Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sinned29
#3450101
Hallo,

Ik geef mijn 2 katten allebei een halve rol barf. verdeeld over 4x per dag.
Dit is 125 gram iets minder dan voor een 5 kilo kat.
Een van mijn katten zit zeker boven de 5 kilo alleen valt ze niet af ondanks dat ik haar deze hoeveelheid geef.
Geef ik haar dan toch teveel gram?

En voor de nachten heb ik dan niks. Hoe doen jullie dit?
#3450105
Cuzco weegt ideaal zo rond de 5,5kg. Als hij onder de 5,8kg raakt ben ik al heel blij. Meestal is het zoiets.
Hij krijgt al jaren 115gr per dag. Wel een deel vette vis daarin, verder een normale hoeveelheid vet.
Ze krijgen barf. Kvv is vaak vetter en hoeven ze dus minder van.

Ze krijgen hier ook 2x, meteen op te eten. Er zit ongeveer 12u tussen de maaltijden en dus is 's nachts geen probleem.


De andere 2 poezels krijgen wel meer te eten. Cuzco wordt al van kitten af te dik. Uitzonderlijk snel.
Ik vind 125gr voor een kat van ruim 5kg die niet super actief is en ouder dan een jaar of 4, nog wel normaal. Bij jongere of actievere katten zou ik verwachten dat ze meer nodig hebben.
Ivm afvallen zou ik op het vetgehalte letten en proberen haar in beweging te krijgen. Nog een beetje kan je minder geven maar je mag ook niet overdrijven, dus ik zou niet onder de 100gr gaan. Anders bestaat de kans dat haar metabolisme stil valt en valt ze helemaal niet meer af.
Heb je enig idee hoeveel haar ideale gewicht is?
Door Sinned29
#3450108
Ik weet haar gewicht niet zo.

Ik heb begrepen dat katten ongeveer elke 3 uur een lege maag hebben. Vandaar dat ik voor de nachten aan het nadenken ben.

Ik weet dat ze in het wild ook niet elke 3 uur standaard te eten hebben maar het leek me toch belangrijk om naar te vragen hoe anderen dit dus doen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3450109
O, en dan dacht ik dat ik heel weinig gaf met 115gr en 135gr per kat (5kg en 6,5kg 5 jaar) verdeeld over 3 momenten.
Sinned29 schreef: wo 28 sep 2022, 17:22 Ik geef mijn 2 katten allebei een halve rol barf. verdeeld over 4x per dag.
Halve rol is natuurlijk relatief gezien want de rollen bij mij zijn 1kg (anders vind ik ze erg duur ;) ).

Ik dacht altijd dat er 30-40gr per kg stond voor katten (beetje afhankelijk van activiteit). Nou, dat zou bij mijn vreetzakje Bono van 6,5kg meer dan 195gr zijn. Dan zou het volgens mij een tonnetje worden. Bono kan onbeperkt dooreten als hij de kans krijgt.

Yuna zou wel een paar grammetjes af mogen vallen (5,1kg) maar op zich blijven ze allebei goed op gewicht en een rol van 1kg door 4 delen gaat wat makkelijker dan door 4,123212113 :D (overigens gaat dat delen ook niet 100% op de gram dus de ene dag is het wat minder en de andere dag wat meer)
Sinned29 schreef: wo 28 sep 2022, 17:22Een van mijn katten zit zeker boven de 5 kilo alleen valt ze niet af ondanks dat ik haar deze hoeveelheid geef.
Moet ze afvallen dan? Kun je dat zien aan haar silhouette? Alleen gewicht zelf vind ik niet zo belangrijk. Hier is Bono 1,5kg zwaarder dan Yuna maar hij ziet er slanker uit. Je moet het dus per kat bekijken.

Ik heb overigens voor hem een nieuwe digitale keukenweegschaal moeten kopen (niet zo duur €8) want mijn oude ging maar tot 5kg :biggrin2:

Ik geef ze om 's-ochtends bij ontbijt, 's-middags bij avondeten en 's-avonds voor slapen gaan de maaltijden. Ik zou het ze niet aanleren om 's-nachts te eten want dan wordt je geheid wakker gemaakt (ik heb dat in de kittentijd wel eens gedaan... heeft me 14 dagen gekost om ze dat af te leren).

Plan dus de eerste maaltijd zo vroeg mogelijk en de laatste maaltijd zo laat mogelijk. Dan moeten ze gewoon prima de nacht doorkomen.
#3450112
Cuzco moest al op 5 maand op afgewogen voer en heeft dus al snel geen eten meer gehad 's nachts.
Ik heb de katten tijden 3 maaltijden per dag gegeven. Maar op een keer moest ik door omstandigheden een paar dagen over 2x verdelen en dat bleek hen beter te bevallen. Heel gek, maar goed, sindsdien krijgen ze dus 2x.

Dat de maag leeg gaat wil niet zeggen dat er ook weer wat in moet. We zijn gewend om zo te denken omdat we dat voor onszelf ook doen (wat trouwens ook niet gezond is, maar dat terzijde), maar dat wil niet zeggen dat het voor katten werkt of noodzakelijk is.
Onze nieuwe kat kreeg in het asiel brok en at daar ook maar 2x per dag van. Uit zichzelf. En 1 maal wat saus van een blikje maar daar zit toch niets in.

Ik weeg de katten trouwens door met en zonder op de personenweegschaal te gaan. Die gaat tot 100gr en dat vind ik goed genoeg.
Door Sinned29
#3450119
Je geeft je ene ongeveer 115 en de andere 135? wat bedoel je met 195 gram?
Zit ik waarschijnlijk wel goed met 125g qua hoeveelheid per dag, aangezien er ook best wel veel vet in zit volgens mij.

Qua afvallen, ik heb een x een dierenarts gehad die helemaal lyrisch deed over dat ze 5.5 kilo was en ze is toen op een hills dieet gezet. Vet ongelukkige kat en super onnodig achteraf.

Het was meer ook van: katten eten met onbeperkt brok elke x een klein beetje. Nu kan dat dus niet, en of dat erg is.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3450120
Sinned29 schreef: wo 28 sep 2022, 21:18 Je geeft je ene ongeveer 115 en de andere 135? wat bedoel je met 195 gram?
Ik deel 1kg worsten in 4 en dan heb ik 250gr per dag voor twee katten. Yuna krijgt iets minder dan Bono. Dus ong. 115gr en Bono 135gr. p/dag. Op voerwijzer.com staat dat volwassen katten ong. 30-40gr p/kg/dag nodig zouden hebben (overigens een ruwe schatting en natuurlijk kan dat per kat verschillen). Maar dan zou Bono dus 195gr (tot zelfs 260gr) moeten krijgen :o Nou, dat gaat ie niet krijgen hoor, want dan is hij binnen no-time een tonnetje :D
Sinned29 schreef: wo 28 sep 2022, 21:18Zit ik waarschijnlijk wel goed met 125g qua hoeveelheid per dag, aangezien er ook best wel veel vet in zit volgens mij.
In beginsel wel ja. En dan moet je kijken naar figuur of ze te dik of dun zijn en daarop aanpassen.

Mijn DA vond Bono ook iets 'te dik' toen hij 1 jaar was. Nou... dat is hij echt niet. Hij heeft flappen onder zijn buik maar dat is de primordial pouche (normaal bij sommige katers). Yuna is wel iets 'ronder'. Die zou 4,5kg mogen wegen denk ik (ze zit nu op 5,1kg). Maar ze wordt in ieder geval niet dikker.

Je moet dus echt kijken naar figuur en daarop eventueel de hoeveelheid aanpassen.

En onbeperkt eten (en dan ook nog brokken)... :-\
Nee, daar ben ik ook niet voor. Ik ben niet zo voor free-feeding (ook niet echt mogelijk met KVV).
Wel eventueel meer maaltijden maar zoals je eerder leest... dat is ook weer verschillend bij elke kat.
#3450123
Bij een percentage ga je natuurlijk ook uit van een ideaal gewicht, geen huidig gewicht als je een gewichtsverandering wil.
Maar dan nog is het variabel.
Cuzco blijft stabiel op pal 2% van z'n lichaamsgewicht. Dat is ietsje meer dan z'n ideaal gewicht (10gr per dag of zo), maar als ik hem nog minder geef wordt hij ongelukkig. Dat is ook belangrijk. En je kan niet blijven minderen.
Luis krijgt doorheen de jaren steeds minder. Eerst was het 170gr (2 jarige leeftijd), nu is er nog 125gr van over (12 jaar oud), het gewicht is hetzelfde gebleven. Die is vrij mooi op ongeveer 5,8kg. Hij is een tikje groter en breder vooral dan Cuzco.

En onze nieuwe poes Ikaria kwam bij ons aan 3,6kg, zakte verder naar 3,4kg de eerste weken maar sinds ze op rauw staat en ik haar hoeveelheid fors omhoog gegooid heb (en ze het ook opeet, dat deed ze niet op onbeperkt brok), is ze aangekomen tot 4kg. Er mag nog gerust wat bij.. Ze is maar de helft van de katers en nu ze 4 kg weegt is ze net niet meer te mager. Grote poes dus, qua lengte en hoogte doet ze voor Luis niet onder, haar kop, voeten en staart zijn wel een stuk slanker dus daaraan zie je dat ze slanker en lichter van bouw hoort te zijn. Logisch ook, Luis is heel breed gebouwd (zitten wat langhaargenen in). Ikaria is eerder oosters.
Maar zij eet, hou u vast, 170gr per dag. Ze is nu 6 jaar oud. En wel redelijk actief maar niet als een kitten uiteraard.
Maar dat is dus meer dan 4% van haar huidig gewicht en zal wel zoiets van haar streefgewicht zijn. Ik vermoed dat ze op 4,5kg wel goed zal zijn. Eigenlijk is ze nu al goed, maar voor mij mag er toch ietsje meer bij. Dan zal ze nog steeds mooi op gewicht zijn, nog lang niet te dik.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3450124
Siepie is een klein fijn poesje maar rond doordat ze het eten van poes Lea opat toen zij nog leefde. Ik was dan niet snel genoeg. Ze at als kitten uiteraard onbeperkt, daarna 80-90gr en sinds ze rond is 70gr.
Ze eten hier 1x per dag, dat zijn ze gewend.
Nu heb ik Cato. Strak 1 jaar geworden en zij eet nog steeds rond de 150gr verdeeld over 2 keer omdat ze het anders niet allemaal eet en een slanke den is.
Als cato de 2e keer eten krijgt, geef ik siepie nog een klein plukje vlees voor de scheve ogen. :biggrin2:
Siepie is een bankaaardappel, een kilo te zwaar en maar weinig afgevallen sinds Cato op het toneel verscheen. Dat had ik anders verwacht, ze spelen best wat samen.
#3450126
Poeh, 70gr is echt wel weinig.. :( Zal ze echt wel een klein poesje zijn...
Alhoewel ja, Kleintje kreeg 90 gr (woog 3,6kg), at dat soms zelfs niet volledig op en werd na haar 10e verjaardag daar ook een tikje zwaarder op dan strict noodzakelijk was. Maar dat had ik liever dan te mager en ze was een moeilijke eter.

Een klein stukje vlees weegt natuurlijk ook algauw 10 gram. ::) Je miskijkt je daarop he. :)
Ik heb al gemerkt dat die kleine extra'tjes hier ook voor gewichtstoename zorgen... :(

150gr is denk ik wel normaal voor een kat van een jaar. Kittens eten gemiddeld iets van 200gr als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3450178
Sinned29 schreef: vr 30 sep 2022, 16:08 En geven jullie brokken als jullie weg zijn voor een hele dag?
Ik geef ze dan altijd een volle bak brokken zodat ze dan wel genoeg hebben voor die hele dag.
Bah, nee, geen brokken. Buiten het feit dat brokken en KVV niet zo goed mixen (hebben een verschillend verteringproces en kunnen elkaar in de weg zitten) zijn brokken reuze ongezond.

Als ik 8 tot 12 uur weg ben dan geef ik ze direct voordat ik weg ben nog even eten.
Als ik langer weg ben (wat vrijwel nooit voorkomt) dan zorg ik dat iemand anders ze even eten komt geven.

Mocht het echt niet anders kunnen dan zou je zo'n automatische feeder kunnen overwegen die natvoer ook koud kan houden. Maar dan heb je niet echt controle over wie wat en hoeveel eet. Ben ik een hele dag weg dan heb ik liever iemand die ook even een controle rondje kan doen.
#3450194
Wij zijn ook zelden langer dan 12u weg.
Voor 24u durf ik ook nog zo overbruggen. Dan krijgen ze vooraf, zet ik een bakje met bevroren vlees neer en krijgen ze ietsje meer achteraf.
Als we echt langer weg zijn komt er ook maar 1x per dag iemand langs en eten ze dus voor 24u in een keer.

Brokken zijn hier heel af en toe als snackje oid en dat vinden ze dus heerlijk. Daar eten ze zich ziek in. Vrij letterlijk aangezien het ook zo droog is dat ze er misselijk van worden. Maar geef ze een week afgewogen brokken en dan willen ze weer liever vlees hoor. Maar aangezien dat dus niet zo is, worden brokken hier dus aangevallen.
En ik kan zowiezo geen onbeperkt voer neerzetten want Cuzco die blijft eten en het wss ook terug overgeven van te veel om daarna terug door te eten.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3450237
pearlsofpassion schreef: do 29 sep 2022, 09:04 Poeh, 70gr is echt wel weinig.. :( Zal ze echt wel een klein poesje zijn...
Alhoewel ja, Kleintje kreeg 90 gr (woog 3,6kg), at dat soms zelfs niet volledig op en werd na haar 10e verjaardag daar ook een tikje zwaarder op dan strict noodzakelijk was. Maar dat had ik liever dan te mager en ze was een moeilijke eter.

Een klein stukje vlees weegt natuurlijk ook algauw 10 gram. ::) Je miskijkt je daarop he. :)
Ik heb al gemerkt dat die kleine extra'tjes hier ook voor gewichtstoename zorgen... :(

150gr is denk ik wel normaal voor een kat van een jaar. Kittens eten gemiddeld iets van 200gr als ik het goed heb.

Ja, het is inderdaad weinig, daar ben ik me van bewust. Siepie is niet groot inderdaad maar als ik niet uitkijk zo rond als dat ze groot is. ;) Ik had gehoopt dat met de komst van Cato, ze zou afvallen en ik kon gaan ophogen. Maar ze is wel iets kwijt maar niet genoeg :(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door