Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Saskia77
#3429214
Hoi,

Heeft iemand tips voor een KVV?

Onze 3 katten, Dax, Roswell en Mirah zijn 8 jaar, en staan vanaf kitten op Tinlo Cattery.
Daarvoor hebben we verschillende soorten geprobeerd, Haaks Barf, Darf en Carnibest. Tinlo werd het het best gegeten.

Na een paar slechte batches wordt het sinds een jaar niet meer gegeten, en zijn we over gegaan op Darf (worst en vlees rondjes), en werd goed gegeten, maar ook dit wordt na een paar batches slecht gegeten.

Darf heeft ook brok, 60% vlees, en wordt door Roswell en Mirah redelijk gegeten. (Besteld als noodbrok) Hoewel Mirah gelukkig liever nog wel vlees eet, hoewel met lange tanden. Maar Dax is erg kieskeurig. Wat hij wel lust is een Purina brokje, die we soms als snoepjes geven, of in de snoepjes bal. En hij eet Darf brok als hij honger heeft. Maar soms ook opeens een stuk Darf vlees. (Ik denk als hij dan een beetje uitgehongerd is…)

Wat we anders nog bijgeven, om ze toch aan het eten te houden: kuiken, rundvlees +- 30 gr per kat, stukje witvis, kippen hartjes of lever. Maar af en toe, als ik bang ben dat ze te weinig krijgen.
Ik denk overall, dat ze sowieso te weinig eten binnen krijgen voor hun gewicht. (Hoewel Roswell te dik is)

Ik heb het gevoel dat we een beetje aan het aanmodderen zijn met het eten :-( maar wil eigenlijk ook niet elk merk apart proberen.

Weet iemand een merk dat goed gegeten wordt?
Door src_esther
#3429215
Alroda Puur en Carnivoer zou je kunnen proberen. Diersoorten moet je afwisselen omdat ze niet compleet zijn. Bij Alroda Puur kun je gemalen rolletjes hart bijbestellen voor de aanvulling omdat katten wat meer hart behoeven dan honden.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3429224
Hier eet Yuna heel af en toe ook haar schoteltje met bepaalde diersoort KVV (KB Raw) niet goed (hangt een beetje van haar trek af want 's-ochtends en 's-avonds laat eet ze datzelfde weer wel goed). Ik kruimel er dan een cosma snackies blokje overheen (gevriesdroogd vlees). Dan eet ze haar schoteltje weer helemaal op. Met vis KVV (wat ze echt niet lust) werkt dat echter niet. Ik heb van een ander merk KVV (rund/kip van Alaska) vroeger ook een keer een 'slechte' batch gehad (was niets aan de samenstelling gewijzigd volgens de leverancier maar Yuna liet het pertinent staan terwijl ze die voorheen wel at). Die kon ik daarna ook vergeten :(

Maar over het algemeen wordt de KB Raw hier verder goed gegeten.
#3429232
Ik ga het eens van een andere hoek bekijken.
Je geeft aan dat je denkt dat de katten te weinig eten, maar toch is er eentje te dik...
De anderen zijn die serieus afgevallen?of maar een beetje? Of helemaal niet?

Zou het evt kunnen dat je hen meer aanbiedt dan ze moeten eten?
Want zo kweek je kieskeurige katten. Je geeft beter net wat te weinig als te veel.
Ik verklaar me nader. Ik had vroeger ook een kat met niet zo'n geweldige eetlust. Gaf ik haar 100gr (wat ze idealiter moest eten op een dag) dan at ze met wat geluk 70 of 80gr. Maar gaf ik haar maar 90gr, dan at ze dat wel op. Conclusie: door minder te geven, kreeg ze meer binnen. En at ze gevarieerder! Want anders bleef natuurlijk steeds hetzelfde liggen.

Ik zou eens kritisch nadenken of je niet denkt dat ze nog steeds hetzelfde moeten eten als toen ze 2 jaar waren. Want dat is natuurlijk niet zo.
En kieskeurigheid wordt ook erger met ouder worden.
De hele dag eten laten staan is ook geen goed idee. Dan hebben ze meer de neiging om het te laten staan en af te wachten of er niets anders komt. Of gewoon, geen interesse. Als ze op gezette, vaste tijdstippen eten krijgen dat ook weer weg gaat achteraf, hebben ze meer de neiging op dat moment te eten. Ze krijgen dan ook even voorheen echt honger, als het goed is. En ze leren dat het dat of niets is.
En als het niets is, hebben ze eens honger. Dat helpt ook altijd voor de volgende maaltijd. Die bij mij dan weer hetzelfde was voor de kat die de vorige maaltijd weigerde. Maar dat moet je niet te lang doen. 1 of 2 keer terug aanbieden maar als ze het dan nog niet eten beter (bij de volgende maaltijd, niet meteen erna natuurlijk) wat anders geven, want dan gaat het toch niet meer komen. Of iets lekkers onder mengen, als je echt voet bij stuk wil houden.
Door hannabelgje
#3429242
Hier eten ze in de winter goed en in de zomer slecht. Ze zijn nu alweer een poos aan het miepen met eten. Dan krijgen ze verdeeld over 3 katten een handje brokjes zodat ze zeker wel iedere dag iets eten. Ze vinden dan alles bah behalve de brokjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door