Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446440
Is het een idee om, bij Chaplin, wat water door zn blikvoer te doen zodat hij wat (extra) vocht binnen krijgt, zeker nu het zo warm is??? Hier in huis is het echt heel warm (plat dak en te goed geïsoleerd); heb al een ven aanstaan op de grond zodat die wat koele lucht richting de bank waait…. En Chaplin komt alleen s nachts onder de bank vandaan….
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3446752
We zijn nu weer een paar dagen verder… Qua brokjes gaat de ene smaak er beter in dan de andere, dus ben nog even zoekende… Heb op mn werk de cat-mix gehaald (alle soorten van NH doorelkaar, die mix maken wij zelf), krijgen ze van alle soorten iets binnen….
Avondeten gaat ook nog steeds goed, al geef ik de portie in 2x, omdat Chaplin erg weinig eet en wat overblijft, eet Charlie (en die eet het liefst de hele dag door :???: )…… Ik geef nu Purizon (3 of 4 verschillende smaken)…..
Ik merk dat ik nog erg veel bezig ben met andere dingen, want ik vergeet nog steeds om kipfilet te halen om te kijken of ze dat ook willen eten, zodat ik deels op rauw kan overgaan….. Maar tot nu toe mag ik niet klagen over hun eten 😉…..
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3447024
Ik heb gisteravond beide katten een reepje kipfilet gegeven om te kijken of ze het eten…. Charlie laat het liggen, waarschijnlijk omdat ie niet kan kauwen :-\ …. Chaplin eet het dus wel…. Duurt ff, speelt er een beetje mee, kauwt er ook op, maar de kip was uiteindelijk wel als eerste op….
Nu vraag ik me af hoe verder??? Als ik er vanuit ga dat ze 6 kg mogen wegen (is waarschijnlijk teveel, maar Charlie is sowieso een vreetzak en Chaplin eet te weinig, vind ik 🤔 en eet zn avondeten in 2x), mogen ze 38 gr spiervlees per dag….. Ik wil het vanavond weer proberen…. Maar ze krijgen sochtends wel gewoon brokken….

Ik vind dit heel erg moeilijk hoe ik dit moet doen enzo….. Beide katten eten anders etc en ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken :'( …. Ik wil ze het liefst op barf zetten, maar Charlie kan niet kauwen…. Een collega adviseerde om voor hem zn vlees te malen/pureren…. Maar als ik moet werken, heb ik sochtends weinig tijd, en is het niet te doen, sorry…..

Wat is wijsheid???? Charlie op brok en blikvoer laten (blikvoer neem ik echt goede merken, brok ook) en Chaplin wel overzetten op barf (als het lukt)???? Met de honden was het voor mijn gevoel een stuk makkelijker :-\ …..
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447026
Charlie is een vreetzak... maar laat de kip liggen :???:

Je kunt de kip voor Charlie in hele kleine stukjes snijden. Net zo klein dat hij er wel wat van eet. Als hij eenmaal de smaak te pakken heeft zou je naar steeds grotere stukjes kunnen gaan (zo dat hij het wel kan eten, omdat hij niet kan kauwen).

Je kunt KVV overigens ook prima combineren met BARF (als je een beetje rekening houdt met de verhoudingen). Ik geef hier KVV en ze krijgen af en toe ook een kippennekje, eendagskuiken, sardine en sprotjes. (Maar je kunt natuurlijk ook BARF zelf malen. Dat hoef je echt niet 's-ochtend vers te doen voor het werk. Dat kun je ook van tevoren doen. Ik heb er geen ervaring mee dus ik weet niet hoe het zit met hoelang van te voren en weer invriezen (?). Ik vind kant en klaar ook makkelijker. )

Als Charlie wel blikvoer/natvoer eet, dan kan die ook KVV eten (fijngemalen variant. Ik heb hier KVV die qua fijnheid niet onderdoet voor sommige normale natvoeren). BARF wordt misschien wat lastig als hij niet kan kauwen. Maar alles is beter dan brok ::)
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3447028
Dat was ik dus vergeten te melden: ik heb kvv geprobeerd, 3 dg…. Maar of ik het nou door elkaar prak of apart: beiden katten laten de kvv liggen…. Met als gevolg dat Charlie bijna niets eet als ik de kvv door elkaar doe :-\ …..
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3447029
Ja, als katten eenmaal de smaak van brokken en blikvoer gewend zijn, zeker als ze al wat ouder zijn, dan hebben ze erg veel moeite om over te schakelen. Brokken en blikvoer zit niet voor niets vol smaakmakers (er volgens mij ingestopt door de fabrikanten in de hoop dat je bij dat merk blijft).

Ik had echter wel verwacht, dat als Charlie echt zo'n vreetzak is, dat ie het wel zou lusten. Jammer.
Maar dan zal BARF ook een hele toer zijn geweest (zeker ook als hij niet kan kauwen).
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3447035
Ik geef de goede merken blikvoer (canagan, Amanova, almo nature, Purizon), dus daar zou ik wel vrede mee hebben… Maar het zou fijn zijn, als beiden op barf over kunnen en willen gaan ;) ….. Maar krijg ik er 1 zo ver, dan ben ik al happy ;D ….
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447060
Spier en orgaan kunnen ze ook zonder tanden eten als het in fijne stukjes is.. Eerst nog wat fijner dan eens ze de smaak kennen.
Bot moet dan uiteraard wel gemalen maar kan je idd op voorhand doen. Ik doe dat al 10 jaar voor Luis, en voor Cuzco niet..

Kvv wordt echt moeilijker geaccepteerd dan gemalen barf, al zeker als het niet gemengd is.

Verder je op dit moment niet te druk maken. Geef dan wat minder brok en blik of vervang het blik door vers. Kijk een beetje wat je katten willen. Komt vanzelf goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door