Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lberghoef
#3440386
Ik heb 6 katten en 1 daarvan weigert pertinent iets anders te eten dan lever.
Ze is een hele moeilijke eter, ik heb echt alle soorten bot,vlees en orgaan geprobeerd. De betere blikvoeren...ze eet gewoon niks en eet dan ook gerust 2 dagen niet .
Purizon brokjes wil ze wel eens eten ( ik weet het we zijn geen brokken forum :D )
Mijn katten komen niet buiten dus ik weet precies wat ze eten
Wat moet ik hier nou mee? Ik lees overal dat teveel vitamine a toxisch is.
Door lberghoef
#3440395
Jawel, ze eet lever zonder problemen.
Laat ik het dan anders formuleren, hoe slecht is het als ze dat heel veel eet? Ik lees nl veel verschillende verhalen.
Door Anne in Zweden
#3440402
Welke hoeveelheden lever slecht zijn, weet ik niet, maar het lijkt me niet gezond als dat het enige is wat ze eet, want dan loopt ze op een gegeven moment toch echt tekorten op qua andere vitaminen en mineralen.

Werkt het als je een klein beetje rauw vlees/gemalen bot met de lever mengt? (Die dan natuurlijk ook fijngemalen moet zijn, zodat ze de lever er niet tussenuit kan pulken.) En als ze dat eet, dus veel gemalen lever met een kleine beetje gemalen vlees/bot, dan steeds meer gemalen vlees en bot toevoegen, totdat je een min of meer acceptabel prakje hebt dat niet alleen lever bevat maar ook andere nuttige dingen?

Of is het zo'n kat die vreselijk beledigd wegloopt bij haar bak als er nog iets anders dan alleen lever in zit, om jou vervolgens de rest van de dag stug te negeren? :biggrin2:
Door hannabelgje
#3440403
Heb je ook barf geprobeerd? Of alleen kvv? Je kunt gemalen lever proberen te mengen. Welke lever geef je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440418
Ik zou zelf nooit meer dan 10% lever voeren.

Er is idd nog wat onduidelijkheid of katten nu wel of niet vit A terug uitscheiden, maar het is wel een vetoplosbare vitamine dus onbeperkt zal dat alleszinds niet zijn, als het al kan.

In een muis zit 5% lever, in grotere dieren minder.
Te veel lever is gewoon te eenzijdig, ook als het biologische is. En als het geen biologische is wil je niet weten wat er allemaal nog voor reststoffen in zitten.
Lever is super nuttig, zelfs noodzakelijk, maar je moet er zoals met alles niet in overdrijven.
Ze moet ook andere dingen hebben zoals bot en spier en hart.
Gaat ze trouwens niet vreselijk aan de diarree van alleen lever?

Katten kunnen vreselijk kieskeurig zijn.
Aan jou om voet bij stuk te houden. Desnoods een week of 2 geen lever zodat ze daarmee niet vergelijkt en niet het gevoel heeft dat ze kan kiezen.
En dan proberen er iets anders in te krijgen. Met alle truc'en behalve smeken en druk zetten. Niet de hele dag door eten zetten, ookal zou je denken dat dat beter werkt.

Ze eet toch niet haar hele leven al enkel lever, dus hoe lang is dat al zo en hoe is het zover gekomen?
Door Too
#3440482
Even voor mijn beeld wat voer je nu aan de katten barf of kvv?

Zou je zelf een kvv kunnen maken door de barfhap te malen?
In eerste instantie met een forse hoeveelheid gemalen lever en gaandeweg verminderen tot een nette 5%

En als er de hele dag door voer klaar staat zou ik daar ook mee stoppen en de hele kudde wennen aan 2 of 3 maal daags een beperkte periode om te eten
Door lberghoef
#3440559
Zo, daar ben ik weer...
Ze is nog niet zo oud dus het is niet zo dat er al jaren opgestapelde vitamine a in haar lijf zit...
Ik heb mijn eerste 3 katten nu bijna anderhalf jaar en de andere 3 bijna een jaar. Ze zijn alle 6 als te jonge kittens bij me gekomen. Dat is ergens in een ander topic gelezen.
Ik heb ze de eerste maanden opgevoed met echt alles, blik, brokjes en vers. Omdat ik nog hoop had dat ze geadopteerd zouden worden.
Uiteindelijk helemaal over gegaan op vers toen bleek dat niemand zwarte katten wilde.
In het begin aten ze echt alles maar er zijn nu wel wat moeilijke eters.
Er waren er 3 die gek zijn op lever en dat ben ik toen inderdaad gaan vermalen met ander vlees totdat ze alles weer lekker vonden.
Dat is bij 2 gelukt maar dus niet bij haar.
Ik geef voornamelijk kvv of maal het zelf. Ik woon in Frankrijk dus de keuze is echt beperkter.
Ik ga kijken of ik iets kan vinden wat ze nog niet heeft gehad en het daarmee kan mixen.
Door lberghoef
#3440586
Vannacht las ik ergens over cosma Vries droog ergens overheen kruimelen. Dat vind ik ook een goeie daar zijn ze gek op.

Ik heb trouwens geen negeer katten. Negeerden ze me maar eens...ik heb altijd 5 zwarte fluffers om me heen,of in m'n nek, op m'n arm, op m'n hoofd...waar ik ben zijn zij. En hoe meer honger hoe erger het wordt.
De 6e is een gehandicapte en is heel schuw.
Door Too
#3440593
lberghoef schreef: za 19 feb 2022, 09:45 Vannacht las ik ergens over cosma Vries droog ergens overheen kruimelen. Dat vind ik ook een goeie daar zijn ze gek op.

Ik heb trouwens geen negeer katten. Negeerden ze me maar eens...ik heb altijd 5 zwarte fluffers om me heen,of in m'n nek, op m'n arm, op m'n hoofd...waar ik ben zijn zij. En hoe meer honger hoe erger het wordt.
De 6e is een gehandicapte en is heel schuw.
Wat mij betreft is echt alles geoorloofd om ze aan het eten te krijgen maar dat deed jij ook al. Cosma is dan ook nog s een heel beschaafd presssiemiddel
(1 van mijn bijna 15jarigen is inmiddels een "ik lust echt alles" met 'appelmoes' -kat , waarbij de appelmoes natuurlijk blikvoer is. Een schraapje volstaat áls ze het geluid van blik én prakken maar gehoord heeft ;D ... erger nog : als ze het afwijst en je datzelfde bakje op het aanrecht goed luid mishandelt met een vork is het ineens héérlijk )

Je hebt t vast al geprobeerd maar hier hielp het soms iets 'eetbaars' op, naast, bij het 'oneetbare' te leggen, zodra ze een beginnetje had ging ze vaak wel door.
In jou geval: probeer verkruimeld mocht dat het niet zijn misschien lukt dan cosmaatje naast het bakje en verkruimeld erover wel

Het 'oneetbare' verdween ook niet zomaar door een weigering, ze kreeg dat rustig nog 2x aangeboden (en dan soms nog een ronde met een verse portie) tussendoor kreeg ze dan wel een klein maaltje van iets maar dat is makkelijker als je geen totaalweigeraar hebt

Succes met de eigenwijze
Door lberghoef
#3440725
Ze is inmiddels in hongerstaking gegaan. Ik heb nog nooit zo'n moeilijke kat meegemaakt. :-\
Alle anderen die gaan uiteindelijk wel eten als ze echt honger hebben.
De eerste 2 dagen heeft ze alleen wat brokjes uit de speelbal gehaald. En gisteren heb ik die ook tussendoor maar gegeven want het werd echt zielig.
Pas in maart kan ik een nieuwe voorraad kvv bestellen van een ander merk. Misschien heb ik daar meer succes mee.

Blikjes cosma heb ik hier trouwens ook maar dat eet ze ook niet. Ze was als kitten al geen fan van vis.
Als kitten was ze gek op konijn en blikjes wild freedom. Ze kijkt er nu niet eens meer naar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3440726
Goh, ik herken het wel.
Alleen is het bij mij nooit zover gekomen dat ze maar 1 ding meer at. Weigeren betekende bij mij altijd terug aanbieden. En dat werkt vaak niet, maar dan ging ik het erna mengen met wat anders of eerst een hapje lekker om de eetlust op te wekken. En haalde ik het de dag erna terug uit, tot ze het weer gewoon at.
Anders gaan ze steeds minder eten, dat stopt niet.
Ik gaf ook altijd iets lekkers extra als het bordje wel op ging. Als beloning. Ale, dat was gewoon het vlees dat ze normaal gekregen zou hebben op dat moment zonder weigeren. En dat wist ze erg goed, dat als het bordje op ging er wel wat lekkers kwam.

Maar dat werkt allemaal niet met lever en niet als ze maar 1 iets meer wil eten. Zoals ik het hoor uit je verhaal eet ze dan enkel de lever op en stopt erna. Dan zou ik eerder de lever een tijdje compleet schrappen. Afkicken.
Maar ze moet uiteraard wel eten. :-\
Die cosma snackies werken ook niet? Blik er doorheen? Vlees een beetje koken, bakken of drogen? Brokjes er overheen?
Of gewoon bakje ergens laten staan alsof het mensen eten is en niet de bedoeling is voor katten? Werkt bij sommige katten heel vlot. ::)
Ik hoop dat je iets vind. Je moet alleszinds proberen er kost wat kost 'iets' in te krijgen want als katten te lang niets eten worden ze misselijk en willen ze zeker niets meer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door