Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#14691
hallo allemaal, zoals de meesten van jullie wel weten heb ik sinds kort twee kittens in huis, tobias en noa, een kater en een poes....er zal dus iets moeten gebeuren om te verkomen dat ik hier straks nog meer kittens in huis heb... maar nu is de grote vraag WAT?! de kater zal waarschijnlijk eerder door hebben dat de poes krols is dan ik...dus maatregelen voor die tijd zijn zeer gewenst.... mijn dierenarts is voor castratie van een van hen (het liefst beide..$$$) maaaar nu zat ik zonet hier eens het een en ander te lezen over (te vroege) castratie bij honden... nou daar word je dus niet echt vrolijk, blijven hangen in de pubertijd, vele lichamelijke afwijkingen/klachten... hoe zit dat bij katten??
zelf had ik de gedachten om de poes de pil te geven(zeer tijdelijk) totdat de kater oud genoeg is om te castreren, of ik dan later de poes nog laat castreren weet ik nog niet....maar wat is dan weer een goeie leeftijd om een kater te laten helpen en vanaf wat voor leeftijd kan een poes aan de pil....
'k ben heel benieuwd naar jullie ideeen, goede raad etc. ;)
Laatst gewijzigd door zurca op ma 06 okt 2003, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#14692
Hoi zurca ,castreren bij katers en poezen is zeker denk ik net zo nadelig als bij honden maar,en ja er is een maar,een kater is niet ongecastreerd te houden (tenminste 99% niet) of je zou hem in een kater verblijf moeten doen,en poezen ja die kunnen continu krols blijven worden ,en ook je huis onder gaan plassen.
Als je er dus niets mee wil,is het inderdaad beter om ze te laten castreren.meestal merk je aan de kater dat hij geslachtsrijp is als zijn urine sterker gaat ruiken ,en een krolse poes ontgaat je ook niet,dus tot die tijd gewoon in de gaten houden,en zolang de kater niet gaat sproeien zou je inderdaad de poes een poezenpil geven,hoewel ik dat ook wel zooi vindt moet je toch iets.
Tijger ging met 6 maanden al overal plassen en die is dus toen al gecastreerd.
Door zurca
#14693
hallo sylvia (fijn dat je er nog bent  :)) bedankt voor je reactie. de kater wordt zowiezo gecatreerd, bij mij geen gesproei in huis ;) mijn zorg was /is dat ik, na het lezen over castratie bij honden, dat ik um niet te vroeg wil laten castreren... als tie gaat sproeien (dan wil ik um laten castreren)en hij is voor die tijd al geslachtsrijp kan hij z'n zus al gedekt hebben ...ik weet ook dat de pil voor de kat rotzooi is maar wat zijn de gevolgen ervan als het maar tijdelijk wordt gegeven?  pfff leuk he broer en zus in huis :-/ maarre ik zou ze nu al niet meer kunnen missen hoor :D
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#14694
Zelf heb ik twee katten (een poes en een kater). De poes heb ik een tijd aan "de pil" gehad omdat ik haar te jong vond om te laten steriliseren en omdat zij zelf zo ongelukkig werd van het krols zijn (echt doodmoe van dat lijf wat alleen maar op zoek was naar een kater, bij ieder geluid of beweging ging ze weer in de "ik ben er klaar voor" stand) totdat ze ruim een jaar oud was, toen is ze gesteriliseerd.

De kater heb ik laten castreren direct na de eerste sproeibeurt (hij kwam op een nacht gezellig bij mij op bed liggen en besloot toen dat mijn arm toch wel een erg aantrekkelijk object was en ging daar spontaan op rijden :-[). Ik wist toen dus wel heel zeker dat hij "er klaar voor was" ;D

Beiden hebben dit goed doorstaan en zijn niet in de pubertijd blijven hangen of andere nadelige effecten.
Door sylvia
#14695
Hoi Zurca,
natuurlijk is  de poezenpil niet iets ideaals wat je levenslang kan geven, maar je moet wat en een contstant krolse poes is ook niks.Dus om de tijd te overbruggen zodat ze op een betere leeftijd gecastreerd kan worden,zou ik niet al te veel problemen maken over die pillen.
Door ine
#14696
Mij werd jaren geleden gezegd, Wacht tot na de eerste krolsheid! Als ze krols wordt, merk je het vanzelf!!
Ja, we merkten het!! Poes in de schuur (op de camping) poezenpil gehaald en na een paar dagen mocht zij weer vrij!!
Helaas, 8 1/2 week later: 5 kittens! :-[
Ze was zelf nog zo'n kleintje!
Nee, ik wacht niet af! Met 7 à 8 mnd, worden ze hier geholpen, kater of poes!!
Er is al zo'n kattenoverschot, daar wil ik niet aan mee helpen!
En nu ga ik eindelijk eten! Syl! ;)
Door zurca
#14698
allemaal bedankt voor jullie reacties en het meedenken :-* ik ben nu zeker van plan om de poes tijdelijk de pil te geven en haar ,als ze volgroeid is, te laten helpen... de kater wordt gecastreerd, waarschijnlijk als tie aan het sproeien gaat ;) de poes kan niet gedekt worden door een andere kater want ze blijven binnen, ik woon namelijk in een flat. dan moet ik alleen nog met de dierenarts overleggen vanaf wanneer noa aan de pil kan,,,,
Door sylvia
#14699
ja ik denk dat je kunt wachten tot ze krols gaat worden,vaak merk je dat het er aan komt door hun gedrag,maar dat kun je inderdaad beter met de DA overleggen.
Door Nelly
#14700
Ben het met Ine eens! Er zijn veel te veel ongewenste (zwerf) katten, en daar moet wat aan gedaan worden. Zelf heb ik 3 gecastreerde katers in de leeftijd van resp. 16, 12, en 12 jar oud, dus of ze er zo van lijden lijkt me nog de vraag. Bovendien is frappant dat het zusje van de 16-jarige exkater op 13-jarige leeftijd is overleden, en zij was niet gecastreerd... :-/
Door sylvia
#14701
Ben het met Ine eens! Er zijn veel te veel ongewenste (zwerf) katten, en daar moet wat aan gedaan worden. Zelf heb ik 3 gecastreerde katers in de leeftijd van resp. 16, 12, en 12 jar oud, dus of ze er zo van lijden lijkt me nog de vraag. Bovendien is frappant dat het zusje van de 16-jarige exkater op 13-jarige leeftijd is overleden, en zij was niet gecastreerd... :-/
ehhhh nelly de vraag was ook niet castreren ja of nee,maar wanneer :D
Door kattie
#14702
onze vorige kater heeft helemaal geen problemen gegeven.wij hebben hem dan ook pas laten castreren toen hij een jaar oud was,zo kan hij ook een beetje mooi uitgroeien.het hangt er ook van af of je je kat naar buiten wil doen of niet.onze kat bleef binnen dus dat hebben we zo lang moeglijk uitgesteld.
Door kattie
#14703
Ben het met Ine eens! Er zijn veel te veel ongewenste (zwerf) katten, en daar moet wat aan gedaan worden. Zelf heb ik 3 gecastreerde katers in de leeftijd van resp. 16, 12, en 12 jar oud, dus of ze er zo van lijden lijkt me nog de vraag. Bovendien is frappant dat het zusje van de 16-jarige exkater op 13-jarige leeftijd is overleden, en zij was niet gecastreerd... :-/
is het niet zo dat poezen die niet geholpen zijn meer risico lopen op baarmoeder-kanker?
Door zurca
#14704

is het niet zo dat poezen die niet geholpen zijn meer risico lopen op baarmoeder-kanker?
dat word inderdaad gezegd ja.... als ze krols zijn zou "het zaakkie" wat meer open staan waardoor ze vatbaarder zijn voor infecties e.d.......'k weet eigenlijk niet of dat dit echt waar is maar het klinkt aannemelijk ;)
Door sylvia
#14705
nee het is dat ze meer kans lopen op mamatumoren ,maar vaak vergeten ze erbij te zeggen dat mamatumoren veroorzaakt door geslachtshormonen voor het grootste deel goedaardige gezwelletjes zijn,dus de daadwerkelijke kans op melklijstkanker is niet echt een spectaculair groter risico.
De kans op baarmoederontsteking is nihil want zonder baarmoeder..............
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door