Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door suzanne 1
#1218844
Ik heb Tirza nu op carnibest en brokjes zitten, maar eigenlijk wil ik met haar barfen. Ze lijkt er alleen helemaal niks van te snappen. Heb van de week een klein muisje gegeven, die ging wel op toen ik hem in stukjes had gesneden :-\ ahhh, maar vandaag een kippennekje en het lukt niet. Ze loopt er maar aan te likken (dus ze wil wel) maar ze kauwt er niet op. Dus die kippennek is nog steeds niet op. Ik heb hem nu al platgeslagen, maar ze kan het natuurlijk niet naar binnenlikken, dus nog steeds geen succes.
Ze heeft wel continu brokjes staan, zou ze wel gaan eten als ik die weg haal (dat ze dus honger krijgt) of is dat sneu?
Door Borke
#1218857
Zo lang jij kant en klaar makkelijk en bekend eten hebt staan (brokjes) kan je het vergeten dat jouw kat gaat knagen.
Ik zou dus eerst volledig overwennen naar 100% kvv.
Probeer dan eens een kippennekje in stukjes te hakken (niet te grof in het begin) geef dan een halve portie kvv met daar doorheen geprakt de stukjes gehakte kippennek.
Hakken omdat ze er dan gemakkelijker aan went en een halve portie kvv omdat ze dan voldoende honger heeft om de motivatie te hebben om iets nieuws te proberen.

In tegenstelling tot honden, kan je katten niet laten vasten, dus met hongeren kan je het haar niet aanleren, maar wel door iets kleinere porties te geven (tijdelijk!).
Door Too
#1218919
Ben t helemaal eens met Borke, brokjes weg en helemaal op vers
Daarna geleidelijk aan t wat ingewikkelder maken en zoals Koekje vaak zegt... honger [en beetje honger] maakt rauwe vleesjes zoet...
Door suzanne 1
#1219605
heb gisteravond de brokjes weg gehaald. En ze heeft vanacht haar kvv keurig opgegeten. Gooit mijn vader er vanochtend weer brokjes in >:(
Die mevrouw keurig allemaal naar binnen heeft geschrokt. Nu dus duidelijk uitgelegd dat ze alleen vlees krijgt, en nu maar hopen dat het werkt. Ze heeft vandaag natuurlijk niet echt trek na al die brokjes. Ze heeft wel een klein beetje kvv opgegeten met in mini stukjes geknipte kippenek. Maar de rest staat er nog steeds. Denk dat ik de rest aan de hond kan voeren en vanacht er weer nieuw in doen. 's nachts eet ze toch meer volgens mij.

In ieder geval bedankt voor de tips :)
Door Borke
#1220277
Hier eten de katten 's avonds en 's nachts.
Ik zet in de loop van de avond het eten neer en 's ochtends is het altijd op.
Vroeger gaf ik ook in de ochtend een portie, maar overdag talen ze blijkbaar minder naar eten.
Door Quila
#1272638
Hey!

Nieuw BP lid hier ;)
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Ik probeer langzaam over te gaan op meer versvoer voor mijn twee katjes.
Op dit moment krijgen ze 's ochtends brokjes (wat ze na een uurtje dan al op hebben), en 's avonds de ene dag Carnibest en de andere dag iets van vlees. Mijn doel is om op een gegeven moment (wanneer de brokjes op zijn) over te gaan op 's ochtends Carnibest en 's avonds vlees, en misschien later alleen maar vlees.

Maar hier heb ik dus ook het probleem dat ze het meer naar binnen proberen te likken! Kippennekjes en kippenhartjes of andere stukken vlees. Af en toe 'likken' ze het dan in hun bekkie en kauwen ze er een beetje op en zo krijgen ze wel iets binnen, maar niet veel. Ik heb ook al geprobeerd om de kippennekjes in kleinere stukjes te snijden maar dat maakt niet zoveel uit. En ik wil juist dat ze gaan knagen omdat een van mijn katten last heeft van tandsteen.
En 's ochtends komen ze dan weer heel hongerig vragen om brokjes.

Zijn ze nou gewoon dom? Hoe leer ik ze aan dat ze aan het vlees moeten knagen ipv likken? Ik durf nu ook niet zo goed andere dingen te proberen, want ik kan steeds ontzettend veel weggooien.

Alvast bedankt :)
Door Nyncke
#1272648
Heb erg veel last gehad om Binkie, mijn toen 6 jaar oude kater om te zetten.
eerst gaf ik hem smorgens brokje omdat hij ook blaasgruis had en dan savonds barfdingen.

Maar het beste bleek om helemaal over te schakelen, alles waar hij toen zo moeilijk over deed...het leek in 1 klap voorbij. Nu eet hij alles, soms wel alleen in gemalen vorm maar daarvoor heb ik dan de molen.
Door Huskymeisje
#1272940
[quote="Quila"]
Hey!

Nieuw BP lid hier ;)
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Ik probeer langzaam over te gaan op meer versvoer voor mijn twee katjes.
Op dit moment krijgen ze 's ochtends brokjes (wat ze na een uurtje dan al op hebben), en 's avonds de ene dag Carnibest en de andere dag iets van vlees. Mijn doel is om op een gegeven moment (wanneer de brokjes op zijn) over te gaan op 's ochtends Carnibest en 's avonds vlees, en misschien later alleen maar vlees.

Maar hier heb ik dus ook het probleem dat ze het meer naar binnen proberen te likken! Kippennekjes en kippenhartjes of andere stukken vlees. Af en toe 'likken' ze het dan in hun bekkie en kauwen ze er een beetje op en zo krijgen ze wel iets binnen, maar niet veel. Ik heb ook al geprobeerd om de kippennekjes in kleinere stukjes te snijden maar dat maakt niet zoveel uit. En ik wil juist dat ze gaan knagen omdat een van mijn katten last heeft van tandsteen.
En 's ochtends komen ze dan weer heel hongerig vragen om brokjes.

Zijn ze nou gewoon dom? Hoe leer ik ze aan dat ze aan het vlees moeten knagen ipv likken? Ik durf nu ook niet zo goed andere dingen te proberen, want ik kan steeds ontzettend veel weggooien.

Alvast bedankt :)
[/quote]

Moeilijk he een kat omzetten. Ik was vorig jaar ook de wanhoop nabij met een van mijn katten. Maar het is gelukt door geen brokjes meer te geven en het eten zeker niet langer dan een kwartier te laten staan.
Door flin
#1273442
Zijn ze nou gewoon dom? Hoe leer ik ze aan dat ze aan het vlees moeten knagen ipv likken? Ik durf nu ook niet zo goed andere dingen te proberen, want ik kan steeds ontzettend veel weggooien.

vinden ze kipfilét, of rundvlees lekker?
dan zou je dat heel fijn kunnen snijden, en langzaamaan steeds wat grover snijden? tot ze een 'lapje' snappen...
en 't muntje valt?
Door Quila
#1273618
[quote="flin"]

vinden ze kipfilét, of rundvlees lekker?
dan zou je dat heel fijn kunnen snijden, en langzaamaan steeds wat grover snijden? tot ze een 'lapje' snappen...
en 't muntje valt?
[/quote]

Ja, in stukjes gesneden kipfilet of rundvlees eten ze erg graag. Ik zal vanavond eens proberen om grotere stukken kipfilet voor te schotelen en eens zien wat ze daarmee doen :)
Door Henkje
#1273620
Ik heb voor Skoll eeuwen het bot kleingeslagen met een hamer en dan nog in stukjes geknipt.
Tot mijn vriend ze een keer eten gaf en dat dus niet deed. Bleek dat ze heel goed kon knagen...

Rustig opbouwen dus en voor je het weet, eten ze het ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door