Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

eelke schreef: do 10 dec 2020, 17:21 Ik was ook teleurgesteld hoor, dinsdag. Van mij hadden de winkels prima tot kerst gesloten kunnen worden. Dan maar geen kerstkadootjes, en je kerstjurk van vorig jaar aan, samen kunnen zijn is belangrijker. 3 gasten is weinig en dat zie ik nog wel naar minder gezet worden ook.
Daar zullen de winkels die al een aardige schadepost hebben ook niet blij van worden. :-\
Feit blijft dat de economie al een enorme klap heeft gehad, eigenaren die extra hypotheken en leningen afsluiten om de zaak maar te behouden.

Ik denk ook niet dat dat een oplossing is.
Kijk hoeveel scholen er nu dicht gaan omdat daar veel te veel kinderen en leraren e.d. covis hebben opgelopen. Ik persoonlijk denk dat daar de ergste last ligt.
Maar goed, niemand weet de passende oplossing. Ik persoonlijk vind het alleen echt niet kunnen dat de economie nog meer schade wordt aangedaan door ook winkels maar te sluiten.
Door Ronald
Misschien ben ik wat naïef hoor, dat kan zomaar. Maar als er maatregelen genomen moeten worden, waarom moet er dan weer een uitzondering voor de kerst komen? Neem een beslissing. En als dat betekent dat we met de kerst alles via Zoom/MSTeams of wat dan ook moeten doen, so be it.
Ik vind het bijzonder scheef dat de straten vol zijn met Black Friday. Ook gewoon in het weekend kun je hier zowat over de koppen lopen in de winkelstraten en -centra. Natuurlijk wil ik de lokale middenstander best wel steunen, maar dan moet diezelfde middenstander gewoon bij mij thuis bezorgen. En bij de Action in de rij gaan staan? Hoe belangrijk kan iets bij de Action zijn dat je ervoor in de rij moet gaan staan?

Ik vind het ook niet leuk. Ik zie veel te weinig mensen die ik heel graag wel wil zien. Maar ook voor mij geldt: gewoon door de zure appel heenbijten. Op een gegeven moment moet het toch wel weer een keertje omslaan.
Door Kaela
Ik denk dat sluiten ook niet hoeft, maar het zo wel ten alle tijden voorkomen moeten worden dat het zo achterlijk druk wordt. En dat dat in de koopgoot van Rotterdam wat moeilijk is snap ik wel. Maar in de gemiddelde bouwmarkt en supermarkt ed zou dat toch echt niet zo moeilijk hoeven zijn. Het lukte in het begin ook, maar nu doen veel winkels er ook maar heel makkelijk over. En dat komt natuurlijk ook omdat personeel bij de deur geld kost, maar ja je tent helemaal sluiten kost nog veel meer geld.
Door eelke
Charlie Angel schreef: do 10 dec 2020, 17:54 Daar zullen de winkels die al een aardige schadepost hebben ook niet blij van worden. :-\
Feit blijft dat de economie al een enorme klap heeft gehad, eigenaren die extra hypotheken en leningen afsluiten om de zaak maar te behouden.

Kijk hoeveel scholen er nu dicht gaan omdat daar veel te veel kinderen en leraren e.d. covis hebben opgelopen. Ik persoonlijk denk dat daar de ergste last ligt.
Maar goed, niemand weet de passende oplossing. Ik persoonlijk vind het alleen echt niet kunnen dat de economie nog meer schade wordt aangedaan door ook winkels maar te sluiten.
Is dat zo? Hebben winkels zo'n klap gehad? Ik heb geen idee hoor, maar om mij heen zie ik toch wel heel veel mensen kopen, kopen, kopen. Zeker ook wel in de periode na de zomervakantie, geld overgehouden want geen uitjes en vakanties weg, dus dan maar nieuwe meubels, tuin inrichten, etc etc.
Door Kim_S
Charlie Angel schreef: do 10 dec 2020, 17:54 Daar zullen de winkels die al een aardige schadepost hebben ook niet blij van worden. :-\

En toch he, mijn kinderen gaan naar 2 verschillende scholen, en in al die tijd dat er nu corona is, hebben beide scholen nog niet 1 besmet kind of personeelslid gehad. Dat zal vast geen toeval zijn toch?
Misschien is het in NL anders, dat zou kunnen.

In Duitsland lopen de besmettingen ook op, maar volgens mij is dat meer omdat mensen allemaal gewoon weer doen alsof er niks aan de hand is. Dan gaat het nooit wat worden natuurlijk...
Door wenchew
Hier op school 3 juffen ziek geweest, de andere 2 juffen en de onderwijsassistent niet.. Ze hebben het intern op kunnen lossen, geen kinderen thuis..
Ook geen kinderen met corona..
Wel basisschool..
In ons dorp 650-700 inwoners 6 mensen ziek geweest tot nu toe..
Door src_esther
Wij slaan kerstsamenkomsten dit jaar even over.

Bij de supermarkten hier geldt dat je een karretje moet pakken om de winkel in te gaan en als die op zijn moet je buiten wachten.

@elkee, de overheid verwacht zelfregulering ondanks dat nu toch allang duidelijk zou moeten zijn dat dat een utopie is. Kaela lukt het schijnbaar, maar jij - en velen met jou - lijkt er moeite mee te hebben.
Door src_esther
wenchew schreef: do 10 dec 2020, 22:09 Hier op school 3 juffen ziek geweest, de andere 2 juffen en de onderwijsassistent niet.. Ze hebben het intern op kunnen lossen, geen kinderen thuis..
Ook geen kinderen met corona..
Wel basisschool..
In ons dorp 650-700 inwoners 6 mensen ziek geweest tot nu toe..
Hier een dorp van net iets minder dan de helft aan aantal inwoners. Ik ken daarvan slechts iets meer dan een handjevol mensen en het grootste deel daarvan heeft tijdens de eerste golf covid-19 gehad. Slechts een enkeling had niet of nauwelijks klachten en vond het meevallen.

Een familielid was tijdens de eerste golf best laconiek maar in de 2de golf zijn een paar vrienden en kennissen er slecht aan toe en is de stemming een beetje omgeslagen. Geen angst, wel voorzichtiger.
Door Kaela
src_esther schreef: do 10 dec 2020, 23:40 Wij slaan kerstsamenkomsten dit jaar even over.

Bij de supermarkten hier geldt dat je een karretje moet pakken om de winkel in te gaan en als die op zijn moet je buiten wachten.

@elkee, de overheid verwacht zelfregulering ondanks dat nu toch allang duidelijk zou moeten zijn dat dat een utopie is. Kaela lukt het schijnbaar, maar jij - en velen met jou - lijkt er moeite mee te hebben.
Ik denk dat dat komt omdat ik iets corona-veilig heb, waar ik mijn ei in kwijt kan. Het paardrijden. Daar richt ik me op en ik vind het ook de moeite waard om er dingen voor te laten. Ik snap dat dit niet voor iedereen geld. Als dat wat je het leukste vindt niet meer mag, dan is het heel anders natuurlijk. Dat zou ik ook heel moeilijk vinden.

Maar ik durf ook wel te stellen dat blij zijn met wat je wel hebt en accepteren dat je zeker nu nou eenmaal even niet alles kunt hebben ook wel meespeelt. In algemene zin hoor, niet op Eelke gericht. Of gewoon op mezelf gericht, ik ben blij dat ik dat kan. Ik mis ook dingen en ik heb met sommige dingen ook moeite. Maar dan geniet ik extra van wat wel kan en voelt het allemaal helemaal niet zo moeilijk.
Door eelke
Kaela schreef: vr 11 dec 2020, 06:52 Ik denk dat dat komt omdat ik iets corona-veilig heb, waar ik mijn ei in kwijt kan. Het paardrijden. Daar richt ik me op en ik vind het ook de moeite waard om er dingen voor te laten. Ik snap dat dit niet voor iedereen geld. Als dat wat je het leukste vindt niet meer mag, dan is het heel anders natuurlijk. Dat zou ik ook heel moeilijk vinden.

Maar ik durf ook wel te stellen dat blij zijn met wat je wel hebt en accepteren dat je zeker nu nou eenmaal even niet alles kunt hebben ook wel meespeelt. In algemene zin hoor, niet op Eelke gericht. Of gewoon op mezelf gericht, ik ben blij dat ik dat kan. Ik mis ook dingen en ik heb met sommige dingen ook moeite. Maar dan geniet ik extra van wat wel kan en voelt het allemaal helemaal niet zo moeilijk.
Nee, het moeilijke zit hem er voor mij ook wel in dat de regels toch allemaal wel een grijs gebied hebben. Ik begrijp ze wel, maar het is voor mij persoonlijk toch wel vreemd dat ik op mijn werk gerust bij 8 mensen langs mag, maar dat ik op een vrije dag niet bij het ene huishouden op de koffie mag en savonds ergens anders gaan eten. Of mag dat wel, want ze zeggen niet meer dan 3 gasten per dag, en ik ben dan voor beide huishoudens de enige gast maar ikzelf zie dan wel 4 mensen?
En ik snap wel dat het voor mijn werk wel mag hoor (gelukkig maar anders hadden we veel ongelukkige mensen) maar ingewikkeld vind ik het wel. Het verschil is zo groot.

Ik ben toch voor mijn sociale contacten aardig afhankelijk van anderen, en dat maakt denk ik ook wel dat het een groter issue is. Ik zie soms 5-6 dagen alleen maar cliënten, en ik merk dat ik daar dan toch wel lastig van heb.

En ook die drie (of soms 2) gasten per dag is ook ingewikkeld want dat maakt dat ik vaak naar andere mensen toe moet, omdat mensen niet naar hier kunnen komen omdat je dan in dezelfde samenstelling, wel ineens teveel gasten hebt. Ik had wel graag gezien dat ze daar een regel aan toegevoegd hebben, want het is nu met kerst bv ook wel een beetje krom dat Oma niet haar zoon, schoondochter en kleinkinderen van 13 en 15 op bezoek mag hebben, maar dat zij wel naar hen toe mag. Terwijl Oma misschien wel ruimer woont en het dus veel verstandiger is dat zij bij haar op bezoek komen. Zeker omdat er gezegd wordt; zoek de randen en het grijze gebied niet op. Het maakt het lastig dat regels wel regels lijken te zijn, maar er ook wordt uitgegaan dat je zelf logisch nadenkt, maar je dan weer niet die regels mag 'overtreden'.

Ik had toch wel gehoopt dat we inmiddels na zo'n tijd wel een beetje een mooi systeem voor hadden gevonden met z'n allen.

Ben nu wel meer in mijn eentje aan het wandelen, muziekje op. Dat was wennen want dat deed ik de afgelopen 11 jaar natuurlijk altijd met hond, dus het voelt toch een soort van als dat je op 1 beent loopt ofzo, maar het went nu wel en het doet me goed. Dat zijn inderdaad wel dingen die je moet doen als er andere dingen wegvallen; zorgen dat je er iets anders voor in de plek vindt.
Door Kaela
Ach Eelke, ik begrijp van A tot Z wat je schrijft. Sommige dingen zijn ook onlogisch, onduidelijk en soms ronduit onzinnig en oneerlijk. En dat is ook moeilijk, zeker als dat precies de dingen zijn die voor jou het leven precies minder leuk maken. We hebben allemaal een andere situatie en dat maakt ook dat het door iedereen anders beleeft wordt.

Toch proef ik bij jou vooral heel veel wil om je aan de regels te houden, bij te dragen aan de oplossing en ook creativiteit om het voor jezelf zo goed mogelijk te doen te houden. Dat bewonder ik!
Door Lizzy
Ergens gedurende piek 1 was er een wiskundige op TV die liet zien dat je gewoon in 1 complete lockdown moest met elkaar en daarna de boel weer los kon gaan laten. Prachtig computermodel. Klonk toen al heel aannemelijk. Maar nee, dat was schadelijk voor de economie enzo. Waarop die man zei "als we zo door gaan kloten we nog tot zomer 2021 aan en dat is pas schadelijk voor de economie". Volgens mij krijgt hij met terugwerkende kracht gelijk. En nu kloten we al 10 maanden aan met allerlei halfzachte maatregelen. En probeer het maar eens in een maatregel vast te leggen he, dat je niet wilt dat mensen buiten hun eigen gezin nog 6 mensen gaan zitten besmetten op 1ste kerstdag en daarom er maar 3 mogen komen buiten het gezin. Daar hebben ze computer berekeningen op los gelaten en met 3 blijf je onder een IC piek. Maar dan moet je natuurlijk voor de duidelijkheid niet aankomen met "als oma's appartement groter is, spreek dan daar af". Dan begrijpen mensen het helemaal niet meer :biggrin2: . Hoewel het inderdaad wel logischer/beter zou zijn.

Maar goed, het is wel duidelijk dat alles er op gericht is om de pleur niet helemaal uit te laten breken. Neem mensen hun zomervakantie-reisje alsjeblieft niet af want dan breekt de pleur uit. Neem mensen kerst niet af, dan breekt de pleur uit. Neem mensen oud en nieuw niet af, dan breek de pleur uit. Neem mensen hun vuurwerk niet af, dan breekt de pleur uit. Wacht ff, met vuurwerk breekt ook de pleur uit! Nou, dan kiezen we toch maar voor geen vuurwerk, hopende dat de pleur niet uitbreekt..... :-\

Ik vind de maatregelen niet lastig. Ik kom gewoon nergens. OK, gisteren moest ik naar de dierenwinkel, Fritzi had haar tuigje gemold en ze moest gisteren weer een nieuw tuigje, kon dus niet op Internet bestellen. Voor het eerst in, in geloof 8 maanden. Ik vond het niet comfortabel en zou het niet hebben gedaan als ik het niet strikt nodig had gehad. De meeste vrienden heb ik al 4 maanden niet meer gezien. Mijn moeder zie ik 1 keer per week maar dan gaan we buiten wandelen. Ik ben mijn werk kwijt geraakt door Corona, mijn broer heeft geen werk meer (eigen zaak) door Corona, mijn zus heeft geen werk meer door Corona (zangeres) en ik ben net als iedereen heus wel Corona moe. Maar ik heb een goeie stok achter de deur. Leo valt 3 keer in de gevarenzone dus daar zitten we dan, samen thuis. En ja, wij nemen dan ook de enting zodra het kan. Maar ik snap heel goed dat voor mensen die in de regel helemaal niet zo ziek worden van Corona er ongelofelijk de balen van hebben! Waar haal je dan op een gegeven moment je motivatie nog vandaan?!
Door dinky89
Weet je wat mij inmiddels flink begint te frustreren zijn de berichten over alle mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Wat in iedere persconferentie en op het nieuws weer wordt benoemd. Vanuit communicatie perspectief compleet fout! Wij mensen zijn groepsdieren dus als wij horen dat vele zich niet aan de maatregelen houden, waarom zouden wij het dan wel doen?
Merk dat in mij daardoor het stemmetje ook steeds sterker wordt om mij bij de groep aan te sluiten die zich niet zo nauw aan de regels houd en daar zal ik zeker niet de enige in zijn.

Ik heb zelf familie in Australië wonen die net voor corona bezig waren met een evenement locatie in te richten. Die hebben dat door corona stil gelegd maar inmiddels kunnen ze daar weer open. Dan krijg je dus taferelen voorbij wat heel onwerkelijk voelt: https://nightquarter.com.au/
In Australië hebben ze het flink in de kiem weten te smoren waardoor er weer mooie dingen mogelijk zijn.
Sprak gisteren ook mijn opa van 85 die normaal veel op pad is in de stad. Die zit nu noodgedwongen thuis omdat er nu niets te beleven is in de stad. Merk dat hem dat veel doet en het is de vraag hoe erg zijn conditie nu achteruit gaat en hij die dingen weer kan doen als het leven hier weer normaal wordt. Toen hij door gezondheid niet kon reizen noemde hij dat al een verloren jaar, en nu kan hij nog minder dan toen :-\
Door Ronald
Ik snap ook niet dat het advies van het kabinet in okotber was "je mag best wel naar Curaçao"... En goh... ineens stijgen daar ook de cijfers.
Leg gewoon wereldwijd het reizen stil. Hoe noodzakelijk kan een reis zijn? En kun je het echt niet digitaal af?
Das ook wegens de economie. Toerisme en reizen is een miljardenbusiness... Dat kunnen ze niet maken om het nog eens te verbieden.

Dat met 3 personen, is heel herkenbaar. Hebben ze hier in België ook mee geworsteld, ale, eigelijk nog steeds, alleen mag je nu gewoon maar 1 contact meer hebben, klaar.
Maar ze hebben nog niet eens iets geleerd van Frankrijk. Daar rekent men met gezinnen ipv individuen. Je mag met zoveel gezinnen contact hebben, zoveel tegelijkertijd. Veeeeeel logischer. Want dan maakt het niet meer uit bij wie je samenkomt en kan je als gezin ook weer ergens over de vloer komen. Nu mag mijn vader komen, maar men moeder niet tegelijkertijd mee. Hoe gek is dat? En natuurlijk houden mensen zich daar niet aan. Dat werkt alleen voor single mensen met single vrienden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door