Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Chouka schreef: di 31 mar 2020, 10:27 In België is een hoogbejaard echtpaar van 90 jaar genezen van Colvid 19. De man heeft een aantal dagen aan de beademing gelegen. Fijn dat hij die kans gekregen heeft.
Nu impliceer je dat in Nederland leeftijd de enige factor is waarop de keuze wel/niet ICU en beademing gebaseerd wordt. Dat bestrijdt ik ten stelligste! En je doet al die artsen die keihard werken om zoveel mogelijk mensen in leven te houden verschrikkelijk tekort. Bij ons op de ICU liggen ook 85 plussers hoor, ook in mijn ziekenhuis. Het zijn ook andere factoren als co-morbiditeit die dat bepalen.
Door Chouka
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 15:26 Nu impliceer je dat in Nederland leeftijd de enige factor is waarop de keuze wel/niet ICU en beademing gebaseerd wordt. Dat bestrijdt ik ten stelligste! En je doet al die artsen die keihard werken om zoveel mogelijk mensen in leven te houden verschrikkelijk tekort. Bij ons op de ICU liggen ook 85 plussers hoor, ook in mijn ziekenhuis. Het zijn ook andere factoren als co-morbiditeit die dat bepalen.
Nee hoor. Ik weet beter.
Dit bericht was bedoeld als positieve noot.
Hier is er van de ziekenhuizen ook de vraag gekomen om niet iedereen van een WZC naar daar te brengen.
Toch vind ik het fijn dat deze meneer de kans heeft gekregen. Met positief gevolg. Hun foto stond bij het artikel.
En ook ben ik blij dat er hier nog voldoende plaatsen vrij zijn zodat het gemakkelijker is om een keuze te maken. Nu is het kiezen of niet kiezen op basis van de persoon. En niet met in het achterhoofd dat er te weinig plaats is.
Door Borke
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 15:13 Groepsimmuniteit is niet het doel van dit beleid. Het doel is het afvlakken van de curve. We proberen tijd te kopen. De besmettingen zijn er nu eenmaal. Volgens mij is de besmettingsratio nu ongeveer 1: 1. Dus 1 besmet persoon besmet met de huidige maatregelen 1 ander persoon. Zonder maatregelen is deze volgens mij 1: 2.5. Bij verreweg de meeste mensen verloopt het ziektebeeld redelijk mild. Bij een klein percentage is ziekenhuisopname nodig en een klein percentage daar weer van komt op de ICU terecht. En van die opgenomen patiënten overlijdt tot slot ook weer een percentage. De theorie is dat alle herstelde mensen immuun zijn voor het virus. Hoe meer mensen immuun zijn, hoe minder de kans dat zij bij een herbesmetting anderen besmetten. Daarmee neemt de kans dus steeds verder af dat ook diegenen die nog niet besmet zijn ziek worden. Het virus loopt als het ware tegen een muur aan. Daar zitten nu door het nog lage immuniteitsgetal nog veel gaten is. Maar hoe meer geïmmuniseerden, des te minder schietgaten.

Heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd?
Ik hoop dat Sibieriënne me corrigeert als ik het mis heb.
MillyMol ik ben erg blij met jouw beschouwingen, dankjewel!
MillyMol schreef: di 31 mar 2020, 15:13 Groepsimmuniteit is niet het doel van dit beleid. Het doel is het afvlakken van de curve. We proberen tijd te kopen. De besmettingen zijn er nu eenmaal. Volgens mij is de besmettingsratio nu ongeveer 1: 1. Dus 1 besmet persoon besmet met de huidige maatregelen 1 ander persoon. Zonder maatregelen is deze volgens mij 1: 2.5. Bij verreweg de meeste mensen verloopt het ziektebeeld redelijk mild. Bij een klein percentage is ziekenhuisopname nodig en een klein percentage daar weer van komt op de ICU terecht. En van die opgenomen patiënten overlijdt tot slot ook weer een percentage. De theorie is dat alle herstelde mensen immuun zijn voor het virus. Hoe meer mensen immuun zijn, hoe minder de kans dat zij bij een herbesmetting anderen besmetten. Daarmee neemt de kans dus steeds verder af dat ook diegenen die nog niet besmet zijn ziek worden. Het virus loopt als het ware tegen een muur aan. Daar zitten nu door het nog lage immuniteitsgetal nog veel gaten is. Maar hoe meer geïmmuniseerden, des te minder schietgaten.

Heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd?
Ik hoop dat Sibieriënne me corrigeert als ik het mis heb.

Voor mij wel hoor.
Maar ik wist al wat groepsimmuniteit was, ik had gewoon verkeerdelijk begrepen dat NL dat actief ging opzoeken. En dan vroeg ik me af hoe dat precies in zijn werk ging. Maar daar is dus gewoon niet het geval als ik ter goed begrijp.
In de Belgische media was sprake van het bewust bepaalde groepen te laten besmetten (ale, dus vrij te laten bewegen onderling hé) om sneller een hogere groepsimmuniteit te verkrijgen. Maar dat is dus gelogen, dan.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 31 mar 2020, 18:38 Voor mij wel hoor.
Maar ik wist al wat groepsimmuniteit was, ik had gewoon verkeerdelijk begrepen dat NL dat actief ging opzoeken. En dan vroeg ik me af hoe dat precies in zijn werk ging. Maar daar is dus gewoon niet het geval als ik ter goed begrijp.
In de Belgische media was sprake van het bewust bepaalde groepen te laten besmetten (ale, dus vrij te laten bewegen onderling hé) om sneller een hogere groepsimmuniteit te verkrijgen. Maar dat is dus gelogen, dan.
Ja, dat is absoluut niet het geval. Was een misverstand dat een beetje een eigen leven is gaan leiden blijkbaar.

Goed uitgelegd hoor MillyMol!
Door Siberienne
Ik heb trouwens even geen zin meer in discussies over de keuzes die ooit gemaakt zijn. Hoewel het goed is daarover te praten.

Maar na een dagje ziekenhuis ben ik gewoon verdrietig. We hebben opgeschakeld op de IC, maar het begint nu echt spannend te worden. Zoveel erg zieke mensen bij elkaar. Het is niet te bevatten.
Door pike
Siberienne schreef: di 31 mar 2020, 20:38 Ik heb trouwens even geen zin meer in discussies over de keuzes die ooit gemaakt zijn. Hoewel het goed is daarover te praten.

Maar na een dagje ziekenhuis ben ik gewoon verdrietig. We hebben opgeschakeld op de IC, maar het begint nu echt spannend te worden. Zoveel erg zieke mensen bij elkaar. Het is niet te bevatten.
:bigarmhug:

De keuzes zijn nu eenmaal gemaakt en daar valt nu niets meer aan te veranderen. Die keuzes zijn wel gemaakt door een regering die de burgers zelf gekozen hebben, laten we dat ook even niet vergeten. Misschien, heel misschien, gaat dit hele gebeuren iets veranderen. Maar ik ben bang dat er helemaal niets veranderd.
Door MillyMol
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Siberienne schreef: di 31 mar 2020, 20:38 Ik heb trouwens even geen zin meer in discussies over de keuzes die ooit gemaakt zijn. Hoewel het goed is daarover te praten.

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Door dinky89

Wanneer ik voor mijzelf spreek dan is dat een discussie voor nadat de huidige situatie weer genormaliseerd is. De huidige focus moet liggen op de zorg nu in zo goed mogelijke banen te leiden :-*
Door *Remy*

:'( :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :-*
Door Siberienne
dinky89 schreef: di 31 mar 2020, 21:38 Wanneer ik voor mijzelf spreek dan is dat een discussie voor nadat de huidige situatie weer genormaliseerd is. De huidige focus moet liggen op de zorg nu in zo goed mogelijke banen te leiden :-*
Ach de discussie mag best gevoerd worden. Als ik over de labs spreek; daaR is de afgelopen jaren ook flink op bezuinigd en moest alles lean en zo min mogelijk voorraden en vooral geen extra capaciteit. Ben heel trots op al onze medewerkers die nu toch een hoop dingen wel voor elkaar krijgen. Maar het mag best een wake up call zijn dat als je extreem mager bent je weinig kan hebben ....

En tegelijk denk ik ook: Nederland heeft een aantal dingen ook heel goed gedaan, we hebben bijvoorbeeld veel minder MRSA problemen (en ook MRSA doden) gehad als de rest van Europa. En veel minder andere resistentie problemen als bv Italië en Spanje maar we doen het ook beter dan Duitsland. Toen Duitsland een grote uitbraak had met een gevaarlijke E. coli werd pijnlijk duidelijk dat de infrastructuur om dat soort uitbraken op te sporen toch echt minder goed geregeld was als in NL
Maar misschien hebben we juist daardoor ook dit wel een beetje onderschat en dachten we goed voorbereid te zijn. Ja, met protocollen en richtlijnen wel, maar met voorraden en IC bedden niet.

Morgen gaan we weer met frisse moed verder, gesteund door jullie knuffels en met een gezonde snack van de Lidl. (we kregen allemaal dozen met fruit van hun).

Tot morgen weer!
Door src_esther

Ik kan me zo goed voorstellen dat je verdrietig bent na een dag ziekenhuis. Dat is ook de reden dat ik best boos kan worden op mensen die laconiek doen. Ik vond het zorgpersoneel al niet te benijden maar nu al helemaal niet. Blij dat er mensen zijn die dat werk kunnen en willen doen.
Door Aquillo
Dreetje schreef: ma 30 mar 2020, 17:05 Het gaat dus echt gebeuren. Ik vertrek deze week richting Meppel.
Dit in goed overleg met haar huisarts. Ze kan echt niet nog weken alleen zitten.
Heel veel sterkte succes, maar ook een beetje gezelligheid met je moeder de komende tijd. Wel heel fijn dat je dit kunt en mag doen. :daisy:
Door Aquillo
Anne in Zweden schreef: ma 30 mar 2020, 21:43 Hier maar even vragen...

Ik zit met een dilemma. Begin maart heb ik samen met een medebarfer in Zweden een grote bestelling gedaan in NL. Dat doen we ieder jaar, dan laten we een paar honderd kilo barf komen via een transportbedrijf dat door de barfverkoper wordt geregeld.
Begin maart hebben we weer een bestelling geplaatst, voor zo'n 650 kilo. De verkoper was al bezig een transportbedrijf te regelen, en toen... Toen kwam corona. De verkoper gooide zijn bedrijf op slot en dat blijft gesloten totdat het gevaar is geweken. Mijn medebarfer heeft wel contact met de verkoper en die zou zich vandaag melden, maar helaas hebben we nog niets gehoord. We weten dus niet of het lukt een transport te regelen, en zo ja, wanneer. Zo niet, dan hebben we een probleem. Zelf heb ik nog voor een maand of twee voer voor de honden en katten in de vriezers, maar mijn medebarfer ziet de bodem van zijn vriezers al.

Sinds een paar dagen filosoferen we erover of we misschien zelf naar NL moeten rijden om de boel op te halen, met een aanhanger vol lege vriezers en koelboxen. Manlief zou daar geen probleem mee hebben, en medebarfer zou hem in dat geval wel gezelschap willen houden. Ze zouden dan naar het bedrijf rijden, de bestelling over de vriezers en koelboxen verdelen en dan weer terugrijden naar Zweden. Maar ik ben er een beetje huiverig voor, omdat ik niet weet hoe soepel ze over de grens komen. Manlief is Duitser, en Duitse staatsburgers mogen ook nu altijd Duitsland binnen, dus zowel vanuit Zweden als vanuit NL zou dat voor hem geen probleem zijn. Zweden laat EU-burgers nog gewoon het land binnenkomen, dus daar ook geen problemen. Maar ik weet niet hoe moeilijk men aan de grens gaat doen over een aanhanger vol bevroren vlees. Hoewel het dus allemaal in vriezers/grote koelboxen zit, is het transport onderweg niet gekoeld. Normaal gesproken mag je de grens over met rauw vlees als het voor privégebruik is, en voor Zweden hebben we de vereiste vergunning van het ministerie van Landbouw om rauw vlees te vervoeren. Toch voel ik me er niet helemaal senang bij. Ook omdat het hele idee van de huidige maatregelen juist is om mobiliteit tegen te gaan en het virus zo in te dammen.

Officieel zou het allemaal geen probleem moeten zijn: de Duits-NLse grens is geopend, reizen tussen de twee landen wordt afgeraden maar is niet verboden, als ik het wel heb. Het enige is dat het verboden is in Duitsland ergens te overnachten, maar dat zouden manlief en medebarfer sowieso op de boot tussen Duitsland en Zweden doen.

Hoe kijken jullie hiertegenaan? Gewoon gaan rijden zolang de grens tussen NL en Duitsland geopend is? Of toch liever wachten tot de maatregelen minder streng worden? De bestelling is, als ik het goed heb begrepen, klaar voor transport, en de spullen zijn ook betaald (het transport nog niet, dat betalen we altijd achteraf).
Als ik jou was zou ik informatie vragen bij betreffende grensbewaking. Misschien krijg je dan meer duidelijkheid of je zelf met de papieren een lading mag ophalen. misschien is er dan een verklaring van goedkeuring te regelen
succes
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door