Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Doranto schreef: di 05 jan 2021, 23:26 Eerlijk gezegd ben ik banger voor de (evt. blijvende) schade die het virus kan veroorzaken dan de evt. bijwerkingen van het vaccin.
Dus ik denk dat ik het wel ga nemen. Bovendien zijn er inmiddels al heel veel mensen ingeënt en ik heb nog niets raars gehoord.
Aan de ene kant denk ik dit ook maar heb zelf altijd wel bijwerkingen bij bv medicatie vandaar dat ik huiverig ben. Maar he hebt gelijk, de schade van corona is erger!
Fioon schreef: di 05 jan 2021, 23:13 Het entschema is bekend.
Denken jullie er nog hetzelfde over als toen de poll gemaakt werd?
Ik neig nu naar wel vaccineren, maar ben wel huiverig voor de eventuele bijwerkingen.
Nee inmiddels heb ik geen twijfel meer en heb ik liever nog vandaag dan morgen een prik.

Ik ben nog steeds wel huiverig voor bijwerkingen of onvoorziene lange termijneffecten. Maar dat ben ik ook voor de twee medicijnen die ik al jaren en de rest van mijn leven slik. Dus dat weegt niet meer op tegen alle nadelen van niet vaccineren.
Ik denk er ook nog steeds hetzelfde over. Straks gaan ze beginnen hier vlakbij in Veghel en ik voel me bijna jaloers. Hoe eerder hoe beter wat mij betreft.
Na wat ik nu heb gehoord maak ik me eigenlijk geen zorgen en zo blijven leven als samenleving is ook geen optie.
Ik denk er nu anders over.
Zoals ik al aangegeven heb..
Ik heb weinig tot geen zorgen over bijwerkingen (enkel dat Pfizer zelf aanraadt aan mensen met gekende allergieën om hun vaccin niet te nemen vind ik niet vertrouwenwekkend en ik ben nogal snel allergisch). Ik zie er het nut van in (op dit moment) ook voor niet-risico groepen. En ik ben ook banger voor het virus zelf.
Niet in de eerste plaats voor mezelf maar zeker voor bepaalde mensen rond me.
En het kan zo idd niet nog jaren blijven duren.

Maar ik kom bij de eersten aan de beurt (wat ik niet correct vind maar goed) en ik hoop dat het tegen dan dus een ander merk kan zijn.. Misschien stom maar goed....
Ik heb mijn twijfels bij het vaccinatieschema qua tijdspad. Las vandaag nog dat er door minister de Jonge is aangegeven dat in maart extra pfizer vaccins worden geleverd terwijl de europese commissie het er over heeft dat deze pas in juni worden geleverd. Daarnaast wordt er uitgegaan van Astrazeneca vaccins terwijl nog niet bekend is wanneer deze wordt goedgekeurd. Ik voorzie daarom nog wel vertraging in dit tijdspad.

In het schema zou ik in april/mei aan de beurt zijn voor Astrazeneca. Zoals gezegd heb ik mijn twijfels of ik dan al aan de beurt zou zijn.

Is mijn opinie gewijzigd? Nee. Ik ben nog steeds van mening dat ik achteraan in de rij hoor te staan waar ik ook sta. Wanneer de kwetsbaren in de samenleving zijn gevaccineerd en de mensen met risicoberoepen zal ik waarschijnlijk ook het vaccin laten zetten. Zoals in dit topic al genoemd lijken de 'bijwerkingen' van een corona besmetting groter dan de bijwerkingen van een vaccin.
Ik weet niet meer wat ik er eerst over zei. Maar ik neem hem wel. Zowel corona als het vaccin hebben denk ik risico's. Met als extra nadeel dat je je smaak kwijt kunt raken bij corona, en bijkomend voordeel van het vaccin dat er weer meer mogelijk is voor de maatschappij. Dus ja, met het risico dat ik van beide ziek kan worden, maar bij het vaccin tenminste wel chocolade kan blijven proeven en hopelijk weer eens naar een festival kan; kies ik het vaccin.
pearlsofpassion schreef: wo 06 jan 2021, 08:04 Ik denk er nu anders over.
Zoals ik al aangegeven heb..
Ik heb weinig tot geen zorgen over bijwerkingen (enkel dat Pfizer zelf aanraadt aan mensen met gekende allergieën om hun vaccin niet te nemen vind ik niet vertrouwenwekkend en ik ben nogal snel allergisch). Ik zie er het nut van in (op dit moment) ook voor niet-risico groepen. En ik ben ook banger voor het virus zelf.
Niet in de eerste plaats voor mezelf maar zeker voor bepaalde mensen rond me.
En het kan zo idd niet nog jaren blijven duren.

Maar ik kom bij de eersten aan de beurt (wat ik niet correct vind maar goed) en ik hoop dat het tegen dan dus een ander merk kan zijn.. Misschien stom maar goed....
Ja, ik dacht ik ga eens kijken hoe dat zit met die allerieen. Niet zo handig informatie over te vinden;

Dat maakt alleen uit als je allergisch bent voor een bestanddeel van het vaccin. Deze ingrediënten zijn te vinden in de bijsluiter. In het vaccin van Pfizer/BioNTech zitten geen antibiotica.
Overleg voor de vaccinatie altijd met de arts op de priklocatie als je eerder een ernstige allergische reactie of ademhalingsproblemen hebt gehad na een vaccinatie.
Na vaccinatie blijft iedereen vijftien minuten bij de priklocatie zodat eventuele allergische reacties direct behandeld kunnen worden.

Doe er dan een linkje naar de bijsluiter bij denk ik dan...
Ah OK, maar daar is enkel sprake van allergische reactie op vaccinaties. Niet allergisch in het algemeen.
Op vaccins heb ik het nog niet gehad. Maar ik overdrijf daar nu ook wel niet mee. Maar toch de kinkhoest (ale, de hele cocktail, bleek) wel laten zetten bij m'n eerste zwangerschap.
Ahhh dank je!

Op een andere site stond; heb je in het verleden heftige allergische reacties gehad, neem contact op met je arts. Dus dat deed ik net maar, die weet helemaal niks. Had ook nog geen bijsluiter, kon geen advies geven.

Toch is dat wel raar hé? Ik krijg volgens mij dus straks een injectie, zonder supervisie van een arts die checkt of het wel verantwoord is :-\ daar moet je zelf maar achteraan. Wat wellicht te doen is voor mijn groep zorgmedewerkers, maar ik hoop toch maar dat als straks de kwetsbaren aan de beurt zijn er wat beter naar gekeken gaat worden...
pearlsofpassion schreef: wo 06 jan 2021, 09:30 Ah OK, maar daar is enkel sprake van allergische reactie op vaccinaties. Niet allergisch in het algemeen.
Op vaccins heb ik het nog niet gehad. Maar ik overdrijf daar nu ook wel niet mee. Maar toch de kinkhoest (ale, de hele cocktail, bleek) wel laten zetten bij m'n eerste zwangerschap.
Ja, dat zegt de ene site. De andere site heeft het gewoon over 'allergische reactie's'. Geen idee hoe ik reageer op een vaccinatie, de laatste zal zijn geweest toen ik 9 was ofzo?
Daarna bleek ik allergisch te zijn voor insectenbeten, dat is verergert na een wespensteek. En na die wespensteek had ik ook ineens hooikoorts. Maar geen idee of dat ook iets rondom vaccinatie zou kunnen triggeren.

Dat zou een huisarts moeten weten, onderhand, maar nee :biggrin2:
Even heel kort; de vaccins die nu op de markt komen, zowel de Pfizer als ook de Moderna en de Astra Zeneca zijn sterk ‘immunogeen’ oftewel ze roepen een flinke afweerreactie op. Dat betekent bijwerkingen; veel mensen in de studies hebben een pijnlijke arm, grieperig gevoel en koorts. Tot wel 80% van de deelnemers in de Astra Zeneca studies melden iets van een bijwerking. Ernstige allergische reacties zijn zeldzaam (anaphylaxis). In eerste instantie werd bij Pfizer, nadat twee mensen in Groot Brittannië een ernstige allergische reactie hadden, dat mensen die ooit ergens een ernstige reactie op hadden gehad, niet zomaar gevaccineerd moesten worden. Dan moet je echt denken aan het soort reacties waarbij je op de eerste hulp beland / epipen nodig hebt ed. Inmiddels zie ik in de bijsluiters staan dat dat weer is bijgesteld naar ‘allergie voor onderdelen van het vaccin’. Ik ben nog aan het nazoeken of ik kan vinden waarom dat weer is aangepast. Ik denk dat men er inmiddels achter is waar de twee mensen in GB op gereageerd hebben maar zeker weten doe ik dat niet. Wordt vervolgd.

Bij twijfel; overleg met je huisarts, de zal het ook niet direct weten maar die kan contact opnemen met de GGD en die moeten wel informatie hebben hierover.
Siberienne schreef: wo 06 jan 2021, 10:08 Even heel kort; de vaccins die nu op de markt komen, zowel de Pfizer als ook de Moderna en de Astra Zeneca zijn sterk ‘immunogeen’ oftewel ze roepen een flinke afweerreactie op. Dat betekent bijwerkingen; veel mensen in de studies hebben een pijnlijke arm, grieperig gevoel en koorts. Tot wel 80% van de deelnemers in de Astra Zeneca studies melden iets van een bijwerking. Ernstige allergische reacties zijn zeldzaam (anaphylaxis). In eerste instantie werd bij Pfizer, nadat twee mensen in Groot Brittannië een ernstige allergische reactie hadden, dat mensen die ooit ergens een ernstige reactie op hadden gehad, niet zomaar gevaccineerd moesten worden. Dan moet je echt denken aan het soort reacties waarbij je op de eerste hulp beland / epipen nodig hebt ed. Inmiddels zie ik in de bijsluiters staan dat dat weer is bijgesteld naar ‘allergie voor onderdelen van het vaccin’. Ik ben nog aan het nazoeken of ik kan vinden waarom dat weer is aangepast. Ik denk dat men er inmiddels achter is waar de twee mensen in GB op gereageerd hebben maar zeker weten doe ik dat niet. Wordt vervolgd.

Bij twijfel; overleg met je huisarts, de zal het ook niet direct weten maar die kan contact opnemen met de GGD en die moeten wel informatie hebben hierover.
Weet je toevallig ook hoe het zit bij mensen met een auto immuunziekte? Ik bijvoorbeeld heb hashimoto. Zou dat nog een reden kunnen zijn om het vaccin dan beter niet te nemen?
Doranto schreef: wo 06 jan 2021, 10:14 Weet je toevallig ook hoe het zit bij mensen met een auto immuunziekte? Ik bijvoorbeeld heb hashimoto. Zou dat nog een reden kunnen zijn om het vaccin dan beter niet te nemen?
In de vraag en antwoord van de NOS lees ik het volgende met betrekking tot immuunstoornissen:
Is het veilig om gevaccineerd te worden als ik tot een risicogroep behoor?
Dit is afhankelijk van de risicogroep waartoe je behoort. Volgens Van Egmond is het vaccin veilig voor mensen die onderliggende ziektes zoals obesitas of hart- en vaatziekten hebben. "Zij lopen meer risico om ernstige corona te krijgen, en zij zijn door het vaccin prima beschermd."

Wie niet zijn meegenomen in studies tot nu toe zijn mensen die problemen hebben met hun afweersysteem. Deze groep moet volgens Van Egmond in ieder geval eerst met een arts overleggen. "Dit zou theoretisch problemen kunnen geven omdat het afweersysteem door de vaccinatie nog extra in de war kan raken."
Wanneer ik dat zo lees zijn die niet meegenomen in de studie en is het een blinde vlek hoe die reageren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door