weer terug zou komen na Corona is een leven wat ik eigenlijk niet zie zitten.
Door dinky89
Ben niet zo op de hoogte van Australië maar daar is alles weer wat normaal op gang? Zeker als je daar familie hebt snap ik die gedachte ja.
Een avondje uit met live muziek is daar bijvoorbeeld 'gewoon' mogelijk. Maar daar staat tegenover dat de grenzen zo ongeveer volledig dicht zitten. Op dit moment kom je als Nederlander Australië niet in, tenzij je onder een uitzondering valt. Daarna geldt 2 weken verplichte quarantaine in speciaal hotel bijvoorbeeld. En dat het nog niet volledig normaal is blijkt wel uit volgende berichtje dat ik vandaag voorbij zag komen:
2021 full steam ahead however not without its trials and tribulations! Liquor licensing are still on our backs, border restrictions still playing havoc on the entertainment industry and until Covid vaccines are distributed, trade is still restricted. Despite this we have to be grateful to live in one of the best parts of the world!
Ook indirect verplichte vaccinatie zou ik vreselijk vinden voor de mensen die er om gezondheidsredenen voor kiezen om de vaccinatie niet te halen. Dat het wellicht voor het reizen naar bepaalde landen gaat gelden kan ik nog in komen, maar niet voor binnenlandse activiteiten.
@Kaela, het verschilt misschien ook per gebied, maar hier werden de regels vanaf begin al heel goed nageleefd, men hield ook rekening met elkaar ( nu nog overigens). In bos en het op strand gaf men elkaar de ruimte, ook op het rondommetje in het dorp, veel wilden wandelen o. Er toch even uit te zijn, logisch ook en dat kon ook gewoon, minimaal 2 meter afstand werd altijd gehandhaafd. Maar ook in de winkels, zowel in Emmeloord en zeker ook in Lemmer gaf en kreeg je de ruimte, personeel kreeg en gaf de ruimte. Gewoon zoals het hoort. Je deed boodschappen voor elkaar als er iemand in quarantaine ging. En ga zo verder.
En ja, natuurlijk was er jeugd die toch met elkaar in de keet ging zitten, maar het gros was netjes.

Wanneer ging het mis, toen de regels veel te veel versoepeld worden en daardoor veel Duitsers hier vakantie kwamen vieren. Die lapte de regels die er nog waren finaal aan hun laars, natuurlijk niet allemaal, maar in de winkel waren zij degene die zich overal doorheen en tussendoor wurmde, die op het strand in grote groepen ging zitten.

Ja en dan worden de regels weer aangescherpt en dat is dan toch zuur, maar in deze omgeving (Urk na) Werd het weer goed opgepakt.
De besmettingen bleven hier echt behapbaar, zelfs toen op Urk een huizenhoog aantal zieken waren, bleef het hier netjes. Spijtig brak het eind vorig jaar bij een aantal verzorgingshuizen uit, dat was voor het eerst.

Dus afhankelijk wellicht van de regio maar het kan echt.
Maar het is gewoon te lang nu, zonder uitzicht op beter. Ik wijd dat niet alleen aan corona, maar zeker ook aan de slechte aanpak van de overheid afgelopen zomer.

En verbod op luxe dingen of vliegen zonder die enting. Ik vind dat echt niet kunnen. Nu vlieg ik nooit en kan niet naar festivals of concerten, maar voor anderen vind ik dat echt niet fair. Dat geeft nog een extra grote smet op keuzevrijheid en baas over je eigen lichaam.
Door Kaela
Tja, ik zeg dan fijn dat het in jullie regio goed ging. Maar in heel NL was dat simpelweg niet zo. Dit topic, met mensen uit heel NL heeft vol gestaan met voorbeelden daarvan. En de zomervakanties, het waren niet alleen de Duitsers die hier de regels niet naleefden, de Nederlanders die over de grens op vakantie waren deden massaal op vakantie ook niet aan corona. Het is niet voor niets dat na de zomervakantie de cijfers weer gingen stijgen. En wat deed het kabinet toen? Niets, we hebben meerdere persconferenties gehad dat de maatregelen niet verscherpt werden, maar waarbij Rutte wel opriep om ons aan de regels te houden, ons verstand te gebruiken. Terwijl allang duidelijk was, dat dat niet gebeurde.
En toen de regels aangescherpt werden, kwam kerst en ik wil ze de kost niet geven die ruimschoots over de toegestane 3 personen heen zijn gegaan.

Nou ja, hoe dan ook. In deze posts verschillen we van mening en praten we voor mijn gevoel daar nu goed samen over. Ik hoop dat jij je daar ook beter over voelt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door