Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BBW
#3440766
Goedemorgen!

Tinlo barfmenu heeft rollen van 250 gram voor katten. Nu hebben ze ook rollen van 1000 gram voor honden. Qua inhoud en voedingswaarde lijkt dit nagenoeg hetzelfde. Qua prijs is het een behoorlijk verschil, de 250 gram rollen zijn in verhouding veel duurder. Waarom zou ik de 1000 gram rollen niet kopen? Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440773
Ja. Dat is nogal een verschil hé.

Kun je vinden hoe precies de samenstelling van die Barfmenu precies is?

Ik weet dat Barfmenu een premix bevat. En dan wil je niet de hondenvariant aan katten geven (tenzij de samenstelling echt hetzelfde is). Ze hebben ook Barfmenu premium (zonder premix) maar ik betwijfel of die samenstelling wel precies geschikt is voor katten (goede verhouding en taurine e.d.).

Overigens heeft Barfmenu ook de Barfmenu cattery in kg variant. Helaas de enige kg variant voor katten van Barfmenu. Bevat ook premix maar is dus wel echt geschikt voor katten. Die haal ik af en toe eens hier bij de Welkoop (geen idee of alle Welkopen ze voeren).

Verder haal ik hier altijd de KB raw diersoorten bij een dierencentrum. Die heeft wel kg worsten zonder premix en aangezien bij hun de samenstelling van de 1kg worsten hetzelfde is pak ik die altijd (en dat scheelt inderdaad heel veel in prijs).
Door Too
#3440779
Rik01 schreef: di 22 feb 2022, 10:00 Ja. Dat is nogal een verschil hé.

Kun je vinden hoe precies de samenstelling van die Barfmenu precies is?

Ik weet dat Barfmenu een premix bevat. En dan wil je niet de hondenvariant aan katten geven (tenzij de samenstelling echt hetzelfde is). Ze hebben ook Barfmenu premium (zonder premix) maar ik betwijfel of die samenstelling wel precies geschikt is voor katten (goede verhouding en taurine e.d.).

Overigens heeft Barfmenu ook de Barfmenu cattery in kg variant. Helaas de enige kg variant voor katten van Barfmenu. Bevat ook premix maar is dus wel echt geschikt voor katten. Die haal ik af en toe eens hier bij de Welkoop (geen idee of alle Welkopen ze voeren).

Verder haal ik hier altijd de KB raw diersoorten bij een dierencentrum. Die heeft wel kg worsten zonder premix en aangezien bij hun de samenstelling van de 1kg worsten hetzelfde is pak ik die altijd (en dat scheelt inderdaad heel veel in prijs).
Helemaal zeker weet je het nooit, de site geeft alleen een analyse geen nauwkeurige samenstelling
Als je eend 250gr vergelijkt met eend 1000gr is er wel wat verschil maar of dat nou aan een andere receptuur ligt durf ik niet te zeggen. Kan misschien een andere batch geweest zijn
De kilorol is een fractie vetter .. 12,92 vs 11,11, eiwit 15,92 vs16,17, calcium/fosfor ratio 1,50 vs 1,43
Maar die zijn dus vv een pre-mix.

De Premium voer ik wel zo af en toe en in het verleden ook de cattery maar niet als enige merk of variant.

Bij KB is varieren en ingrediënten checken imo wel zinnig, niet elke variant bevat nier en bv lam bevat een flinke hoeveelheid pens
Maar het is fijn dat op de site eea terug te vinden is
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440782
Too schreef: di 22 feb 2022, 11:06 Bij KB is varieren en ingrediënten checken imo wel zinnig, niet elke variant bevat nier en bv lam bevat een flinke hoeveelheid pens
Maar het is fijn dat op de site eea terug te vinden is
Ja, toen ik nog online bestelde bij animalfoodexpres ben ik daar ook een keer ingetuind. De Lam staat ook bij de katten KVV. En daar zit inderdaad pens in. Dat is de enige die bij de katten KVV staat met pens. Ik heb ze daar al eens op gewezen maar een jaar later stond ie nog steeds bij de katten KVV (wat voor een artikel met pens eigenlijk niet hoort vind ik). Bono at het wel maar Yuna haalde haar neus ervoor op en begon er niet aan.

Zo... even gekeken. Inmiddels bevat die lam maar liefst 40% pens :o Dat was vroeger veel minder (ik geloof 15%). En hij staat nog steeds bij de katten KVV (wel met opmerking dat ie minder geschikt is voor katten) :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440820
Ik vermoed zo maar dat een honden variant van Tinlo nog steeds beter geschikt is dan een KB raw, zelfs goedgekeurd voor katten. Iets met betere samenstelling van het merk in het algemeen.
Hebben KB wel eigen katten verses of noemen ze gewoon bepaalde versies ook geschikt voor katten maar dezelfde samenstelling als bij de honden?

Het enige waardoor je zeker kan zijn is de samenstelling opvragen. En dan niet de analyse, maar wat er aan onderdelen in gaat (botgehalte, welke organen ed). En dan zelf je inlezen in wat je moet hebben of het hier even posten en vragen zodat wij er naar kijken.

Omwille van het feit dat niet alle merken zo'n ideale samenstelling hebben, raden we ook aan verschillende merken te voeren.. Zo word de kans op echt verkeerde samenstelling overall al een stuk kleiner.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440823
Van KB Raw is het bekend:

(dit zijn de verhoudingen zoals ik ze in 2021 kon vinden)

Ik voer Kip, Kalkoen, Paard, Eend, Konijn, Fazant, Wilde duif en Haas. Vis, Zalm (en Lam wegens pens) lust Yuna niet. Maar ik geef 1 keer per week een complete sardien en sprotjes en sprierinkjes tussendoor. En tevens geef ik af en toe een rol Barfmenu Cattery. Ik ga er vanuit dat ik wel redelijk gevarieerd zit.

Van Barfmenu ben ik nooit percentages tegengekomen.

(Ik weet niet of er op barfplaats ook het volgende aangeraden wordt?)
Het menu voor katten. Een goed menu voor katten bestaat uit:
30-40% vleesbot
15-20% organen, waarbij in ieder geval 3-5% lever, 2% nier en 5% hart
40-55% spiervlees
2 rauwe eieren of eendagskuikens per week
eventueel aangevuld met prooidieren

Het menu bevat in ieder geval:
vier verschillende diersoorten
5%-10% vette vis, visolie of krillolie
(https://www.voerwijzer.com/zelf-samenst ... or-de-kat/)
pearlsofpassion schreef:Ik vermoed zo maar dat een honden variant van Tinlo nog steeds beter geschikt is dan een KB raw, zelfs goedgekeurd voor katten.
Tsja, die goedkeuring voor katten kan ik niet vinden.
Ze zeggen wel:
Alle smaken BARFmenu voor de kat in 250 gram zijn ook prima geschikt voor kittens, puppy's, kleine hondenrassen en fretten.
Maar ja... dan hebben ze het weer over de 250 grams variant.
(Waarom zouden ze dan niet gewoon zeggen dat ook de 1kg geschikt zijn voor katten?)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440828
Voerwijzer haalt z'n info over rauw voeren van BP, dus het is wel een beetje de omgekeerde wereld om haar hier te gaan citeren. ;)

Ja, dat zijn dus de percentages al hangt het vleesbotgehalte natuurlijk wel af van hoe bevleesd het is. Bij echt 50% bot is dat idd een goed percentage, in praktijk zijn vleesbotten die katten eten beter bevleesd en ligt het percentage vleesbot dus wat hoger.

Kvv fabrikanten kunnen eigenlijk beweren wat ze willen over de geschiktheid van het product. Ze moeten aan bepaalde regels voldoen maar dat heeft niets te maken met de samenstelling van de prak. Het lijkt me dus beter zelf na te denken of je de samenstelling geschikt vind voor je katten dan gewoon te volgen wat de fabrikant daarover vind. 40% pens is een redelijke duidelijke maar zo gaat dat op voor de gehele samenstelling. Als ze beweren dat dat voor katten kan, waarom zou de rest dan wel kloppen?
Tinlo is gewoon een stuk kritischer dan KB als het op samenstelling aankomt. Het is jammer dat ze bezweken zijn onder de druk ivm de premix, want eigenlijk hebben ze een prima samenstelling. Wel erg veel bot, dus dat geeft bij sommige dieren problemen en bij andere niet. Je kan nu ook niet voor iedereen goed doen, elk dier is verschillend.
Het is aan het haasje om dan een ander merk te kiezen of met kennis van zake een beetje aan te passen.

Het eerste wat me bij KB raw opvalt is de (te) grote hoeveelheid hart. Hart heeft de naam veel taurine te bevatten maar eigenlijk bevatten vele dingen nog meer. Hart bevat veel nuttige dingen, maar te veel is ook niet goed. Bij dieren die gevoelig zijn voor struviet is het vb geen strak plan. En het gaat ten koste van goed spiervlees dat een kat hard nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440829
Ja, van dat hart was me ook opgevallen. Bij Alaska is dat ook. En het zou me verbazen als Tinlo Barfmenu minder zou hebben. Bij Duif, Kwartel, Haas en Fazant staan dan geen percentages (maar heel dier). Zelf heb ik het gevoel dat als je genoeg varieert het goed zit.
pearlsofpassion schreef:Tinlo is gewoon een stuk kritischer dan KB als het op samenstelling aankomt. Het is jammer dat ze bezweken zijn onder de druk ivm de premix, want eigenlijk hebben ze een prima samenstelling.
Prima... maar waar staat voor Tinlo Barfmenu de samenstelling? Want die heb ik nooit kunnen vinden.

Zelf stellen ze daar wel:
Taurine moet door de kat uit de voeding gehaald worden, dit in tegenstelling tot de hond die zelf taurine aanmaakt. Taurine is van nature aanwezig in vlees en wel met name in hart! Om voldoende taurine te garanderen hebben we het percentage hart in onze 250 grams verpakkingen dus een fractie verhoogd.
Dus samenstelling voor de hondenvariant is wel verschillend (en meer hart).
Maar er zou voldoende taurine in natuurlijke prooidieren moeten zitten (als het vlees maar vers is).

Tevens zegt Tinlo:
Naast het toevoegen van een hoger percentage hart voor de taurine behoefte, hebben we het vlees, de organen en de botten, fijner gemalen, waardoor kittens, puppy’s, kleine hondenrassen en fretten het ook kunnen eten.
Ik heb echter geen ervaring met de maling van BarfMenu voor honden (of die zoveel grover is).
pearlsofpassion schreef:Het is aan het haasje om dan een ander merk te kiezen of met kennis van zake een beetje aan te passen.
Helaas heb je voor katten KVV niet zoveel keus. Zeker niet als je ook wat grotere worsten wilt hebben (dan helemaal niet want b.v. Alaska en Haaksbarf hebben helemaal geen grotere worsten voor katten). Dan kun je natuurlijk ook nog zelf gaan samenstellen... :)

Ik zou ook heel graag de Kg worsten van Barfmenu voeren (als één van de meerdere merken) maar dan moeten ze natuurlijk wel aangeven dat dat geen probleem is. En dat doen ze nergens (het tegendeel zelfs).
(En om nu een soort te geven wat de fabrikant niet aanraadt vind ook ook maar wat.)
Door Too
#3440841
Wat ik lastig vind aan KB is dat de samenstelling zo enorm wisselt ... heb je de hoeveelheid hart in de kalkoen en eend gezien?
En ik vind eerlijk gezegd hart, lever én nier toch wel belangrijk en zeker nier ontbreekt , vanzelfsprekend, in de vogelversies. Long kan me dan weer gestolen worden .. doe mij dan maar knap spiervlees.
Hart is belangrijk, taurine is belangrijk maar ik zou me niet blind staren op hart, goede kwaliteit spiervlees is minstens zo waardevol en voormeer dan enkel taurine.

Dus ik zou zelf niet op louter KB gokken

Overigens is Tinlo-per-kilo wel grover dan cattery, cattery is behoorlijk fijn gemalen de laatste keer vond ik t wat papperig (maar dat lijkt de dames niks uit te maken)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440842
Too schreef:Hart is belangrijk, taurine is belangrijk maar ik zou me niet blind staren op hart, goede kwaliteit spiervlees is minstens zo waardevol en voormeer dan enkel taurine.
Daarom vond ik het ook raar dat Tinlo dit zo stelde dat ze voor de katten-versie van 250gr het percentage hart verhoogd hadden om in taurine te voorzien. Dat hoeft echt niet alleen door hart.
Too schreef: di 22 feb 2022, 21:48 Wat ik lastig vind aan KB is dat de samenstelling zo enorm wisselt ... heb je de hoeveelheid hart in de kalkoen en eend gezien?
...
Dus ik zou zelf niet op louter KB gokken
Daarom geef ik ook alle diersoorten (door de wisselende samenstelling) en wissel ik met verschillende merken. Ik zou ook zeker niet één soort geven zonder af te wisselen.

Als iemand nog andere merken weet met kg worsten voor katten...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door