Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door demooisteziggy
#251948
Ik wil overschakelen naar een vers vlees menu voor mijn zwarte kat. Ik zoek me rot op internet maar kan weinig zinnigs vinden voor mijn situatie. Ik weet nu dat katten extra taurine en calcium nodig hebben (botten). Mijn kat Ziggy zit nu nog op de kant en klare brokjes en blikjes, ik vind het niks want je komt er niet achter wat er echt in zit.
Ben al aan het experimenteren, maar ik heb twee praktische problemen:
1. Ik heb maar een klein vriesvakje, kan geen hele kippen en konijnen verwerken en opslaan
2. Ziggy is gek van rauw vlees en speelt er eerst een half uur mee voor ie 't eet. Dat betekent dat dat rauwe vlees de hele kamer doorgaat, ook op alle meubels en uiteindelijk onder het stof in zijn maag terecht komt. Is koken toch echt slechter?

Ik ben blij met alle informatie, ook websites of boektitels. Ik weet echt nog weinig en word geen wijs uit de informatie!
Gebruikersavatar
Door chooky
#251956
Je zou kunnen beginnen met een complete versvleesversie voor katten. Bibi, carnibest en prins hebben alledrie ook kattenversies.
Als je in deze rubriek wat verder zoekt staat daar ook de 'formule' van Billinghurst voor het zelf samenstellen van een menu vor katten. Wat het slepen met vlees betreft, misschien eerst gemalen geven zodat er weinig te slepen valt.
#253826
Hai,dank voor de adviezen. Ben nu twee dagen bezig en Ziggy moet wat wennen maar eet het uiteindelijk wel. Ook is er geen sleepprobleem meer. Maar nu heb ik weer de volgende 'angt' Ik heb een kippenvleugel vermalen in de keukenmachine, samen met rundhaché, visolie, granen en wat groente. Lijkt me niet slecht, zag eruit als filet Americain. Maar nu maak ik me zorgen of het gesplinterde kippenbot toch geen kwaad kan in Ziggies maag of darmen. Maalt zo'n grote gehaktmolen beter dan een gewone keukenmachine?
Wie stelt me gerust of moet ik toch alles weer weggooien en hele botten geven?
Nou, ik ga nog even naar die Billinghurstformule kijken...... :'(
Gebruikersavatar
Door sylvia
#253922
Het lijkt me beter botjes te malen met een vleesmolen , dit dan voor het behoud van je keukenmachine.
Maar waarom zou je het malen, eet Ziggy geen hele kippenvleugels? of vindt je het eng dat hij op een hele vleugel zit te knagen? Als hij het nog niet goed kan eten kun je ook de vleugel met een hamer of vleesbijltje te lijf gaan zodat de botjes verbrijzeld zijn en hij het makkelijker kan eten (als beginner ;) )
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door