Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sylvia
#14914
ehm, ik kan ze niet helemaal "cold turkey" overzetten omdat Pebbles problemen met de alvleesklier heeft gehad en nu (waarschijnlijk door haar "figuur") neigt naar suikerziekte; ik blijf ze dus nog wel brokken geven (op dit moment hebben ze alleen vanochtend een beetje gehad) en gaan ze nog niet eten dan zal ik straks toch wat "moeten" geven (niet veel, maar toch).

Kon ik dit gewoon klatskletskledderboem in 1x doen (dan maar een paar dagen niet eten) dan deed ik dat zeker, maar dat durf ik niet. :(
Meng er inderdaad gewoon iets doorheen wat ze graag lusten,en inderdaad niet te snel opgeven,hier was het ellende met botjes kauwen,tijger ging ook naast het fornuis zitten,zovan...ehhhh moet ik het zelf ff koken of hoe zit het ;D En nu barft hij ook buitenshuis,vondt hij muizen eerst leuk om naar te kijken....nu vangt hij ze en vreet ze op.....nou ja alleen het lekkere de rest van de muis laat hij binnenste buiten liggen :-X maar hij kauwt zijn eigen suf en een lol dat hij heeft ;D
Door Jennie
#14915
Ik ben vandaag ook begonnen met carnibest. De poes krijg ik wel om, de kater zal een probleem worden.
Ik geef de poes een menuutje (Gourmet of Whiskas) en heb daarin vandaag twee theelepels carnibest verwerkt. Dat ging geweldig. morgen krijgt ze weer zo'n menuutje, maar dan met 4 theelepels carnibest erdoor. En zo krijgt ze iedere dag steeds meer, totdat ze over een weekje helemaal op carnibest staat. Althans, dat hoop ik. Zo kan het spijsverteringsstelsel ook geleidelijk aan wennen aan het nieuwe voer. In een keer overstappen schijnt niet verstandig te zijn.
De kater heb ik al drie keer wat carnibest op zijn voorpootjes gesmeerd. Hele kleine beetjes en flink erin smeren, want anders valt het eraf. Helaas likt hij het eraf (en laat het op de grond vallen). Hij lust helaas geen blikvoer, dus het langzaam erdoor mengen is voor hem geen optie. Het is trouwens wel heel grappig dat de poes er snel aan komt rennen als de kater het spul op zijn pootjes gesmeerd krijgt. Zij likt het dan bij hem van zijn pootjes af. Voor  mij is dus wel duidelijk dat ik haar wel op carnibest kan krijgen. Maar mijn trage katertje, dat wordt afwachten. Ik trek er twee weken voor uit, zou dat genoeg zijn?
Morgen wordt de tweede dag. Ik zal hem weer het nodige op zijn pootjes smeren en ik zal ook eens iets in zijn bekje stoppen.
Door sylvia
#14916
lust hij ook geen sardientjes? anders kan je daar wat door doen.Of probeer eerst eens of hij bloederig vlees lust.Als zijn brokken er ook nog staan is twee weken niet echt lang om te proberen,tijger hier heeft er ook langer over gedaan om botjes te kauwen.Carnibest heeft trouwens twee smaken kattenvoer he natuurvoer en vleesmix,in het begin vondt tijger de vleesmix het lekkerst nu maakt het hem niet uit welke van de twee hij krijgt.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#14917
Ha Jennie, nou dat klinkt goed dat die poes het al zo accepteerd.

Mijn kater vind het 3x niks en Pebbles heeft zich ongelofelijk truttig zitten schoonmaken..... ik moet dus door met de "trucendoos" en ga vandaag maar even wat tonijn en soepvlees kopen.

Ik kan het ook niet echt lekker mengen want ze krijgen dus brokken. Nou had ik al wel wat Carnibest in de bakjes gedaan met een laagje brokjes erover (oke, ik weet dat dat qua verteringssnelheid misschien niet zo handig is) maar zelfs daar trapten ze gewoon niet in  ;D
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#14918
Boehoehoehoe  :'(  ik ga huilen !!!

Heb ik speciaal soepvlees erbij gekocht, lekker volgens het "recept" van Sylvia klaar gemaakt.... en niks hoor.

Ik ga zo eerst maar eens met Bas aan de wandel, als het voer er dan nog staat probeer ik wel wat anders. Nou als ik dit zo mee maak is Bas maar een makkelijke eter; categorie Vuilnisbak
Door sylvia
#14919
Boehoehoehoe :'( ik ga huilen !!!

Heb ik speciaal soepvlees erbij gekocht, lekker volgens het "recept" van Sylvia klaar gemaakt.... en niks hoor.

Ik ga zo eerst maar eens met Bas aan de wandel, als het voer er dan nog staat probeer ik wel wat anders. Nou als ik dit zo mee maak is Bas maar een makkelijke eter; categorie Vuilnisbak
katten hé ....een verhaal apart :-/
Maar bas lust dat soepvlees ook wel hoor dus het is niet direkt voor de vuilnisbak.
wat vinden jouw katten echt heerlijk,blikje tonijn?zo ja probeer het dan daar eens mee te mengen.
De aanhouder wint :)
Door Jennie
#14920
Wat een ramp, zeg. Dit is dag 2 van de poging om over te gaan op carnibest.
De poes Salomé is geen enkel probleem. Ze at vandaag de carnibest tussen de brokjes in gelei van whiskas uit. Er bleven flink wat fabrieksbrokjes achter. Misschien komt het omdat ze een tijdje in het wild heeft geleefd. Zo werd ze tenminste gevonden volgens het asiel. Ze kent dus rauw voedsel, want ze zal wel gejaagd hebben. Ik heb trouwens speciaal voor het overgaan op carnibest van die menuutjes gekocht. De katten krijgen altijd droge brokken, maar af en toe heb ik Salomé verwend met zo'n menuutje. Daar was ze gek op, vandaar dat ik dat nu zo doe. Maar er staan voorlopig nog steeds droge brokjes in de kamer voor haar, totdat ze volledig over is op carnibest.
De Pers Balthazar is echter geen liefhebber. Ik heb het vandaag in zijn bekkie proberen te stoppen, maar hij heeft maar een klein hapje doorgeslikt. De rest valt uit zijn bek en hij likt het niet op. Ik wil dit niet teveel forceren, want hij moet ook nog een pil per dag met de pillenschieter ivm een ooginfectie die bijna over is, en het is wel belangrijk dat hij die pil blijft slikken. Dus ik moet hem niet teveel bang maken met hem klem zetten tussen mijn knieen en zijn bek opendoen. Ik smeer het vanavond nog eens op zijn pootjes, ik geef nog niet op.
Helaas, Silvia, hij eet helemaal geen nat voer. Ik heb wel eens rauwe rosbief geprobeerd, rauwe zalm, gerookte zalm, gekookte kabeljauw, rauwe kabeljauw, schol, rauwe kip, noem maar op. Overal snuffelt hij aan en dan loopt hij naar zijn brokjes en gaat hij daar lekker van eten. Sardientjes heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik vrees het ergste.
Ik wil hem ook niet in een keer overzetten op carnibest, want zijn spijsvertering is best gevoelig en een langharige kat met diarrhee is niet echt leuk. Vandaar dat er ook zijn vertrouwde brokjes staan. Bovendien zouden twee eetbakjes met carnibest waarschijnlijk alle twee worden verorberd door salomé, zonder iets over te laten voor balthazar. En ik dan maar vreemd kijken naar de steeds dikker wordende poes en de steeds magerder wordende kater.
Ik ben nu wel met de natuurvoeding bezig, ik zal morgen dan de vleesmix eens proberen. Daar heb ik ook drie zakjes van. Wie weet vindt hij dat wel een optie. Ik denk echter van niet. Gelukkig dat de poes het wel graag lust, want dat betekent toch dat ik eht altijd in huis zal hebben en dat er ook iedere dag een maaltje in de kamer komt te staan. Misschien gaat hij dan toch af en toe eens proeven ...
Ik kan ook de truc met het soepvlees eens proberen. Misschien als ik dat kook, dat Balthazar dat wel lekker vindt ....
Wel jammer dat je in deze gewenningsperiode zoveel van die carnibest moet weggooien, maar ja het is niet anders.
Door Astrid
#14921
Toch wel proberen die sardientjes en dan het liefst die in olie ingeblikte. Heb drie katten en die vlogen er meteen allemaal op af (zit ook een heel achterdochtige eter bij)
Door sylvia
#14922
ja een pers aan de race ik weet er alles van,wij hadden vroeger thuis een stuk of 20 perzen,en dan ben je heeeeelemaal niet blij met diaree :o :-X
Sommige katten vooral die al heel lang brokken eten zijn moeilijk te overreden om rauw te gaan eten,die van mij was pas 6 maanden en had al even zoiets van...ja he moet dat ...
Hopelijk gaat het lukken en nee ik zou hem ook geen trauma beszorgen met het erin proppen,Het is inderdaad denk ik handig dat die ander her wel lust en dat hij het door het iedere dag te zien en te ruiken toch een keer nieuwsgierig wordt en het probeert.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#14923
Hoipipeloi, het is echt een hele onderneming. Jij hebt er tenminste nog 1 die het eet Jennie  ;D
Morgen maar weer richting supermarkt; blikje tonijn, blikje sardientjes kopen.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ze verder nog heeeeeel lekker vinden...ja nou, Pebbles vind het geweldig om een koekepan uit te likken (maar dat mag ze niet van ons) en Moby is dol op het uitlikken van een schaaltje yoghurt o.i.d. (toetjes dus)..... maar om daar nou Carnibest door heen te doen  ???

Oke, morgen maar weer een hernieuwde poging
Door sylvia
#14924
Hoipipeloi, het is echt een hele onderneming. Jij hebt er tenminste nog 1 die het eet Jennie ;D
Morgen maar weer richting supermarkt; blikje tonijn, blikje sardientjes kopen.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ze verder nog heeeeeel lekker vinden...ja nou, Pebbles vind het geweldig om een koekepan uit te likken (maar dat mag ze niet van ons) en Moby is dol op het uitlikken van een schaaltje yoghurt o.i.d. (toetjes dus)..... maar om daar nou Carnibest door heen te doen ???

Oke, morgen maar weer een hernieuwde poging
toetje met carnibest....waarom niet in deze strijd is alles geoorloofd ;D speel maar vals hoor.
Door Paul_Barte
#14925
Hoipipeloi, het is echt een hele onderneming. Jij hebt er tenminste nog 1 die het eet Jennie ;D
Morgen maar weer richting supermarkt; blikje tonijn, blikje sardientjes kopen.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ze verder nog heeeeeel lekker vinden...ja nou, Pebbles vind het geweldig om een koekepan uit te likken (maar dat mag ze niet van ons) en Moby is dol op het uitlikken van een schaaltje yoghurt o.i.d. (toetjes dus)..... maar om daar nou Carnibest door heen te doen ???

Oke, morgen maar weer een hernieuwde poging
Haha die Ivonne.........had ik het niet gezegd?? (LOL)
Prachtig dit soort verhalen......

In oorlog is alles geoorloofd toch???

Succes!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;)
Door sylvia
#14926
In oorlog is alles geoorloofd toch
ja in oorlog,liefde en de strijd om zo'n......lief poesie aan het vers te krijgen,is alles geoorloofd ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door