Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Lizzy schreef:Ik heb ook geen broodbakmachine, vandaar mijn vraag :biggrin2:
Als je trouwens speltbrood in de broodbakmachine maakt, eem dan het korte programma om dit deeg te kneden. Ook als je volkoren speltmeel gebruikt.
Ik deed dit ook zo toen ik nog de bbm gebruikte, en er kwamen prima speltbroden uit.

Edit: Hier staat beschreven hoe je met de bbm een zuurdesembrood kunt bakken. Volgens de schrijver lukt dit prima: http://het-recept.blogspot.de/2015/07/z ... akken.html
Door Kaio
Mowgli schreef:Dan heb je waarschijnlijk het speltdeeg te lang gekneed...

Geen idee dus, zou ook nog eens te kort kunnen?
Geen idee maar kreeg dat 'vliesje' niet. Of er nooit aan gekomen of idd te ver. Ben er nog totaal nitwit in. Weet dus niet goed hoe het moet aanvoelen en of het langer had gemoeten of juist korter.
Weet jij dat? Zou je het met de hand kneden ( om meer feeling te krijgen) hoe lang zou je dan ong moeten kneden?
Door Neally
Lekkerst indeed als meel 'direct' van de molenaar komt.
En veel mislukt voordat je het in jouw huis perfect perfect gebakken brood/pizza of whatever uit je oven komt. Wat hier geweldig lukt, lukt elders niet en andersom.
Geef jezelf en het deeg tijd. (we call it love)

On topic. Deeg voor de pizza staat de eerste rijs te maken. Inspirerend was het.
Door Lizzy
Mowgli schreef:Als je trouwens speltbrood in de broodbakmachine maakt, eem dan het korte programma om dit deeg te kneden. Ook als je volkoren speltmeel gebruikt.
Ik deed dit ook zo toen ik nog de bbm gebruikte, en er kwamen prima speltbroden uit.

Edit: Hier staat beschreven hoe je met de bbm een zuurdesembrood kunt bakken. Volgens de schrijver lukt dit prima: http://het-recept.blogspot.de/2015/07/z ... akken.html

OK, super bedankt!
Kaio schreef:Geen idee dus, zou ook nog eens te kort kunnen?
Geen idee maar kreeg dat 'vliesje' niet. Of er nooit aan gekomen of idd te ver. Ben er nog totaal nitwit in. Weet dus niet goed hoe het moet aanvoelen en of het langer had gemoeten of juist korter.
Weet jij dat? Zou je het met de hand kneden ( om meer feeling te krijgen) hoe lang zou je dan ong moeten kneden?
Met de machine kneed ik maximaal 5 minuten.
Toen ik nog met de hand kneedde waren het zo'n 8, hooguit minuten. Ik sjoemelde wel een beetje en liet de Magimix kort het "vieze werk" doen: het mengen van meel, water (niet al het water) en olie (met de pulse-knop). Zodra deze ingrediënten enigszins gemengd waren, ging ik verder met de hand. Ik heb zo'n overdimensionele rvs kom van Ikea (36 cm) die smeerde ik lichtjes met zonnebloemolie in en kneedde daar het deeg in. Zodra het niet meer plakte, kneedde ik de zaden en de pitten er door, eventueel nog wat water en zodra de zaden en pitten goed verdeeld waren, ging ook het zout er doorheen.

Wat trouwens ook belangrijk is, is dat het meel een eiwit gehalte van minstens 12,0 gr. per 100 gr. heeft.

Meestal is het trouwens een kwestie van "trial and error" met brood bakken. Bij mij lukt het ook niet meteen de eerste keer. Ik heb een hele hoop losse notitieblaadjes waarop ik bijhou wat ik doe en hoe het resultaat is.

Het recept van Alnatura heb ik inmiddels flink verbouwd omdat ik een beter resultaat wil.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door