Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Judith
#117090
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en vind het allemaal reuze interesant.
Ik heb al uren zitten lezen.
Nu kwam ik ergens tegen dat je een kat met diaree eendagskuikens kan geven. Nu heb ik zo'n poes met diaree . De DA egt dat ze een eiwit allergie heeft maar ik heb geloof ik al 10 soorten smaken en merken brokjes uitgeprobeerd en niets hielp. nu heb ik vrijdag ,na toch wel even in strijd met me zelf want ik vind het zo zielig voor die kuikens ik heb wel eens gelezen dat ze levend op elkaar worden geperst, een pak kuikens gehaald. En ze vind ze ERG lekker ze ging er zelfs van grommen. Maar ik heb 7 katten en 4 ervan lusten ze. Nu heb ik geloof ik ook ergens ( ik kan het niet meer terug vinden) dat ze die dag geen droog voer erbij mogen hebben maar hoe moet het dan met die 3 andere katten , moeten die dan vasten? Of moet ik om en om voeren , de ene dag kuikens en de andere dag brokjes? En zijn die kuikens volledig voer , stel dat ik die andere ook zo ver krijg , of moet ik er dan nog iets bijgeven? een hoop vragen he?
groetjes Judith :-\
Door Rosita
#119803
Hoi Judith,

Het kan inderdaad een allergie voor eiwit zijn, maar dan wel gekookt eiwit :P. Ook zou het best een graan allergie kunnen zijn. In beide gevallen zal je geen brok vinden die dat oplost. Er van uitgaande dat er geen andere oorzaak is gevonden (lever, alvleesklier, enz.) kan versvlees inderdaad helpen. Wanneer je zeker wilt weten of de diaree veroorzaakt wordt door brokken moet je natuurlijk wel een paar weken geen brokken meer geven. Ik zelf heb ook een kat die met alle brokken chronische diaree had. Nu met versvlees van Carnibest en Bibi is zijn ontlasting met 80% verbeterd. Je zou inderdaad met eendagskuikens kunnen beginnen en kijken of het na een week uitsluitend kuikens te hebben gegeven verbeterd. Wat je ook zou kunnen doen is opzoek gaan naar een kompleet versvlees (KVV) merk zoals Carnibest, Bibi, Bandit of Prins (dit zijn volledige versvlees merken waar alle voedingsstoffen in zitten). Op de website van zowel Carnibest, Bibi als Prins staan de verkooppunten op hun website. Bandit is geloof ik alleen in Amsterdam en Almere te koop. Wanneer er geen verkooppunt bij jou in de buurt zit, staan er onder de rubriek Katten & zelf samenstellen een aantal recepten voor het zelf bereiden van het voer. Eendagskuikens kun je gerust een week of twee uitsluitend geven, maar ik denk niet dat het op langtermijn volledig is. Mijn drie katten krijgen uitsluitend versvlees, maar ik begrijp dat met 7 katten het vaak onbegonnen werk is. Wat je dan zou kunnen doen is zorgen dat de drie katten die geen eendagskuikens lusten hun eigen voer wel gelijk opeten zodat je kat met diaree er niet van eet (niet laten staan dus). Ook kan je de andere vier die het wel lusten gewoon nog brokjes geven zolang er 8 uur tussen de maaltijden zit (versvlees en brokken verteren anders). Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een kompleet versvlees merk vaak sneller gegeten wordt dan hele eendagskuikens. Twee van mijn katten lusten namelijk ook geen eendagskuikens. Bij mijn derde kat was de overschakeling naar KVV ook moeilijk. Zij moest niets hebben van rauw vlees >:(. Alleen vlees uit de magnetron wou zij eten. Normaal ga je dan de tijd in de magnetron afbouwen totdat de kat het wel rauw eet, maar ook dit trucje lukte bij haar niet. Ik heb toen het vlees uit de magnetron gemengd met blik, na een paar dagen wou ze het vlees wel rauw eten. Daarna heeft het nog een week of drie geduurd om haar het rauwe vlees zonder blik te laten eten. De vele smaakmakers in brokken en blik werken verslavend en zorgen dan ook vaak voor problemen wanneer katten voer zonder al deze toevoegingen moeten eten. In de meeste gevallen moet het personeel dan ook alle trucjes uit te kast trekken om hun viervoeters aan het rauwe vlees te krijgen ;D. Met een beetje geduld eten alle zeven katten misschien binnenkort hun verse hapje ;). Veel succes.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#119808
Hoi Judith,
Welkom op de Barfplaats.
Rosita heeft het meeste al wel gezegd, wil er nog aan toevoegen dat je voor de katten die de ééndagskuikens niet lusten je ze in het begin even zou kunnen koken misschien lusten ze het dan.
Door Judith
#121056
hoi, bedank voor het reageren. Ik heb al wat dingen uitgeprobeerd.zoals pens van rodi ,vers lamshart, de kuikens, en zelfs kippevleugels. Dat laatste vond ik wel eng i v m de botjes ,maar ze leven allemaal nog :). maar er blijven 3 katten die het echt niet moeten, ook niet met even de kook er over of met een lepeltje blik erdoor heen. Gelukkig lust mijn diaree poes alles wel en haar ontlasting is ook al dikker geworden, van pindasaus naar pindakaas :-*.Ze is zelf al 3 ons aangekomen, dus ik ga zeker door.
groetjes Judith
Gebruikersavatar
Door sylvia
#121074
[quote="Judith"]
hoi, bedank voor het reageren. Ik heb al wat dingen uitgeprobeerd.zoals pens van rodi ,vers lamshart, de kuikens, en zelfs kippevleugels. Dat laatste vond ik wel eng i v m de botjes ,maar ze leven allemaal nog :). maar er blijven 3 katten die het echt niet moeten, ook niet met even de kook er over of met een lepeltje blik erdoor heen. Gelukkig lust mijn diaree poes alles wel en haar ontlasting is ook al dikker geworden, van pindasaus naar pindakaas :-*.Ze is zelf al 3 ons aangekomen, dus ik ga zeker door.
groetjes Judith
[/quote]

Dat is goed nieuws zeg :D
Die andere zou ik het gewoon elke keer aan blijven bieden, vaak is het dat ze er ook aan moeten wennen door het dagelijks te zien.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door