Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Any
#3456083
Met khári (bijna 2 jaar) afgelopen vrijdag naar de DA geweest voor jaarlijks onderzoek en vaccinatie. Ze weegt 4,8 kg. De arts zei dat ze te zwaar is. En dat het van belang is 20% te minderen qua hoeveelheid voeding. Vorig jaar bij de controle van Winston werd ook gezegd dat ze iets overgewicht had (5kg).

Ze krijgen dagelijks rond de 125-130 gram barf, afgewisseld met vlees uit een rol. Winston is een grotere poes dan Khári, zij is nog steeds onze ‘mini’. Sinds vandaag dus beiden op ruim 100 gram barf en ben benieuwd wat het effect zal zijn. Ben altijd met de weegschaal in de weer met alle delen goed af te wegen, maar wil er geen hysterische toestand van maken.

Nu zei de DA ook dat ze in ieder geval vier keer, maar liefst vaker per jaar een wormenkuur moeten krijgen, omdat ze rauw eten. Ik geef tot nu toe slechts een pil een week voordat ze gevaccineerd worden. Ze komen buiten in de tuin, hebben nog nooit wormen gehad, maar de arts schreef als advies in het paspoort, ‘eet rauw vlees, wormenkuur in de gaten houden.’ Beetje off topick, maar ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3456084
Any schreef: zo 22 jan 2023, 00:04 Met khári (bijna 2 jaar) afgelopen vrijdag naar de DA geweest voor jaarlijks onderzoek en vaccinatie. Ze weegt 4,8 kg. De arts zei dat ze te zwaar is.
Hoe is jouw inschatting zelf qua gewicht? Bono weegt hier 6,5kg maar ik vind hem echt niet te dik. Het is dus niet het gewicht maar meer het figuur waar je op moet letten. Mijn ervaring is dat een DA meer naar gewicht kijkt en dan al gauw zegt dat de kat te zwaar is. Yuna is wel wat 'boller' (5kg) Die zou wel een paar grammetjes af mogen vallen.
Any schreef: zo 22 jan 2023, 00:04Ze komen buiten in de tuin, hebben nog nooit wormen gehad, maar de arts schreef als advies in het paspoort, ‘eet rauw vlees, wormenkuur in de gaten houden.’
Rauw vlees of KVV geeft echt geen grotere kans op wormen (tenzij je het vlees bij discutabele bron haalt).
Lizzy schreef: za 13 okt 2018, 21:07 Er is onderzoek gedaan door de Universiteit Utrecht naar wormen bij honden en ook in relatie tot wat honden eten. Er is geen verschil in wormbesmetting tussen honden die KVV of iets anders (brok, blik, etc) eten. Vlees is goedgekeurd in slachthuizen en bevatten dus geen wormen. Via KVV loopt een hond dus ook geen wormen op.
Dus lijkt mij wat de DA daar zegt onzin.

Hier komen ze weinig buiten en als ze buiten komen alleen in eigen tuin. Ze krijgen geen wormenkuur (ook geen jaarlijkse enting na de eerstejaarsenting). Alleen ontworming op indicatie (wat nog nooit is voorgekomen in de 30 jaar dat ik kat(ten) heb.
#3456091
Je kan ook laten testen op wormen. Dat kan je via internet laten doen bij Het Woud.
Dan weet je of het nodig is of niet..

Qua gewicht, weinig vrouwelijke poezen horen meer dan 4,5kg te wegen hoor.. Als je spreekt van een mini, is zelfs 4kg wss te zwaar. Poezen die maar 3kg horen te wegen zijn ook niet uitzonderlijk klein.
Bij katers ligt dat anders, die zijn merkbaar groter. Kater onder de 4kg zijn eerder uitzonderlijk en tot 6kg is perfect gemiddeld.
Ik heb het dan over htk's natuurlijk, bepaalde rassen zijn structureel groter, ook de poezen.
Gebruikersavatar
Door Any
#3456104
Dank voor jullie reacties.

Idd Rik, ik zie wel dat hun profiel van bovenaf gezien niet meer zo gestroomlijnd is als een jaar terug.

Het blijft vreemd dat dierenartsen zo weinig van voeding weten. Het verhaal wormenkuur meerdere keren per jaar twijfelde ik echt aan, maar voelde me ook een beetje te kijk staan, alsof ik de meiden tekort doe.

Rik, je schrijft dat je Bono en Luna niet meer laat enten, dat vind ik toch wel een spannende. Kun je uitleggen waarop jij deze keuze hebt genomen?

Ik ga ook direct eens kijken naar de webstie. Het zijn htk katten, en Winston is groter van postuur dan Khári. Ik heb ze sinds volwassenhed altijd dezelfde hoeveelheden gegeven, nu realiseer ik me wel dat dit niet slim is geweest. Gelukkig zijn ze nog jong en verder gezond.
#3456118
Elk jaar enten is al minstens 10 jaar achterhaald, maar wordt hier door de DA wel nog aangehouden.
Een gezonde volwassen kat enten tegen nies is zowiezo belachelijk. Dat is niet gevaarlijk, enkel voor kittens of dieren met verzwakt immuunsysteem.

Parvo is wel erg gevaarlijk maar bij een enting die goed aanslaat is die zeker 3 tot 5 jaar geldig. Er zijn zelfs indicaties dat het 7 jaar of langer, misschien zelfs levenslang zou zijn. Dat is onvoldoende onderzocht.
Ikzelf ent dus wel om de 4 à 5 jaar.

Maar rond hun 10e verjaardag voor het laatst (dus nog 2x na de herhaalenting op een jaar oud). Want er zijn ook sterke aanwijzingen dat de combi van beide entingen (parvo en nies) de ongewilde bijwerking hebben dat ze het lichaam antistoffen laten produceren tegen de eigen nieren. En laat dat nu net al een zwak punt zijn van katten.
Dus als ze dan al 4 keer geënt zijn in hun leven (wat de kans dat ze levenslang beschermd zijn, vergroot), vind ik dat de risico's van het wel enten de risico's van het niet enten overstijgen.
Maar dat is mijn persoonlijke beslissing en conclusie. Dat moet je echt helemaal zelf doen.
Parvo alleen bestaat blijkbaar niet... ::)

En ik de research heb ik ook 10 jaar geleden gedaan. Wellicht is er nu al meer info en is wat ik nu zeg ook al gedateerd.

Enten tegen FELV moet trouwens wel vaker. En dan hangt het er nog vanaf welke entstof gebruikt is....
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3456122
Any schreef: zo 22 jan 2023, 17:04 Rik, je schrijft dat je Bono en Luna niet meer laat enten, dat vind ik toch wel een spannende. Kun je uitleggen waarop jij deze keuze hebt genomen?
Ik vind het zelf wel heel belangrijk dat ze na de eerste en tweede kitten enting nog een jaar enting krijgen. Daarna denk ik dat ze genoeg weerstand (levenslang) hebben.

Ik zit nog wel te twijfelen of een titer misschien nuttig zou zijn als ze straks 10 jaar worden. Maar een titer kan geen T-cellen en geheugencellen meten. En ik denk juist dat de weerstand daar opgeslagen zal zijn. Dus of een titer dan nuttig is... (?)

In ieder geval is de kans op infectie hier echt minimaal (en eigenlijk te verwaarlozen) en weegt niet op tegen de risico's van herhaaldelijk enten (maar dat is mijn persoonlijke mening).
Door Too
#3456126
Over structureel ontwormen ga ik geen gesprek meer aan hoor.
Bij mijn vaste, voorkeurdierenarts hebben we ooit overeenstemming bereikt : we hebben het er niet over tenzij daar een aanleiding toe is en dat ontlastingonderzoek dan de eerste stap is

Bij onbekenden zeg ik iets vaags als "ja, nee natuurlijk dat houden we in de gaten" maar ik heb me ook wel eens gedwongen gevoeld pillen af te nemen .. :-\ die zijn naar het asiel gegaan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door