Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ingeborg1958
#3440423
De kaart lag in de bus van de dierenarts. Half maart zouden de inentingen verlopen. Nooshi wordt dan één jaar.
Eigenlijk was ik niet van plan om weer te enten. Ze is een binnen poes, de enige poes, met af en toe aan de lijn met ons buiten. Op eigen terrein.
Titeren doet onze da wel hoor, maar dan zal Nooshi een flinke slaappil moeten krijgen, ze laat niks toe bij de dierenarts.
Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3440427
Ik heb mijn katten alleen de 1ste 2 (kunnen ook de 3 zijn geweest, maar het is lang geleden ;) ), laten geven en daarna nooit meer… De reden hier was, omdat ze nooit buiten kwamen…. In dit huis kwamen ze weleens in de achtertuin, soms een klein uitstapje naar de buren, maar dan haalden we ze weer meteen terug….
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440438
Ik laat de kittenentingen zetten, dan op 1 jaar en daarna om de 3 tot 5 jaar tot ze 10 zijn. (dus ergens rond 4 jaar, 7 jaar en 10 jaar of 5 en 10 dat kan ook) . Na 10 jaar wordt de nierbelasting van de enting volgens mij erger dan het risico op ziek worden.
Maar het zou goed kunnen dat ze na de eerste reeks (kitten plus booster op 1 jaar) levenslang beschermd is, tegen Parvo. Het is nooit bewezen maar er zijn aanwijzingen. Ik vertrouw niet zo op de werkingdduur van entingen als het over levensgevaarlijke zieken gaat. Ik heb nog niet het geluk gehad te kunnen titeren. Dus langer dan 5 jaar tussen doe ik zelf niet zonder titeren.

Bij kittens wil ik er het liefst nies bij maar moest het kunnen zou ik op later leeftijd enkel tegen parvo enten, dat is de enige reden dat ik het nog doe. Maar bij mijn weten kan nog steeds enkel de combi of enkel nies.
Toen de katten nog binnen bleven liet ik ook Felv en Fiv niet zetten. Omdat ze nu wel buiten kunnen hebben we dit jaar beslist hen daar toch tegen te laten enten. Er is toch enige interactie mogelijk met wilde katten ookal is de tuin afgezet. Die enting moet vaker geloof ik, ik moet het nog eens nakijken.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440450
Bij titeren kunnen ze toch niet de geheugencellen meten? En de actieve antistoffen tegen kattenziekte zijn na een paar jaar natuurlijk wel verdwenen (waardoor alleen de geugencellen overblijven en titeren mij niet zo zinvol lijkt).

Ik heb mijn (binnen)katten in ieder geval nog wel de 1e jaarenting gegeven. Daarna niet meer. Gelukkig hier een kleine afgesloten tuin en alleen buiten onder toezicht.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3440456
Wij hebben Otje en Pluk na de enting die ze met een jaar krijgen nooit meer laten enten. Dat is goed gegaan. Maar of het aan te raden is??? Ik denk het eerlijk niet. Je neemt toch aan je schoenen dingen mee. En onze katten kwamen wel in de achtertuin en soms de voortuin. Nee, ik denk dat wij mazzel hebben gehad en dat het optimaler kan. Maar hoe, daar heb ik me nooit in verdiept.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3440459
Als het mijn kat was liet ik Nooshi de vaccinatie wel krijgen aangezien het nu gaat om de vaccinatie op de leeftijd van 1 jaar.
De twee kittenvaccinaties + de vaccinatie op 1 jaar zijn in mijn ogen wel belangrijk.

Daarna kom je inderdaad in een vaag gebied zoals de anderen ook al aangeven. Zelf heb ik onze Dinky als zo goed als binnenpoes geen vaccinaties meer gegeven door de combinatie binnenpoes en hekel aan dierenarts. Zij heeft daarom met 5,5 jaar de laatste vaccinatie gehad in het asiel.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3440462
Ik doe inderdaad ook; puppy/kitten entingen en na een jaar nog een keer herhalen. Bij Ziva heb ik niet herhaalt na een jaar omdat ze echt overal huiduitslag kreeg en blaasproblemen en meer van die gekkigheid.
Zowel Ziva, Lea als Siepie hebben daarna geen enting meer gehad.

Mocht ik ooit ergens mogen wonen waar Cato en Siepie naar buiten zouden kunnen (afgesloten tuin dan wel) dan zou ik overwegen om ze nog 1x te enten als de laatste enting langer geleden is dan 5 jaar.
Door Ingeborg1958
#3440464
Oke, conclusie... Ze gaat deze enting dus nog wel krijgen, omdat het blijkbaar een soort van booster is. Nu komt de vraag: hoe ga ik dat aanpakken?
Ze is echt mega bang en fel bij de dierenarts. Ik zal eens bellen of ze er iets voor hebben, want die stress wil ik eigenlijk niet!
Gebruikersavatar
Door sam28
#3440471
Komt de DA niet aan huis? Misschien een beetje duurder maar wel fijner?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440473
Is ze al zo panisch met één jaar? Dan zou ik inderdaad eens kijken naar een thuisdierenarts. Hoeft misschien niet eens je eigen normale dierenarts te zijn maar even op internet zoeken naar welke thuisdierenartsen je in de buurt hebt zitten is dan wel handig. Extra kosten zijn meestal maar zo'n €15 tot €20 en als je echt een bangertje hebt dan lijkt me dit wel handig (ook voor de toekomst).
Gebruikersavatar
Door koekje
#3440474
Iedere dierenarts heeft wel een dwangkooi. Geen prettig middel, maar mogelijk een optie als laatste redmiddel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440476
Reageert ze ook zo fel als je haar de hele tijd aait en tegen haar praat?
Wegens corona mochten veel baasjes niet mee naar binnen vorig jaar, dus vandaar dat ik bedenk dat dat misschien bij jou ook zo was?
Valeriaan op een doekje in haar transportbox kan ook ontspannen, net als iets met jouw geur op.. Als ze zo bang zijn dat praten en aaien niet meer tot hen doordringt, kan een vertrouwde geur dat vaak nog wel.

Als Luis ooit nog onder narcose moet, eis ik dat ik erbij kan blijven. De vorige keer waren ze gewaarschuwd en nog werd het een gevecht. Terwijl hij een inenting perfect laat zetten als ik erbij ben.

Je zou in jouw geval kunnen kijken voor een dierenarts aan huis maar bedenk wel dat als het niet beter loopt, Noosi dan bang kan zijn voor bezoek in de toekomst.. Er zijn mensen die net bewust niet aan huis willen omdat ze willen dat thuis ten allen tijde veilig is voor de kat. Dat ze daarop kunnen vertrouwen.
Bij de dierenarts is dan wel stressvoller maar dat is maar even en het is daarna voor de poes tenminste duidelijk dat het voorbij is. Dat geeft houvast. Thuis zou kunnen kunnen dat ze langer wantrouwig blijft. En dat ze altijd meer op haar hoede blijft omdat ze geleerd heeft dat zoiets kan gebeuren zonder dat ze het ziet aankomen.
Het hangt er een beetje vanaf hoe het gekomen is dat ze zo bang is voor de dierenarts. Hoe groot is de kans dat ze ook thuis zo reageert of het heel erg niet leuk zal vinden.
Door BlissSpirit
#3440477
Kaela schreef:Wij hebben Otje en Pluk na de enting die ze met een jaar krijgen nooit meer laten enten. Dat is goed gegaan. Maar of het aan te raden is??? Ik denk het eerlijk niet. Je neemt toch aan je schoenen dingen mee. En onze katten kwamen wel in de achtertuin en soms de voortuin. Nee, ik denk dat wij mazzel hebben gehad en dat het optimaler kan. Maar hoe, daar heb ik me nooit in verdiept.
Wij hebben de katten, binnen katten met buiten ren, alleen de kitten entingen en toen ze 1 jaar waren laten zetten. En toen ik de honden liet titeren ook Sky laten testen en toen zei tannetje dat ze allemaal tot hun dood niet meer geënt hoefde worden.
Sky, de kat is nu 14 en Spirit, de hond is nu bijna 13,5. En dit was alweer een jaar of 4 terug.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Door Ingeborg1958
#3440479
pearlsofpassion schreef: vr 18 feb 2022, 10:35 Reageert ze ook zo fel als je haar de hele tijd aait en tegen haar praat?
Wegens corona mochten veel baasjes niet mee naar binnen vorig jaar, dus vandaar dat ik bedenk dat dat misschien bij jou ook zo was?
Valeriaan op een doekje in haar transportbox kan ook ontspannen, net als iets met jouw geur op.. Als ze zo bang zijn dat praten en aaien niet meer tot hen doordringt, kan een vertrouwde geur dat vaak nog wel.

Als Luis ooit nog onder narcose moet, eis ik dat ik erbij kan blijven. De vorige keer waren ze gewaarschuwd en nog werd het een gevecht. Terwijl hij een inenting perfect laat zetten als ik erbij ben.

Je zou in jouw geval kunnen kijken voor een dierenarts aan huis maar bedenk wel dat als het niet beter loopt, Noosi dan bang kan zijn voor bezoek in de toekomst.. Er zijn mensen die net bewust niet aan huis willen omdat ze willen dat thuis ten allen tijde veilig is voor de kat. Dat ze daarop kunnen vertrouwen.
Bij de dierenarts is dan wel stressvoller maar dat is maar even en het is daarna voor de poes tenminste duidelijk dat het voorbij is. Dat geeft houvast. Thuis zou kunnen kunnen dat ze langer wantrouwig blijft. En dat ze altijd meer op haar hoede blijft omdat ze geleerd heeft dat zoiets kan gebeuren zonder dat ze het ziet aankomen.
Het hangt er een beetje vanaf hoe het gekomen is dat ze zo bang is voor de dierenarts. Hoe groot is de kans dat ze ook thuis zo reageert of het heel erg niet leuk zal vinden.
Dat is gekomen door nagels knippen een paar keer! Ze werd toen echt zo boos, dat er niks meer mee te doen was. Tegenwoordig doe ik dat zelf. Vindt ze ook niet tof maar is wel te doen.
Ik zal eens overleggen van te voren met de da.
Bedankt voor je visie :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440488
Ow ja, nagels knippen. Das geen pretje.
In dat geval, en als ze in het algemeen van bezoek houdt, zou een DA aan huis waarschijnlijk geen trauma mogen opleveren. Zolang die maar van haar voeten afblijft en heel veel knuffels geeft. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door