Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3431354
Hoi allemaal,

Afgelopen zondag 2 hongerige en angstige kittens ontdekt in het bos en inmiddels m.b.v. een vangkooi kunnen vangen.
Het verschil in grootte is groot, dus ik vraag mij af of ze uit 1 nestje komen..
Ze zijn nog erg angstig, dus heb ze nog niet kunnen wegen of verder kunnen nakijken etc.
Ze eten als tijgers en ontspannen zich inmiddels al een beetje. De kleinste heb ik al kunnen aaien en daar ging uiteindelijk het motortje op volle toeren aan :D
Ze krijgen nu deels kvv (van de honden) en deels goed blikvoer en wat brokjes er bij. Eigenlijk zou ik ze volledig op kvv willen zetten. Van alle katten die ik gehad heb, hadden er 2 FORL en ooit heb ik gehoord dat dit te maken kan hebben met de toegevoegde vitamine D3 in het blikvoer/brok. Dit wil ik natuurlijk vermijden.

Als ik ze volledig op KVV wil zetten, hoeveel mogen ze dan en waar moet ik rekening mee houden?
grote muis.jpg
De grote muis
grote muis.jpg (79.32 KiB) 8980 keer bekeken
Bijlagen
kleine muis.jpg
De kleine muis
kleine muis.jpg (96.77 KiB) 8980 keer bekeken
Door Too
#3431361
Wat een snoepjes, ze boffen dat jij ze vond.

Dit formaat kittens mag eigenlijk nog wel onbeperkt eten , geen idee hoeveel dat is zo'n100 gram per mini in 4 keer?

Hmm misschien is dat nog wel wat veel voor ze... aan mij heb je niks ;D
#3431372
Jonge kittens mogen naar behoefte eten ;)
Normaal geven ze wel een richtlijn per kilo lichaamsgewicht maar daar heb je nu helemaal niets aan aangezien je niet weet wat ze wegen ;D

Wel zou ik aanraden om katten kvv aan te schaffen en ze daar gewoon volledig op te zetten ipv hondenkvv met blik en brok ;)
#3431402
Ik heb ook ooit 2 kittens gevonden en tijdelijk in huis genomen. Die wogen zo'n 1kg500 en aten zoveel als anderhalve volwassen kat. Ik vermoed dat dat iets hoger dan 200gr per kitten per dag lag. Ze mochten wel ietsje voller worden.
Ik barf met m'n katten (toen 3 stuks) en haalde gewoon het dubbele uit en af en toe een kuikentje extra. Dat ging er goed in, en ze zagen er redelijk verzadigd uit.
Ze vonden het eten meteen heeerlijk en lustten alles.
20170724_232617.jpg
20170724_232617.jpg (1.93 MiB) 8921 keer bekeken
#3440091
Hoi allemaal,

het gaat goed met de kleine bengels...hoewel, echt klein zijn ze al niet meer.
De zwart-witte, Yango, weegt inmiddels 4,9 kilo en is inmiddels gecastreerd. De kleine muis, Zenzi, weegt een stuk minder, is een poesje en wordt aanstaande donderdag gesteriliseerd (vreselijk, bah!).

Ze zijn inmiddels een stuk kieskeuriger geworden qua eten...vooral Zenzi haalt haar neusje op voor de meeste KVV, alleen konijn gaat er bij allebei goed in.
Dit terwijl ze toch vanaf begin af aan KVV gekregen hebben.

Wat is hier nou de reden van eigenlijk?
Je zou toch denken dat de meest passende voeding ook de meest gewenste is?

Yango lust wel eendagskuikens, Zenzi denkt; vreet dat zelf maar op.

Heb allerlei smaken geprobeerd, maar het schaaltje dat ik er s morgens neer zet, staat er s avonds nog (ja, logisch, ze eten geen schaaltjes :D , maar het vlees wat er op ligt, ligt er dus ook nog dan).

Wat te doen?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440098
Lefki&Amy schreef: di 15 feb 2022, 12:26 Heb allerlei smaken geprobeerd, maar het schaaltje dat ik er s morgens neer zet, staat er s avonds nog (ja, logisch, ze eten geen schaaltjes :D , maar het vlees wat er op ligt, ligt er dus ook nog dan).
Geef je ze nog niet in maaltijden? Dat zou ik wel doen.
En dat betekend dus gewoon schaaltje weghalen.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
#3440102
Praktisch gezien is 4-5 maaltijden per dag niet haalbaar voor mij (i.v.m. werk), het zal dus maximaal 2-3 worden.

Bijkomend probleem is dat ze met z'n 2 en zijn en Yango meteen aanvalt, maar Zenzi denkt; ik kom dalijk wel een keer terug...(en dan vreet Yango natuurlijk alles op).

Zucht...volgende keer toch maar weer honden :D ;D
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3440114
Lefki&Amy schreef: di 15 feb 2022, 13:54 Bijkomend probleem is dat ze met z'n 2 en zijn en Yango meteen aanvalt, maar Zenzi denkt; ik kom dalijk wel een keer terug...(en dan vreet Yango natuurlijk alles op).
Ja, maar dat is iets wat je dan dus wel aan moet/kunt leren. Dat kost wel wat tijd (en is in het begin wel wat lastig als je ook werkt). Ik denk dat Yuna hier ook liever zou zeggen "ik eet straks wel wat", maar met Bono als vreetzak is dat niet mogelijk.

Ik geef hier rond 9:00 (voor het werk), 18:00 (na het werk) en 23:00 (voor het slapen gaan) de maaltijden.
4 tot 5 keer zou inderdaad idealer zijn maar ik vind 3 ook nog nét kunnen. 2 vind ik zelf ook wat weinig (tenzij ik die dag weg ben maar als ik om 14:00 tot laat weg ben dan geef ik bv om 13:30 ook nog wel wat, maar dat komt gelukkig niet zo vaak voor).

Hoe gaat dat nu overigens met Yango? Krijgt die dan zoveel dat hij niet aan het schaaltje van Zenzi begint? Wordt dat dan ook niet een tonnetje?
#3440121
Hier krijgen de katten 2x per dag eten. Dat is prima te doen. Ook hier eten ze niet alles. Als ze vreselijk gaan miepen geef ik ze minder. Pas wel op met het voeren van konijn kvv want daar zit nauwelijks taurine in. Ik zou dat max 1x per week geven.
Probeer eens of je aan kiezebrink (KB) kan komen. Die hebben ook haas, duif, fazant en kwartel. Meestal vinden katten dat erg lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3440122
En hoe wen je dat aan dan?

Ik zet nu af en toe Zenzi apart met haar schoteltje, maar dat is niet heel ideaal natuurlijk, aangezien ze ook dan niet altijd gaat eten en uiteindelijk moet ik naar mijn werk en wil ik ze graag weer samen laten.
Door Too
#3440123
Lefki&Amy schreef: di 15 feb 2022, 13:54 Praktisch gezien is 4-5 maaltijden per dag niet haalbaar voor mij (i.v.m. werk), het zal dus maximaal 2-3 worden.

Bijkomend probleem is dat ze met z'n 2 en zijn en Yango meteen aanvalt, maar Zenzi denkt; ik kom dalijk wel een keer terug...(en dan vreet Yango natuurlijk alles op).

Zucht...volgende keer toch maar weer honden :D ;D
Ik ben oorspronkelijk in verschillende ruimtes gaan voeren oa vanwege verschillende eettempi en -behoefte en dat doe ik nog steeds. Ze moeten even doorkrijgen dat het niet eindeloos blijft staan.
Ze krijgen rustig de tijd maar wie niet eet heeft pech dan gaat het terug , als ik thuis ben wil ik dat best later nog s aanbieden als ze er om vraagt.

Inmiddels weet ik dat als Cera erg enthousiast heeft lopen grazen dat ze eerst moet spugen en even uitblazen voordat ze eet, dat ze 's ochtends vaak wat minder eet dan eind vd middag
Catoo is zo gehaaid dat ze het liefst de helft eet dan eist dat de deur opengaat in de hoop dat Cera flink wat heeft laten staan (en dat ik dat niet zag ::) ) ... om daarna pas haar eigen bord leeg te eten
#3440125
hannabelgje schreef: di 15 feb 2022, 15:35 Hier krijgen de katten 2x per dag eten. Dat is prima te doen. Ook hier eten ze niet alles. Als ze vreselijk gaan miepen geef ik ze minder. Pas wel op met het voeren van konijn kvv want daar zit nauwelijks taurine in. Ik zou dat max 1x per week geven.
Probeer eens of je aan kiezebrink (KB) kan komen. Die hebben ook haas, duif, fazant en kwartel. Meestal vinden katten dat erg lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
KB haas en fazant al geprobeerd.. hoeven ze allebei niet (Haas zijn de honden dol op gelukkig, fazant vindt dus niemand te nassen).
Ze krijgen geitenhart er naast, dus ik denk dat ik niet bang hoef te zijn voor tekort aan taurine dan?
Door Too
#3440126
Lefki&Amy schreef: di 15 feb 2022, 15:36 En hoe wen je dat aan dan?

Ik zet nu af en toe Zenzi apart met haar schoteltje, maar dat is niet heel ideaal natuurlijk, aangezien ze ook dan niet altijd gaat eten en uiteindelijk moet ik naar mijn werk en wil ik ze graag weer samen laten.

Hier 1 in de keuken de ander in de bijkeuken.. tussendeur dicht
Na x tijd de deur open en -al dan niet lege- bakjes weg. klaar
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door