Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Kaio schreef: di 03 mar 2020, 14:50 Maar waarom zou je je laten testen als je een beetje verkouden bent?
Maar ook antistoffen wil niet zeggen dat je mensen nog kunt besmetten, wat hebben we verder dan aan die test?

Volgens mij wel, verloopt niet bij iedereen zo heftig he
Dat testen op antistoffen gaat inzicht geven in hoe snel het virus zich verspreid en hoeveel mensen er ziek worden. Dus belangrijk voor de te nemen maatregelen.

En als je het gehad hebt zou je waarschijnlijk immuun zijn. Die mensen kun je dan beter voor Corona patiënten laten zorgen dan mensen die nog geen antistoffen hebben.

Probleem met de antistof testen is wel hoe specifiek zijn ze, er zijn ook gewone Corona verkoudheidsvirussen (eigenlijk is het netter het over COVID19 te hebben) en het is knap moeilijk antistoftesten te ontwikkelen die daarmee niet kruisreageren.
Door Siberienne
Over capaciteit in de zorg: ja dat wordt een probleem. Maar verpleeghuizen gaan het antwoord niet zijn, wat vooral nodig is zijn beademingsbedden. De ziekenhuizen zijn hun noodplannen aan het maken. Wat je gaat krijgen straks is het stoppen van niet-spoed zorg, dus bijvoorbeeld heup operaties uitstellen en dat soort zaken. Dat kost behoorlijk wat hoofdbrekens, wanneer je dat soort dingen gaat doen want dat gaat ook ten koste van patiënten. Je kunt ook denken aan het toewijzen van ziekenhuizen die specifiek voor Corona patiënten gaan zorgen, maar dan mogen overheid en zorgverzekeraars flink over de brug gaan komen want die ziekenhuizen lopen dan flink wat omzet mis.

Verpleeghuizen? Dat lijkt me nou juist de plek om covid19 ver vandaan te houden. :P
Door Cathelijn
De handgel, mijn werkgever is dus een van de fabrikanten die dit op een juiste manier, met toelating, maakt.
De aanvragen bij ons zijn enorm. We moeten alle zeilen bijzetten om alleen al onze bestaande klanten te kunnen leveren. Eigenlijk ben ik vandaag aan niks anders toegekomen.
Terwijl de orders voor handzepen nauwelijks toenemen. Wij vinden het ook een beetje raar.
Door Siberienne
Cathelijn schreef: di 03 mar 2020, 19:20 De handgel, mijn werkgever is dus een van de fabrikanten die dit op een juiste manier, met toelating, maakt.
De aanvragen bij ons zijn enorm. We moeten alle zeilen bijzetten om alleen al onze bestaande klanten te kunnen leveren. Eigenlijk ben ik vandaag aan niks anders toegekomen.
Terwijl de orders voor handzepen nauwelijks toenemen. Wij vinden het ook een beetje raar.
In de zorg kost handen wassen teveel tijd en worden bijna alleen de handgels gebruikt.
Als je kijkt naar de 5 moment voor handhygiëne van de WHO, dus hoe vaak een verpleegkundige bij gewone handelingen haar handen moet desinfecteren, is dat al heel vaak. Als je dat vervangt door wassen komen ze bijna aan niets anders toe.

Bij het aan en uitrekken van handschoenen, het afdoen van maskers etc moet je ook tussendoor desinfecteren. Komt nog bij de mensen die op huisbezoek gaan, die hebben ook heel wat keren dat ze desinfecteren omdat ze niet bij water en zeep in de buurt zijn. Ik vind het dus niet heel raar dat voor gels gekozen wordt,
kiara schreef: di 03 mar 2020, 18:25 Hoor ik net dat de testen voor honden en katten zijn uitverkocht
Nou weet niet hoor maar gaat dat niet wat ver
Kan je daar wat meer over zeggen?
Ze gaan toch geen honden en katten die Corona dragen isoleren of zelfs afmaken? :o
Meer dan de helft van de katten draagt Corona en meestal zonder klachten!
Zoals gezegd zijn er zat Corona-virussen die onschadelijke verkoudheden veroorzaken.
Ik krijg bang dat mensen maar conclusies gaan trekken dat honden en katten mensen kunnen besmetten terwijl dat dus onzin is. Waarom willen ze anders plots massaal hun dieren gaan testen?
Ik vind dat erg gevaarlijk. :-\

Ik hoop dat er dus een andere verklaring is of het bericht niet klopt...
Door pike
Siberienne schreef: di 03 mar 2020, 19:00 in het begin waren er maar twee labs die de testen konden doen; RIVM en Erasmus. Er was toen een strikt protocol om ervoor te zorgen dat die mensen met het hoogste risico getest werden. Als je op dat moment, in het hoogtepunt van het griep / longontsteking seizoen iedereen op Corona was gaan testen was dat heel veel werk voor niks geweest en was dat ook gewoon niet mogelijk.
In de afgelopen weken is achter de schermen in veel microbiologie labs heel hard gewerkt om de test ingevoerd te krijgen. Dat is namelijk niet een kwestie van bestellen en beginnen, die testen moeten geoefend worden, gevalideerd worden, ICT technisch ingevoerd, kortom, dat is veel werk. De 15 opschalingslabs landelijk zijn nu klaar en veel andere labs ook. Dit is onvoorstelbaar snel gegaan. Toch moeten er nu ook nog keuzes gemaakt worden die te testen; want het is ook nog maar de vraag of de benodigde onderdelen voor de testen of de commerciële testen die er inmiddels ook zijn, oneindig leverbaar zijn. En dan heb ik het nog niet over test capaciteiten (hoeveel mensen kunnen hoeveel testen verwerken)
Ergens vorige week, ik dacht op 2 maart heeft het RIVM de case definitie aangepast dat ook mensen met klachten en zonder andere diagnose getest mochten / moesten gaan worden. Daar komen nu deze gevallen uit voort die er al langer liggen. Dat is geen fout van de ziekenhuizen, maar pech.

Als je iets meer weet van wat nodig is om dit opgetuigd te krijgen, snap je ook meteen waarom dat in andere delen van Europa (ook Italië) en in andere werelddelen nog veel moeilijker is.

Overigens was dat iets waar iedereen erg blij mee was; de Chinezen hebben ontiegelijk snel vastgesteld welk virus het was (Dat is nog knap moeilijk) en de hele genetische code op internet gegooid zodat iedereen aan de slag kon om testen op te zetten.
Bedankt voor je verhelderende achtergrondinformatie. ;)
Door pike
Siberienne schreef: di 03 mar 2020, 19:13 Over capaciteit in de zorg: ja dat wordt een probleem. Maar verpleeghuizen gaan het antwoord niet zijn, wat vooral nodig is zijn beademingsbedden. De ziekenhuizen zijn hun noodplannen aan het maken. Wat je gaat krijgen straks is het stoppen van niet-spoed zorg, dus bijvoorbeeld heup operaties uitstellen en dat soort zaken. Dat kost behoorlijk wat hoofdbrekens, wanneer je dat soort dingen gaat doen want dat gaat ook ten koste van patiënten. Je kunt ook denken aan het toewijzen van ziekenhuizen die specifiek voor Corona patiënten gaan zorgen, maar dan mogen overheid en zorgverzekeraars flink over de brug gaan komen want die ziekenhuizen lopen dan flink wat omzet mis.

Verpleeghuizen? Dat lijkt me nou juist de plek om covid19 ver vandaan te houden. :P
Dat leek mij dus ook. Misschien wel handig voor al die mensen die al lang op de wachtlijst staan ::)
Door pike
pearlsofpassion schreef: di 03 mar 2020, 20:23 Kan je daar wat meer over zeggen?
Ze gaan toch geen honden en katten die Corona dragen isoleren of zelfs afmaken? :o
Zoals gezegd zijn er zat Corona-virussen die onschadelijke verkoudheden veroorzaken.
Ik krijg bang dat mensen maar conclusies gaan trekken dat honden en katten mensen kunnen besmetten terwijl dat dus onzin is. Waarom willen ze anders plots massaal hun dieren gaan testen?

"Deze Corona virus test is in staat om het FCoV en CCV virus aan te tonen bij honden of katten. De test is al jaren geleden ontwikkeld en staat los van het huidige nieuwe humane covd-19 virus."

Slaat dus helemaal nergens op.
Door Cathelijn
Siberienne schreef: di 03 mar 2020, 19:41 In de zorg kost handen wassen teveel tijd en worden bijna alleen de handgels gebruikt.
Als je kijkt naar de 5 moment voor handhygiëne van de WHO, dus hoe vaak een verpleegkundige bij gewone handelingen haar handen moet desinfecteren, is dat al heel vaak. Als je dat vervangt door wassen komen ze bijna aan niets anders toe.

Bij het aan en uitrekken van handschoenen, het afdoen van maskers etc moet je ook tussendoor desinfecteren. Komt nog bij de mensen die op huisbezoek gaan, die hebben ook heel wat keren dat ze desinfecteren omdat ze niet bij water en zeep in de buurt zijn. Ik vind het dus niet heel raar dat voor gels gekozen wordt,
Voor de zorg snap ik dat. Alleen komen de aanvragen niet alleen uit de zorg, vaak juist niet.
Daarom proberen wij onze producten zoveel mogelijk in de zorg te krijgen, niet bij andere partijen.
pike schreef: "Deze Corona virus test is in staat om het FCoV en CCV virus aan te tonen bij honden of katten. De test is al jaren geleden ontwikkeld en staat los van het huidige nieuwe humane covd-19 virus."

Slaat dus helemaal nergens op.
Ja IK en JIJ weten dat. Maar niet iedereen. En waarom zijn ze dan plots uitverkocht?
Als dat waar is, ben ik er toch niet gerust op dat mensen niet denken dat het hetzelfde virus is...
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 03 mar 2020, 20:38 Ja IK en JIJ weten dat. Maar niet iedereen. En waarom zijn ze dan plots uitverkocht?
Als dat waar is, ben ik er toch niet gerust op dat mensen niet denken dat het hetzelfde virus is...
Ik vraag me af of mensen ze niet voor zichzelf aan het gebruiken zijn. (Echt hoor, mensen doen de raarste dingen en Corona is Corona toch?)
Door kiara
pearlsofpassion schreef: di 03 mar 2020, 20:23 Kan je daar wat meer over zeggen?

Ik weet er verder niks van maar hoorde het op het nieuws
Zender 501 zijn steeds herhalingen ook
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door