Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kattekind India
#3429173
Hallo,

Ik ben de dienstmeid van India, een persje dat ik adopteerde. Ze was een echt dutske en ziekjes, nierpatiëntje. Langzaamaan heb ik haar al kunnen overzetten van 'grootwarenhuisvoeding' naar KVV, verse voeding en kwaliteitsvolle korrels. De KVV en verse voeding zijn voor overdag, de korrels voor 's nachts. Dit is nodig, want India eet telkens kleine hapjes, maar wel 7 tot 12x per 24 uren. Haar nierwaarden zijn al stukken beter dan in begin! Ik school me veel bij ivm voeding en lees dat er best minimum 4 diersoorten gegeven worden, en daar knelt het schoentje... India lust niet veel diersoorten, dus als ze het niet lust eet ze gewoon niet. Dat is dan niet ok voor de nieren. Het enige wat ze echt graag eet is kip en konijn. Sardientje kan als ik het meng met de KVV kip. 1x per week krijgt ze ook nog een kippenhartje bij. Ben nu geit aan het testen, doch... moet ik mengen en niet teveel bijdoen, anders is het noppes. Is het erg dat ze maar 2 diersoorten eet, want de merken dat ze wil eten zijn niet compleet?
Door Kattekind India
#3429248
src_esther schreef:India heeft het getroffen met jou.
Welke diersoorten en merken heb je geprobeerd?
En misschien heeft deze tip/opmerking van PoP ook wel betrekking op jouw India: viewtopic.php?f=13&t=139172#p3429232
Dankjewel Esther, ik heb het ook met haar getroffen, India is heel aanhankelijk en poeslief :)
Heb volgende merken en diersoorten reeds geprobeerd :

Alaska konijn --> laat ze gewoon staan
Bandit : mix blaas en nier (rund) --> lust ze niet.
Carnibest eend --> eet ze met lange tanden, en meestal diarree achteraf.

Alroda konijn (+-40 à 50gr/dag) + vers konijn (+-8gr/dag) --> eet ze heel graag
Haaksbarf kip (+-40 à 50gr/dag) + verse kip (+-8gr/dag) --> eet ze graag
Barfmenu konijn (+- 40 à 50gr/dag) --> eet ze super graag, doch teveel bot en fosfor in om goed te zijn voor haar. Dus zou dit graag stopzetten.

Kippenhartjes --> eentje per week
Verse sardientjes --> eentje per week

Lila loves it Bio Bone Broth bouillon --> meng ik met de kvv (om zeker voldoende vocht binnen te hebben)
Inaba churu puree --> klein laagje op kvv om haar te stimuleren om te eten

Markus-Mühle kattenvoer Beutenah kip --> 8à10gr per nacht

Alroda geit --> aan het testen (gemengd met de kip) momenteel ruikt ze er enkel aan...

Als ik haar adopteerde woog ze 2.740kg (maart 2019), bij het helemaal overstappen naar kvv woog ze 2.950kg (januari 2021). nu weegt ze 3.300kg. Haar gewicht gaat dus de goeie richting uit. ;)

groetjes,

Inge en India
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3429260
Helpt het niet om het visje bij de Barfmenu. te geven? Tegen te harde ontlasting?
En als je bij de Alroda vers konijn apart geeft, waarom dan niet bij de Barfmenu?

Het is trouwens niet noodzakelijk, als je spier bij wil geven, dat je dezelfde diersoort geeft als de kvv.
Door Kattekind India
#3429263
De Barfmenu bevat teveel fosfor en bot voor nierpatiëntje...597,01mg fosfor/100kcal (max. is 250mg/100kcal)

Als ze dit eet zie ik direct in haar ontlasting krijtpoep, ook als ik vers spiervlees toevoeg. Ofwel nog meer spiervlees toevoegen? En de grote botstukken uithalen? Maar is dan nog steeds maar 2 diersoorten... :(
Door Too
#3429265
Heb je wel eens een stukje kwartel geprobeerd?
Veel katten vinden kwartel best smakelijk, net als konijn zoals je al hebt gemerkt en soms vinden ze zelf kauwen ook fijner dan gemalen eten.

Om de nieren wat te ontzien kun je het beste gevogelte voeren (zo af en toe wat hert of paard kan ook) en daar is gelukkig ook genoeg in te varieren
Mijn dames vinden eend, parelhoen en gans ook erg lekker en vroeger waren ze allebei dol op duif

Ik heb onlangs een elektrische vleesmolen bemachtigd omdat mijn dames wat meer moeite kregen met stevig bot... daar ben ik heel blij mee, ze vinden huisgemaakte prak echt veel lekkerder en bijna net zo lekker als zelf een stukje knagen.
Bovendien mun je dan je receptuur een beetje aanpassen aan de wensen en noden van je eters : wat meer/minder bot, wat aangepaste percentage orgaan, wel/geen vis, wel/niet bio/scharrel/wild etc

Heb je Barfmenu Premium ook al eens geprobeerd, daar zit geen premix oid in
Laatst gewijzigd door Too op wo 07 jul 2021, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3429266
Overigens voer ik niet de hele dag door, een beetje trek houdt ze gretig ;)
Ze krijgen 3x daags iets waarbij er 1rondje is met wat blikvoer om zeker te weten dat alle pillen, poeders, druppels en toestanden in de juiste kat gaan
Door src_esther
#3429268
Bij nierproblemen zou ik BarfMenu ook liever niet geven, zelfs de Premium niet.
Grazers vallen blijkbaar niet in de smaak bij haar, niet gek want meestal zit er ook pens in verwerkt, iets dat veel katten niet lekker vinden. Geit is trouwens best specifiek en heftig qua smaak. Lam en kalf maken dan meer kans denk ik.
Alroda Puur heeft tamme en wilde eend, gans, bosduif, fazant en kalkoen als gevogelte. Daar zal toch wel iets tussen zitten dat India lekker vindt.
En zoals al geopperd wordt kun je kwartel proberen.
Door Kattekind India
#3429270
Too schreef: wo 07 jul 2021, 18:05 Heb je wel eens een stukje kwartel geprobeerd?
Veel katten vinden kwartel best smakelijk, net als konijn zoals je al hebt gemerkt en soms vinden ze zelf kauwen ook fijner dan gemalen eten.

Om de nieren wat te ontzien kun je het beste gevogelte voeren (zo af en toe wat hert of paard kan ook) en daar is gelukkig ook genoeg in te varieren
Mijn dames vinden eend, parelhoen en gans ook erg lekker en vroeger waren ze allebei dol op duif

Ik heb onlangs een elektrische vleesmolen bemachtigd omdat mijn dames wat meer moeite kregen met stevig bot... daar ben ik heel blij mee, ze vinden huisgemaakte prak echt veel lekkerder en bijna net zo lekker als zelf een stukje knagen.
Bovendien mun je dan je receptuur een beetje aanpassen aan de wensen en noden van je eters : wat meer/minder bot, wat aangepaste percentage orgaan, wel/geen vis, wel/niet bio/scharrel/wild etc

Heb je Barfmenu Premium ook al eens geprobeerd, daar zit geen premix oid in
Goed idee die vleesmolen! Want India kan moeilijk grote stukken knabbelen met haar klein mondje als persje. Kwartel probeer ik zeker eens. Dankjewel ;)
Door Too
#3429271
src_esther schreef: wo 07 jul 2021, 18:32 Bij nierproblemen zou ik BarfMenu ook liever niet geven, zelfs de Premium niet.
Grazers vallen blijkbaar niet in de smaak bij haar, niet gek want meestal zit er ook pens in verwerkt, iets dat veel katten niet lekker vinden. Geit is trouwens best specifiek en heftig qua smaak. Lam en kalf maken dan meer kans denk ik.
Alroda Puur heeft tamme en wilde eend, gans, bosduif, fazant en kalkoen als gevogelte. Daar zal toch wel iets tussen zitten dat India lekker vindt.
En zoals al geopperd wordt kun je kwartel proberen.

Van het rijtje Alroda smaken denk ik dat tamme eend en kalkoen het neutraalste zijn qua smaak
Wilde eend vinden ze hier té wild.
Door Kattekind India
#3429272
src_esther schreef: wo 07 jul 2021, 18:32 Bij nierproblemen zou ik BarfMenu ook liever niet geven, zelfs de Premium niet.
Grazers vallen blijkbaar niet in de smaak bij haar, niet gek want meestal zit er ook pens in verwerkt, iets dat veel katten niet lekker vinden. Geit is trouwens best specifiek en heftig qua smaak. Lam en kalf maken dan meer kans denk ik.
Alroda Puur heeft tamme en wilde eend, gans, bosduif, fazant en kalkoen als gevogelte. Daar zal toch wel iets tussen zitten dat India lekker vindt.
En zoals al geopperd wordt kun je kwartel proberen.
Oei, dat wist ik nog niet van die pens. Thx.
Kalf, dat ben ik in de kvv nog niet tegen gekomen. Zal es zoeken... duimen maar... als ze kwartel en kalf wil eten zit ik aan 4 diersoorten :cool:
Dankjewel! ;)
Door Too
#3429273
Kattekind India schreef: wo 07 jul 2021, 18:43 Goed idee die vleesmolen! Want India kan moeilijk grote stukken knabbelen met haar klein mondje als persje. Kwartel probeer ik zeker eens. Dankjewel ;)
Kwartel kun je prima met een huishoudschaar (of een vleesmes ) in wat handzamere stukken knippen als ze het echt niet snapt maar lekker knagen is ook gezond al moeten ze dat soms even leren.
Door src_esther
#3429274
Kattekind India schreef: wo 07 jul 2021, 18:47 Oei, dat wist ik nog niet van die pens. Thx.
Kalf, dat ben ik in de kvv nog niet tegen gekomen. Zal es zoeken... duimen maar... als ze kwartel en kalf wil eten zit ik aan 4 diersoorten :cool:
Dankjewel! ;)
Ik zou eerder kalkoen, tamme eend, tamme gans, fazant of bosduif proberen dan kalf eerlijk gezegd. Katten zijn echt veel te klein om grazers te vangen en ik vind het dus ook een gek idee om dat te voeren aan een kat. Behalve als ze er blijk van geven het lekker te vinden zou ik het geven. Zelfs volwassen kalkoen, eend, gans en fazant zijn te groot voor een kat, maar de jongen daarvan dan weer niet.
Door Kattekind India
#3429275
src_esther schreef: wo 07 jul 2021, 18:53 Ik zou eerder kalkoen, tamme eend, tamme gans, fazant of bosduif proberen dan kalf eerlijk gezegd. Katten zijn echt veel te klein om grazers te vangen en ik vind het dus ook een gek idee om dat te voeren aan een kat. Behalve als ze er blijk van geven het lekker te vinden zou ik het geven. Zelfs volwassen kalkoen, eend, gans en fazant zijn te groot voor een kat, maar de jongen daarvan dan weer niet.
Is dat dan geen probleem dat 3 van de 4 diersoorten dan gevogelte zijn?
Door src_esther
#3429278
Kattekind India schreef: wo 07 jul 2021, 19:18 Is dat dan geen probleem dat 3 van de 4 diersoorten dan gevogelte zijn?
Bij katten zou dat niet echt en probleem moeten zijn. Af en toe een visje of een stukje visfilet zou nog een aardig toevoeging kunnen zijn.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door