Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3456875
Hoi hoi,
Mij 2 katten zijn te zwaar… ik heb ze per ongeluk te lang teveel voeding gegeven voor hun leeftijd :'(
Ze zijn nu 2 weken op dieet. Maar ze worden zwaarder ipv lichter.
Ik geef ze tussen de 150 en 160 gram per dag verdeeld over 3 eet momenten.
Dee Dee zou 5,2 moeten wegen denk ik en Dexter 5,4.. ze wegen nu 5,4 en 5,7… ze krijgen ook spirulina, omega 3 en felini complete door hun vlees. Maakt dat dik?
Wat kan ik nu het beste doen? Ze zijn 11 maanden. Zal ik ze dan voor 12 maanden eten gaan geven en dan 125 gram ipv 155?
Ik maak me nogal zorgen. Ik hoor van veel mensen dat ze speciale dieet voer (brokken) moeten eten want afvallen met hun normale voedsel zou iet werken. Ik heb al veel katten gehad maar nog nooit te zware katten. Ze wisten altijd zelf maat te houden.. :-\
#3456878
Vind je ze te zwaar qua kilo's of zijn ze lichamelijk te zwaar? Kun je hun ribben en ruggengraat goed voelen? Wat is het voor ras?
Zijn ze al gecastreerd? Wat krijgen ze precies te eten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door -sanne
#3456879
hannabelgje schreef: vr 17 feb 2023, 16:12 Vind je ze te zwaar qua kilo's of zijn ze lichamelijk te zwaar? Kun je hun ribben en ruggengraat goed voelen? Wat is het voor ras?
Zijn ze al gecastreerd? Wat krijgen ze precies te eten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik kan de ruggengraat voelen maar de ribben moeilijker, daar zit een laagje overheen, en ze hebben een dikke vetschort. Ik weet dat dat ook iets dikker mag zijn maar dit is te…
Dee Dee is met 16 weken al gecastreerd en Dexter in oktober als ik het goed uit mijn hoofd zeg. Het zijn Pixie Bobs.
Ze eten KBraw fazant, konijn, kip, kalkoen, eend en rund/kip mix dus het is niet compleet dus geef ik er ook felini complete bij.
#3456895
Hoezo, niet compleet?
Je geeft toch voldoende diersoorten?

Wat is die felini?

Op vlees moeten ze meestal wel wat beperkt worden in eten, zeker na castratie.
Nu is 200 en 300gr te veel niet onoverkomelijk. Dat zou wel moeten lukken.
2 weken is misschien wat kort om resultaat te zien. Of worden ze duidelijk (meerdere metingen) zwaarder, nog steeds?

Die 150gr per dag is puur rauw vlees?
Dat kan nog wel een beetje veel zijn ja. Maar ik ben niet overtuigd voor katten die nog niet eens een jaar oud zijn. Hangt er een beetje vanaf hoe actief ze zijn ed. En of het ras aanleg heeft.
Als ik het opzoek staat er bij dat het grote katten zijn, hoe komt het dan dat die van jou maar 5kg moeten wegen? Want dat is niet groot voor een (htk) kater. Dat is dan toch erg klein voor een groot ras. Groeien ze nog een hele tijd door normaal? Dan zouden ze toch nog wat meer eten nodig moeten hebben, zou ik denken...
Ze krijgen verder niets anders te eten (snacks oid, iets van jouw eten te snoepen )?

Als je minder wil geven zou ik met 10 of 15gr per keer minderen. Niet té veel ineens schrappen want dan is het voor hen ook moeilijk vol te houden.
#3456897
Ik heb die felini opgezocht, dat is een calciumsupplement. Dan is het wel geen wonder dat ze ervan constiperen als je het bij KB bij geeft (ander topic) ! :o
Daar zou ik per direct mee stoppen!

Als je minstens 4 diersoorten plus vis voert is KB gewoon compleet. En als je dat niet vertrouwt kan je nog met aan ander merk afwisselen.
Desnoods eentje met premix als je je daar beter bij voelt..
Maar je kan niet een kvv met voldoende bot voeren en dan nog calcium bijvoegen. Dan wordt het idd echt te veel. En het is niet verstandig dat dan maar op te lossen door spier bij te voegen.
Door -sanne
#3456906
pearlsofpassion schreef: vr 17 feb 2023, 22:57 Hoezo, niet compleet?
Je geeft toch voldoende diersoorten?

Wat is die felini?

Op vlees moeten ze meestal wel wat beperkt worden in eten, zeker na castratie.
Nu is 200 en 300gr te veel niet onoverkomelijk. Dat zou wel moeten lukken.
2 weken is misschien wat kort om resultaat te zien. Of worden ze duidelijk (meerdere metingen) zwaarder, nog steeds?

Die 150gr per dag is puur rauw vlees?
Dat kan nog wel een beetje veel zijn ja. Maar ik ben niet overtuigd voor katten die nog niet eens een jaar oud zijn. Hangt er een beetje vanaf hoe actief ze zijn ed. En of het ras aanleg heeft.
Als ik het opzoek staat er bij dat het grote katten zijn, hoe komt het dan dat die van jou maar 5kg moeten wegen? Want dat is niet groot voor een (htk) kater. Dat is dan toch erg klein voor een groot ras. Groeien ze nog een hele tijd door normaal? Dan zouden ze toch nog wat meer eten nodig moeten hebben, zou ik denken...
Ze krijgen verder niets anders te eten (snacks oid, iets van jouw eten te snoepen )?

Als je minder wil geven zou ik met 10 of 15gr per keer minderen. Niet té veel ineens schrappen want dan is het voor hen ook moeilijk vol te houden.
Dee Dee heeft altijd al harde ontlasting. 3 weken geleden is ze bij de dierenarts geweest voor keelproblemen (een week nadat ik gestopt was met 9 weken zythromax voor pasteurella) ze bleek ook verstopt te zitten. Ik ben spirulina, felini, omega3 en pre/probiotica van jarrow gaan geven. Omdat ze al lang met die keel tobte werd ik onzeker of ze niks tekort kwam en ben ik dat gaan geven. 3 weken geleden heb ik dus weer een swab laten nemen maar daar kwam niks uit. Ik ben nu een aantal dagen gestopt met metacam en ik heb nog geen klachten bij haar teruggezien. Toeval? Geen idee.
Ik ben nu meten gestopt met die felini. Ik vind het wel lastig omdat ik ben ben dat ze tekorten krijgt. Ik zal de volgende keer ook eens complete mee bestellen.
omdat ze altijd al problemen heeft gehad wil ik wel extra spier bij gaan geven.
Om een lang verhaal kort te maken, dit wilde ik even als voorgeschiedenis vertellen waarom ik gekozen heb voor die felini.

Het is idd een groot ras maar dat zijn ze meer in Amerika. De mijne zijn gewoon huiskat formaat. Ze hebben langer haar dus het is zo op het oog moeilijk te zien maar Dexter heeft echt een vet laag op zijn ribben en dikke vetschort. Dee Dee een beetje dus die is maar een beetje te zwaar. Ik train Dexter met de clicker en krijgt dan kleine stukjes snack, maar omdat hij op dieet is doe ik dit heel weinig. 1x per week misschien. Eigenlijk krijgen ze vrijwel niks anders dan hun vlees. Ik heb gister boontjes geprobeerd maar dat hoeven ze niet.
De eerste keer dat ik ze woog (op 2 feb) woog Dee Dee 5,5 (incl. Verstopping) en Dexter 5,67. Op 11 febr wogen ze 5,4 en 5,6 en gister 5,43 en 5,7. Ik ga ze voortaan ‘S ochtends nuchter wegen heb ik besloten want hier heb ik gewoon ergens op de dag gewogen..
ze slapen best veel dus super energiek zijn ze niet.
Of ze langer doorgroeien zou ik eigenlijk niet weten en aanleg ook niet. Ik ga het navragen bij de fokker!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3456911
-sanne schreef: za 18 feb 2023, 09:01 Ik heb gister boontjes geprobeerd maar dat hoeven ze niet.
Boontjes (of sowieso iets anders dan vlees) zou ik niet geven. Een kat heeft daar niets aan. Dan kun je net zo goed minder eten geven. Dan zou ik eerder kijken naar voedselverrijking. Iets waardoor ze langer over hun maaltijd doen. Bono krijgt regelmatig in een antischrikbak (maar dat is omdat hij zijn KB vaak naar binnen slurpt). Hij doet er dan wel een stuk langer over. Je kunt ook aan een LickiMat denken.

Verder zou je ook naar wat meer knaagwerk kunnen gaan. Af en toe een eendagskuiken en kippennekje (zijn ze hier helemaal dol op). Sardientje en sprotjes zijn ook nooit weg, voor de vis variatie. Want vis zie ik nu ook niet in het dieet bij jou.

Snacks om te trainen kunnen ook gewoon gedroogde sprotjes of gedroogd vlees zijn. Daar zijn ze hier ook dol op en mogen ze dus gewoon hebben. Ook de lichtgedroogde cosma snacks zijn favoriet (maar zeer duur).

Hier weegt Bono 6,5kg (HTK kat, 6jr) en zusje Yuna 5,3kg. Bono vind ik niet te zwaar ogen (hij is een big-boned slungel). Yuna is wel wat zwaar. Yuna krijgt 115gr KB per dag en Bono 135gr. En af en toe dus dat knaagwerk. Maar je moet dus echt naar bouw en vorm kijken om te bepalen of er overgewicht is. Dus van boven kijken en voelen voor de vorm is.

Ik neem aan dat je op een digitale keukenweegschaal weegt. Want een andere methode (met mensenweegschaal) is niet accuraat.

Afbeelding

Overigens, verwar de primordial pouch ook niet met een hangbuik. Bono heeft een enorme flap onder zijn buik hangen maar dat is dus een ander ding :biggrin2:

Maar een vetlaag op de ribben (als je van de zijkant en onder voelt) begint inderdaad op wat overgewicht te kijken.

Ze zien er wel heel mooi uit :smitten:
Alleen is inderdaad door de mooie haarbos op de fotos niet te zien of ze echt te zwaar zijn.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3456922
Wat een prachtige katten :)

Door de vacht is het op een foto moeilijk oordelen of ze te zwaar zouden zijn.
Om even in te gaan op Light brokken of sterilised brokken om af te vallen, dat betekent vooral meer vulmiddel waar ze niets mee kunnen waardoor er minder kilocalorieën in een brokje zitten. Net als bij mensen geldt dat je gaat afvallen door minder kilocalorieën te eten ;)
Nu ze 11 maanden zijn kan je wel kijken of je ze richting porties voor volwassen katten kan brengen. Wanneer ik jouw gemeten gewichten zie lijken ze aardig stabiel qua gewicht.
#3456937
Wat je voert lijkt me prima. Op de extra calcium na dan. Dat zou ik zeker bij kb niet doen. Daar vind ik al best veel bot in zitten. Dan zou ik gewoon minder gaan voeren. Mijn katten kregen 2x per dag 60 gram per kat. Daar deden ze het prima op. Nu heb ik Balinezen en die eten wat ze willen. Die blijven gewoon heel erg slank maar dat zijn ook hele actieve katten. Inderdaad wel kalm aan naar beneden met de hoeveelheid voer.
En het zijn inderdaad prachtige katten!

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door -sanne
#3457160
Rik01 schreef: za 18 feb 2023, 09:51 Boontjes (of sowieso iets anders dan vlees) zou ik niet geven. Een kat heeft daar niets aan. Dan kun je net zo goed minder eten geven. Dan zou ik eerder kijken naar voedselverrijking. Iets waardoor ze langer over hun maaltijd doen. Bono krijgt regelmatig in een antischrikbak (maar dat is omdat hij zijn KB vaak naar binnen slurpt). Hij doet er dan wel een stuk langer over. Je kunt ook aan een LickiMat denken.

Verder zou je ook naar wat meer knaagwerk kunnen gaan. Af en toe een eendagskuiken en kippennekje (zijn ze hier helemaal dol op). Sardientje en sprotjes zijn ook nooit weg, voor de vis variatie. Want vis zie ik nu ook niet in het dieet bij jou.

Snacks om te trainen kunnen ook gewoon gedroogde sprotjes of gedroogd vlees zijn. Daar zijn ze hier ook dol op en mogen ze dus gewoon hebben. Ook de lichtgedroogde cosma snacks zijn favoriet (maar zeer duur).

Hier weegt Bono 6,5kg (HTK kat, 6jr) en zusje Yuna 5,3kg. Bono vind ik niet te zwaar ogen (hij is een big-boned slungel). Yuna is wel wat zwaar. Yuna krijgt 115gr KB per dag en Bono 135gr. En af en toe dus dat knaagwerk. Maar je moet dus echt naar bouw en vorm kijken om te bepalen of er overgewicht is. Dus van boven kijken en voelen voor de vorm is.

Ik neem aan dat je op een digitale keukenweegschaal weegt. Want een andere methode (met mensenweegschaal) is niet accuraat.

Afbeelding

Overigens, verwar de primordial pouch ook niet met een hangbuik. Bono heeft een enorme flap onder zijn buik hangen maar dat is dus een ander ding :biggrin2:

Maar een vetlaag op de ribben (als je van de zijkant en onder voelt) begint inderdaad op wat overgewicht te kijken.

Ze zien er wel heel mooi uit :smitten:
Alleen is inderdaad door de mooie haarbos op de fotos niet te zien of ze echt te zwaar zijn.
Hi Rik,
Bedankt voor je reactie!
Ze eten gelukkig op hun gemak en zijn overdag niet hongerig. Ik geef nu 3x 45 gram en over twee weken ga ik naar 3x 40 gram en dan aankijken en evt. Nog wat meer minderen.
Volgens de fokker is Dee Dee echt te zwaar (beoordeling filmpjes en foto’s), haar moeder weegt nog geen 5kg… 😬
Dexter eet kuikens, Dee Dee helaas niet. Ik ben nog met haar aan het oefenen om grotere dingen te eten dan KVV.
Het klopt dat je geen vis in het menu ziet… na een eerder bericht van jou heb ik allerlei vis ingeslagen maar eten… ho maar. Ook dat ben ik aan het oefenen maar nog weinig succes. Als het echt niet lukt ga ik over op cosma nature met tonijn. Is dat oké? Hoe droog jij sprotjes? Ik heb een droogoven dus daar zou het in kunnen. Ik heb ook de cosma snacks. Gedroogde konijnenoren, kippenborst en een hele berg ander spul wat ik dus niet durf te geven. Dee Dee is een knager aan van alles en nog wat, wat niet eetbaar is en daar heb ik dus al die dingen voor, maar geen idee hoe ze in kcal. Zijn..
Hoe haal ik alle tussendoortjes van hun eten af? Ik geef Dexter een kuiken ipv 1 maaltijd van 45 gram. Maar al die (kleine) snacks?
Ik gebruik idd een keukenweegschaal.
Volgens de fokker groeien Pixie’s tot 3 a 4 jaar door.

Bedankt allemaal voor de mooie complimenten! 🥰
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3457161
-sanne schreef: vr 24 feb 2023, 09:40 Het klopt dat je geen vis in het menu ziet… na een eerder bericht van jou heb ik allerlei vis ingeslagen maar eten… ho maar. Ook dat ben ik aan het oefenen maar nog weinig succes. Als het echt niet lukt ga ik over op cosma nature met tonijn. Is dat oké?
Cosma nature is natuurlijk wel weer "gewoon" natvoer i.p.v. KVV. Maar als ik naar de ingrediënten kijk dan is het tonijnaandeel wel erg hoog. Dus dat lijkt me prima om af en toe te geven. Ik weet alleen niet hoeveel omega-3 etc. er dan inzit.

Yuna is hier ook een zeer moeilijke vis-kvv eter. Ze haalt gewoon haar neus ervoor op. Wat ze wel eet zijn hele sardientjes. Soms bied ik die heel aan (wel die onzichtbare schubben eraf wat dat zijn harde dingen), en soms fileer ik ze.
-sanne schreef: vr 24 feb 2023, 09:40 Hoe droog jij sprotjes? Ik heb een droogoven dus daar zou het in kunnen.
Inderdaad in een voedseldroger. De sprotjes (iets groter) en spieringetjes (iets kleiner) gaan daar gewoon in.
-sanne schreef: vr 24 feb 2023, 09:40 Hoe haal ik alle tussendoortjes van hun eten af? Ik geef Dexter een kuiken i.p.v. 1 maaltijd van 45 gram. Maar al die (kleine) snacks?
Hangt er een beetje vanaf. Af en toe een spiering of sprotje ertussendoor reken ik niet. Cosma snoepje of ander gedroogd iets ook niet. Een eendagskuiken en kippennekje wel. Dan haal ik meestal ongeveer de helft van hun volgende maaltijd af (maaltijd is 3x~40gr.).
-sanne schreef: vr 24 feb 2023, 09:40 Het klopt dat je geen vis in het menu ziet… na een eerder bericht van jou heb ik allerlei vis ingeslagen maar eten… ho maar. Ook dat ben ik aan het oefenen maar nog weinig succes.
Als dat vis-kvv is dan kun je de volgende keer bij het drogen eens proberen een paar schijven mee te drogen. Ik had vroeger ook eens een paar van die vis-kvv worsten en die at Yuna dus niet. Maar gedroogde schijven at ze wel. Misschien iets met de structuur. (schijfjes snijden als de worst nog niet helemaal ontdooit is, dan blijven de schijfjes mooi in vorm :) . Het is allicht het proberen waard.)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door