Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
**Jolanda** schreef: Even weer hijsen hoor.

Vorige week de jaarafrekening gekregen.
Het is aan de cijfers echt te zien/merken dat ik energiebewuster ben geworden. :)
Van 7279Kwh en 1185m³ in 2010/2011 naar,
5660Kwh en 1003m³ in 2012/2013 naar,
5194KwH en 817m³ in 2013/2014 :biggrin2:
Dat is een verschil van zo'n 2000KwH en een 300m³ op jaarbasis! En dat alleen door energiebewust te worden, energieslurpers te vervangen voor energiezuinige apparaten, de droger zo min mogelijk gebruiken, op het stookgedrag te letten en en zachte winter.
(hadden we nu een vorstperiode gehad van 30dagen, dan was mijn energieverbruik naar eigen schatting zo'n 180m³ hoger geweest)

Ik was niet verrast en verrast tegelijk.
Het werkelijke energieverbruik kwam dicht in de buurt van wat ik had ingeschat, ik kreeg geld terug (niet verrassend als het voorschot op een hoger verbruik is berekend) maar wat dan wel weer verrassend was, was dat het voorschot met bijna 40euro per maand omhoog zou moeten gaan. :o

Verklaar mij dan maar waarom ik nu dik 300euro terug krijg en dan 40euro per maand meer moet betalen! Ik kom daar dus echt niet bij he!
Hun verklaring was: mijn verwacht verbruik voor het komende jaar was iets van 7200KwH en het geschat gasverbruik zou iets van 1200m³ zijn.
Oke, we hebben bijna niks van winter gehad, maar ook al zouden we een strenge winter hebben gehad, dan nog zou ik geen 2000KwH meer verbruiken!

Ik heb het voorschot terug laten aanpassen naar wat het was.

Het ergste is, is dat ik weet dat mijn energieverbruik eigenlijk met gemak nog omlaag zou kunnen. Ik heb de droger namelijk vaker gebruikt dan ik zou willen (1 op de 3 wasjes is zeker buiten de zomerperiode door de droger gedroogd), in de zomer is het zwembad meerdere keren met warm water gevuld (en dan liep de kraan echt minstens 3uur lang met warm water)
Dit jaar dus nog vaker de was ophangen (desnoods nog een rekje erbij nemen) en het zwembad zal dit jaar meer door de zon verwarmt moeten worden en minder met warm water. ;)
Kunnen ze er dan bij de klantenservice niets zinnigs over zeggen waarom je 40,00 Euro / maand meer gaat betalen?
Wij kunnen hier in Duitsland bij onze aanbieder ons te betalen maandbedrag zelf aanpassen. Dus als wij denken dat we minder (gaan) verbruiken kunnen we het bedrag verlagen.
Door **Jolanda**
Mowgli schreef: Kunnen ze er dan bij de klantenservice niets zinnigs over zeggen waarom je 40,00 Euro / maand meer gaat betalen?
Wij kunnen hier in Duitsland bij onze aanbieder ons te betalen maandbedrag zelf aanpassen. Dus als wij denken dat we minder (gaan) verbruiken kunnen we het bedrag verlagen.
Nee, daar heb ik ze eigenlijk ook geen kans toe gegeven.
Ik zou 218 per maand moeten gaan betalen en via de site van Essent kon ik dat maandbedrag verlagen. Toen ik hem terug wilde zetten op 180 kreeg ik de melding dat ik tot max 197 kon verlagen. Nou ook daar ging ik niet mee akkoord, dus gebeld en nu heeft Essent hem zelf terug gezet naar 180.
Door Mowgli
Hier ook weer even omhoog hijsen  :biggrin2:

Wij hebben voor de woonkamer woning 487 kWh. minder verbruikt dan vorig jaar (woonkamer verbruik 2013 - 2014 4099 kWh.). Ik was echt verbaasd dat we ook dit jaar weer mnder verbruik hadden, omdat we geen nieuwe apparaten erbij hebben. Ik denk dat we nu minder verbruik hadden, omdat we braaf (bijna) iedere dag afwassen i.p.v. onder de stromende warme kraan afwassen wat we op dat moment nodig hebben (ok, alleen de koffiekopjes willen we nog wel eens snel afwassen onder de stromende kraan). Wij hebben een electrische geizer wat echt enorm veel stroom vreet.

Verder schreef ik eerder dat wij noz ouden kunnen sparen met het koffiezet apparaat, wat iedere dag al snel anderhalf uur aan staat. Dat gaat nu tot het verleden behoren. Gisteren een koffiezet apparaat met thermoskan gekocht, wa zichzelf uitschakelt zodra de koffie klaar is. Ben benieuwd hoeveel we daarmee nog gaan sparen komend jaar  :biggrin2:

In de slaapkamerwoning hebben we 256 kWh. minder verbruikt dan vorig jaar (slaapkamerverbruik 2013 - 2014 2065 kWh.). Ik denk dat het verschil hem daar zit o.a. in de electrische geizer die ik op de middelste stand heb gezet i.p.v. de hoogste stand. De druk van het water is dan iets minder hoog, maar er is nog genoeg druk om te douchen en het water wordt evengoed warm genoeg. Verder heb ik de televisie ook niet meer aan als ik naar bed ga. Meestal viel ik in slaap bij lopende tv en die werd pas uitgeschakeld als mijn Schatzi naar bed ging. Ik denk niet dat we daar nog meer zouden kunnen sparen.
Ok, eventueel met het nachtlampje wat ik inschakel als ik naar bed ga en blijft branden tot mijn Schatzi ook komt. Maar aangezien daar al een spaarlamp in zit, zou dat nauwelijks een besparing zijn.
Door Kaio
Ook voor de verwarming?

Nou we hebben nl ook minder gas verbruikt gewoonweg door de softe winter.
Door - pien -
Ik heb 200 kuub gas minder verbruikt door de zachte winter.
Ik krijg deze eindafrekening 822€ terug (inclusief die 200 kuub gas) omdat ik veel minder stroom verbruikt heb/de zonnepanelen hebben zoveel stroom opgewekt  :groupwave2:
Door Vivianneb
Handige tips!! Heb ook even die sluipverbruik link gedeeld .. ik kwam op 18 euro per jaar uit, maar ik heb dan ook bijna niets meer in huis staan na de scheiding  - denk dat ik dat maar zo hou.. mis niets haha
Door renate1985
Wij hebben de eindafrekeningen ook binnen gekregen.
5275kw stroom en 688.58m3 gas verbruikt.

Lampen hebben we bijna allemaal al vervangen voor led, sinds een paar dagen hangen eindelijk de rolluiken er ( zal in de winter ook schelen met stoken en in de zomer met het aanzetten van een mobile airco ), we hebben sinds december een tegelvloer. Nou moeten we de rest van de lampen nog vervangen voor led en de vriezers ( 2 tafel en 1 grote kast ) vervangen voor 2 energiezuinige kasten.

Ik hoop dat we dan volgend jaar ruim onder de 5000kw uitkomen. We gaan nog meer verbouwen en aanpassen maar alles moet met stapjes ( zit helaas geen geldboom in de tuin hahaha ).
Gas verbruik zal volgend jaar door de rolluiken en de vloer ook lager zijn hoop ik.
Door Ruisje
Vorig jaar zomer hebben wij boven overal rolluiken laten plaatsen. Zachte winter,  geen extra apparaten, alleen wat kapotte lampen vervangen voor led. En wat denk je... niks terug en voorschot verhoogd. Schiet mij maar lek! :(
Door Mowgli
Kaio schreef: Ook voor de verwarming?
Nee, dat is puur voor de apparaten. Verwarming is stadsverwarming. Die gebruiken wij trouwens nauwelijks, omdat wij oude verrotte kozijnen hebben en een oud slecht geïsloeerd huis en dus meteen stoken voor de hele straat.
Door koekje
Ruisje schreef: Vorig jaar zomer hebben wij boven overal rolluiken laten plaatsen. Zachte winter,  geen extra apparaten, alleen wat kapotte lampen vervangen voor led. En wat denk je... niks terug en voorschot verhoogd. Schiet mij maar lek! :(
Ik zou op je energienota eens kijken naar je daadwerkelijke verbruik en dan hoeveel belastingen je betaalt.
Door Sieglinde
Mowgli schreef: Nee, dat is puur voor de apparaten. Verwarming is stadsverwarming. Die gebruiken wij trouwens nauwelijks, omdat wij oude verrotte kozijnen hebben en een oud slecht geïsloeerd huis en dus meteen stoken voor de hele straat.
Maar dan verbruik je toch veel :boxed:
Door Mowgli
Sieglinde schreef: Maar dan verbruik je toch veel :boxed:
Ja, ik weet het.
Maar ja, wij werken allebei thuis, er staan hier dus 2 computers aan van 's morgens vroeg tot we naar bed gaan, dat vreet enorm stroom. En inderdaad, wat MargaS schrijft, een electrische geiser ("Durchlauferhitzer") voor warm water vreet enorm veel stroom, wij hebben 2 stuks van die krengen. Dat zijn voornamelijk de grote boosdoeners. Oja, en omdat wij op de eerste verdfieping wonen en direct tegenover ons een flat staat, is het erg donker bij ons in de woning waardoor wij zelfs overdag al licht moeten aan doen. Hebben wel spaarlampen, maar evengoed neemt dat natuurlijkook stroom.
Wasdroger gebruiken wij expres zo min mogelijk, hoewel dit een A++ apparaat is.
Door Mowgli
MargaS schreef: Die druchlaufers vreten stroom. Wij hebben ze eruit gegooid en krijgen een klap geld terug.
Wij kunnen dat helaas niet doen. Wij wonen in een flat en huren onze woningen. Er is geen gasaansluiting voor ons huis (had ik liever gehad, eigen cv ketel voor verwarming en warm water).
Door MargaS
Mowgli schreef: Wij kunnen dat helaas niet doen. Wij wonen in een flat en huren onze woningen. Er is geen gasaansluiting voor ons huis (had ik liever gehad, eigen cv ketel voor verwarming en warm water).
Ja dan kun je inderdaad niet anders. Zou geen andere manier weten voor warm water.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door