Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3456437
Goedemiddag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat ik deze vraag op de juiste plaats stel. In het verleden hebben wij 2 honden op KVV gehad en loop met onze kat tegen een probleem aan.

Wij hebben een gecastreerde kater van bijna 16 waarbij kortgeleden diabetes is vastgesteld. We zijn nog niet begonnen met insuline spuiten, omdat ik eerst wilde kijken wat zijn glucosewaarde doet met aangepast voer (zeer laag in kolhydraten en hoog in eiwitten). Op dit moment krijgt hij alleen dit voer: https://www.medpets.nl/animonda-integra ... es-rabbit/. Ander voer is wel geprobeerd, maar wil meneer niet eten. Ik heb nog geen droogvoer gevonden wat meneer wel wil eten.

Ik heb al gezien dat het voeren van vers vlees hem wellicht nog beter kan ondersteunen, maar daar loop ik vast door de volgende punten waar wij rekening mee moeten houden:

- allergisch voor rund
- allergisch voor kip
- gevoelig voor blaasontsteking
- niet de makkelijkste eter
- diabetes

Pakketten die ik voorbij zien komen zijn vaak met rund en kip. Ik wil hem een goed volledige maaltijd kunnen voorzetten zonder dat er tekorten op treden. Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Alvast enorm bedankt!
#3456458
Goh, je kan beginnen met in de buurt eens rond te kijken of je aan kvv (kant en klaar vers vlees) kan geraken. Dat is diepvriesvoeding en compleet net als blikvoer maar dan rauw.

Er moeten vast wel smaken zonder kip en rund te vinden zijn. Zoek wel op kvv zonder graan uiteraard.
Je kan zeker later ook zelf gaan samenstellen maar dit is eenvoudiger om te beginnen. Konijn, kalkoen, lam dat zijn smaken die vele katten wel lekker vinden.

Wat je ook kan doen is in de supermarkt gewoon wat konijn of kalkoen oid kopen en aanbieden. Kijken of hij het wil eten..
Als dat niet zo is kan je gemakkelijk laten wennen door te mengen met zijn blik, maar dat gaat dan met kvv beter..
Maar zuiver stukje vlees wordt vaak liever gegeten. Dus zo even testen is wel leuk, dan weet je waar je aan toe bent.

Hoe is zijn allergie eigenlijk vastgesteld? Allergie op brok en blik is niet altijd hetzelfde als op rauw vlees, maar laat beide voor nu maar achterwege, dat lijkt me het verstandigste..

Dus voor nu zou ik eens op jacht gaan en kijken wat je kan vinden.

Rauw vlees is idd ideaal voor zowel blaasproblemen (vlees buffert de pH en er zit veel vocht in) als voor diabetes (er zit geen koolhydraat in).
#3456529
Bedankt pearsofpassion voor het meedenken.

Ik heb inderdaad wel meerdere soorten kvv gevonden voor de kat met de juiste eiwitbron, alleen ben ik benieuwd hoeveel verschillende soorten dieren ik moet combineren, zodat hij wel een compleet voer heeft. De meeste complete kvv's voor katten bevatten weer kip en rund. De allergie is overigens vastgesteld door verse kip en rund te voeren, niet via brok.

Ik zag dat Carnibest een diabetes variant heeft (helaas ook weer met kip en rund), maar weet iemand wat hier nu precies "diabetes" aan is? Of is kvv sowieso altijd erg laag in koolhydraten?
#3456536
Er zijn kvv's met een beetje rijst of andere granen in. Carnibest voegt dat normaal een beetje toe, behalve in de diabetes versie dus.
Maar er zijn ook veel merken die geen graan of rijst bevatten. En dus kan je die ook voeren.

Idealiter voer je minstens 5 diersoorten en vis. Maar 4 soorten kan ook. Nog minder moet je vermijden. Dus probeer er toch een aantal te vinden.
#3456585
Elke kvv zonder koolhydraten en gekke toevoegingen zou kunnen
Kwartel, konijn, parelhoen, kalkoen, eend, gans ..
Merken als oa Alroda, KB-mix (kiezenbrink) hebben kvv's van 1 diersoort per rol

Als je hem zover krijgt dat hij 4 soorten eet, het liefste van 2 of meer producenten, dan doe je het helemaal prima.
Misschien vind hij een klein stukje kalkoenvlees of stukje kwartel (is goed met een keukenschaar te knippen) wel lekker en krijg je hem op die manier 'om' of blijkt het een 'barfer' die graag zelf kauwt
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door