Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pinkeltje
#35011
de katten krijgen hier nu prins,ik heb al een paar keer kippennekjes en vleugels geprobeerd maar ze lusten het echt niet,misschien wil ik ze in de toekomst toch overzetten op BARF,maar omdat ze geen botten lusten zal ik het vlees dan aan moeten vullen met iets anders.wat is beter om te gebruiken:beendermeel of eierschalen of dingen als calcium-gluconaat of -citraat.en hoe schadelijk is het als een kat een teveel aan calcium binnenkrijgt?kan een kat dit verwerken of komen daar problemen van?nou dit waren weer een paar brandende vragen ;D

alvast een gelukkig nieuwjaar allemaal!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#35048
Ik denk dat een teveel aan calcium zeker bij jonge katten niet echt gewenst is.
Dus ik zou even goed nazoeken hoeveel je daar van zou moeten geven,ik kan je daar helaas niet meer van dienst zijn.Wat de botten betreft,gewoon blijven anbieden is mijn ervaring,het desnoods een tijdje de kippennek vasthouden (misschien van te voren even de nek opensnijden) mijn ervaring is dat uiteindelijk ze toch overstag gaan.Voor kittens zijn vleugels vaak nog iets te hoog gegrepen (voor jonge kittens) die kun je dan het beste platslaan en openmaken of in stukjes hakken.Als je wilt gaan barfen en ze willen echt geen bot,dan kun je altijd nog gaan malen dus nekken in de machine.
Door pinkeltje
#35078
kan ik die kippennekken en vleugels ook fijnmalen in een gewone keukenmachine?kippennekken kan ik vrij moeilijk aankomen,maar zijn vleugelbotjes te hard om te malen in de machine?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#35082
pinkeltje schreef: kan ik die kippennekken en vleugels ook fijnmalen in een gewone keukenmachine?kippennekken kan ik vrij moeilijk aankomen,maar zijn vleugelbotjes te hard om te malen in de machine?
dat zal vast iemand op het forum weten ,ik denk dat je iets zwaarders nodig hebt maar we wachten even op antwoord.
Door Lizzy
#35093
Nou, ik zou ze zelf niet in een keukenmachine malen (tenzij je het niet erg vindt om het te proberen en desnoods een kapotte machine over te houden...). Ik denk zelf dat je een gehaktmolen nodig hebt. Daar kun je kippenbot wel mee malen. Als je maar kleine hoeveelheden nek moet malen, dan kun je zelfs zo'n hand-gehaktmolen kopen. Die kun je zelfs nog voor heeeeel weinig op de rommelmarkt scoren.
Groetjes, Lizzy
Door pinkeltje
#35121
oke dank je wel.ik zal eens even rondneuzen.

maar nog een vraagje:als ik bijvoorbeeld eierschalen toe moet voegen aan het vlees,hoeveel heeft een kat dan nodig per ? gram vlees?
en kunnen ze eierschalen makkelijk verteren of is een andere calciumbron makkelijker?
Door pinkeltje
#35230
Lizzy schreef: Voor honden is het : een theelepeltje levert iets van 1500- 2000 mg calcium en 1 theelepel is dus wel genoeg voor 500 gram vlees.

Hoe het bij katten zit.....?

Kijk anders eens op deze site: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... _suppl.htm
dank je voor de link.deze site kende ik nog niet,is erg leerzaam!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door