Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tamarar37
#3455796
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in Portugal met mijn katten (Algarve). In NL kregen de katten altijd rauwvoer van Barf. Nu wil k hier echter ook heel graag iets zuivers geven maar helaas kan ik hier geen Barf bestellen. k ben op zoek geweest naar wilde vis (hebben ze in overvloed) en gras gevoerd vlees zonder antibiotica (iets lastiger te vinden maar aanwezig). De basis is er dus maar waar ik tegenaan loop is dat ik geen idee heb wat ik precies kan geven en hoe. Kan ik bijvoorbeeld ansjovis geven en moet ik dat bereiden? Snijd ik het n stukken of eten ze het zo? Wat voor vlees geef ik (waar vraag ik naar) en kan ik dit rauw geven en ook invriezen? (invriezen vanwege het feit dat de vleesleverancier niet om de hoek is).

Hoeveel vlees/vis geef ik? Ik dacht zelf te beginnen met vlees, dit is ook echt volledig nieuw voor mijn katten. Lijkt me meest gemakkelijk en dan opbouwen maar ik heb geen idee hoe te beginnen (en mijn Nederlandse voorraad voer raakt op).

Ik zou enorm geholpen zijn met tips, trucs, doorverwijzingen. Ik kan helaas heel weinig info vinden over mijn specifieke situatie.

Ter info: mijn katten zijn 10 en 12 jaar oud, hebben jaren rauwvoer gekregen en tussendoor af en toe Applawsen/of Carnilove. Het zijn twee mannetjes en ze komen ook buiten.

Bedankt voor de hulp!
Tamara
#3455805
Ik begrijp dat je voorheen kvv (kant en klaar) voerde en nu zelf wil gaan samenstellen? Om verwarring te vermijden, barf is een benaming die eigenlijk voor zelf samenstellen gebruikt wordt..

Je moet een menuutje samenstellen waarin spiervlees, bevleesd bot en orgaan (minstens hart, lever en nier) in de juiste verhoudingen zitten. En je moet bij voorkeur minstens 4 diersoorten plus vette vis (max 10%) voeren.
De specifieke verhoudingen kan je hier vinden. viewtopic.php?f=13&t=120269
Daar staat het meeste in. Maar ik zou je aanraden ook de beginnersinfo bovenaan het forum, door te nemen.
Dat is in principe voor honden maar je kan bijna alles ook toepassen op katten alleen zijn de percentages iets anders en eten katten geen pens en groenten (of maar heeel erg weinig). En bij katten blijf je bij beginnersbotten.
Begin met kip (behalve de poten), kwartel, duif, konijnribbetjes ed. Lekker zachte botjes. Als dat goed gaat kan je uitbreiden met parelhoen, eend, konijnrug, en wild gevogelte.

Kijk al eens rond of je aan het orgaan kan komen. En aan welke diersoorten je voor de rest kan komen.

Je maakt dan best even een menuutje en dat kan je hier plaatsen dan kijken we het na.
Als er nog vragen zijn, willen we die uiteraard ook graag beantwoorden.
Door Tamarar37
#3455820
pearlsofpassion

Wow, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Heb ik heel veel aan.
Ik refereer aan Barf omdat dat het merk is wat ik altijd gaf :). Maar klopt altijd kant en klaar (lekker makkelijk, hoef je er zelf niet over na te denken ;)).

Ik ga alles even doorlezen wat je genoemd hebt.
Helaas is de keuze niet reuze. Ik heb eindelijk een slager gevonden waar het vlees echt zuiver is maar organen en konijnenruggetjes worden hier niet snel geserveerd. Ik heb voor nu wat ´restvlees´ meegenomen omdat ik sowieso wat rund wilde (ook weer op aanraden van iemand) en de beestjes hebben dus lekker luxe wat ossenhaas op. Ik vrees dat de dingen die je noemt voor een groot deel hier niet verkrijgbaar zijn (zoals ik ze zou willen want ik zoek alleen zuiver vlees).

Ik ga me eens wat verder inlezen en een menu samenstellen. Ik hoop echt dat ik alles kan krijgen hier genoemd wordt. Nogmaals dank voor je toelichting, heel erg waardevol!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3455823
Tamarar37 schreef: zo 15 jan 2023, 17:21 Sinds kort ben ik in Portugal met mijn katten (Algarve). In NL kregen de katten altijd rauwvoer van Barf. Nu wil k hier echter ook heel graag iets zuivers geven maar helaas kan ik hier geen Barf bestellen.
Je bedoeld met Barf eigenlijk BARFmenu als merk??

Als ze KVV gewend zijn waarom zoek je dan in Portugal niet naar een KVV leverancier? Je moet uiteraard niet op KVV zoeken want dat is een Nederlandse term.

Met een minuutje zoeken kom ik deze tegen
https://www.naturepets.pt/dieta-barf?lang=en
(Uiteraard ben ik geen idee wat voor bedrijf dat is)

Artikelen voor katten:
https://www.naturepets.pt/gatos?lang=en

Er zullen waarschijnlijk ook nog wel andere winkels zijn.
Door Tamarar37
#3455824
Bedankt voor je reactie maar Portugal is groot en waar ik zit kan ik helaas geen zaken ontvangen en versturen zoals dat in Nederland gaat. Ik snap je opmerking maar als het zo gemakkelijk was had ik hier nooit de vraag gesteld, ik zit in nogal een uithoek en die route heb ik al bewandeld )en de frustratie die daarbij hoort). Dus oprecht dank voor je moeite en meezoeken maar bestellen is voor mij geen optie en hier in de buurt zitten dit soort leveranciers niet.
#3455831
Je moet ook niet alle diersoorten vinden die ik hier opnoem. Het is meer om, als je iets vind van vleesbot het te kunnen plaatsen bij de zachtere of hardere.

Je zou wel minstens vleesbot, spier en zeker hart en lever moeten vinden, bij voorkeur ook nier, al is het maar een beetje. Maar als het niet kan, ik gevogeltekarkas zit vaak nog nier en dan is het maar dat he...
Als het minder diersoorten zijn, dan is dat jammer. Maar nog steeds beter dan brok oid.
Bevleesd bot zou toch ook echt wel handig zijn. In principe kan het ook met eierschalen die je tot poeder maalt of een calciumsupplement, maar dat is toch echt minderwaardig aan bot. Hart en lever zijn noodzakelijk en kan je niet vervangen...
Door Tamarar37
#3455832
Dank je wel!
Ik ben al een heel eind met inlezen maar het maken van een menu en het daadwerkelijk vnden van het vlees gaat wel wat tijd kosten en eigenlijk begint het meegenomen voedsel op te raken (ik heb nog wel brokken maar liever niet). For the time being heb k wat rundvlees kunnen krijgen (ossenhaas) en kan ik altijd wel ergens goede wilde vette vis krijgen (momenteel alleen makreel en zalm, geen sardientjes seizoen). Dat kan ik ze gewoon direct rauw geven toch, ook al is het nu niet helemaal je van het?

Dank nogmaals voor het meedenken, erg hulpvol! Ik ga op zoek!
#3455833
Dat kan. Maar het laxeert wel enorm. Dus dan moet je er toch bot of ander calcium bij geven..
En zalm bevat geen thiaminase maar vele soorten makreel wel en dus moet je die beperken tot 10%.
Voor even kan het wel, maar niet al te lang incompleet voeren he.
Door Tamarar37
#3456014
Hoi!

Ik heb een menu samengesteld waarvan ik nog niet weet of het allemaal verkrijgbaar is. Ik ben al wat slagers af geweest maar die vinden dit allemaal maar raar en moeilijk, maar ik zoek nog even door. Spiervlees lijkt het meest gemakkelijk maar ik begrijp dat ze daarmee essentiële stoffen missen.
Zou heel tof zijn als iemand hier feedback op zou willen geven.


Wat mij niet duidelijk is, is of de 1-2 porties vette vis wekelijks of dagelijks zijn, ik denk wekelijks?

Beide katten zet ik op 3,5% behoefte per dag = 175 gr per dag. Dat heb ik zo opgebouwd:

vleesbot: 50% = 88gr p/d
orgaan: 20% = 35gr p/d
spier: 30% = 53gr p/d

*ma
vleesbot: lamsrib
orgaan: runderlever
spier: kipfilet

*di
vleesbot: kippenvleugels
orgaan: kalkoenhart
spier: rundergehakt

*woe
vleesbot: konijnribbetjes
orgaan: rundernier
spier: kalkoenfilet

*do
vleesbot: lamskotelet
orgaan: kippenhart
spier: paardenvlees

*vrij
vleesbot: lamskotelet
orgaan: rundernier
spier: kalkoenfilet

*za
vleesbot: eendennek
orgaan: paardenlever
spier: lamsvlees

*zo
vleesbot: konijnrugstuk
orgaan: kalkoenhart
spier: geitenvlees

Vis: Makreel, Zalm, haring (geen idee of die laatste hier verkrijgbaar is. Momenteel geen sardientjes seizoen). Mijn vraag over vis: ik heb gelezen dat ingevroren vis in de supermarkt vrij goede kwaliteit is. zou ik dat ook kunnen geven? Dan is mijn variatie iets groter en vis vind ik ellende om te bewaren.

De eieren snap ik niet, hoe verwerkt ik dit? eieren zijn uiteraard geen probleem.

Heel erg bedankt! Ik ga hier mijn volledige zaterdag aan besteden om dit hopelijk te vinden...
#3456040
Lamsribben gaat echt nog niet. Eventueel veel later als het erg zachte ribben zijn (jonge lammetjes) en je katten echt gevorderde barfers en goede knagers blijken. Hier moet ik daar niet mee aankomen...
Lamskotelet is eigenlijk rugstuk en gaat nooit. Zelfs voor honden niet.

Eendennek en konijnrug is geen beginnersbot voor katten. Dat kan over een maand of zo, als alle zachtere dingen goed verteren en als ze goed leren knagen. Nu krijgen ze dat niet doorgeknaagd. Konijn borststuk of ribbetjes wel want dat is een stuk minder hard.
Maar het kan ook geen kwaad om in het begin ietsje minder variatie te voeren. Dat is dan maar voor even en samen met je spier is er variatie genoeg. Zelfs als je uiteindelijk maar 2 soorten bot vind, so be it. Zo ben ik ook begonnen...

Paardenlever schijnt wel niet te eten te zijn. En aangezien paarden toch vaak medicatie krijgen zou ik het ook niet durven tenzij je met zekerheid weet waar het vandaan komt..
Kippenlever of konijn lever is ook niet het gezondst, maar zou ik toch liever voeren en wordt vast ook beter gegeten..
Lever van lam of geit lusten mijn katten echt niet, terwijl lamsnier wel gegeten wordt en lamshart zelfs favoriet is.
#3456059
10% vis is echt voldoende.
En van thiaminase bevattende vis is het zelfs absoluut het maximum. Anders krijg je hersenafwijkingen, dus niets om lichtzinnig mee om te springen.
Per week of maand of jaar maakt niet uit, het moet niet per dag als je dat bedoelt. Beter zelfs van niet. Thiaminase blijft ook tijdens het invriezen actief dus vis vries je best ook apart in.

Eitjes kan je ook gewoon geklutst geven.
Door Tamarar37
#3456066
Ok, geweldig!

Ik ben een heel eind gekomen met hart (rund), nieren (rund), lever (kip). Kippenvleugels, kipfilet etc.
Ze vonden het maar vreemd haha. Ik heb niet alles maar voor nu even ok..

Ik heb 2 hele kwartels meegenomen. Helaas hebben ze vwb konijn, eend en kwartels alleen hele beesten liggen en ik ben nog niet zo ver dat ik ze zelf wil gaan snijden (is voor mij ook een proces). Nu kan k echter ook geen hele kwartel geven. Is het belangrijk dat ik het verdeel in spier/bot/orgaan of kan ik klein beetje snijden en aan de beesten geven en het zien als volledige voeding voor die dag?

Misschien een domme vraag maar dit vlees behandel ik toch net zo als ik met mijn eigen vlees omga? Invriezen en eruit halen wanneer ik het wil eten?

Nogmaals dank voor al je hulp....zonder deze uitgebreide info en hulp had dit echt nog lang geduurd en had ik erg zoekende geweest
#3456094
Ja, uiteraard invriezen. Na het ontdooien bij voorkeur binnen de 24u voeren..max 48u.

En hele dieren kan je idd best gewoon in stukjes hakken. Zorg dat iedereen ongeveer hetzelfde krijgt. Maar begin daar aub niet het vlees vanaf te snijden ed.
De percentages zijn een hulpmiddel om de verhoudingen in een prooidier te benaderen. Niet andersom. ;)

Hele dieren voeren probeer ik ook te vermijden. Dus ik begrijp je volledig.
Misschien kan je via een winkel voor reptielen of roofvogels wel aan eendagskuikens oid geraken.
Eendagskuikens worden niet speciaal gekweekt als voeding maar zijn de mannelijke kuikens uit de legindustrie en dus een afvalproduct. Nogal belangrijk in het licht van dierenwelzijn.
En ze zijn voor een kat een prachtig hapje. Je voert ze dan ter vervanging van een ei (welke als je ze koopt nl deze kuikens op hun geweten hebben).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door