Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447859
-sanne schreef: wo 03 aug 2022, 15:54 Morgen heb ik een afspraak bij de dierenarts en weet ik of hij bij ons al gegroeid is.
Hoe was het bij de DA?

Is hij ook al geënt? Want volgens mij deden ze dat niet onder de 1kg.
Of was hij precies 1kg toen hij mocht gaan (en geënt was).

Overigens kun je ze ook gewoon op een digitale keukenweegschaal wegen. Met een kommetje waarin je ze lekker in kunt doen. Zo woog ik ze hier elke week zelf en noteerde zelf de gewichten.
Door -sanne
#3447860
Hallo allemaal,
Ik ben vanmorgen bij de dierenarts geweest en ze constateerde een malabsorbtie van de darmen, deze zijn gezwollen en er was veel geluid te horen en een eiwittekort of tenminste dat heeft hij gehad. Hij verliest veel vacht.
Hoewel ik het eerst niet wilde, volg ik nu toch het advies van de dierenarts. Ik heb nog te weinig ervaring met vers bij katten en hij is nog zo fragiel dat ik niet van alles zelf wil gaan proberen dus krijgt hij A/D en I/D voer. Totdat zijn buik weer helemaal in orde is. Ze gaf aan dat een groeiachterstand bij kittens, op medisch gebied, door hartproblemen of een levershunt kan komen maar dat ze daar bij hem niet aan denkt.
Ik wil liever geen discussie over de fokker. Ik heb er ook wel zo mijn gedachten over maar dat heeft nu allemaal geen zin meer.. het zal wel een tijdje duren om zijn buik weer in orde te krijgen. De prednison begrijp ik ook niet…
Ook het braken komt van de darmen af. Ik ga hem nu om de 1 a 1,5 uur wat te eten geven. Het schrokken is gelukkig al wel minder. De dierenarts vond hem er gelukkig niet super slecht uitzien. Hij is er al wel beter uit gaan zien nadat hij bij ons kwam en is 300 gram aangekomen. Hij heeft ook niet meer gebraakt in de tussentijd. Hij braakte trouwens van die lange vleesworsten uit.
Het was misschien niet verstandig om hem te nemen maar we houden al erg veel van hem en gaan goed voor hem zorgen 🥰
Bedankt voor jullie reacties!
Door -sanne
#3447861
Rik01 schreef: do 04 aug 2022, 22:31 Hoe was het bij de DA?

Is hij ook al geënt? Want volgens mij deden ze dat niet onder de 1kg.
Of was hij precies 1kg toen hij mocht gaan (en geënt was).

Overigens kun je ze ook gewoon op een digitale keukenweegschaal wegen. Met een kommetje waarin je ze lekker in kunt doen. Zo woog ik ze hier elke week zelf en noteerde zelf de gewichten.
Hij is morgen precies 2 weken geleden gevaccineerd. Hij was toen 850 gram 😬
Ik zal het nog eens proberen op een keukenweegschaal. Hij bewoog nogal en de weegschaal qua meting ook 😅
Door hannabelgje
#3447862
Ik denk dat op dit moment A/D en I/D een heel goed idee is. Dat zijn blikjes toch? Zeker de A/D is super licht verteerbaar en uitstekend om aan te sterken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447863
Die lange nette "worsten" komen er bij Bono ook wel eens uit. Volgens mij als er in zijn maag net iets dwars zit. Hij begint er daarna ook gewoon weer aan te eten. En hij is ook een gulzige vreter. Gelukkig is het bij hem maar 1 keer per maand ofzo.

Gelukkig is hij al behoorlijk aangekomen bij jullie. Hij zal binnen 2 weken ook zijn booster enting moeten krijgen (anders heeft de 1e enting geen effect meer). En dan wil je ook dat hij in top conditie is.

Nu eventjes A/D om een inhaalslag te maken lijkt mij ook niet verkeerd.
Door -sanne
#3447864
Rik01 schreef: do 04 aug 2022, 22:48 Die lange nette "worsten" komen er bij Bono ook wel eens uit. Volgens mij als er in zijn maag net iets dwars zit. Hij begint er daarna ook gewoon weer aan te eten. En hij is ook een gulzige vreter. Gelukkig is het bij hem maar 1 keer per maand ofzo.

Gelukkig is hij al behoorlijk aangekomen bij jullie. Hij zal binnen 2 weken ook zijn booster enting moeten krijgen (anders heeft de 1e enting geen effect meer). En dan wil je ook dat hij in top conditie is.

Nu eventjes A/D om een inhaalslag te maken lijkt mij ook niet verkeerd.
Bedankt!
Hij heeft 2 weken geleden zijn 2e vaccinatie gehad.
De problemen ontstonden bij de eerste vaccinatie waardoor hij zijn 2e vaccinatie later heeft gekregen dan zijn broer.
Door -sanne
#3447865
hannabelgje schreef: do 04 aug 2022, 22:44 Ik denk dat op dit moment A/D en I/D een heel goed idee is. Dat zijn blikjes toch? Zeker de A/D is super licht verteerbaar en uitstekend om aan te sterken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Bedankt voor je positieve reactie! Dat stelt me gerust.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447871
Rik01 schreef: do 04 aug 2022, 22:48
Gelukkig is hij al behoorlijk aangekomen bij jullie. Hij zal binnen 2 weken ook zijn booster enting moeten krijgen (anders heeft de 1e enting geen effect meer). En dan wil je ook dat hij in top conditie is.

Das niet waar!
Er worden gewoon 2 entingen gezet om zeker te zijn dat er eentje aanslaat. (maar ferme DA die dat weet want ze leren gewoon zonder vragen te stellen 2x te enten)
Omdat de eerste normaal op een leeftijd gezet wordt dat er nog maternale bescherming kan zijn, wordt die enting nog eens herhaalt op een leeftijd waarop ze vrijwel altijd vatbaar zijn. Maar men is dan niet zeker of er nog bescherming is ten tijde van de eerste en dus wil men ook niet wachten met een enting. Als je titert wordt er maar 1 enting gezet, zodra de maternale bescherming weg is en dan erna getest of die aangeslagen is. De booster is de enting op een jaar.

Aangezien dit kitten al ouder was toen de enting gezet werd, zal hij wss niet meer maternaal beschermd geweest zijn. Of die kans is toch veel groter en anders zijn al zijn broertjes en zusjes vast ook de klos.
Ik zou dus niet nogmaals laten enten.
Als je zeker wil zijn kan je laten titeren. Das niet ingewikkeld en ze hebben maar een druppel bloed nodig. Nog niet elke DA doet het al maar normaal kan het ook via het labo (iets omslachtiger en duurder) maar dan moet je zelf wat leren interpreteren of het hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447874
pearlsofpassion schreef: vr 05 aug 2022, 08:33 Das niet waar!
Er worden gewoon 2 entingen gezet om zeker te zijn dat er eentje aanslaat. (maar ferme DA die dat weet want ze leren gewoon zonder vragen te stellen 2x te enten)
Omdat de eerste normaal op een leeftijd gezet wordt dat er nog maternale bescherming kan zijn, wordt die enting nog eens herhaalt op een leeftijd waarop ze vrijwel altijd vatbaar zijn. Maar men is dan niet zeker of er nog bescherming is ten tijde van de eerste en dus wil men ook niet wachten met een enting.
Ok, duidelijk. Wel raar dat ze dan altijd zeggen dat binnen 4 weken van de 1e enting de 2e gezet moet worden, anders moeten ze weer 2x geënt worden (inderdaad dus ook weer een kwestie van oogkleppen op tijdens de opleiding en het boekkie volgen, zoals met meer dingen). Want dat zou dan dus onzin zijn want als de 2e enting na 6+ weken zou zijn weet je zekerder dat het eigen afweersysteem al geactiveerd is. In ieder geval zekerder dan wanneer ze de 2e binnen 4 weken zetten. Dan zou de 2e na 6 weken (of meer) geen probleem mogen zijn. (dit even afgezien van de mogelijkheid van titeren) Niet dat je daarnaar moet streven (wegens mogelijk niet bescherming zijn) maar als het per ongeluk zo uitkomt is het niet nodig weer 2x te enten zoals zo vaak beweerd wordt.

Kitten van -sanne is dus overigens al 2x geent.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447887
Nee, dat is zo.
Maar ze doen het zelfs bij volwassen katten. Terwijl na een jaar eigenlijk belangrijker is. Ook dat kan je met titeren testen, of het al nodig is of niet.

Ik dacht dat het minimum 4 weken tussen was. Maar ik weet het niet zeker.
Want te kort op elkaar enten is niet goed. Slaat niet goed aan dan en is lichamelijk niet gezond. Sommige entingen kan je combineren andere moet ook minstens een aantal weken tussen. Afhankelijk van hoe dat getest is in de studies voor goedkeuring ed.

Ik had ooit een artikel over enten bij pups en kittens en titeren. Maar dat staat ergens verloren op m'n computer vrees ik....
Door hannabelgje
#3447891
Ik dacht dat niesziekte hetzelfde werkte als de corona vaccinaties. Dat je na 1x niet voldoende lang beschermd bent. Hetzelfde geldt voor kennelhoest. Want ook bij volwassen dieren moet je niesziekte de eerste x herhalen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447921
Corona verdwijnt veel sneller dan nies. En de booster na een jaar is dus wel nuttig. Zelfde principe, wat meer tijd tussen.
Niesziekte enten bij volwassen dieren is zowiezo onzinnig. Tis dat ze parvo niet apart aanbieden... ::)
Door -sanne
#3447976
hannabelgje schreef: zo 07 aug 2022, 20:22 Hoe gaat het nu op de blikjes? Houdt hij dat goed binnen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Het gaat goed! Hij heeft niet meer gebraakt. Ik geef hem ongeveer om de 2 uur eten, zoveel als hij wil en dat gaat goed.
Hij is wel boos dat hij geen vlees met de andere 2 mag mee eten. Hij gromt al zodra hij het ruikt dus hij wil het heel graag! Maar helaas… nog even een paar weekjes niet :(
Zijn vacht gaat er al beter uit zien en hij wordt drukker met spelen etc. 😊
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door