Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#3440129
Lefki&Amy schreef: di 15 feb 2022, 15:38 KB haas en fazant al geprobeerd.. hoeven ze allebei niet (Haas zijn de honden dol op gelukkig, fazant vindt dus niemand te nassen).
Ze krijgen geitenhart er naast, dus ik denk dat ik niet bang hoef te zijn voor tekort aan taurine dan?
Je trekt de verhoudingen wel wat uit verband.

Hebben ze wel trek?
Of is er altijd zoveel te eten dat ze het zich kunnen permitteren om picky te zijn?
Bij honden kun je wat makkelijker hardcore ingrijpen maar bij gezonde katten kun je ook best wat 'gezonde trek' opwekken.

Wat kleinere porties, evt wat varieren in portie grootte.
Vinden ze barf misschien lekkerder, wel of geen mix-smaken


Cera kon nogal muiten bij nieuwe smaken of dingen die lang niet gevoerd waren .. daar worstelden we dan vaak 2 dagen mee (weghalen, nog s aanbieden evt met iets anders (niet het favoriete voer) er in de zelfde bak naast, een acceptabel maal ) dan een paar dagen bekend voer .. en repeat.
Meestal gaat ze dan de 5e of 6e dag gewoon eten en doet ze alsof het altijd al haar lieievelings was ;D
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440135
Nu is het zo dat ze altijd haar favoriete eten heeft staan en dan wordt ze ook picky dat ze niets anders wil.
Lefki&Amy schreef: di 15 feb 2022, 15:36 En hoe wen je dat aan dan?
Als je de tijd hebt dan kun je beginnen met meerdere voermomenten. Key is dat ze in de gaten moet krijgen dat de schaaltjes verdwijnen als ze niet eet (en dan wegblijft voor bepaalde tijd). Die momenten kunnen steeds verder uit elkaar. Het kan nl de eerste keer zijn dat ze dus niet eet en dan wil je niet dat ze gelijk de hele dag zonder zit. Maar ze moet wel weten dat het voer verdwijnt en dat ze dus niet meer kan eten wanneer ze zelf wil. Hoeveelheid kan de eerste keer dus ook gelijk minder zijn... dat ze gelijk het idee heeft dat ze dat maar op moet eten.

Er zijn wel wat gidsen te vinden voor de transitie naar maaltijden (zoals deze).
#3440166
Als ze een paar keer honger heeft nadat ze niet gegeten heeft leert ze wel snel om wel te eten als ze krijgt. Dat duurt niet lang hoor.. ;)

En niets maakt een kat zo kieskeurig als altijd eten kunnen eten.. Daar gaan ze doorgaans minder van eten dan gewoon op vaste momenten een afgemeten portie..
En sommige katten eten gewoon moeilijk en blijven dat doen. Valt niet veel aan te veranderen. Je druk maken en het proberen op te lossen, helpt zeker niet. :biggrin2:
#3441146
Ben ze minder gaan voeren en inderdaad; korte tijd om te gaan eten en anders is het pech...eten weg :D
Dat gaat beter.
Inmiddels eten ze konijn, wilde eend, kip gemengd met geitenhart (anders eten ze geen kip), en wilde duif. We gaan dus vooruit ::)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3448722
Lefki&Amy schreef: do 25 aug 2022, 13:00 En eendagskuikens eten ze ook...wat, eten? VRETEN!
Ja, geweldig hé :D
Lefki&Amy schreef: do 25 aug 2022, 13:00 Ze zouden ze elke dag wel willen, hahaha.
Is 2 x in de week ok? Of wat wordt aangeraden?
Ik ben er even doorheen :-\ maar hield zelf altijd één keer per week aan (anders ben ik er zo snel doorheen ;D ), en op een andere dag in de week een kippennekje, en weer op een andere dag een sardine.

Maar 2x per week is ook wel prima hoor.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3448726
Lefki&Amy schreef: do 25 aug 2022, 13:25 Ah, dank je, dan ga ik een nekkie en een sardien ook eens aanbieden :D
De sardine moest ik wel wat schoonmaken. Er zitten op de buitenkant van die hele harde doorzichtige schubben. Dus die moest ik even onder wat water goed verwijderen. En ik sneed ook die harde vinnen eraf. Verder is het even de vraag hoe groot ze zijn en of ze die zo wegkrijgen of dat je ze een beetje moet fileren. Vroeger waren ze veel kleiner en kon ik ze geheel aanbieden maar met 200+ gram is dat nu niet meer te doen. Maar misschien heb ik ze toen na een "goed" seizoen gekocht ;)

Verder zijn sprotjes en spierinkjes altijd wel welkome tussendoor snackjes.
#3448728
Hier krijgen ze 3 kuikens per week. En ze eten gemiddeld maar zo'n 120gr per dag.. Dus dat is ruim 10% van het menu..
Is een beetje zo gegroeid, vroeger kregen ze er niet zoveel... Maar het maakt allemaal niet zoveel uit. Gewoon niet overdrijven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door