Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
Lizzy schreef: ma 31 mei 2021, 21:13 Ik ben blij dat ik dit lees. Ik vond het ook knap pijnlijk en m'n arm werd daarna ook direct pijnlijk en stijf en bewegen deed gewoon zeer! Gelijk al! Dat was na een kwartiertje wel weer weg.

Wanneer is de jouwe gezet?

Hahaha.....ik was echt helemaal verbaasd.
Gewoon echt hardop 'auw' tegen de prikmevrouw ;D, die vervolgens heel droog zegt 'ja, dat klopt.....Janssen is niet de leukste om te krijgen'

En niet dat ik met tranen in mijn ogen zat of zo, maar gewoon echt verbaasd dat ik het zo sterk voelde omdat echt iedereen die ik hoor over de vaccinatie zegt "het zetten is een fluitje van een cent, daar voel je echt niks van" .... en ik voelde dus echt wel wat :???:

Ik was vanochtend om half 12 en heb nu steek achter op mn schouder, maar dat kan gezien de staat van mijn lijf door van alles komen.
De prikplek is absoluut niet gevoelig of wat dan ook.... fingers crossed dat het zo blijft (knockonwood....ik weet hoe het gaat als ik dingen zeg of schrijf :-X )
Cindy de Wolf schreef: ma 31 mei 2021, 21:33
Ik twijfel echt gigantisch daarnaast beschermen ze allemaal NIET tegen long-covid. De reguliere bescherming is tegen covid-19 en de kans dat je daarmee in het ziekenhuis terecht komt is veel kleiner na vaccibatie. Alleen long-covid ontstaat vaak bij mensen die juist niet bij een reguliere besmetting in het ziekenhuis komen. En ook met een vaccinatie kan je dus alsnog long-covid krijgen.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt.

Afgaande op de nu toch wel snel dalende cijfers lijkt het me toch duidelijk dat de vaccins:
- de kans op een besmetting significant verkleinen en
- de kans op een ernstig beloop na een evt. besmetting significant verkleinen.

Indirect wordt daarmee ook de kans op long-COVID veel kleiner. Je kunt namelijk geen long-COVID krijgen als je niet eerst besmet bent geraakt met COVID.
Cindy de Wolf schreef: ma 31 mei 2021, 21:33 Ik twijfel echt gigantisch daarnaast beschermen ze allemaal NIET tegen long-covid. De reguliere bescherming is tegen covid-19 en de kans dat je daarmee in het ziekenhuis terecht komt is veel kleiner na vaccibatie. Alleen long-covid ontstaat vaak bij mensen die juist niet bij een reguliere besmetting in het ziekenhuis komen. En ook met een vaccinatie kan je dus alsnog long-covid krijgen.
De vaccins beschermen toch allemaal tegen SARS-CoV2? Dat virus zorgt uiteindelijk dat mensen ziek worden, dus covid19 krijgen. Long Covid is bij mijn weten een gevolg van covid19 en niet een aparte ziekte of virus. Dus als de kans op covid19 kleiner wordt door vaccinatie dan is de kans op long covid dus ook kleiner.
Kaela schreef: ma 31 mei 2021, 21:34 Oh niet zeggen, daar word ik bang van!

Ik ben helemaal niet bang van naalden, ik ben plasmadonor. Maar de laatste keer dat ik vloeistof ingespoten kreeg was een prik tegen het overgeven en die deed zo pijn. Daar heb ik een nare herinnering aan.
Dus ergens hoop ik dat ik geen Jansen krijg, maar aan de andere kant is die maar 1 keer. Blegh!!!

Nog twee dagen, dan mag ik een afspraak maken. Mijn meneer heeft vandaag een afspraak gemaakt.
Oh, Kaela het is echt geen vreselijke pijn hoor. Ik was alleen verrast dat ik pijn voelde, niet verwacht. En daardoor zette ik mezelf schrap. Manlief was vlak na mij, ontspande op mijn advies :D en had veel minder last. Ontspannen dus ;)
MillyMol schreef: ma 31 mei 2021, 22:47 Ik begrijp niet helemaal wat je zegt.

Afgaande op de nu toch wel snel dalende cijfers lijkt het me toch duidelijk dat de vaccins:
- de kans op een besmetting significant verkleinen en
- de kans op een ernstig beloop na een evt. besmetting significant verkleinen.

Indirect wordt daarmee ook de kans op long-COVID veel kleiner. Je kunt namelijk geen long-COVID krijgen als je niet eerst besmet bent geraakt met COVID.
Indirect inderdaad wel maar mocht je dus toch een besmetting krijgen dan gewoon niet. Dan heb je evenveel kans.

Long Covid, oftewel: na een coronabesmetting nog zeker vier weken klachten, komt eigenlijk best veel voor: 25 procent heeft na vier weken nog klachten en 10 procent is er zelfs na drie maanden nog niet van verlost, zegt Diederik Gommers, ic-arts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, in de podcast Vraag het Gommers. 'Het gebeurt vaker, maar we hebben de precieze oorzaak nog niet gevonden.'

Werkt een vaccinatie tegen Long Covid?

Voor longartsen, revalidatieartsen en huisartsen is het reden om te kijken hoe het proces van revalidatie bij coronapatiënten kan worden bespoedigd, zegt Gommers. 'Uiteindelijk zie je het wel afnemen, maar er zit een groot verschil in de snelheid waarmee dat gebeurt. Het belangrijkst is dat je überhaupt geen Covid krijgt en met een vaccinatie wordt de kans dat je Covid krijgt vele malen kleiner. Long Covid kan bovendien ook bij aanvankelijk lichte klachten voorkomen.'

En dat maakt het al met al nog best lastig, zegt Gommers. Een vaccinatie neem je in eerste instantie om niet ernstig ziek te worden, zodat je niet in het ziekenhuis belandt. Een vaccin beschermt niet 100 procent tegen vage Covid-klachten en daarmee bestaat ook nog altijd een risico op Long Covid. 'Dus ook na twee prikken bestaat nog altijd het risico op doorbraakinfecties én risico op Long Covid.' Om de precieze oorzaak te vinden is meer onderzoek nodig, zegt Gommers.
Al met al onderschrijft dit dat het simpelweg een ernstig virus is. En dat veel van wat er het afgelopen jaar aan maatregelen is gebeurd terecht is (ook al valt er flink te discussiëren over de precieze invulling er van).

Ik snap wel dat ruilen en zelf kiezen niet kan. Op het moment dat je dat mogelijk maakt, is het hek van de dam. Dan wil een groot deel van de mensen precies iets anders. En daarvoor is de groep te groot. Als je miljoenen mensen wil vaccineren is die ruimte er niet.
En daar kun je recalcitrant van worden. Of je legt je er bij neer. Hoewel ik je gedachtes her en der best volgen kan Cindy, en je echt ook wel een punt hebt met bepaalde argumenten, denk ik dat je vooral jezelf er mee hebt. Uiteindelijk gaat het vaccineren hier nu heel goed en snel. En kunnen we al bevolking echt goede hoop hebben dat het vanaf nu allemaal leefbaarder en beter wordt. Ik denk voor mezelf dan heel eenvoudig en relaxt: ik ben maar gewoon heel blij dat ik niet in Indië of Suriname woon op dit moment.
Cindy de Wolf schreef: di 01 jun 2021, 05:21 Indirect inderdaad wel maar mocht je dus toch een besmetting krijgen dan gewoon niet. Dan heb je evenveel kans.

Long Covid, oftewel: na een coronabesmetting nog zeker vier weken klachten, komt eigenlijk best veel voor: 25 procent heeft na vier weken nog klachten en 10 procent is er zelfs na drie maanden nog niet van verlost, zegt Diederik Gommers, ic-arts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, in de podcast Vraag het Gommers. 'Het gebeurt vaker, maar we hebben de precieze oorzaak nog niet gevonden.'

Voor longartsen, revalidatieartsen en huisartsen is het reden om te kijken hoe het proces van revalidatie bij coronapatiënten kan worden bespoedigd, zegt Gommers. 'Uiteindelijk zie je het wel afnemen, maar er zit een groot verschil in de snelheid waarmee dat gebeurt. Het belangrijkst is dat je überhaupt geen Covid krijgt en met een vaccinatie wordt de kans dat je Covid krijgt vele malen kleiner. Long Covid kan bovendien ook bij aanvankelijk lichte klachten voorkomen.'

En dat maakt het al met al nog best lastig, zegt Gommers. Een vaccinatie neem je in eerste instantie om niet ernstig ziek te worden, zodat je niet in het ziekenhuis belandt. Een vaccin beschermt niet 100 procent tegen vage Covid-klachten en daarmee bestaat ook nog altijd een risico op Long Covid. 'Dus ook na twee prikken bestaat nog altijd het risico op doorbraakinfecties én risico op Long Covid.' Om de precieze oorzaak te vinden is meer onderzoek nodig, zegt Gommers.
Maar waarom wil je dan perse de Janssen? Die beschermt dan toch net zo min tegen Long Covid? Sterker nog, de Pfizer lijkt me qua bescherming toch nog steeds de Mercedes onder de entingen. Die beschermt het best dus wat wil je dan nog meer?
Kaela schreef: ma 31 mei 2021, 21:34 Oh niet zeggen, daar word ik bang van!

Ik ben helemaal niet bang van naalden, ik ben plasmadonor. Maar de laatste keer dat ik vloeistof ingespoten kreeg was een prik tegen het overgeven en die deed zo pijn. Daar heb ik een nare herinnering aan.
Dus ergens hoop ik dat ik geen Jansen krijg, maar aan de andere kant is die maar 1 keer. Blegh!!!

Nog twee dagen, dan mag ik een afspraak maken. Mijn meneer heeft vandaag een afspraak gemaakt.
Nou, ZO erg was het ook weer niet. Moest ik een 2de halen, deed ik dat gewoon hoor. Maar je verwacht het gewoon niet!
Cindy de Wolf schreef: di 01 jun 2021, 05:21 Indirect inderdaad wel maar mocht je dus toch een besmetting krijgen dan gewoon niet. Dan heb je evenveel kans.

Maar wat Gommers zegt onderschrijft toch wat MilliMol zegt? Je moet wel eerst überhaupt een virus infectie krijgen. En daarbij; we weten niet hoe goed de vaccins tegen Long Corona beschermen (we weten niet eens precies wat het is) is nog heel wat anders dan ‘ze beschermen er niet tegen’.

Even een rekenvoorbeeld; de bescherming van Pfizer en Moderna zouden boven de 90% liggen, Jansen ligt rond de 70%.

Dat wil zeggen ; als je 300.000 mensen neemt, je vaccineert 100.000 niet, dan komen in die groep bv 600 infecties voor. Groep 2 vaccineer je met Jansen; dan komen daar nog 180 infecties voor en dan groep 3 vaccineer je met Pfizer; nog 60 infecties.
Nou zet ik die drie groepen even op een eiland en jij mag kiezen; je moet naar een van die eilanden, op welk eiland wil je zitten? ;)
Op eiland 3 is de kans om Corona op te lopen toch echt kleiner. Want de kans dat je tegen het virus oploopt is veel kleiner.
Nou gebeurt er nog iets; de tijd staat namelijk niet stil. Je hebt het virus verspreidt zich en de mensen genezen van hun Covid (of niet). En nou gaat het verschil tussen de eilanden veranderen. En nu wordt het ingewikkeld en kan ik de berekening niet zo 1-2-3 voordoen. Op eiland 1 is niemand beschermd. Laten we even ervan uitgaan dat we het virus een R-waarde heeft van 2 en een incubatie tijd van een week; dan heeft eiland 1 na een week 1200 nieuwe besmette mensen, na twee weken 2400 etc etc.
Maar op eiland 2; de 140 mensen die besmet zijn, zullen niet leiden tot 280 nieuwe besmettingen. Want een groot deel van de mensen is immers beschermd. Dus van de 280 mensen die in theorie besmet zouden kunnen worden blijven er nog maar 84 over. En op eiland twee is dat nog lager: 12 En na een aantal weken is het virus weg, op eiland 2 en 3.

Nou voor long covid; je noemt een percentage van 25%, weet je waar dat vandaan komt? Want ik ken twee onderzoeken en het ene is van de arbo unie waarbij ze keken naar ziekteverzuim. Dat ging dus over mensen die minstens twee weken ziek thuis waren met covid. En daarvan was een deel van iets van 20% met langdurige uitval. Dat was best hoog en zeker een serieus probleem maar dan heb je het dus wel over mensen die al minstens twee weken te ziek zijn om te werken maar niet in het ziekenhuis belandden; dat heet bij IC artsen al ‘milde klachten’ terwijl sommige andere spreken over ‘milde klachten’ als je een beetje een snotneus hebt. Het is wel goed om dat onderscheid te maken. En dan is er nog een ‘studie’ uit Maastricht maar dat is een onderzoek dat is gedaan bij mensen die lang klachten hielden en dat is een studie met een selectie bias; mensen met echt hele milde klachten zitten er niet in.

Nou hebben wij een aantal ‘doorbraak’ infecties gezien onder gevaccineerd personeel maar dat waren meestal mensen geheel zonder klachten of alleen beetje snotneus / keelpijn. Echt mild dus. En ik denk echt niet dat zulke milde klachten long Corona gaan geven in de zin van ‘ik kom niet meer op gang’. Want nu wordt het long Corona genoemd, maar na de Q-koorts en de Mexicaanse griep en ook naar pneumokokken pneumonie heb je een groep die er lang over doet om op gang te komen weer. Een longontsteking, of dat nou een bacterie of een virus is, is geen kattepis. En dan ben ik het helemaal eens met wat Gommers zegt; er is meer onderzoek nodig en die langdurige klachten moeten serieus genomen worden. En ook na vaccinatie is niet iedereen daar 100% tegen beschermd. Tegelijk; als iedereen morgen gevaccineerd was, is voor iedereen de kans op long covid aanzienlijk kleiner.
Kaela schreef: di 01 jun 2021, 07:26 Oh gelukkig!

Misschien is het ook beter dat ik nu helse pijnen verwacht, dan valt het alleen maar mee!
Ik vond mijn eerste prik ook even gemeen zeer doen even maar bij de tweede dacht ik ‘ok, dit gaat even pijnlijk worden, ontspan’ en toen viel het 200% mee. Dus wie weet gaat het bij jou helemaal prima :biggrin2:
Lizzy schreef: di 01 jun 2021, 07:13 Maar waarom wil je dan perse de Janssen? Die beschermt dan toch net zo min tegen Long Covid? Sterker nog, de Pfizer lijkt me qua bescherming toch nog steeds de Mercedes onder de entingen. Die beschermt het best dus wat wil je dan nog meer?
Gezien mijn priktrauma van vroeger wil ik er maar 1, nou ja eigenlijk wil ik helemaal niets. En ook de kans dat ik het in mijn prive leven op loop is uitermate klein. Ik houdt echt gewoon niet van mensen. Ik ben liever alleen. Ook bij familie ed zal je mij eigenlijk niet aantreffen. Het enige waarom ik het doe is omdat de kans het grootst is dat vriendlief het meeneemt vanuit het onderwijs en het feit dat ik erg graag terug wil naar de RUST van de camping. En dat ik vrees dat ook ik over een paar weken weer naar kantoor moet en dus zo verplicht weer met derden in aanraking kom. Daarnaast reageer ik overal averechts op dus ik zie het echt niet zitten om 2x ziek te worden van de vaccinatie. Mijn moeder is echt zeker 10 dagen meer dan goed ziek geweest van de vaccinatie en die moet nog een keer. En nog klaagt ze over vermoeidheid terwijl dat eerst echt niet was. Nou sorry ik sta dan echt niet te springen van jipiie ik mag/moet want zo voelt he voor mij wel; moeten. Doe je het niet dan kan je eigenlijk niets meer spontaan. En vriendlief ziet de bui nou ja eerder wolkbreuk al hangen dat ALS het inderdaad tegen valt dat de drempel om voor de 2e te gaan zo'n beetje een wolkenkrabber is. En pfizer/moderna beschermd na 1 keer niet zo hoog. Wat ik heb kunnen vinden tussen de 30-50%. Dus aangezien ze allemaal niet extra beschermen tegen long covid opteer ik graag voor maar 1x.

Overigens ik noemde die % niet, dat was een citaat van Gommers.
Ik kan mij jouw argumentatie waarom jij maar 1 prik zou willen heel goed voorstellen Cindy. Dat is voor mij ook wel mede een reden om te hopen dat ik Janssen zou krijgen. Maar ik begrijp ook heel goed dat men er op dit moment voor kiest om vaccins aan groepen toe te wijzen in verband met de organisatie en stukje voorraadbeheer.
Wanneer iedereen 1 vaccin zou kiezen en de andere twee links laat liggen komen er van die twee een enorm overschot terwijl van vaccin 1 wellicht een tekort ontstaat waardoor het tempo van vaccinatie omlaag gaat. Vanwege de organisatie krijgen mensen die astrazeneca hebben geweigerd ook geen keuze maar worden ze waarschijnlijk ingedeeld bij één van de andere vaccins: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/238309 ... der-vaccin
Denk dan ook dat er pas ruimte is voor keuze wanneer de grote vaccinatie operatie is afgerond.
Cindy de Wolf schreef: zo 30 mei 2021, 11:42 In 1x klaar en meer bescherming tegen de mutaties (welke nu bekend zijn). Vriendlief is nu Janssen halen.
Ik weet niet wat jouw bron is maar ik heb altijd begrepen dat Pfizer juist beter bescherming biedt tegen de verschillende mutaties.

Tel daar bij op dat de prik van Pfizer minder pijnlijk is als de Janssen: misschien moet je gewoon de Pfizer overwegen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door