Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3447801
Ik probeer mijn kitten over te zetten op KVV. Hij heeft ontzettend honger en overeet zich waarschijnlijk waardoor hij gaat braken of als ik KVV door zijn eten meng.
Ik geef dus kleine porties (I/D en blikvoer) op een dag en dat gaat goed.
Vanmorgen wilde ik puur KVV (CB) proberen maar hij braakte het vrij snel weer uit… was dit te zwaar op nuchtere maag en kan ik beter ‘S avonds een beetje proberen? Of niet en moet ik het anders gaan aanbieden? Weer Met z’n blikvoer mengen?
Kuikens gaan goed, die blijven gewoon binnen.
Alvast bedankt.
Door hannabelgje
#3447802
Hier gebeurt het als ze te gulzig eten. Dan komt het er gewoon weer uit. Je zou kunnen proberen om hele kleine beetjes tegelijk te geven en de totale hoeveelheid omhoog te doen zodat hij minder honger heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447805
Hoe komt het dat hij zo'n honger heeft?
Heeft hij iets in te halen? Medicatie gehad ?
Normaal worden kleine kittens zelden te dik dus mag je die gewoon geven wat ze willen. Je hebt natuurlijk uitzonderingen, maar dit klinkt niet goed.

Los daarvan heb je anti-schrok bakken. Maar je zou toch ook die honger moeten kunnen wegnemen.

Hoe oud is hij nu?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447806
En je had nu toch 3 kittens? Hebben ze allemaal zoveel honger? Is het er maar eentje die braakt? En/of maar eentje die zo gulzig eet?
Door -sanne
#3447819
Ik heb idd 3 kittens, 2 broertjes uit hetzelfde nest en een poesje van een andere fokker.
1 van de 2 broertjes weegt 1kg en heeft een groeiachterstand de ander 2,3. Ze zijn 13 augustus 5 maanden.
Ik heb het vermoeden dat hij bij de fokker niet genoeg voeding op nam maar zeker weet ik dit niet. Hij heeft 3 dagen prednison gehad en is daarna gaan groeien. Zijn ontlasting is gecheckt en die was volledig in orde. Verder heeft hij vitamine en een ijzer spuit gehad.
Ik kan hem niet onbeperkt laten eten want dan braakt hij zijn eten weer uit. Ik geef hem daarom porties. Morgen heb ik een afspraak bij de dierenarts en weet ik of hij bij ons al gegroeid is.
Door de dierenarts van de fokker is hij in orde bevonden. Hij is wel 2 weken later gekomen dan zijn grote broer ivm de groei dus.
De andere twee kittens eten normaal.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447828
Bij kittens met een groeiachterstand is het klassiek dat ze dat willen inhalen.
Toch wat meer voeren hoor. Hoe je dat dan ook doet.
Zolang hij reuze honger heeft gaat hij blijven schrokken.

Ik zou wel onbeperkt durven proberen. Voor een dag of zo. Hij kan het toch niet blijven teruggeven, op een keer gaat hij toch stoppen met schrokken zou ik denken.
Door Too
#3447836
Ik zou deze dan voorlopig heel veel kleine porties geven, misschien een antischrok bak oid gebruiken om m iets af te remmen.
Kennelijk vindt hij het erg lekker en gaat het daardoor veel te snel
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447837
Ja, eens.

Maar ik weet niet hoeveel hij nu krijgt maar kittens stoppen gemakkelijk 200gr per dag weg. Als hij iets in te halen heeft, vast nog meer.

Ik vraag me alleen af of de maag het nog verteert krijgt als er steeds kleine beetjes eten bij komen. Zo komt ze natuurlijk nooit leeg... Ik weet dat eerlijk niet he. Ik vraag het me gewoon af.
En hoe doe je dat dan 's nachts?

Ik zou naar anti-schrok bakken kijken en evt ervoor gaan zitten en hem lepel voor lepel eten geven. Zodat hij wel moet rustig eten en het laten zakken voor het volgende hapje komt. Want teruggeven door schrokken is waarschijnlijk niet dat de maag dat niet aankan (indien wel zit je met een ernstiger medisch probleem) . Maar dat er ofwel te veel lucht mee gaat waardoor de maag niet goed kan werken en het er maar uitgooit. Ofwel dat het opstropt in de slokdarm waardoor er een kokhalsreflex komt.

Weet je of het bij de fokker misschien ook zo ging? En hij daardoor de groeiachterstand gekregen heeft. Of is dit een nieuw verschijnsel, dat schrokken?
Prednison geeft natuurlijk ook een razende honger. Extreem.
Dat moet je niet nog eens laten zetten hoor. :-\
Door Siberienne
#3447841
Gekke vraag misschien maar hoe braakt hij? Ligt het voor hem op de grond of komt het eruit met een vaart en zit het bijna tegen de muur geplakt?
(Projectielbraken)

Bij honden en mensen heb je iets dat ‘pylorus stenose’ heet oftewel een verdikking van de spier bij de uitgang van de maag waardoor het eten niet goed verder kan. Dat zit dan even te gisten in de maag en komt er weer uit. Dan zie je ook dat honden die dat hebben te mager / klein zijn.

Dat moet je opereren, voorzover ik weet gaat dat niet vanzelf weg.
Door hannabelgje
#3447850
Ik vind het sowieso erg raar allemaal. Dat een kitten na 3 dgn prednison gaat groeien vind ik al heel raar. Of het moet zijn dat hij niet wilde eten eerder. Dan zou het kunnen. Ik denk serieus dat er meer aan de hand is. En een kitten van die leeftijd met dat gewicht pffff. Bij mij gaan er dan toch wel een heleboel alarmbellen af hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Siberienne
#3447851
hannabelgje schreef: do 04 aug 2022, 14:32 Ik vind het sowieso erg raar allemaal. Dat een kitten na 3 dgn prednison gaat groeien vind ik al heel raar. Of het moet zijn dat hij niet wilde eten eerder. Dan zou het kunnen. Ik denk serieus dat er meer aan de hand is. En een kitten van die leeftijd met dat gewicht pffff. Bij mij gaan er dan toch wel een heleboel alarmbellen af hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Bij mij ook - ook over de kunde van een dierenarts die - althans zo komt het over op mij - zonder diagnose prednison in mikt? Ik vind dat zacht gezegd raar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447854
Ja idd.
En dat er zo lang gewacht is met wat te doen en dat hij toch geplaatst is.
Gek allemaal hoor.
Maar misschien missen wij een boel info...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door