Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Liselot
#381857
Ik ben sinds zaterdag helemaal over op kvv. Daarvoor kregen de katten half Royal Canin, half Prins vriesvoer. (de enige kvv voor katten die ik in deze uithoek kon bestellen, en dan nog met moeite) De kittens zijn er nog maar 2 weken, en in de cattery kregen zij ook brokjes, Prins en vlees met botjes en nog meer van dat spul, dus die kijken niet zo op van ander voer.

Ernesto en Mimosa wegen samen 10 kilo, x 20/30 gram is 200/300 gram per dag. Ernesto is volgens mij te dik (5.5 kilo) en Mimosa bijna (4.5 kilo) Ik nam aan dat kittens meer moeten eten omdat ze nog in de groei zijn, ik heb om te proberen maar gedacht aan 50 gram per kilo lichaamsgewicht, dEUS en Flynn zijn samen zo rond de 4 kilo dus dan zouden ze 200 gram nodig hebben. Mijn conclusie was dat ik maar beter 500 gram per dag kon geven. ;D

Dat verdeel ik gelijk over vier maaltijden van 125 gram, over vier bakjes van +/- 30 gram. Ernesto eet zijn bakje altijd zo leeg, en gaat soms nog wat bij de kleintjes eten. Mimosa geef ik apart omdat zij zo langzaam eet en zich laat wegduwen, zij eet haar bakje soms leeg, als ze iets laat staan ontfermen de andere hongerlijers zich er wel over. Ik denk dat zij wel 90 gram per dag haalt en dat is genoeg. Zou +/- 120 gram per dag genoeg zijn voor de kittens ? Wanneer ik 2x per dag 60 gram gaf konden ze het niet op en hadden ze tussendoor wel honger, maar dan had Ernesto de restjes meestal al opgeruimd. Nu geef ik 4x 30 gram en worden de bakjes uitgelikt, maar ik heb het idee dat ze tussendoor weleens trek hebben. Maar ik ben bang dat wanneer ik meer geef dat alleen maar in Ernesto z'n dikke buikje terecht gaat komen.

Nu geef ik dus Carnibest en ik heb nog 4 doosjes Prins in de vriezer, dat meng ik er ook af en toe door. Ik geef alledrie de smaken Carnibest, het kan toch geen kwaad om dat af te wisselen ? Hier vinden ze de lam/rijst het lekkerst, gevolgd door vleesmix en dan pas natuurvoer. Lam/rijst is wel duurder, maar zelfs Mimosa at dat zonder te zitten mutsen dat ze brokjes wilde.
Door Loeka
#381872
Hoi Liselot,

Komen jouw kittens toevallig bij Jolijn vandaan? Als dat zo is dan zit Flynn zijn opa(zie foto hieronder) bij mij en als hij net zo gek op eten is als hij dan vreet hij werkelijk :o

De kittens zijn nog in de groei, dus ik zou ze geven wat ze willen. Wel vaker op een dag zoals jij al doet. Ik zou alleen wel in de gaten houden hoeveel Ernesto er nog bijpikt bij de kleintjes vandaan. Als ik Rumble hier zijn gang laat gaan dan kan ik hem straks naar binnen rollen en legt de rest het loodje van de honger... 8)
Laatst gewijzigd door Loeka op wo 07 sep 2005, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Liselot
#381901
Hoi Loeka,

jouw Rumbleteaser is idd Flynn's opa, (ik had het al een beetje in het voorstelhoekje gezet) en Flynn kan ook eten als de beste ! Hij was 200 gram zwaarder dan zijn broertje en even zwaar als dEUS toen hij hier kwam. Ik heb alleen een beetje het idee dat hij niet weet wanneer hij moet stoppen met eten. Op de eerste avond Carnibest at hij zoveel dat mijn vriend en ik op de bank zaten te wachten op een ontploffing !

Ik heb wel een voerkist (bench met versmalde opening) zodat ik voor de kittens eten kan laten staan, maar dEUS gaat er niet zo graag in. Ik heb dat ding de eerste week gebruikt omdat Ernesto alle kittenbrokjes opvrat, hij wist zich er nog weleens in te wurmen maar als ik hem dan riep kwam hij er al mopperende weer uit. ;D Ernesto is met de Carnibest wat fanatieker dus ik denk dat ik het gat nog wat kleiner zal moeten maken zodat hij er echt niet in kan.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#382089
De kittens hier aten gewoon in 1 keer hun voer bakje leeg.
Dan doen de katten hier trouwens allemaal, ze krijgen eten dat eten ze in 1 keer op. Het is maar waar je ze aan went.
Door Loeka
#382139
Liselot schreef: Ik heb alleen een beetje het idee dat hij niet weet wanneer hij moet stoppen met eten. Op de eerste avond Carnibest at hij zoveel dat mijn vriend en ik op de bank zaten te wachten op een ontploffing !
Oje dat heeft Rumble ook, die eet soms (als ik niet oplet) door tot hij kotst... :-X Het is nu nog niet van toepassing omdat Flynn nog in de groei, maar Rumble heeft wel aanleg om dik te worden. Hij krijgt hier zijn eten afgewogen... Ik hoop niet dat Flynn dat geerfd heeft want het is niet handig als je een groep katten hebt.
Door Liselot
#382267
Loeka schreef: Oje dat heeft Rumble ook, die eet soms (als ik niet oplet) door tot hij kotst... :-X Het is nu nog niet van toepassing omdat Flynn nog in de groei, maar Rumble heeft wel aanleg om dik te worden. Hij krijgt hier zijn eten afgewogen... Ik hoop niet dat Flynn dat geerfd heeft want het is niet handig als je een groep katten hebt.
Ernesto is al zo, dus ik weet een beetje hoe het werkt. Toen ik nog brokken gaf liet hij Mimosa altijd rustig eerst eten omdat dat voer hem niet zoveel deed, maar nu met het versvlees moet ik hem wat manieren gaan bijbrengen. Gelukkig eet iedereen hier gelijk zijn bakje leeg , maar hij is altijd als eerste klaar en gaat dan van de rest jatten. Ik blijf er bij het voeren bij (duurt toch maar een paar minuten) en houd hem dan weg bij de andere bakjes en aai hem. Hij doet niet lelijk tegen me dus dat zal wel goedkomen.

Ze hebben hier net voor het eerst allemaal een kippennekje gehad, toen iedereen klaar was bleef Flynn stug doorgaan met de laatste anderhalve nek, en hij joeg iedereen die het tien minuten later nog eens wilde proberen gewoon weg ! Als het op eten aankomt heeft hij echt voor niemand ontzag. We hebben hem al gewaarschuwd dat Ernesto nog eens op hem gaat zitten als hij het beu is ;D

Ik heb nog eens op internet gezocht wat nou de energiebehoefte van een kitten is, ik heb maar twee dingen gevonden; een dierenasiel zegt 2/3 x zoveel als een volwassen kat, whiskas zegt tot wel 4x ! Bij 3x zit ik wel aardig in de buurt met 125-150 gram per kitten per dag, en nu krijgen ze tenminste hun bakjes leeg, dan ga ik voor de zekerheid iedere dag nog wat te knagen bij geven, dan komt het vast goed.
Door jeanne
#382338
sjonnie is nu 6 maanden.
hoelang is ie eigenlijk kitten?
jan vond hem dik worden, ik vind het wel meevallen
hij eet altijd met smaak en knorrend zijn bakje leeg.
kan een jonge kat te dik zijn?
vraag me niet wat ie weegt, want wij hebben, eerlijk waar, geen weegschaal in huis!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door