Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door herat123
#3442689
Hey iedereen,

wij zijn wat nieuw in de wereld van BARF en zouden graag onze maine coon langzaam overschakelen van brokjes.
Het enige waar ik nog over twijfel is het menu. Ik lees aan de ene kant dat er vitaminesuplementen/Taurine toegevoegd moet worden.
Elders lees ik dan weer dat dit niet nodig is als er voldoende afwisseling is in de voeding.

We dachten aan iets als dit als menu voor onze maine coon:
Screenshot_1.jpg
Screenshot_1.jpg (124.92 KiB) 10187 keer bekeken
Lijkt dit wat ok? Is dit te eenzijdig? Over het ei twijfel ik ook wat. Geef je enkel eigeel of ook het wit?

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3442696
Welkom hier!
Wat leuk dat je wil gaan barfen.

Je kan natuurlijk zo'n menutje overnemen van iemand anders, maar het is eigenlijk belangrijk dat je zelf weet wat je doet en waarom het zo moet. Dus is het beter als je je goed inleest en zelf een menutje maakt. Zo kan je het ook vlot aanpassen aan wat je aan vlees kan vinden of aankoopt.
De percentages zijn wel goed, en je moet minstens 4 diersoorten plus vis voeren. Dat kan je dan invullen zoals je zelf wil.
Je kan het hier ook gerust posten zodat we het even bekijken.

Inlezen kan je in de kattensectie onder de 'voormalige sticky's' maar vooral ook bij de beginnersinfo helemaal bovenaan het forum. Dat gaat over honden maar dat is bijna allemaal hetzelfde voor katten. Enkel de percentages zijn anders en katten kunnen enkel zachtere botten eten.
Ik had toen ikzelf begon ook veel aan de topics waar anderen hun menu postten om na te laten kijken.
Door herat123
#3442711
Hey iedereen,

Bedankt voor de feedback! Ik had in de calculator inderdaad verkeerd gekeken.
Ik heb het schema wat aangepast om wat minder orgaanvlees en iets meer spiervlees te hebben.
Alles die er in vermeld staat is ook vlees waar ik normaal aan zou kunnen raken.

Het was wat een puzzel om elke dag op een ietwat gelijkaardig gewicht te komen, maar ik denk dat dit wel ok is.
Ziet dit er volgens jullie al wat beter uit?
Screenshot_4.png
Screenshot_4.png (31.64 KiB) 10129 keer bekeken
Er zit nu eend, kip, konijn, kwartel, lam en wat zalm in. Wat ik me nog afvroeg: nu zitten er redelijk wat vogels in. Is het beter om bv ipv 2x kippenhart ook een keer rundshart te gebruiken?

Nogmaals bedankt voor alle hulp! Er is online heel wat info te vinden, maar het is toch een hele puzzel en soms spreken sites elkaar tegen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3442712
Je mag zeker afwisselen. Hoe meer afwisseling hoe beter.
Maar veel gevogelte is niet erg. Dat is natuurlijker prooi voor katten dan grazers. Lamshart vinden ze vaak wel erg lekker, dus dat is goed.
Je zou misschien ook aan lamsnier kunnen vinden? Want konijnnier is doorgaans evenveel vet als nier en moet je veel weggooien. Niet erg voor een keer maar altijd wordt misschien wat duur.
Ik vind je orgaanverdeling wat uit balans. 20% /6 is 3,3% per deel. Ik zou dan eerder 2x lever, 2x hart, 1x nier en 1x maag geven. Dat doe ik zelf ook, maar dan 18% en nog 1 of 2% long. Lever mag wel iets meer dan 3,3% zijn voor katten en 10% hart vind ik echt heel veel.

Als laatste, de eerste maand of zelfs 2 maand zou ik nog geen eendenbot voeren. Dat is vrij hard en valt voor een kat onder gevorderd bot.
Konijnenonderrug ook, maar de borststukjes kunnen wel al na een paar weken, als je de rug over de lengte middendoor knipt. Koop daarvoor een snoeischaar, geen wildschaar oid.. Vertrouw ons, een goede snoeischaar, dat moet je hebben. ;)
De eerste weken zou ik me beperken tot kip en kwartel. Daarna kan dan konijnribbetjes en parelhoen vb. En dan pas konijnrug, eend en fazant vb.

Voor de rest ziet het er goed uit, al zou het wel te verkiezen zijn om qua spier net andere diersoorten dan je bot te kiezen. Als dat kan...
En vinden katten een kuikentje doorgaans veel leuker dan een ei (en door de eieren te kopen steun je net het doden van de eendagskuikens die je zou kunnen voeren, beetje contraintuitief).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door