Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446262
Zoals jullie in de Barfplaats hebben kunnen lezen, komen vanaf maandag 2 senior katten van 10 jaar bij mij wonen… Hun gewicht weet ik niet, maar ze schijnen nogal groot te zijn….. Op dit moment krijgen ze Gourmet paté…. Dit wil ik dus niet geven; hier hebben we in de winkel andere (hoogwaardige) voeding…..
Ik wil eigenlijk KVV geven… is dit een goed idee, of kan ik beter gewoon blikvoer geven (Canagan, Animona, Devini, Almo nature)???? Hier zit behoorlijk veel vlees in en erg weinig sap/saus, andere dingen)???

Graag allerlei advies etc….. ook is Charlie gewend om geborsteld te worden, ook om een band te krijgen, dus wat voor borstel???? Ooit toen ik/wij katten hadden, hebben wij supermarkt eten gekocht etc…. Maar nu ik beter weet, wil ik het graag goed doen….. wil deze 2 opaatjes graag een super laatste gouden mandje geven……
Laatst gewijzigd door CindyMayella op za 25 jun 2022, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446264
Aangezien ze nu gourmet krijgen zou ik daar in ieder geval paar blikjes van achter de hand houden.

Wanneer ze er zijn is het eens kijken of ze kvv lusten. Wanneer ze het niet eten kan je het altijd proberen met lepeltje gourmet er overheen waardoor ze vertrouwde geur ruiken. Of het gaat lukken om ze op deze leeftijd over te zetten op rauw is afwachten aangezien katten nogal eigenzinnig zijn. Ze kunnen het direct met smaak opeten of compleet weigeren. Zelfde geldt voor kwalitatief goed natvoer want in gourmet zit volgens mij behoorlijk geur en smaakstoffen verwerkt?

Qua borstel kan je kijken voor een grove kam en/of een slickerborstel. Zelf gebruik ik de slickerborstel maar ik borstel zeker niet dagelijks
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446266
Ok… zal daar in ieder geval iets van in huis halen…. Pffff….. best wel moeilijk om ineens op iets anders over te stappen (bij mn vorige katten gaf ik whiskas enzo 😢…., nu weet ik beter)….
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446269
Gewoon wat uitproberen.
Ik zou niet meteen gaan mengen. Eerst even testen hoe ze erop reageren.
Ik bood het gewoon tussen de normale maaltijden eens aan. Geen kvv maar wat kipfilet, stukje hart, enz... Ikaria bleek al snel gek op lever. Dan kan je dat erbij leggen en eet ze de rest ook vlotter.
Zo was het een extra'tje. Iets om hun nieuwsgierigheid te wekken.

Ik ben het pas echt als maaltijd gaan geven toen ze het al wat kende en in Ikaria haar geval verkoos ze het rauw boven blik.
Siena at, in de tijd dat ze hier was, enkel blik en geen brok, at rauw zo apart niet echt maar onder het blik gemengd (half half) ging het er heel enthousiast in.

Ik.zou zeker eens een ander blikje proberen. Hen aan het idee laten wennen eens iets anders te eten. En dan is een ander blik een minder grote stap en kan
funderen als tussenstap. Beetje minder smaakstoffen zou ook goed zijn. Gourmet is wel het meeste fast-food dat je kan vinden.

Animonda vinden ze hier niet zo geweldig qua smaak. Miamor pastei (enkel de pastei de rest is net als gourmet) wel en cosma blikjes zijn ook leuk.
Almo nature is ook een goed merk, heb ik nooit gehad, maar dat zie je zo.
De andere merken ken ik niet..


Qua borstel zou ik eens vragen wat ze nu gebruiken. Zo'n slicker is idd een goede keuze, maar je kan best beginnen met wat hij nu kent en fijn vind.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446327
1ste blikje eten, en dat was dus geen gourmet, zit er in…. Ik weet alleen niet wie het heeft opgegeten :-\ ….. Het viel dus wel in de smaak blijkbaar :biggrin2: ….. Ik ga vanavond elk nog een half blikje geven en morgenochtend geef ik ze brokjes (natural health)….. Moet alleen even kijken hoeveel ze elk mogen hebben… Van de natural health heb ik een overzicht met hoeveelheden en ik weet niet precies hoe zwaar ze zijn…. Mn collega heeft beide katten in de reisbak de trap afgedragen en zij vond Charlie (zw/w) zwaarder dan Chaplin, al oogt Chaplin zwaarder…. Van de week ga ik ook kipfilet proberen en evt Bibi…… de 1ste stap richting gezonder eten is in ieder geval geslaagd!
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446365
Ik kan niet zien wie Chaplin’s bakje leeg eet….. dr staat nu 1 gevuld met brokjes en een beetje liquid stick… maar meneer gaat echt niet eten…. Ik hoop dat het eten van gisteravond bij Chaplin er in is gegaan… omdat katten maar 1 dag kunnen vasten oftewel niet eten, ben ik heel erg bang dat Chaplin niets eet en dan heb ik echt een probleem…. Hij is zo schuw/bang… snoepjes gaan er zelfs niet in :-[ …. Dr zal veel meer aan de hand zijn, dan we weten, maar hij moet gewoon eten :'( ….
Mn collega probeert me al goede moed in te spreken (1 van haar katten idem dito en dat is goed gekomen, maar dat was een kitten)…. Ben echt wel een beetje bang :-\ :'( …. Tranen staan me echt hoog, dat ik hem niet genoeg vertrouwen kan geven, terwijl Charlie al redelijk tam is en gewoon zn eten opeet…..
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3446367
Ik denk dat Chaplin 's-nachts wel zal eten. Maar dan moet Charlie hem natuurlijk niet voor geweest zijn en alles opgevreten hebben. Als laatste redmiddel zou je ze natuurlijk even kunnen scheiden. Niet optimaal (want Chaplin zou zich juist aan Charlie omhoog moeten kunnen trekken) maar dan weet je wel dat hij wat eet.

Maar een schuwe bange kat gaat juist in het donker op onderzoek uit om zijn omgeving te verkennen en doet dan zijn dingen. Hier heeft Yuna als kitten van 10 weken ook 3 dagen onder de bank gezeten. Bono was ook veel sneller los.

Je hebt geen webcam oid die je op de bank kan richten?
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446369
Rik01 schreef:Ik denk dat Chaplin 's-nachts wel zal eten. Maar dan moet Charlie hem natuurlijk niet voor geweest zijn en alles opgevreten hebben. Als laatste redmiddel zou je ze natuurlijk even kunnen scheiden. Niet optimaal (want Chaplin zou zich juist aan Charlie omhoog moeten kunnen trekken) maar dan weet je wel dat hij wat eet.

Maar een schuwe bange kat gaat juist in het donker op onderzoek uit om zijn omgeving te verkennen en doet dan zijn dingen. Hier heeft Yuna als kitten van 10 weken ook 3 dagen onder de bank gezeten. Bono was ook veel sneller los.

Je hebt geen webcam oid die je op de bank kan richten?
Nee, die heb ik niet…. In ieder geval al een goed teken dat Chaplin binnen zit (al is het onder de bank) en Charlie lekker ontspant op mn bed ☺️….. Ik had al het vermoeden dat Chaplin zn eten zelf had opgegeten…. Charlie is net, na een snackje te hebben gegeven en hem geaaid te hebben, naar zn etensbakje gegaan en heeft weer wat gegeten, dr is nu ongeveer nog 1/3 deel over van wat ik erin had gedaan (heb het gewogen, ong 30 gr)…. Charlie is in ieder geval al aardig ontspannen…..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446372
Het is niet zo dat katten na meer dan een dag vasten dood gaan hoor. Dat is te zwart wit..
Ze zijn gevoeliger voor leververvetting en dat kan al na een dag, maar dat hoeft niet he. Er zijn ook katten die een week of zelfs 2 opgesloten gezeten hebben en dat overleven. Maar nee, dat wil je uiteraard niet uittesten.
Hoe zwaarder de kat hoe meer kans op leververvetting en ik begrijp dat Chaplin te zwaar is. Maar probeer gewoon rustig te blijven.
Als je het echt niet vertrouwt, zorg dan idd dat Charlie er een aantal uren niet bij kan en laat hem rustig doen.
Heb je de Feliway in de ruimte waarin Chaplin zit? En heb je genoeg verstuivers voor de grootte van de ruimte?
Zorg ook dat er een kattenbakje in de buurt staat. Verdekt opgesteld maar zonder kap en zonder dat hij ervoor door de kamer moet. Je wil niet hebben dat hij in een hoek zou gaan.

Die liquid snack zou ik voor hem alleen doen als Charlie er niet bij kan. Anders trekt het extra aan dat Charlie z'n bakje leeg eet. Een bange kat overtuig je niet met extra lekkere snackjes maar door hem rustig te laten doen. Als hij het vertrouwt komt hij wel eten.
Steeds iets lekkerder in het bakje gaan doen werkt ook averrechts, gewoon hem gerust laten is beter, zolang het voer niet uitdroogt.
Voor Charlie kan je de snackjes beter gebruiken om je band te versterken. Dus niet bij zn normaal eten. Want hij eet vanzelf wel voldoende zeker?
Door Too
#3446376
Relax!
Ze zijn er net

Die gaat s nachts of als jij de deur uit bent vast op onderzoek uit

En wat Pop zegt : open kattenbak vinden ze vaak veiliger omdat ze kunnen zien wat er om hen heen gebeurt Later kun je alsnog kiezen voor een kap
En zet (zijn normale) voer op een voor hem toegankelijke plek , ik zou daar niet verder mee achter m aan sjouwen
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446379
Dr staat idd een open kattenbak, geen andere keus op het moment van kopen….. sinds vanochtend heb ik de bak en water in de woonkamer gezet, aangezien Chaplin binnen zat… Charlie is dusdanig ontspannen dat hij zn etensbak en kattenbak al kan vinden (heb het gezien)… Chaplin ging idd gisteravond, toen ik al in bed lag, op onderzoek uit… Ik heb een uurtje of 2 geleden zn neusje onder de bank gezien toen hij een snackje ging eten…… Ze hebben beiden vannacht op de bak gezeten (gezien het lawaai een paar x)….

Waarschijnlijk mijn ongeduld (terwijl ik dacht dat ik echt veel geduld had) en frustratie….. Mn collega heeft me net ook heel veel moed ingepraat…. Vind het gewoon zielig…..
Door Too
#3446380
Hij heeft dus iets gegeten ook al is het een snack , eten is eten!
.. dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Als ze s nachts scharrelen en/of donderjagen dan vinden ze kattenbakken, voer- en waterbakjes ook
Door Too
#3446406
Ik ben indertijd wel meteen overgegaan op maaltijden ipv 24/7 brokken wat ze in het asiel gewend waren.
Dat was ook gelijk een mooie voorbereiding op het vers voeren, bovendien kon ik de porties per poes beter monitoren ( ze aten (en eten nog) in gescheiden ruimtes dat geeft voor iedereen wat meer rust
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446410
Ik geef beiden s ochtends wel brokjes (Natural Health en afgewogen hoeveelheid). Charlie eet af en toe wat brokjes, Chaplin zn bakje staat naast de bank waar hij onder zit. s Avonds geef ik ze een klein blikje (tot nu toe alleen Canagan); Charlie eet het meteen op en ik hoorde Chaplin gisteravond zn bakje ook leeg eten…. Dus het valt goed in de smaak… Vanochtend waren beide bakjes met brokjes helemaal leeg… Dus ik ga er vanuit dat Chaplin ook heeft gegeten ervan…..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door