Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BBW
#3431849
Goedenavond!

Sinds 1,5week hebben wij een circa 13.5 week oude kitten, een katertje van circa 2200 gram.
Deze kitten is door de fokker uiteindelijk op ‘vers vlees gezet’.
Nu hebben wij overgenomen wat de fokker hem geeft, maar ik heb hier een aantal vragen over.

Vraag 1. Geven wij het juiste op dit moment?
Circa 2 muizen (regular maat) per dag, soms 3.
Circa 3-4 eendagskuikens per dag
1 reep graatvrije zalm
1 eetlepeltje geitenkaas.

Bovenstaande verdelen we over meerdere porties per dag, naar eigen inzicht. Meestal zit er 2-4 uur tussen.

Is bovenstaande gezond voor onze jongeman?

Vraag 2.
Ondanks het vers vlees ongetwijfeld het best/gezondst voor hem is, willen we toch switchen naar iets praktischer dan dit. Ik vind het best een ‘gedoe’ op deze manier ;)
Klopt het dat als ik hem een BARF rol ga voeren het kan verdelen over 2-3 porties per dag? Wat bevelen jullie dan aan? Deze kater lijkt geen makkelijke eter te zijn dus ik neig er naar om te switchen naar iets als een ‘totaalvoer’, is Barfmenu Cattery dan geschikt?

Vraag 3
Hoe zouden jullie de overstap van vers vlees naar barf aangaan?
‘Smeer’ ik barf bv eerst over het vers vlees en later een klein portie barf naast het vlees? Iemand tips?!

Alvast vriendelijk dank voor het meedenken!!
#3431851
Om te beginnen even wat termen verduidelijken. BARF is rauw vlees in stukken, zelf samengesteld, meestal ongemalen. Wat je nu voert valt daar dus onder, maar ook een menu van spiervlees, vleesbot en orgaan.
Die rol is kvv, kant en klare vleesvoeding, in jouw geval van het merk 'Barfmenu'.

Je kan uiteraard overschakelen op kvv. We raden wel aan verschillende merken af te wisselen om het risico dat de samenstelling niet helemaal compleet is, te spreiden.
Ook geef je best grotendeels kvv geschikt voor katten. Af en toe eentje voor honden kan wel, maar vermijdt dan die met pens erin. Sommige katten eten dat wel, de meeste niet. En aangezien je aangeeft dat de jouwe kieskeurig is...
Al vind ik dat wel straf voor een kitten. Is het een zeer groot ras? Want gemiddeld weegt een kitten ongeveer 100gr per week. Als het geen Maine coon oid is, is hij dan niet wat te dik? Misschien krijgt hij te veel eten lijkt hij daardoor kieskeurig?
Hoe dan ook, ik zou hem gewoon eens kvv voorschotelen. Iets met konijn of kip oid. En misschien eet hij dat wel gewoon. Hier lusten ze nl ook geen gekweekte muis en stukken zalm moet ik ook niet mee aankomen.. ;)
Door BBW
#3431852
Super bedankt voor je antwoord, weer wat geleerd!
Het betreft een Ragdoll kater, groot formaat kat. Qua formaat/postuur oogt het dier niet ‘dik’.
Maar ik heb dus wel twijfels over de hoeveelheid voeding die ik hem geef. Kan je daar iets over zeggen? (Zie mijn vorige post)Geeft het dier vaak zelf de grens wel aan..?
#3431864
Goh ja. Kittens kan je in principe onbeperkt voeren. Bij de meesten kan dat wel.
Weten of je dier te dik is, doe je door te voelen. De ribben moet je gemakkelijk voelen, maar er moet wel een klein laagje vlees op. De buik moet vol zijn, maar niet papperig of hangend. Zijn bekken moet je voelen maar niet te fel uitsteken. Dat soort dingen.

Bij volwassen katten zijn er die stoppen bij teveel eten, maar je hebt er net zo die eten tot ze barsten.
In den regel kweek je wel kieskeurige katten door steeds meer aan te bieden dan ze nodig hebben. Beter ietsje minder dan te veel. Want als ze kueskeurig worden door te veel keuze, krijgen ze vaak minder binnen dan wanneer ze net ietsje meer zouden lusten.
Door BBW
#3431877
Zojuist gelukt om circa 20-25 gram BARFmenu kip erin te krijgen. Aantal uren gewacht na zijn laatste maaltijd, flink gespeeld en toen gegeven. Ging er allemaal in. Stap 1 is gelukt 😊
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door