Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door T-en-S
#3435723
Goedemiddag, na wat rondgekeken te hebben op het forum wilde ik me even voorstellen en een vraag stellen.
Wij Zijn Thomas en Sylvia, we hebben 2 kinderen en een Siberische kat (Nora).
Nora is 15 mei 2021 (sorry, stond 2020) geboren, 30 aug is ze bij ons gekomen en woog ze 1 kg. Bij haar fokker kreeg ze brokjes en eens in de week vers. (ze is gesteriliseerd net voor ze bij ons kwam)

Wij hebben haar meteen op vers (KVV) gezet, na wat googlen zijn we begonnen met een voordeelpakket van animalfoodexpress (200gr zwarte bakjes), als iemand dat wat zegt? Behalve de vis at ze alles. NB: Ik kwam eerst op de site van Kiezenbrink uit, maar die hoeveelheden voor een kitten leken me overdreven. En die worsten leken me ook erg groot voor een kitten. Daarom die kleine bakjes.

Ze eet op dit moment Duif/Eend/Fazant/Kip/Kalkoen/Lam/Konijn. Vis krijgen we er echt niet in. Allemaal diezelfde bakjes, iedere dag een ander dier, ik wil ook niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten.
Ondertussen is ze 6,5 maanden oud en nu weegt ze 2,6kg.
Ze spuwt geen haarballen, laat amper haren achter, heeft geen geur meer (had ze wel toen ze nog brokjes van de fokker at), en voelt heerlijk zacht/glad aan. Tis een heerlijk bolletje wol. Drinkt amper water, plast en poept goed (nette drolletjes).

Afbeelding

We geven haar nu ongeveer 100gr vlees per dag (half bakje) verdeeld over 4 momenten. ZIJ vind dat ze te weinig krijgt, ik voel amper haar ruggegraat/ribben. Ze komt niet buiten, onze tuin is (nog) niet beveiligd, en ik ben bang dat als we haar naar buiten laten ze ervandoor gaat.
Ik heb een ook zakje eendagskuikens gekocht, als extraatje, maar nadat ze die 1 naar binnen had gewerkt kwam het er korte tijd later weer uit? In kleinere stukken hakken voor haar? Advies?

Waar ik mee zit: krijgt ze wel genoeg te eten? Mag ze als kitten dikker zijn, ze heeft een aardige speklaag. En zijn die bakjes evenwichtig genoeg? Er zit niks extra bij, maar mij leek dat juist meer natuurlijk dan allerlei toevoegingen die ze in de natuur ook niet krijgt. Rondom de maaltijden doet ze alsof ze heel zielig is, en begint ’s-Nachts rond 3-4u te piepen om eten. (ze krabt en duwt tegen de slaapkamerdeur, en daar we worden daar wakker van).
Gisteren heb ik haar voor wij naar bed gingen een grotere maaltijd gegeven (50-75 gram denk ik) en vanochtend werd ik om 6:55 wakker gemaakt. Dat vind ik een heel stuk acceptabler. Ik wil haar echter niet overvoeren in ruil voor meer nachtrust.
Gaarne jullie advies.
Laatst gewijzigd door T-en-S op vr 03 dec 2021, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#3435734
Welkom op het forum.

Ik ben ook begonnen met de zwarte bakjes van animalfoodexpress. Maar bij mij waren ze al 10 maanden toen ik met kvv begon. Yuna lust ook de vis van KB niet. Bono wel (die eet alles). Wel een vraagje over de lammix... Eet ze die wel goed? Bij de worsten lammix zit nl pens (misschien bij de zwarte bakjes niet). Ik heb ze al eens gemaild dat ze die lammix worsten niet bij de katten kvv neer moesten zetten maar hij staat er nog steeds. Dan weet je dat in ieder geval als je later misschien wel naar de worsten zou gaan. Ik koop de 1kg worsten en deel ze per 3 worsten door 4. Dat gaat weer de diepvries in en haal ik er per dag 250gr uit. Dat is voor bij mij (2 katten) voldoende (met extra snacks). Het is wel een werk om de worsten (deels ontdooit) op te delen, maar het scheelt wel heel veel in prijs. (Gelukkig kan ik KB tegenwoordig ook lokaal krijgen dus dat scheelt ook weer in verzendkosten die elke keer hoger worden.)

Je schreef dat ze van 2020 was maar neem aan dat je 2021 bedoelde. Een kitten mag tot na de castratie (of tot een jaar in geval van vroegcastratie) eigenlijk onbeperkt eten. Verder kijk je meer naar hoe ze eruit ziet dan e.v. 'voorgeschreven' hoeveelheid. Voerwijzer.com stelt 80-100gr per dag per kg voor kittens en 30-40gr voor volwassen katten (zie link). Maar dat moet je ook zelf echt een beetje bekijken bij Nora zelf. Ik heb mijn katten nooit zoveel gegeven en ze zijn redelijk 'gevuld' :) (ook hoeveelheid beweging e.d. speelt mee).

https://www.voerwijzer.com/hoeveel-kvv- ... nd-voeren/

Eendagskuiken zou ik zeker nog eens proberen heel te geven. Het eruit gooien kan een eemalig iets zijn. Hier hebben ze er ook ooit wel eens eentje uitgegooid maar dat is maar één keer geweest. Ze zijn er echt helemaal dol op. Als ze hem eruit blijft gooien dan zou je inderdaad kunnen proberen te delen maar ik denk dat dat een rotzooitje wordt. Ook de kippennekjes kunnen interssant zijn om als snack te geven. En sprotjes, spierinkjes en sardines (hoewel die laatste wel heel groot zijn bij animalfoodexpressl). Maar dan krijgen zevwel wat vis binnen want dat mis ik nu in haar dieet. Yuna lust ook totaal geen vis-kvv maar ze eet de sprotjes, spiering en sardientjes wel heel op (sardientjes wel ontdoen van de harde schubben).

Wanneer geef je haar de laatste maaltijd? Ik doe dat voordat ik ga slapen. Heel vroeger heb ik ze wel eens om 5.00 een handje brokjes gegeven (toen ze nog kittens waren) maar toen werd ik op een gegeven moment om 4.45 wakker gemaakt. Daar moet je dan mee stoppen en dan duurt het nog bijna 2 weken voordat ze ook echt niet meer klagen op dat tijdstip. Ze komt op een gegeven wel in de routine die jullie hebben (zolang je het maar 2 weken volhoudt).

Maar als ze nu 100gr krijgt en de laatste maaltijd van 25gr is te weinig mag die best wat groter. Mocht ze wat voller worden (wat ik me bij een kitten van 6-7 maanden niet voor kan stellen) dan zou je een andere maaktijd op de dag wat kleiner kunnen maken. Maar voor het begin lijkt me dat nu nog niet nodig. 2,5kg lijkt mij voor 6mnd ook niet teveel.
Door Too
#3435745
Welkom!

Niet zo veel toe te voegen aan Rik, ik denk dat ze best wat meer mag.. ze is nog jong.
En nachtrust is ook véél waard

En dat kuiken zou ik gewoon nog s proberen, was ie goed ontdooid?
Met een keukenschaar knip je ze zo in 2en maar zeker bij de buik is dat wel wat rommelig


Overigens chop ik kilo verpakkingen ook in maaltijd porties hoor, even wat laten aandooien en dan met een (niet al te nieuw ;) ) vleesmes in porties snijden
#3435751
Op 6 maand zou een kitten toch 3/4e van het uiteindelijke gewicht mogen wegen. Als ze na 2 maand al een kg woog, lijkt me 2,6 nu wel erg weinig. Siberische katten zijn toch ook geen kleine katten? Heb je enig idee hoeveel ze zou moeten gaan wegen?

Mij klinkt 100gr voor een kitten wel weinig. Mij staat eerder iets bij tussen de 150 en 200gr.
Het is door de dichte vacht ook niet gek als je de ribben niet voelt.
Ik vind haar er op de foto eerlijk gezegd wel een beetje dun uitzien voor een langharige kat, maar dat is op foto bijna niet te beoordelen.
Als ze effectief een speklaag heeft, dan krijgt ze uiteraard wel genoeg. Maar uit de rest van je verhaal, zou ik dat durven betwijfelen. Ik zou nu wel opletten met onbeperkt geven. Ik heb wel mensen gekend met kittens die ooit honger gehad hebben (zwerfkittens vb) en die blijven eten. Tot op het geobsedeerd af.
#3435830
Goedemiddag,

allereerst, hartelijk dank voor jullie reacties.

@Rik: Die lam eet ze goed, maar ze geeft wel aan snel daarna weer honger te hebben. sneller dan bij de rest. Er zit 40% pens in volgens de verpakking.
NB: Ik heb in mijn hoofd dat bij honden pens gebruikt wordt voor de regulering van gewicht - een te lichte hond komt aan op pens, en een te zware hond valt af. Of ben ik nu in de war? En zo ja, werkt dat ook zo voor katten?
KB= [googlet even] KBraw?

Hoe werkt dat eigenlijk voor een kat? Vangen/vingen die ook in het woestijn/bos iets waar omega-x in zat? Typische prooien in de woestijn/bos bevatten geen visolie, toch? En heeft een kat visolie nodig in het menu?

We geven haar eten voor we gaan slapen (in ons geval rond 22u). ik heb die porties de laatste paar dagen vergroot, en het scheelt wel wat, maar 4-5u is nog steeds erg vroeg.

@Rik, @Too: Eendagskuiken heb ik gisteren nog eens getest - ze smeet ermee dat het een lieve lust was, en heeft hem opgegeten, zonder dat er wat uit kwam. Ze sjouwde ermee door het huis, dus in het vervolg mag mag ze dat in onze travelbench (We hebben een grotere travelbench, medium hond zeg maar) opeten, doekje erdoor, klaar.
Is dat iets wat ik als extraatje per dag kan gebruiken, boven op haar normale maaltijden of is dat te vaak/veel ei? Een eendagskuiken telt als ei, niet als kip?

@pearlsofpassion: Toen we haar kregen was ze 3,5 maand en een timide propje van 1kg. Ze was echt scharminkelig en erg schuw. Ik begreep van de fokster dat haar broerjes en zusjes wat minder timide waren. De afgelopen weken komt ze ongeveer 100-125gr per week aan. (gem over de agelopen 3 maanden was het 135gr/week) Mijn gedachtengang was: "Als er gewicht bijkomt, krijgt ze in ieder geval niet te weinig" - of is die gedachtengang fout omdat ze nog zo jong is? Moet ze effectief veel meer per week aankomen?

Het internet (anicura.nl) vertelt mij dat een volwassen siberisch kat-vrouwtje tussen de 4,5 en de 7 kg eindigt. Heeft sterilisatie daar nog invloed op? Ze groeien tot ze 5 jaar oud zijn. En ik zie dat de 1e 1,5 jaar de meeste groei plaatsvind. Dus meer voeren lijkt me een goed idee. 150gr per dag op dit moment?

Wat gebeurt er als de maaltijden te groot worden? Eten katten totdat ze overgeven?

Wat adviseren jullie als de bakjes dadelijk op zijn?
KBraw.eu kwam ik dus tegen(onderdeel van kiezenbrink als ik de footer op de site moet geloven), Carnibest, animalfoodexpress? Andere sites?
En maakt het uit of je voor 'volledige' maaltijden gaat, of is de mix zoals wij hem nu hebben ook goed (op de visolie na)?
eendagskuikens toevoegen kost weinig moeite, kippennekken ook niet denk ik. Andere zaken? Hoeveelheden?

Ik wil haar graag goed te eten geven, maar het niet overdrijven. Zo eten wij zelf ook; goed en gezond maar niet overdadig.

Alvast bedankt, Thomas
#3435832
Je moet voeren op het oog en gevoel. Dus je moet voelen met je handen of ze te dik wordt (dan ga je minder voeren) of er wat meer aan mag (dan voer je meer).
Normaal kunnen katten prima maat houden maar je hebt altijd uitzonderingen en katten die al jong te weinig eten hebben gehad, hebben nogal eens de neiging om door te blijven eten. Ik kan dus niet voorspellen wat ze gaat doen.
Op zich is 130gr per week erbij heel netjes. Maar 1kg na 3,5 maand vind ik wel heel erg weinig. Dan verwacht je minstens 1,5kg. Weet je hoe dat kwam?

Qua kvv wordt aangeraden om merken en smaken af te wisselen. Dus 1 mix waar alles al in zit is minder ideaal.
Pens is geen normaal onderdeel van een menu van een kat. Een beetje kan geen kwaad, maar overdrijf er niet mee. Van de regulerende werking heb ik (ook bij honden) nog nooit gehoord.
Elke dag een eensdagskuiken is misschien wat overdreven. 3 tal per week kan wel.
Vette vis of visolie (in capsules!) voer je idd voor de omega 3. Gekweekte dieren hebben nl veel minder omega 3 dan dieren normaal in het wild hebben. Vandaar dat je dat dus best een beetje toevoegt. Je kan ook algenolie gebruiken, of iets anders dat omega 3 bevat.
Als je vb kippennekken gaat toevoegen of andere zaken die niet van zichzelf compleet zijn (kuikens en visjes zijn dat wel) moet je langs de ene kant opletten dat haar ontlasting goed blijft (bot werkt stoppend, orgaan vaak laxerende) en eens je een groot deel van het menu (laat ons zeggen meer dan een kwart of zo) gaat barfen moet je ook de verhoudingen in de gaten gaan houden.
Door Too
#3435833
Nav van he topic was ik wat aan het googelen op siberen en hun gewicht/ontwikkeling en kwam een fotoreportage tegen van een fokker die zo op het oog hetzelfde beeld liet zien
En ook zij schrijft dat ze wat langzamer 'rijpen'

Toch denk ik dat je een actieve jonge kat wel iets meer mag voeren zeker als ze er zo om vragen
Ik zou s beginnen met zo'n 125 gram en dat evt nog wat ophogen en dan zeker de avondportie groter maken
Door Too
#3435836
Dat gooien met kuikens gaat meestal wel over, ik vind het iig ontzettend leuk om te zien.
Mijn allereerste kat rende trots met haar kuiken nasr de buren om haar vangst te showen

Qua voeding adviseren we wel om te variëren in merken én diersoorten
Waarbij merken met bot als calciumbron absoluut de voorkeur verdienen en misschien vindt ze hetvook wel leuk om af en toe een barfhap te krijgen , kwartel vinden veel katten erg lekker en is qua hardheid van t bot best te doen.
#3435839
pearlsofpassion schreef:Op zich is 130gr per week erbij heel netjes. Maar 1kg na 3,5 maand vind ik wel heel erg weinig. Dan verwacht je minstens 1,5kg. Weet je hoe dat kwam?
Ze woog 1kg en nu 2,6. Dus ze is 1,6kg aangekomen.
De afgelopen weken komt ze ongeveer 100-125gr per week aan. (gem over de agelopen 3 maanden was het 135gr/week)
Lijkt me dus prima.
pearlsofpassion schreef:Qua kvv wordt aangeraden om merken en smaken af te wisselen. Dus 1 mix waar alles al in zit is minder ideaal.
Mix is een beetje een ongelukkige naam bij KB raw. Zo noemen ze de diersoorten allemaal kb mix. Kalkoenmix, Kipmix etc. Maar daar bedoelen ze de mix van vlees, botten en organen mee van die bepaalde diersoort (zonder premix). Afwisselen met een ander merk (en diersoorten) is wel zeker ook aan te raden. Ik geef ook af en toe haaksbarf en barfmenu cattery (kvv). (de laatste bevat wel premix maar barfmenu heeft geen premium/zonder voor katten).
Kipmix is een gemalen mix van spiervlees, vleesbotten en orgaanvlees van de kip. 
T-en-S schreef:Die lam eet ze goed, maar ze geeft wel aan snel daarna weer honger te hebben. sneller dan bij de rest. Er zit 40% pens in volgens de verpakking.
De lammix zou ik in ieder geval niet meer kopen (kunt hem wel opmaken). Een kat kan op zich niets met pens en als dat al 40% is... geen wonder dat ze daarna honger heeft ;) Er zijn genoeg andere diersoorten om mee te wisselen.
T-en-S schreef:Eendagskuiken heb ik gisteren nog eens getest - ze smeet ermee dat het een lieve lust was, en heeft hem opgegeten, zonder dat er wat uit kwam. Ze sjouwde ermee door het huis, dus in het vervolg mag mag ze dat in onze travelbench
Eendagskuiken zou ik ook als extraatje houden hooguit om de paar dagen. Hier krijgen ze het een keer per week. Gelukkig blijven ze hier met het spelen wel heel (dus minimaal aan rotzooi) want ze hebben er zo ontzettend veel plezier mee.

Ik geloof dat vis 5% tot 10% van het menu zou moeten zijn. Dan ben je met 1 sardien per week al een heel eind (die dingen wegen veel afhankelijk van waar je ze haalt). Af en toe een sprotje of spierinkje en je bent er al. Dat natuurlijk alleen als ze die ook geheel wil eten (ipv als kvv).
T-en-S schreef:We geven haar eten voor we gaan slapen (in ons geval rond 22u). ik heb die porties de laatste paar dagen vergroot, en het scheelt wel wat, maar 4-5u is nog steeds erg vroeg.
Niet aan toegeven. Kan zeker een kwestie van gewoonte zijn. Was bij mij in ieder geval zo.
T-en-S schreef:Wat adviseren jullie als de bakjes dadelijk op zijn? KBraw.eu kwam ik dus tegen(onderdeel van kiezenbrink als ik de footer op de site moet geloven), Carnibest, animalfoodexpress? Andere sites?
De naam van KB raw was vroeger Kiezebrink.
Ze hebben een naamswijziging gehad en is onderdeel van Kiezebrink Focus on Food.

Animalfoodexpress hoort volgens mij bij Kiezebrink. Ze zitten op dat industrieterrein ook bij elkaar.
Zie ook https://www.kiezebrink.eu/en
We supply our products to wholesalers, zoos and various distributors within and outside the EU. We have set up a special website for private end user customers: Animal Food Express. 
Bij KBraw.eu kun je dacht ik alleen vanaf €250 bestellen terwijl animalfoodexpress dus ook voor kleinere bestellingen is.

Bij animalfoodexpress kun je ook wat andere merken kopen zoals haaksbarf en alaska e.d.

De zwarte bakjes waren qua hoeveelheid wel heel handig en de diersoorten die je hebt zijn ook een goede afwisseling. Dus alleen nog wat vis of olie en het menu is goed. Wel dan dus nog kijken of je af en toe een ander merk ertussen kunt geven. Als snoepje of extra is dan dus een kippennekje, eendagskuiken, sprotje of spiering (of sardientje) prima.
Door Too
#3435844
Ik denk ook dat ze zo lang slapen gewoon saaaaii vindt , mijn ouwe troela's spelen nog regelmatig midden in de nacht , trekken de bak met speeltjes leeg, slepen er een paar de slaapkamer in..


En wat Rik zegt.. geen aandacht aan geven, negatieve aandacht is óók aandacht, ongewenst gedrag ombuigen is zó lastig.
#3435867
Rik01 schreef: zo 05 dec 2021, 16:46 Ze woog 1kg en nu 2,6. Dus ze is 1,6kg aangekomen.
Ja, dat weet ik, maar een achterstand moet ook ingehaald. Maar ale, dat zou dus niet abnormaal zijn voor Siberische katten of zo?
Ik blijf het gek vinden dat ze zoveel honger toont. Dat is toch niet echt normaal bij zo jonge katten.


Eendagskuiken zou ik ook als extraatje houden hooguit om de paar dagen. Hier krijgen ze het een keer per week. Gelukkig blijven ze hier met het spelen wel heel (dus minimaal aan rotzooi) want ze hebben er zo ontzettend veel plezier mee.
Hier krijgen ze elk 3 kuikens per week. Dat is dan iets meer dan 10% van hun menu (ze eten ongeveer 140gr per dag nu) .
Dat komt niet zo nauw als vis hoor. Het is geen echt compleet dier, eerder een ei met een jasje, maar zit wel vol waardevolle stofjes en het is zo leuk om te eten. Zeker voor kittens.
#3435868
Hier krijgen ze onbeperkt eten zo'n beetje. In de winter eten ze zich klem. Eten nu met z'n drieën een halve kilo per dag en in de zomer eten ze super slecht, dan halen ze vaak de 100 gram per kat niet eens. Ik zou gewoon proberen wat er gebeurd als je meer geeft.
Ook kun je proberen grotere stukken te geven. Probeer of je aan hele kwartels kan komen. Als ze langer over hun eten doen dan krijgen ze een voldaner gevoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door