Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
Lizzy schreef: di 10 mar 2020, 17:37 Nou. Dat dus. Maar weet je, ik heb dan toch liever dat zo'n gladjakker zegt "we hebben op dit moment niet de capaciteit om iedereen te testen en daarom doen we nu de gevallen die het meest aannemelijk zijn". Want NU voelen wij ons in de maling genomen en NU word ik pas echt onrustig. Ik houd er namelijk niet van als er tegen me gelogen wordt.
Dit dus....en als je dan ziet dat NL het pad van Italie volgt, dan wordt ik toch wel een beetje zenuwachtig hoor.
Door Ina
Lizzy schreef: di 10 mar 2020, 17:37 Nou. Dat dus. Maar weet je, ik heb dan toch liever dat zo'n gladjakker zegt "we hebben op dit moment niet de capaciteit om iedereen te testen en daarom doen we nu de gevallen die het meest aannemelijk zijn". Want NU voelen wij ons in de maling genomen en NU word ik pas echt onrustig. Ik houd er namelijk niet van als er tegen me gelogen wordt.
Ze liegen niet....ze doen gewoon aan omgekeerde psychologie

Liveblog NOS
ÉÉN UUR GELEDEN
Gemeten groei coronapatiënten vlakt af, maar kanttekening op zijn plaats
De stijging van het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus in Nederland lijkt de afgelopen dagen niet toe te nemen. Vandaag meldde het RIVM 61 nieuwe besmettingen, gisteren 56, eergisteren 77 en zaterdag 60.

Maar daar moet een kleine kanttekening bij worden geplaatst, laat het RIVM desgevraagd weten. Sinds dit weekend worden familieleden van mensen met corona, die zelf ook klachten hebben, niet meer getest om testlaboratoria te ontlasten. Bovendien zitten ze al in thuisquarantaine. Hierdoor is het daadwerkelijke aantal mensen met corona sinds dit weekend waarschijnlijk iets hoger dan uit de cijfers blijkt. Onbekend is hoeveel hoger.

Schiet mij maar lek.....hoezo struisvogelpolitiek :o
Door Angelique
Ina schreef: di 10 mar 2020, 18:35 Ze liegen niet....ze doen gewoon aan omgekeerde psychologie

Liveblog NOS
ÉÉN UUR GELEDEN
Gemeten groei coronapatiënten vlakt af, maar kanttekening op zijn plaats
De stijging van het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus in Nederland lijkt de afgelopen dagen niet toe te nemen. Vandaag meldde het RIVM 61 nieuwe besmettingen, gisteren 56, eergisteren 77 en zaterdag 60.

Maar daar moet een kleine kanttekening bij worden geplaatst, laat het RIVM desgevraagd weten. Sinds dit weekend worden familieleden van mensen met corona, die zelf ook klachten hebben, niet meer getest om testlaboratoria te ontlasten. Bovendien zitten ze al in thuisquarantaine. Hierdoor is het daadwerkelijke aantal mensen met corona sinds dit weekend waarschijnlijk iets hoger dan uit de cijfers blijkt. Onbekend is hoeveel hoger.

Schiet mij maar lek.....hoezo struisvogelpolitiek :o
Dat een gezinslid niet meer speciaal getest wordt kan ik wel begrijpen. Je test om iets in kaart te brengen en contacte op te zoeken en dat kan dus ook met 1 bevestigt geval in het gezin.
Door Kaela
Hylos schreef: di 10 mar 2020, 16:53 Ik zou het liefst ook thuis blijven, mede omdat ik ook gewoon vanuit huis mijn werk kan doen (deels).
Zit nu sowieso al sinds vrijdag ziek thuis (buik/maag toestanden) maar "moet" eigenlijk morgen wel weer aan het werk. Ben in december ook al ziek geweest namelijk. :-\

Dat ist em he, het wordt van je verwacht en dan ga je maar. Misschien tegen beter weten in. Je wilt geen scheve gezichten of dat men vind dat je je aanstelt. Ik hoef er nu iig geen corona bij, gezien ik al ziek ben.
Maar nog langer thuis blijven gaat ook niet.

Gekke wereld is het, soms zijn we echt knettergek met zn allen.
Ze zouden iedereen die thuis kan werken moeten verplichten thuis te blijven. Alle evenementen aflossen, sport aflossen etc. Dat zijn toch maatregelen? En dat is toch zo erg ook niet?
"Schud geen hand en geef geen 3 zoenen" pff. :-X
Ik zou zolang je niet 100% beter bent, mooi thuisblijven.

Want ondanks de nare berichten, ben ik als gezonde hollander nog niet zo bang. Ik geloof het wel hoor, het stuk wat Lizzy schrijft. En als het dichterbij komt, zal het gevoel ook heus iets anders gaan zeggen als het verstand. Maar op dit moment ben ik net zo bang om morgen van mijn paard te donderen tijdens paardrijles, als voor corona. Want ik ben gezond en fit en het leven is soms shit. (en verder doe ik wel braaf handjes wassen ed, al is dat totaal onzinnig als je met 1000 man in een pand werkt)

Maar als je niet 100% fit bent, moet je gewoon ziek thuisblijven, zeer zeker als je vanuit huis kan werken. Het is gewoon onzin om dan langs je werk te moeten omdat sommige mensen je graag voorbij zien wandelen.

Zal het helpen? Geen idee. Maar als je niet fit bent, is je weerstand zeker niet optimaal en dat is echt niet om mee te grappen. Die paar dagen extra thuis zullen ze je echt niet kwalijk nemen, zeker niet als je gewoon werkt ipv ziek bent. Ze zouden blij moeten zijn dat je je verstand gebruikt!
Door Siberienne
Angelique schreef: di 10 mar 2020, 17:14 Schokkend in Tilburg. Zorgmensen getest die niet ziek waren en er toch 28 positieven uitgehaald. Als je geen symptomen had zou testen zinloos zijn hebben we tot nu toe geleerd..... :-\
Het is NIET waar dat ze geen symptomen hadden, dit waren mensen met milde met milde klachten, snotneus, beetje verkouden ed. Daar waren er zo’n 300 van en daarvan hebben 28 COVID19
Door Angelique
Siberienne schreef: di 10 mar 2020, 19:10 Het is NIET waar dat ze geen symptomen hadden, dit waren mensen met milde met milde klachten, snotneus, beetje verkouden ed. Daar waren er zo’n 300 van en daarvan hebben 28 COVID19
Ah, moeten ze dat erbij zetten. Maar goed, dus wel klachten waarmee anderen de boodschap krijgen dat het niet meer dan een griepje zal zijn.
Door Ina
Angelique schreef: di 10 mar 2020, 18:39 Dat een gezinslid niet meer speciaal getest wordt kan ik wel begrijpen. Je test om iets in kaart te brengen en contacte op te zoeken en dat kan dus ook met 1 bevestigt geval in het gezin.

Op zich zou dat (naar mijn gevoel) kloppen....ware het niet dat ze eerst beweren dat 'de gemeten groei afneemt'
Als je niet meer alle mogelijk besmette meet weet je zeker dat de groei afneemt.....op papier.
Door eelke
Angelique schreef: di 10 mar 2020, 19:20 Ah, moeten ze dat erbij zetten. Maar goed, dus wel klachten waarmee anderen de boodschap krijgen dat het niet meer dan een griepje zal zijn.
Sowieso las ik vandaag dat bij gezonde mensen het virus in de keel en neus blijft hangen, en je dus verkouden bent en wat keelpijn hebt. Het imuumsysteem gaat dan aan het werk en je word weer beter. Bij mensen bij wie dat niet goed werkt, slaat het door op de longen.
En dat longklachten dus niet per see een klacht moeten zijn voor covid19.

Ik mag geen sociale contacten meer hebben dus ;D dus ik weet niet of ik hier dan nog wel mag kletsen ;)
Door Angelique
Ina schreef: di 10 mar 2020, 19:29 Op zich zou dat (naar mijn gevoel) kloppen....ware het niet dat ze eerst beweren dat 'de gemeten groei afneemt'
Als je niet meer alle mogelijk besmette meet weet je zeker dat de groei afneemt.....op papier.
Ja die zin is natuurlijk best duf. Je groei neemt niet af, enkel de geteste aantallen. Maar goed, het staat er dan nog wel bijvermeld waar dit lagere cijfer vandaan komt.
Ze dachten...kom, we brengen eerst het goede nieuws :biggrin2:
Door Siberienne
Er is veel discussie over hoe besmettelijk je kan zijn als je echt totaal geen klachten hebt. Vooralsnog wordt er ook door experts vanuit gegaan dat je niet besmettelijk bent als je helemaal geen klachten hebt. Bij milde klachten weten we het niet precies, hoe besmettelijk. Bij weinig klachten zijn de testen laag-positief En dat is vaak minder besmettelijk dan hoog positief.
De zijn PCR testen en die tonen DNA aan. Een positieve test is niet hetzelfde als ‘levend virus’. Bij de onderzoeken van elders waarbij de keel positief was bij mensen die geen klachten meer hadden, blijkt het virus niet te kweken. Dat lijkt erop dat je nog DNA resten aantoont zonder levend virus.

En zijn we slecht voorbereid als Nederland? Ik weet het niet. Ik weet wel dat we beter voorbereid zijn dan Italië was (ik heb Italiaanse collega’s gesproken) We hebben 19 labs opgetuigd, die kunnen veel testen doen maar een heel groot probleem zijn wereldwijde leverantie problemen van materialen. Daar kunnen we als Nederland niet echt veel aan doen. en we zijn in ieder geval veel beter voorbereid dan de VS (schokkend verhaal op https://www.washingtonpost.com/health/w ... story.html , de VS hebben vele malen minder test capaciteit als Zuid Korea :-X )

Let ook even op het verschil in casus; in China ging het virus eerst rond, toen werd het geïdentificeerd en werden erg zieke mensen getest, de eerste 200 van China waren topje van de ijsberg. Ik denk dat we in Nederland vast niet alle casus in beeld hebben en vanuit het onderzoek in de Brabantse ziekenhuizen blijkt circulatie van het virus. Ik vind persoonlijk dat dat best snel opgemerkt is. Als je het - net als Italië - pas op gaat merken als je ziekenhuizen overspoeld worden ben je toch later.

Leugens? Ik heb ze niet kunnen bemerken, wel dat het lastig is om te gaan met de onzekerheden die er zijn. Ik weet wel dat de presentatie van het eerste geval tijdens de persconferentie NIET in scène gezet is. Dat mag je echt van me geloven, ik was daar nl bij betrokken. Dat was echt een bizar toeval dat het net op die dag gebeurde.

Als je verder nog een expert wil volgen (bv op Twitter) in wie ik in ieder geval een groot vertrouwen heb, dan kies Jan Kluytmans. Dat is een internationale grootheid op terrein van microbiologie en infectie preventie.
Door Angelique
Zo,n test duurt 1 á 2 dagen toch.....dan is het geen bizar toeval dat de uitslag in de liveshow komt die als ik het me goed herinner ook pas op die dag ingepland werd.

Dat er twijfel is over hoe en wanneer je precies besmettelijk bent kan ik begrijpen. Dat je dan de kneiterharde stelling poneert en ook hanteert dat je zonder klachten niet besmettelijk bent, dat kan er dan bij mij niet in.

Ik ben Jan gaan volgen :)
Door Angelique
eelke schreef: di 10 mar 2020, 19:32 Sowieso las ik vandaag dat bij gezonde mensen het virus in de keel en neus blijft hangen, en je dus verkouden bent en wat keelpijn hebt. Het imuumsysteem gaat dan aan het werk en je word weer beter. Bij mensen bij wie dat niet goed werkt, slaat het door op de longen.
En dat longklachten dus niet per see een klacht moeten zijn voor covid19.

Ik mag geen sociale contacten meer hebben dus ;D dus ik weet niet of ik hier dan nog wel mag kletsen ;)

Mmm, ik lees toch wat mensen die nu ziek zijn en in thuisquarantaine dat ze zich drieweg de longen uit hun lijf hoesten.

Hier mag je wel kletsen natuurlijk :biggrin2: juist alleen hier :biggrin2:
Door Siberienne
Angelique schreef: di 10 mar 2020, 20:48 Zo,n test duurt 1 á 2 dagen toch.....dan is het geen bizar toeval dat de uitslag in de liveshow komt die als ik het me goed herinner ook pas op die dag ingepland werd.

Dat er twijfel is over hoe en wanneer je precies besmettelijk bent kan ik begrijpen. Dat je dan de kneiterharde stelling poneert en ook hanteert dat je zonder klachten niet besmettelijk bent, dat kan er dan bij mij niet in.

Ik ben Jan gaan volgen :)
Nee, de test duurt een aantal uren (4-5 uur). Alleen in het begin moesten de labs hun positieve testen laten bevestigen door RIVM/Erasmus om zeker te weten dat het klopte (validatie van de test, is kwaliteitscontrole). Deze patiënt kwam in de vroege ochtend, eerst in Tilburg getest, leek positief, materiaal in de taxi naar Referentie lab (Erasmus/RIVM, ik weet even niet meer naar wie van de 2) en die bevestigde dat. En dat was in de avond.
Inmiddels hebben de labs in Brabant genoeg ervaring met de test zodat dat doorsturen niet meer hoeft. Alleen door de grote aantallen testen lukt het niet altijd om alles dezelfde dag bekend te hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door