Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3457651
Hoi hoi,
Ik heb al een aantal topics over Eazy geopend met wat hij mankeert.
Sinds een tijdje staat hij op Mac’s paard mono protein en jarrows pre/probiotica.
Zijn poep is niet meer bleek. Verder heeft hij geen enkele symptoom van een pancreas aandoening. Het laatste deel van zijn ontlasting is vaak te zacht. Wat volgens mij duidt op dikke darm problematiek.
Hij heeft ook nog weleens diaree. Zijn probleem is dus nog niet opgelost helaas.
Ik zou graag jullie advies willen over wat te doen. Ik zou graag over willen stappen op rauw nu hij morgen 1 jaar is. Niet meteen maar ik wil alvast een plan maken. Ik heb van mac’s ook kalkoen mono besteld om te kijken hoe dat gaat.
Hoe kan ik het beste te werk gaan?
Omdat hij paard gewend is, beginnen met paard complete KVV?
Is het überhaupt verstandig?
Hopelijk kan iemand me helpen.
Of zijn er misschien goeie voedingsdeskundige die ik kan raadplegen.
Ik wil zo graag dat hij gezond is en goeie poep heeft. En niet dat hij vieze billen heeft en hij dat overal aansmeert.
Hij heeft trouwens ook een voedsel obsessie. Hij eet alsof hij in geen weken eten heeft gehad. Ik doe daarom 50% vocht bij zijn blikvoer.
Als hij per ongeluk bij rauw vlees in de buurt komt verandert hij in een monster, gaat grommen en wordt ‘agressief’ om erbij te kunnen. Hij heeft veel tekort gehad als kitten dus ik denk dat het daarvan komt. Hij krijgt bij mij 4x per dag 50 gram mac’s maar zou het liefst 4x 100 gram of meer eten. Dat lijkt me alleen niet bevorderlijk voor zijn darmen.
Hopelijk kunnen jullie me helpen. M’n dierenarts weet het volgens mij ook niet en adviseert natuurlijk dierenarts brokken…. Hij heeft op Trovet insect gestaan, dat ging gelijk een heel stuk beter maar daar schijnt MSG in te zitten dus ben ik daar mee gestopt en ben ik overgestapt op Mac’s en dat ging nog beter.
#3457659
Ik zou het uitproberen. Alleen zo ga je't weten, denk ik.
Vergelijk ook eens de samenstelling van de voedingen en waarin ze verschillen of gelijken.
Het kan ook aan toevoegingen of vetgehalte oid liggen. En dat ga je zo eerder zien.

Ik zou echter net geen kvv met premix geven. Ze krijgen niet meteen tekorten van een aantal weken maar 1 diersoort te eten.

En ik zou 2, maximaal 4x per dag voeren..
50gr vult echt niets.
Geef minstens 1 maaltijd van 80-100gr. Dat gaat veel schelen in tevredenheid/ verzadiging.
#3457661
pearlsofpassion schreef: za 11 mar 2023, 18:23 Ik zou het uitproberen. Alleen zo ga je't weten, denk ik.
Vergelijk ook eens de samenstelling van de voedingen en waarin ze verschillen of gelijken.
Het kan ook aan toevoegingen of vetgehalte oid liggen. En dat ga je zo eerder zien.

Ik zou echter net geen kvv met premix geven. Ze krijgen niet meteen tekorten van een aantal weken maar 1 diersoort te eten.

En ik zou 2, maximaal 4x per dag voeren..
50gr vult echt niets.
Geef minstens 1 maaltijd van 80-100gr. Dat gaat veel schelen in tevredenheid/ verzadiging.
Dit zit trouwens in het blikvoer

Paard:
Paard (99%, waarvan paardenvlees, paardenhart, paardenbouillon), mineralen (1%).
Toegevoegde stoffen:
Vitamine D3 (200 IE/kg), zink [als zinksulfaatmonohydraat] (25 mg/kg), mangaan [als mangaanoxide] (1,4 mg/kg), jodium [als kaliumjodide] (0,75 mg/kg), taurine (1.500 mg/kg).

ruw eiwit 11.5 %
ruw vet 5.0 %
ruwe vezel 0.3 %
ruwe as 2.0 %
vocht 80.0 %

Dit in de KVV

Samenstelling : 100% Paard (60% vlees, 20% buiklap (met rib), 15% hart, 5% lever)
Gewicht 1,0 kg
Vocht 68
Eiwit 20
Vet 9
Celstof 0.2
As 1
Calcium 0.43
Fosfor 0.22
Energie 159
Productgroep KVV
Samenstelling 100% paard, ( Paardenvlees, paardenorganen, paardenbot)
Merk KBRAW

De KVV bevat meer vet maar ook meer eiwitten. Dus als hij last krijgt kan het aan het hogere vetgehalte liggen of omdat het rauw is…
Ik ben heel erg benieuwd. Ik hoop zoooo dat het goed zal gaan!
#3457662
Vetgehalte is vergelijkbaar hoor.
Je moet corrigeren voor het vochtgehalte hé.
Als je je kvv met water verdunt wordt het vetgehalte zogezegd lager, maar zo werkt dat niet natuurlijk..
Je moet dat op droge stof vergelijken.

Als je maar 2 voedingen vergelijkt dan weet je niet waaraan het ligt als 1 van beide beter valt. Er is altijd meer dan 1 verschil.
Maar je hebt voorheen toch ook dingen gevoerd die niet goed vielen?
Misschien kan je als je meerdere dingen uitprobeert, bepaalde patronen gaan zien.
#3458072
pearlsofpassion schreef: za 11 mar 2023, 19:52 Vetgehalte is vergelijkbaar hoor.
Je moet corrigeren voor het vochtgehalte hé.
Als je je kvv met water verdunt wordt het vetgehalte zogezegd lager, maar zo werkt dat niet natuurlijk..
Je moet dat op droge stof vergelijken.

Als je maar 2 voedingen vergelijkt dan weet je niet waaraan het ligt als 1 van beide beter valt. Er is altijd meer dan 1 verschil.
Maar je hebt voorheen toch ook dingen gevoerd die niet goed vielen?
Misschien kan je als je meerdere dingen uitprobeert, bepaalde patronen gaan zien.
Eazy krijgt vanaf afgelopen dinsdag in de ochtend 10 gram paardenmix door zijn mac’s blikvoer. Ik geef hem ook pre/probiotica. Hij heeft nu diarree/zachte ontlasting. Ik heb hem nog niet zien poepen, alleen wat onderin de kattenbak ligt.
Is het goed dat ik hem maar 1x per dag rauw bijvoer of beter ‘S avonds ook? Na hoeveel tijd zou hij betere ontlasting kunnen/moeten krijgen? Hij gedraagt zich niet ziek of dat hij last van zijn buik heeft.
Heb je misschien nog andere adviezen?
#3458604
Ik geef nu een week volledig KVV paar mix aan Eazy. Op dit moment heeft hij een gevormd poepje met diarree eromheen.
Aangezien het niet compleet is kan ik dit niet blijven geven maar hoe moet ik nu verdergaan? Ik geef ook spirulina voor zijn darmen erbij.
Ik heb een onderzoek gelezen waarbij het wel 8 weken duurde voordat de katten met diarreeklachten in de testgroep (van brokken overgezet naar KVV, katten hadden al op brok diarree) betere ontlasting kregen maar zo lang kan ik hem niet alleen paard geven. In paard compleet zit zalmolie, een ander eiwit dus…
Wat nu..
Ik heb haas in de vriezer. Dat heeft hij nog nooit gegeten. Op kalkoen van Mac’s reageerde hij ook goed. Dat heb ik ook in KVV.
#3458611
Zalmolie is nu wel niet iets dat ik zou geven aan een kat met kans op diarree. Daar zou er hier eentje spuitende diarree van krijgen.
Ik zou idd 1 van de andere voedingen proberen. Zien of dat beter gaat.
Haas zou hij normaal toch niet te plat op mogen gaan. Wat is de samenstelling van die kvv? Hoeveel bot, orgaan zit erin? Is het enkel haas?

Over een tijdje 1 diersoort geven hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Zo snel geeft dat geen tekorten.
#3458615
pearlsofpassion schreef: wo 05 apr 2023, 12:34 Zalmolie is nu wel niet iets dat ik zou geven aan een kat met kans op diarree. Daar zou er hier eentje spuitende diarree van krijgen.
Ik zou idd 1 van de andere voedingen proberen. Zien of dat beter gaat.
Haas zou hij normaal toch niet te plat op mogen gaan. Wat is de samenstelling van die kvv? Hoeveel bot, orgaan zit erin? Is het enkel haas?

Over een tijdje 1 diersoort geven hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Zo snel geeft dat geen tekorten.
Bedankt!
Ik zag hem net poepen en er zit bloed en slijm over z’n poep. De poepjes zijn wel stevig maar er zit bloed en slijm overheen… :(
Kan dit door het wennen van KVV zijn?

Dit zijn de specificaties van de haas, heel veel calcium…

100% Haas (Hazenborst inclusief: hart, long en lever)

Gewicht1,0 kg
Vocht68
Eiwit20
Vet6
As1.4
Calcium1.27
Fosfor0.75
Energie139
#3458647
pearlsofpassion schreef: wo 05 apr 2023, 22:44 Is hij recent nog gechecked op giardia?
Wormen?
Slijm errond klinkt wel als zoiets.
Ontgiften kan ook hoor, maar dat gaat doorgaans snel over en zo oud is hij nog niet dus kan nog niet zoveel opgeslagen hebben dat hij kwijt moet.
2,5 maand geleden voor het laatst. Alles negatief.
Ik heb gebeld om voor de zekerheid nog een panacur kuur te doen en waarschijnlijk is dat geen probleem.
#3459091
Hoi hoi,
Ik wilde even laten weten dat het heel goed gaat met Eazy.
Na de kuur panacur en 100% rauw vlees is de ontlasting eindelijk helemaal goed.
Ik ben zooo blij! Hij heeft inmiddels naast paard ook kalkoen en konijn gegeten en dat gaat goed! Naast KVV heeft hij gister één stuk paardenspiervlees gegeten. Hij heeft hiervoor flink zijn best moeten doen en kon het niet naar binnen slurpen. Ook hier kreeg hij geen last van.
Hopelijk blijft het zo.
De twee laatste ontlastingonderzoeken waren negatief maar het lijkt toch dat de panacur ook iets gedaan heeft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door