Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3432601
Hallo allemaal,

Wij hebben momenteel twee Siberische kittens, een poes van bijna 6 maanden en een katertje van 14 weken. Beiden zijn ze vanuit de cattery gewend aan een combinatie van onbeperkt brok en 2-3x daags natvoer/kvv.

De poes van van bijna 6 maanden woont al ca 2 maanden bij ons en het katertje nu bijna 2 weken. We willen ze beiden graag wat meer KVV gaan voeren aangezien ze momenteel wisselende ontlasting hebben, waarvan we zelf het idee hebben dat het een samenloop van omstandigheden is: tandjes wisselen, overstap op ander/nieuw voer, stress door ontmoeting en daarnaast het ontwormen en de vaccinaties. Dit allemaal in korte tijd dus helemaal logisch dat hun darmen van slag kunnen zijn.

Ik wil dan ook rustig KVV opbouwen, is het verstandig dit eerst rustig te mengen met het natvoer dat ze al eten? Ze eten premium natvoer, dat wil zeggen: geen goedkope meuk met veel troep! ;)

Ik heb momenteel BarfMenu kip en eend gekocht en ik heb bij KIVO een bestelling geplaatst voor de complete kattenvoer mixen.

Hebben jullie nog meer tips? Uiteraard begrijp ik dat ze ook giardia zouden kunnen hebben maar ik vind het nog wat te vroeg om ontlasting te laten onderzoeken. Ze gaan 1 a 2 keer op de bak om te poepen, zijn speels, actief, eten en drinken goed. Ohja, ze krijgen momenteel onbeperkt Wellness Core kitten droogvoer aangeboden naast de vleesmomenten.
#3432603
Too schreef: ma 20 sep 2021, 16:42 Wat een lekker jong stel!

Ik ben een beetje een hork :biggrin2: dus ik zou zonder meer overgaan op 100% vers zonder smeer middelen
Als dat écht niet gegeten wordt, maar waarom verwacht je dat.. ze kennen het toch al, kun je altijd nog gaan mengen om het acceptabeler te maken.

Haha, dat doe ik ook het liefst, maar ik ben wat angstig voor braken en diarree. Afgelopen week heb ik van BarfMenu bijv konijn gevoerd en toen kwam alles eruit. Dus ik dacht iets te hard van stapel te lopen....Ze hebben allebei bij de dierenarts al een injectie met antibraakmiddel achter de kiezen, kan ook een virusje of stress zijn geweest, maar ik ben gewoon voorzichtiger geworden. Maar wellicht help ik hun maag beter door natvoer gewoon weg te laten en 100% KVV te geven?
#3432606
Ik weet het niet.
Als er twijfel is over hun gezondheid momenteel zou ik waarschijnlijk net even enkel blik geven. Niet dat dat betere ontlasting geeft, maar als er hier maagproblemen zijn, vind ik blik net veiliger. Tot ze genezen zijn dan.

Hoe lang speelt dit al? Een paar dagen? Of meer dan een week? En hoe ernstig is het precies? Kunnen ze soms wel dingen binnen houden?
Want als het al lang is en niet ernstig, zou ik wel puur kvv durven proberen, maar dan snap ik dat antibraakmiddel niet goed. Dus ik ben in de war. Ik zou denken dat je DA dan toch dacht dat er wat ernstiger aan de hand was dan gewoon 'eten valt niet lekker'?
Alleszinds, van alles wat je voert geeft blik de zachtste ontlasting.

Kivo is trouwens ook vrij vet als ik me niet vergis, dus zachtere ontlasting. Barfmenu staat dan weer bekend om het feit dat het harde ontlasting geeft wegens een hoog bot gehalte. Barfmenu is wel kwalitatief beter.
#3432613
pearlsofpassion schreef: ma 20 sep 2021, 17:39 Ik weet het niet.
Als er twijfel is over hun gezondheid momenteel zou ik waarschijnlijk net even enkel blik geven. Niet dat dat betere ontlasting geeft, maar als er hier maagproblemen zijn, vind ik blik net veiliger. Tot ze genezen zijn dan.

Hoe lang speelt dit al? Een paar dagen? Of meer dan een week? En hoe ernstig is het precies? Kunnen ze soms wel dingen binnen houden?
Want als het al lang is en niet ernstig, zou ik wel puur kvv durven proberen, maar dan snap ik dat antibraakmiddel niet goed. Dus ik ben in de war. Ik zou denken dat je DA dan toch dacht dat er wat ernstiger aan de hand was dan gewoon 'eten valt niet lekker'?
Alleszinds, van alles wat je voert geeft blik de zachtste ontlasting.

Kivo is trouwens ook vrij vet als ik me niet vergis, dus zachtere ontlasting. Barfmenu staat dan weer bekend om het feit dat het harde ontlasting geeft wegens een hoog bot gehalte. Barfmenu is wel kwalitatief beter.
Sorry ik ben wellicht niet helemaal duidelijk in mn verhaal, ze houden alles binnen en gaan gewoon zoals gewoonlijk max 2x per dag voor ontlasting op de bak. Alleen is de ontlasting slap/dun. Geen diarree maar ook geen mooie keutels zeg maar. Vorige week een dag gebraakt, eerst de oudste, 5 dagen later de jongste. Om de maag rust te geven hebben we die injectie laten geven door de dierenarts, wat erg goed heeft gedaan. De dierenarts gaf aan dat we ook konden wachten maar gezien het feit dat ze jong zijn liever geen risico. Dus geen zieken hier, alleen de ontlasting is niet stabiel. Omdat ze tandjes wisselen kan dit ook effect hebben op de ontlasting gaf de dierenarts aan. Ik zie nu net in de kattenbak een wat vastere drol liggen, vandaag 50% KVV (barfmenu Eend) gemixt met 50% Natvoer (Wild Freedom). Beiden hebben psylliumvezels en carnikur Pro door de voedingen gehad.
Ik overweeg nu om morgen gewoon volledig KVV te geven, ik bied dit op 2-3 momenten op de dag aan. Daarnaast eten ze nog steeds graanvrije brokken met hoog eiwitgehalte tussendoor.

Ik zag inderdaad dat KIVO hoger in vet is, ons katertje deed het hier wel goed op in de cattery, mooie vaste keutels. Welke varianten adviseer je van Barf Menu? Ik heb nu de kip versie gehaald en had nog 2 stuks eend. Konijn leek vorige week geen succes maar wellicht had dit met andere dingen te maken en niet met de voeding.
#3432619
Ah, dat maakt het wat duidelijker

Over het algemeen valt konijn wel in de smaak dus het kan ook goed zijn dat het niet lekker viel/smaakte vanwege wat anders.
Wat nou wijsheid is weet ik ook niet zo precies.. als ze opgewekt, speels zijn, enthousiast en met smaak eten (en binnenhouden) en het geen dunne spetterpoep geeft...

Ik ben niet zo erg uitgebreid thuis in kvv, hier werd altijd gebarfd inmiddels maal ik veel van de barfhap voor de jongbelegen dames aangevuld met een rolletje van het een of ander.
Variatie in merk en smaak is overigens wel aan te raden

Bij barfmenu-kat vind ik het jammer dat er toch wat 'onzin' als zalmolie ed. in zit daarom kies ik van hun voor de premium versies, die zijn eigenlijk voor honden en wat grover gemalen maar ze eten het hier wel met smaak.
#3432624
Vooral afwisselen met diersoorten en merken.
Voor vastere ontlasting kan je toch best het blik achterwege laten.
En als de maag moeilijk blijft doen zou ik toch eens proberen zowel blik als brok achterwege te laten.
In principe kan het samen, maar ik heb een kater met gevoelige maag en daarbij moet ik het toch ook niet proberen hoor.
#3432635
pearlsofpassion schreef: ma 20 sep 2021, 21:36 Vooral afwisselen met diersoorten en merken.
Voor vastere ontlasting kan je toch best het blik achterwege laten.
En als de maag moeilijk blijft doen zou ik toch eens proberen zowel blik als brok achterwege te laten.
In principe kan het samen, maar ik heb een kater met gevoelige maag en daarbij moet ik het toch ook niet proberen hoor.
Thanks, ik werk thuis dus zie alles en merk dat ik snel van slag raak als ze ineens anders doen dan anders....Maar ze zijn nog niet zo lang hier en hebben veel veranderingen meegemaakt dus wellicht wil ik te snel. Ik twijfel wel over giardia maar omdat er veel aspecten aan bod zijn geweest die ook invloed kunnen hebben op dunnere ontlasting wil ik niet meteen Panacur gaan geven. Ik heb het wel in huis maar ze zijn beiden recent ontwormd, al twijfel ik wel of het bij de jongste voldoende is geweest, die heeft een pipetje (vermoedelijk stronghold?) gekregen tijdens de 12 weken enting. Onze oudste heeft een week geleden een tabletje Milbemax gehad.
#3432642
Ik denk dat zolang je zoveel dingen door elkaar voert je geen goede ontlasting krijgt. Dat je per maaltijd afwisselt ok, dat kan. Maar niet de maaltijden zelf. Met een beetje pech eten ze in 1 maaltijd brokken, blikvoer en kvv. Dit is gewoon niet handig. Ik zou per maaltijd geven. Dus of brokjes, of blikvoer of kvv. De combi blik met kvv is leuk voor een paar dagen om ze over te zetten, naar ideaal is het zeker niet. Van heel de dag brokjes laten staan ben ik sowieso geen fan. Geef dan liever af en toe een handje gestrooid door de kamer. Moeten ze er ook nog wat moeite voor doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3432644
hannabelgje schreef: di 21 sep 2021, 09:03 Ik denk dat zolang je zoveel dingen door elkaar voert je geen goede ontlasting krijgt. Dat je per maaltijd afwisselt ok, dat kan. Maar niet de maaltijden zelf. Met een beetje pech eten ze in 1 maaltijd brokken, blikvoer en kvv. Dit is gewoon niet handig. Ik zou per maaltijd geven. Dus of brokjes, of blikvoer of kvv. De combi blik met kvv is leuk voor een paar dagen om ze over te zetten, naar ideaal is het zeker niet. Van heel de dag brokjes laten staan ben ik sowieso geen fan. Geef dan liever af en toe een handje gestrooid door de kamer. Moeten ze er ook nog wat moeite voor doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik snap je punt, het mengen van KVV met natvoer heb ik puur voor de overgang gedaan, vandaag bied ik 3x een portie KVV aan en tussendoor eten ze zelf de graanvrije brok, waar overigens geen troep in zit maar veel vlees en hoog eiwitgehalte. Ze zijn dit beiden vanuit de cattery gewend en dat ging altijd goed, wel was dit met een Royal Canin brok dus ze eten nu een ander (beter) merk.
Kittens moeten onbeperkt kunnen eten toch? Daarom zou ik de brokjes liever niet weghalen aangezien ik het een prettig idee vind dat ze altijd wat kunnen eten. Wellicht gaan ze dat straks stukken minder doen als ze meer KVV eten?
#3432649
Too schreef: di 21 sep 2021, 09:55 Nog even over giardia als je echt een vermoeden hebt zou ik niet zomaar blind panacur oid geven maar eerst een ontlastingonderzoek laten doen door het Woud
Nee, ik heb het in huis gehaald maar wil eerst ontlastingsonderzoek doen inderdaad. Ik vind het nogal een aanslag op de jonge lijfjes en als het niet nodig is gooi je boel alleen maar nog meer in de war.
#3432654
Eens met Hannah. En je oudste valt daar ook al niet meer onder.
En het is dus niet zo gezond voor de spijsvertering.
Zolang je alles voert valt ook niet te zeggen waar de slappere ontlasting vandaan komt, en vind ik het ook niet gek als het rauwe af en toe niet goed valt op de maag.

Trouwens, katten geven ook gewoon gezond geregeld eens over he. Haarbal, of zelfs gewoon omdat ze zin hebben. Katten braken gewoon erg snel. Zolang ze niet 2x na elkaar hun eten eruit gooien is dat geen reden tot bezorgdheid.
#3432671
hannabelgje schreef: di 21 sep 2021, 14:15 Hier heb ik nooit heel de dag eten staan voor kittens. Per maaltijd krijgen ze wel onbeperkt, maar er staat nooit heel de dag eten. Daar worden ze erg mieperig en kieskeurig van want nooit echt honger

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Maar hoe doe je dit als je zelf bijv een hele dag weg bent? Ik kan en wil best op 3 of 4 momenten rauw of brok aanbieden en ze laten eten totdat ze zelf stoppen, daarna dus weghalen? Maar als ik een hele dag weg ben zal ik toch iets neer moeten zetten? Daarom vond ik de brok fijn om erin te houden voor dit soort situaties, hier eten ze kleine beetjes van verdeeld over de dag dus schrokken niet hun bakjes leeg ofzo. Wanneer ik het weegschaaltje pak voor hun vleesmomenten staan ze al te mauwen bij mn benen in de keuken dus op zich gaat dit heel goed zo.

Update wat betreft ontlasting: gisteren een dag zonder natvoer, ze hebben beiden op 3 momenten kvv gegeten en tussendoor brok. Ontlasting is stukken beter! ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door