Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kira
#962804
Al 7 jaar hebben we een theemuts van een zolderkat. Wiske leeft bijna altijd buiten en heeft een eigen plek op zolder. Iedere morgen mauwt ze om erin te mogen (ze kan ook zelf naar binnen, maar mevrouw wil graag via de deur), en krijgt brokjes en tompoes. En op zijn tijd en kuiken. En gezien haar omvang eet ze buiten muisjes en vogeltjes. En de afgelopen weken hielp ze netjes bakjes barf maken voor de beren. Gisteren maar eens geprobeerd. Kan ze ook nekjes eten met vlees? Geen probleem. Dus gisteravond voor haar een menu gemaakt. Geen idee wat ze weegt, maar ze is erg groot (veel mensen denken dat het een kater was), dus maar uitgegaan van 8.5 kilo en daar 3% van genomen. Vanochtend had ze lekker runderspier met kipkarkas. Morgen kipkarkas met hertenspiervlees en konijnenniertjes. Als dat net zo lekker naar binnen gaat, gaan de brokjes maar de deur uit. Op de twee kilo barf van de honden kunnen haar paar grammetjes per dag er ook wel bij. Buiten dat het %lever wat hoger moet zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Overmorgen krijgt ze kuikentjes en ik wilde ook konijnenkarkas proberen. Verder komen er nog parelhoentjes en eendenruggetjes voorbij vliegen. De bestelling voor de honden is net de deur uit, geloof niet dat er verder nog iets voor haar bij zit, misschien haaskarkas?
Door flin
#962818
oohhh!

zolderkat valt met z'n neus in de boter! super zeg!

volgens mij doe je 't hartstikke goed zo; denk aan kleine prooidieren, en dan zit je goed, en miss nog's een kwartel of duif oid,
hoe bedoel je % lever hoger?
de katzels hier krijgen zo'n 15 % ingewanden: 3 - 5% lever, 5% hart, 5% nier of maag
en dan 1 keer in de week pens van smuldier, en dat eigenlijk alleen omdat ze dat zow lekkur vinden.... :D

en zo te horen gebruikt zolderkat z'n kaken prima,...haaskarkas kun je proberen, afhankelijk van hoe hard de botten zijn, maar eigenlijk denk 'k, dat mocht 't bot te hard zijn, poes dit laat liggen, dan weet je dat voor de volgende keer?
Gebruikersavatar
Door koekje
#962839
kuikentjes zijn geen complete prooidieren, het zijn pasgeboren babykipjes, waarvan de botjes nog niet uitgehard zijn.
hou hier rekening mee in je barfmenu, voer dan wat extra vleesbot bij.

sien eet als vleesbot:
- kip (nekken met en zonder kop, vleugels)
- eend (rug en vleugels)
- parelhoenkarkas
- konijnkarkas incluus nek(kop vind ik ongemalen te groot en te massief)
- fazantkarkas (dat hebben ze nog niet geproefd, ligt nog onaangebroken in de vries)
- kwartel (meestal een hele als complete prooi)
- duif (meestal een hele als complete prooi)
- zalmkarkas (kop is te groot en te hard voor katten)

andere complete prooidiertjes als muis en rat en gerbil vindt sien vies, maar ot eet deze weer erg graag.

kwartel en duif zijn bij beiden favoriet. eend vindt sien wel erg lekker.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#962903
Hoi hoi,
ik vind 8,5 kilo ook voor een kater wel heel veel, tenzij het echt een hele grote is, en/of een te dikke. Ik heb ook een poes die mensen voor een kater aanzien, (zelfs een dierenarts die een extra check deed: euhm, is dit echt een poes? ;D) en 2 katers (de rode expemplaren), eentje wat groter dan de ander, de ander helaas wat dikker dan de een (nog niet op de fotootjes die ik onder mijn profiel heb, toen hadden we hem net en was hij nog mooi op gewicht)  ;D, maar die hebben nooit, op de te dikke na, meer gewogen dan 6 kilogram, en nu zitten ze allebei rond de 4,5 denk ik, en Berlioz toch weer op de 6,5 helaas...

Maar die zolderkat heeft wel geluk met het personeel dat ze heeft uitgezocht  8)
Groetjes,
Saille
Door YaYa
#962949
Denk ook dat het gewicht nogal aan de hoge kant is. Coons zijn toch echt heel groot en de zwaarste poes bij mij weegt 7,3 kg. En dat is echt een berin om te zien. Het is dat het een lapje is anders zou je haar voor een kater aanzien. Onze coonkater weegt bijna 9 kg. Voor coons zijn dat normale gewichten maar huiskatten halen dit bij lange na niet zonder veel te dik te zijn.
Ik zou haar zeker niet het voer voor een kat van 8,5 kg geven. Zeer waarschijnlijk weegt ze dit niet en als ze dit wel weegt is ze te dik dus zou er wel wat af mogen. Wel handig dat ze meteen van alles lust zeg. Daar zou ik voor tekenen.
Door mirdj
#963168
Max (HTK) heeft ook 8 kilo gewogen (ik weet niet hoe zwaar hij op dit moment is) maar daar zag je echt niet aan dat hij te zwaar was. Nu is hij ook weer aardig op gewicht, maar of hij nu de 8 kilo haalt durf ik dus niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Door kira
#963172
ik weet weinig van katten (de zolderkat kwam zeg maar aanwaaien en is blijven plakken). Ze voelt niet dik (als ik voel zoals bij een hond, dan voel ik alle ribben), maar als ik naar jullie foto's kijk, maar ook naar buurtkatten, is ze wel behoorlijk groot. Maar ik zal eens een weegschaal meenemen naar de zolder en kijken of ik haar kan tillen en wegen. Weet ik het zeker. Nu maar hopen dat ik niet van mijn eigen gewicht schrik  ;) Vanochtend had ze alles op, behalve de konijnennier, maar we hebben ook nog kippennier, wie weet valt die wel in goede aarde. En die lever, ik meende ergens hier op het forum gelezen te hebben dat een kat 6% lever moet hebben, dat er een hogere lever behoefte is als bij honden, of heb ik het mis?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door