**Jolanda** schreef: Even weer hijsen hoor.Kunnen ze er dan bij de klantenservice niets zinnigs over zeggen waarom je 40,00 Euro / maand meer gaat betalen?
Vorige week de jaarafrekening gekregen.
Het is aan de cijfers echt te zien/merken dat ik energiebewuster ben geworden.
Van 7279Kwh en 1185m³ in 2010/2011 naar,
5660Kwh en 1003m³ in 2012/2013 naar,
5194KwH en 817m³ in 2013/2014
Dat is een verschil van zo'n 2000KwH en een 300m³ op jaarbasis! En dat alleen door energiebewust te worden, energieslurpers te vervangen voor energiezuinige apparaten, de droger zo min mogelijk gebruiken, op het stookgedrag te letten en en zachte winter.
(hadden we nu een vorstperiode gehad van 30dagen, dan was mijn energieverbruik naar eigen schatting zo'n 180m³ hoger geweest)
Ik was niet verrast en verrast tegelijk.
Het werkelijke energieverbruik kwam dicht in de buurt van wat ik had ingeschat, ik kreeg geld terug (niet verrassend als het voorschot op een hoger verbruik is berekend) maar wat dan wel weer verrassend was, was dat het voorschot met bijna 40euro per maand omhoog zou moeten gaan.
Verklaar mij dan maar waarom ik nu dik 300euro terug krijg en dan 40euro per maand meer moet betalen! Ik kom daar dus echt niet bij he!
Hun verklaring was: mijn verwacht verbruik voor het komende jaar was iets van 7200KwH en het geschat gasverbruik zou iets van 1200m³ zijn.
Oke, we hebben bijna niks van winter gehad, maar ook al zouden we een strenge winter hebben gehad, dan nog zou ik geen 2000KwH meer verbruiken!
Ik heb het voorschot terug laten aanpassen naar wat het was.
Het ergste is, is dat ik weet dat mijn energieverbruik eigenlijk met gemak nog omlaag zou kunnen. Ik heb de droger namelijk vaker gebruikt dan ik zou willen (1 op de 3 wasjes is zeker buiten de zomerperiode door de droger gedroogd), in de zomer is het zwembad meerdere keren met warm water gevuld (en dan liep de kraan echt minstens 3uur lang met warm water)
Dit jaar dus nog vaker de was ophangen (desnoods nog een rekje erbij nemen) en het zwembad zal dit jaar meer door de zon verwarmt moeten worden en minder met warm water.![]()
Wij kunnen hier in Duitsland bij onze aanbieder ons te betalen maandbedrag zelf aanpassen. Dus als wij denken dat we minder (gaan) verbruiken kunnen we het bedrag verlagen.