Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3447680
Hoi hoi,
Ik heb in het verleden mijn honden NRV gevoerd. Bij mijn katten is dat nooit gelukt helaas maar nu heb ik 3 kittens en die zou ik naast KVV ook wat grovers willen geven.
Mijn doel is niet om hun voeding samen te gaan stellen maar meer voor naast de KVV.
Wat kan ik dan allemaal geven? Ik dacht aan kippennekjes, kuikens, kippenmaagjes en hartjes. Is dit een goed idee of kan ik het beter bij alleen KVV houden?
Mijn slager waarschuwde me voor de botjes in de nekjes dat dat gevaarlijk zou zijn, klopt dat? Mijn kittens zijn nu 19 en 21 weken
Alvast bedankt!
Door Too
#3447688
De botjes in kippennek of -vleugel of kwartel of ... die kunnen katten prima leren kauwen en verteren zolang ze maar rauw en onverhit zijn.

Als je voornamelijk kvv voert, zeg zo'n 90%, dan kun je best s een barfdagje of barfhapje voeren zonder dat je daar heel hard aan hoeft te rekenen. Dus een kuiken als extraatje kan prima, een kippennek evt met wat spiervlees of een stuk kwartel is een leuke maaltijd etc.
Je loopt natuurlijk wel het risico dat je kittens het zó lekker vinden dat ze gemalen prakjes gaan weigeren :D

Even voor de zekerheid : kippenvleugels zijn ook goed te doen als ze een beetje geoefend hebben , zowel in kauwen als verteren, maar als je een 2-delige vleugel geeft (die met een gewrichtje aan elkaar zit) knip of snij dan even het peesje in de 'elleboog' door .
Katten zijn niet zulke 'reigers' als sommige honden maar er zijn er wel bij die het in 1 keer naar binnen proberen te slurpen, als t peesje door is dan kan het in een noodgeval wat makkelijker er uit


Ps wat ontzettend leuk drie kittens tegelijk, dat is vast een feestje.
En welkom terug
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447689
Als je het niet te gek maakt en de verhoudingen van de KVV helemaal door elkaar gooit is het bijvoeren van wat knauwwerk helemaal geen probleem. Ik geef regelmatig kippennekjes, eendagskuikens, sardines, sprotjes en spieringetjes (niet allemaal tegelijk :) ).

Dus een keer in de twee dagen een lekker knauwsnakje (eendagskuiken of kippennekje) is geen probleem. De sardines waren de laatste keer dat ik bij animalfoodexpress bestelde wel heeeeeel erg groot geworden (die waren vroeger een stuk kleiner). Die kregen ze dus 1x per week en dan deelde ik hem ook nog want het waren echt knotsen. Maar dat is al weer even geleden.

De spieringetjes en sprotjes doe ik gewoon echt tussendoor (elke dag 1 of meerdere). Ook gaan die wel eens in de voedseldroger voor een gedroogd snackje. Dat kun je met de kippenmaagjes en hartjes ook doen.

Voor kittens zou je de kippennekjes in het begin even platslaan en misschien doorknippen. Maar als ze het eenmaal kennen is het prachtig knauwwerk. En de eendagskuikens.... Ola... als ik hier met iets geels in mijn hand aan kom zetten, dan worden ze HELEMAAL wild :D :D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door