Er is veel discussie over hoe besmettelijk je kan zijn als je echt totaal geen klachten hebt. Vooralsnog wordt er ook door experts vanuit gegaan dat je niet besmettelijk bent als je helemaal geen klachten hebt. Bij milde klachten weten we het niet precies, hoe besmettelijk. Bij weinig klachten zijn de testen laag-positief En dat is vaak minder besmettelijk dan hoog positief.
De zijn PCR testen en die tonen DNA aan. Een positieve test is niet hetzelfde als ‘levend virus’. Bij de onderzoeken van elders waarbij de keel positief was bij mensen die geen klachten
meer hadden, blijkt het virus niet te kweken. Dat lijkt erop dat je nog DNA resten aantoont zonder levend virus.
En zijn we slecht voorbereid als Nederland? Ik weet het niet. Ik weet wel dat we beter voorbereid zijn dan Italië was (ik heb Italiaanse collega’s gesproken) We hebben 19 labs opgetuigd, die kunnen veel testen doen maar een heel groot probleem zijn wereldwijde leverantie problemen van materialen. Daar kunnen we als Nederland niet echt veel aan doen. en we zijn in ieder geval veel beter voorbereid dan de VS (schokkend verhaal op
https://www.washingtonpost.com/health/w ... story.html , de VS hebben vele malen minder test capaciteit als Zuid Korea

)
Let ook even op het verschil in casus; in China ging het virus eerst rond, toen werd het geïdentificeerd en werden erg zieke mensen getest, de eerste 200 van China waren topje van de ijsberg. Ik denk dat we in Nederland vast niet alle casus in beeld hebben en vanuit het onderzoek in de Brabantse ziekenhuizen blijkt circulatie van het virus. Ik vind persoonlijk dat dat best snel opgemerkt is. Als je het - net als Italië - pas op gaat merken als je ziekenhuizen overspoeld worden ben je toch later.
Leugens? Ik heb ze niet kunnen bemerken, wel dat het lastig is om te gaan met de onzekerheden die er zijn. Ik weet wel dat de presentatie van het eerste geval tijdens de persconferentie NIET in scène gezet is. Dat mag je echt van me geloven, ik was daar nl bij betrokken. Dat was echt een bizar toeval dat het net op die dag gebeurde.
Als je verder nog een expert wil volgen (bv op Twitter) in wie ik in ieder geval een groot vertrouwen heb, dan kies Jan Kluytmans. Dat is een internationale grootheid op terrein van microbiologie en infectie preventie.