Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Piranja
#3433311
sorry , ik zag geen kennismaakafdeling , dus dan maar hier.

Hoi
Ik ben Anja en ben het personeel van Wannes (14) en Zara en Lizzy van 6 maanden nu,
omdat Zara wat darmproblemen kreeg , aanhoudende diaree en er erg lusteloos van werd ben ik begonnen met barfmenu zij vond het vanaf dag 1 al lekker en eet het zonder te mengen
je zag bijna gelijk al resultaat bij haar , er zat weer leven in , ze speelt als nooit tevoren en de drolletjes krijgen steeds meer vorm.
Ze ging ook geregeld naast de bak dr behoefte doen , dus ze had buikpijn ofzo , en als ze op de bak ging piepte ze er zo zielig bij
dat heeft ze nu al een week niet meer gedaan (6 oktober ben ik begonnen met aanbieden)
haar zus Lizzy had er wat meer moeite mee en vond t zeker niet meteen lekker , daar heb ik het een paar keer voor gemengd nog , en nu eet ze ook al alles ongemengd op.
Ze heeft wel een duidelijke voorkeur , vis en lam vind ze heerlijk , die natuurlijk niet zo
ik heb ook wat carnibest geprobeerd , die lustte Zara weer niet , maar Lizzy weer wel
het blijven eigenwijze beestjes :biggrin2:

Wannes heeft diabetes en krijgt 2x per dag insuline
Ik heb hem ook barf aangeboden , puur eet hij het niet , gemengd meestal wel , en ik moet er bij hem wel heet water overgooien
Bij hem wil ik niet te moeilijk doen , als hij niet wil , jammer dan krijgt ie wat anders
ik moet ook uitkijken dat zn bss niet omlaag schiet

Bij de kittens ben ik wat strenger , die kunnen meer hebben ;)
Is er wel voordeel te behalen bij Wannes met barf ook als je blijft mengen?
Of heeft het dan totaal geen nu en kan ik m beter geven wat hij lekker vind.

De kittens krijgen ook af en toe brokjes nog (om ze op te maken , en soms is het gewoon makkelijker)
Daarbij dezelfde vraag , is dat erg fout en moet ik daar op den duur echt mee stoppen , of kan het totaal geen kwaad?

Als ik ergens voor ga wil ik het wel goed doen , ik heb gelijk een extra koelvriescombi gekocht en
een zwik barfmenu besteld , dat komen ze volgende week thuisbrengen
Ik had al een beetje rondgelezen hier las dat je beter geen menu moet geven , maar die zonder toevoegingen, ik kon alleen nergens vinden waarom dat is?
Voorlopig heb ik voor een paar maanden menu , om erin te komen , daarna zie ik wel
ik vroeg me wel af of t raadzaam is om extra taurine toe te voegen?
Ik doe het ontdooinat ook door het voer, dus wat dat betreft gaat er niks verloren

Ik zal nog wel goed rondneuzen hier , en als ik wat wil weten , vraag ik dat dan in deze tread of moet ik steeds een nieuwe topic maken?

Sorry voor de vele vragen , er zullen er vast nog een hoop komen :biggrin2:

Groetjes Anja , Wannes , Zara en Lizzy
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3433312
Welkom op het forum Anja!

Wanneer je ergens vragen over hebt, dan raad ik aan om te beginnen met de zoekfunctie bovenaan de pagina. Kans is dat er dan al wel ergens een topic over geschreven is. Indien dat aansluit bij jou vraag, dan kan je er ook voor kiezen om in dat topic de vraag te stellen.

Nou ben ik niet heel erg bekend met diabetes maar daar gaat het volgens mij vooral om koolhydraten vermijden. Wanneer je KVV dan mengt met natvoer valt het qua koolhydraten volgens mij nog steeds heel erg mee? Waar je wel rekening mee moet houden is dat de waardes veranderen en je daar de insuline op af moet stellen.

Wanneer je de KVV geeft inclusief het dooivocht is het niet nodig om extra taurine toe te voegen. Wanneer je tussendoor ook nog brokjes geeft dan kan het gebeuren dat het niet lekker gaat met de vertering. Brokjes maken het maagzuur namelijk minder zuur waardoor ze last kunnen krijgen bij de KVV met verteren. Kan ook zijn dat ze er helemaal geen last van hebben wanneer je ze een keertje brokjes geeft. Maar aangezien jij al aangeeft dat Zara wat darmproblemen had zou ik heel terughoudend zijn met porties brokken geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433313
Hallo! Welkom hier.
Wat leuk dat de katjes op vers gaan en het er goed op doen. Hier krijgen ze ook af en toe wat brokjes als snack en af en toe (eens per maand of zo) een blikje als maaltijd, maar ik zou er ook geen gewoonte van maken om het vaak te doen.

De kvv's zonder premix zijn te verkiezen op voorwaarde dat het een goed en bewezen merk is waarvan de kwaliteit en samenstelling goed zijn. Dat is bij Barfmenu zo maar je zou best meerdere merken afwisselen, zo wed je niet op 1 paard. Premix is dan niet te verkiezen omdat dat kunstmatig vitaminen ed toevoegt die van nature in een goed menu aanwezig zijn. Kunstmatige vitaminen worden minder goed opgenomen aan de ene kant, en aan de andere kant kan je sommige vitaminen overdoseren, zeker als die ook al van nature in het vlees aanwezig zijn en dan nog eens toegevoegd worden. Een merk dat toeziet op z'n kwaliteit en een goede samenstelling heeft, heeft geen premix nodig om op safe te spelen. Want dat is de reden waarom premix toegevoegd wordt, zodat men (en de consument) zich zekerder voelt dat de kat of hond niets tekort komt. Maar als je waakt over een goede samenstelling is dat dus niet nodig. Je doet dat bij je eigen eten toch ook niet? Ale, de meeste mensen toch niet.

Taurine kom je normaal ook niet tekort. Niet als je diersoorten afwisselt en je vlees goed bewaart (dus mooi dicht verpakt).

Als je nog een vraag hebt mag je aansluiten bij een topic, maar je mag het gerust ook in je eigen topic vragen. Ik heb liever niet dat voor elke vraag een nieuw topic gestart wordt. Dat wordt zo onoverzichtelijk, allemaal piepkleine topics.

Voor je diabeetje is rauw natuurlijk ideaal. Bijna geen koolhydraten. Sommige diabeetkatten kunnen op rauw zelfs van de insuline af. Dus het is dan idd belangrijk dat je hem goed test voor insuline te geven.
En voor hem is het wel belangrijker dat ie eet.. Dus als dat niet lukt met enkel rauw dan maar mengen. Alle beetjes helpen. ;)
Je hebt trouwens ook blikvoer met vrijwel geen koolhydraat. Rauw is nog wat beter dan dat omdat de rauwe eiwitten het hele lichaam en alle organen optimaal ondersteunen. En dat geeft positieve effecten op de gezondheid die met enkel naar de gehaltes aan koolhydraten kijken of fosfor bij nierfalen, niet te verklaren vallen. Een kat op rauw kan meer verdragen, is lichamelijk weerbaarder. Of dat is de ervaring toch...
Door Piranja
#3433314
djw dinky
gelukkig is Zara degene die geen of amper brokjes eet en zij eet de barf ongemengd
de kitjes krijgen ze zolang ik nog brokjes heb , daarna wil ik alleen Wannes nog brokjes erbij geven
hij mag niet te lang nuchter zijn dan gaat het fout bij hem
ik zal er bij Zara extra opletten , al gaat het nu al fantastisch , ik geef wel tijdelijk probiotica en gastro (van huisdierendokter dat zijn chinese kruiden) ter ondersteuning

Ik moest wel wennen aan dat bloederige voer , en soms herkende ik dingen waarvan ik moest kokhalzen hihi , dat is nu al zo goed als weg. :biggrin2:
Door Piranja
#3433316
djw pearlofpassion

Wannes krijgt sowieso enkel koolhydraatarm voer , maar hij MOET eten , gisteren bv was zn BSS veel te laag (2.8), terwijl ik m 3x barf gemengd had aangeboden , en hij had het alle keren helemaal op , dus heb ik m later wat extra natvoer met koolhydraten gegeven
op een hypo zit ik niet te wachten... het is een beetje aftasten nog
hem zal ik nooit enkel op barf kunnen krijgen denk ik...dat is ook niet mijn insteek
hij heeft al zoveel te verduren gehad plus heeft ie ook bijna geen tanden meer ivm zijn FORL , dus dan eet t nog ns moeilijker ook.
Ik probeer er steeds minder mengvoer doorheen te doen , het heeft geen haast we gaan t zien hoe het bij hem verloopt.
Ik concentreer me vooral op de kitjes met barf en alles wat Wannes ervan mee eet is meegenomen ;)
Wat de taurine betreft las ik al dat diabeetjes dat wel extra kunnen gebruiken , en het nooit kwaad kan als ze het teveel krijgen
Dus voor mn geruststelling ga ik het voorlopig toch extra toevoegen.
Baat t niet dan schaadt t niet gaat in deze wel op toch??
Door Piranja
#3433317
ojee gelijk weer een vraag , ik heb gezocht maar kan t niet vinden (of zoek niet goed genoeg)

ik snap dat er in dat voer rauwe kip zit wat ze dus mogen eten , maar mag ik ze ook zo een stuk rauwe kip geven? ik liet laatst een stuk vallen en ze vonden dat zo lekker , maar overal word je tegen gesproken , dat het gevaarlijk is ivm salmonella , en de ander zegt dat katten dat niet kunnen krijgen
op zulke dingen vertrouw ik liever op jullie die er ervaring in hebben
wat mag ik ze zo ook tussendoor geven qua vlees uit de supermarkt?
en kunnen die botten van een kippenpoot bv dan geen kwaad , want ook daar spreekt men overal anders over
zelfs op zooplus staat dat dat nooit mag ivm gevaarlijke splinters
ik hoop dat ik het goed heb weggezet en iemand t leest :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3433320
Als het goed is dan splinteren botten niet wanneer ze niet verhit zijn geweest. Na verhitting wordt de structuur van botten anders en kunnen ze wel gaan splinteren. Een heel artikel over de verschillende soorten vleesbotten staat hier: https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... eesbotten/
Voor een kat moet je dan de beginnersbotten aanhouden. Ik kan mij voorstellen dat een kippenpoot voor een beginnende knager behoorlijk hard kan zijn. Het bot van een kippenvleugel is veel zachter en kan je wat inknippen zoals in het artikel over vleesbotten staat beschreven.

Hier krijgt onze poes meestal de afsnijsels van de kip die we zelf eten. Wij kopen zelf echter ons vlees via grutto.nl en het heeft dan eerst ingevroren gezeten voordat we het eten. Weet alleen niet meer zeker of dat nog verschil maakt. In de hondenhoek heb je bijvoorbeeld dit topic met uitleg: viewtopic.php?f=33&t=133000
Door Piranja
#3433321
djw dinky

ik geef voorlopig maar geen botvlees nog
ik vind die stukken in de worsten al zo groot soms
Botten verteren ook of worden die uitgepoept?
acherm die kleine kattenkontjes :biggrin2:
zoals ik begrepen heb is t idd beter om rauw vlees eerst in te vriezen en in de koelkast te laten ontdooien , voordat je t aan je kat geeft.
Maar hier zitten de kenners als ik ernaast zit hoor ik dat graag.
Toen Zara erge diaree had heb ik een hoop kipfiles in stukken ingevroren , die ik per stuk kookte
er liggen er nog een hoop in de vriezer , dus die kan ik gewoon ontdooid geven dan.

verder zit ik met t volgende ik las dat je beter natvoer met rauw vlees kan combineren dan rauw vlees met brokjes? ivm de verteringstijd.
zeker met mn suikerspinner ontkom ik daar niet aan , die moet vaak bij een lage bss snel bijgevoerd worden
en dan t liefst met wat extra koolhydraten
ik liet daar ook snachts altijd brokjes voor staan maar nu moet hij me daarvoor wakker maken, wat hij ook doet hoor
ik vind t alleen minder prettig :D
en de kittens willen dan natuurlijk ook gelijk eten , niet handig dan.
Misschien Wannes zn vertrouwde eten maar blijven geven en snachts brokjes laten staan???
en dan maar hopen dat de kittens eraf blijven.
een heel geregel nog :-[
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433332
Vlees hoeft niet ingevroren voor je het geeft hoor. Vlees uit de supermarkt is 9 op de 10 ook ingevroren geweest en hoe minder ingevroren en ontdooit hoe beter. Maar ingevroren is natuurlijk wel beter dan 3 dagen in de koelkast. ;)

Katten zijn idd vleeseters. Rauw vlees.. Ze krijgen zelden of nooit last van salmonella, zeker niet als ze rauw gewend zijn want dan is de maag wat zuurder. Dat extra zuur beschermt tegen bacteriën en helpt het bot verteren. Want in natuurlijke prooi van katten zoals kleine knaagdieren en vogels zit ook bot, en dat eten ze mee op. Ze braken het niet uit zoals uilen maar verteren het grootste deel en de rest komt er langs achter uit. Bot is een zeer belangrijk onderdeel van een rauw menu en mag niet ontbreken (of je moet het vervangen door calciumsupplement). Dat gaat wederom om rauw bot, dat is heel belangrijk! Het best voer je geen zgn dragende botten. Dus geen poten. Ervaren barfers, die al jaren barfen zouden evt kunnen, maar voor nieuwe rauw eters, geef je best zachtere botjes.
Rauw bot splintert normaal niet op erg harde botsoorten als kalkoen en gans na. Maar dat kan een kat toch niet eten.
Je leest best de beginnersinfo goed door voor aan botten te beginnen. Zo lees je ook dat je geen enkele rib mag geven wegens inslikkingsgevaar.

Ik heb ook geen persoonlijke ervaring met suikerziekte maar is het niet beter om te proberen een stabiele bloedsuikerspiegel te verkrijgen door koolhydraatarm voer dan hem nog brokjes te geven en alles weer te ontregelen? Een lichaam moet zich toch instellen op een dieet? Dat lukt toch niet als er te pas en onpas toch weer koolhydraten binnen komen?
Ik zou het wel begrijpen als je gewoon bij zijn gewoonlijke voer blijft, zeker omdat hij het rauw niet eet, maar het klinkt mij niet ideaal...
Door Piranja
#3433333
@pearlsofpassion ik voer hem uiteraard ook daarvoor speciaal kha brokjes
hij krijgt niet zomaar alles hoor , maar in brokjes zit altijd wel meer kh dan in natvoer
Wannes heeft snel een te lage BSS , meestal als er te lang tussen 2 voermomenten zit en dan met hij even extra eten
ik heb hem heel lang 6 x , dus om de 4 uur eten gegeven , ook snachts , dat ging supergoed , alleen ging ik er uiteindelijk aan onderdoor , was niet meer vol te houden.
Vandaar de brokjes snachts

@dinky89 de surefeed ken ik idd , mn dochter heeft die ook , dat zou ook nog een mogelijkheid zijn

bedankt weer voor de reacties , ik heb intussen ook al heel veel gelezen ;)

ik hak de barfmenuworsten allemaal gelijk in stukken van 250 gram en doe ze dan in zakjes , of is het beter de worsten zo lang mogelijk heel te laten???
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door