Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Any
#3424930
Ons kitten is bijna twaalf weken en woont sinds anderhalve week bij ons (haar personeel), samen met poezenbeest Winston van tien maanden. Het kitten kreeg aanvankelijk Ziwi vlees flakes en natvoer, zij pikte al gauw stukjes vlees van Winston. Helemaal goed, dus sinds eergister voor de kleine ook een volledige barfmaaltijd.

Blij dat ze is, wij ook blij, want de overgang van de 1 op andere dag verloopt prima. Nu had ik de barf rekenhulp gebruikt en kwam op vrij lage percentages uit: 12 gr spiervlees; 21 gr karkas en 9 gr orgaan.

Ik heb de behoefte opgeschroefd en kwam toen hoger uit:
Afbeelding

Ik heb daarnaast ook op het forum gezocht en kwam het advies van ongeveer 140 gr totaal per dag voor een kitten van ongeveer dit gewicht en leeftijd tegen.

Ik heb nu twee dagen rond de 100 gr totaal aangeboden en dit heeft ze grotendeels opgegeten. Ik denk dat ik zo goed zit. Uiteraard een gevarieerd aanbod, de vriezer heeft drie lades gevuld met verschillende soorten orgaan-karkas en spiervlees. Toch wil ik, met name omdat het een kitten betreft, zeker weten of ik goed zit qua hoeveelheid.

Beide krijgen vier keer per dag eten, omdat Winston dit gewend is en dit voor haar het beste werkt.
Laatst gewijzigd door Any op za 24 apr 2021, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424935
Kittens mogen eigenlijk onbeperkt eten zeker tot ze een half jaar zijn.
Ik vind 100gr een beetje weinig klinken. Maar als ze niet meer wil of dan begint kieskeurig te zijn is dat prima hoor..

Wat leuk, een kittentje erbij ! :D

Ps, ik zie dat je 10% groenten hebt staan, is dat echt groenten of tel je daar je extra's zoals kuikens of vis?
Want als het echt groenten zijn vind ik dat erg veel voor een kat, dat lijkt me niet verstandig.
Gebruikersavatar
Door Any
#3424979
Hai,

Weer bedankt! Erg fijn om goed advies te ontvangen, dat waardeer ik enorm ;) Ik was er niet helemaal zeker van qua onbeperkt eten, maar dan kan ik haar inderdaad naar behoefte geven. Ze is erg actief, ik moet haar echt af en toe in slaap helpen, dus ze verbruikt veel energie :)

Ik heb nu dus porties evenveel als voor Winston bereid, zij eet nu ongeveer 130 gr totaal per dag. De kleine doet er alleen wat langer over om haar barf aanbod te verorberen, maar ze smult ervan!! Karkas stukken geef ik alleen als ik toezicht kan houden. Vandaag zat er een stukje vast tussen haar tandjes, toen kon ik direct even helpen.

Ik heb haar nog geen fruit/groenten gegeven hoor. Winston likt af en toe van mijn vingers van mijn smoothy mee (met toegestaan fruit/groenten voor katten) wellicht dat de kleine dat ook lekker vindt. Maar een aanvulling van vis of kuiken is een prima idee. Winston blieft geen kuiken, dus mogelijk dat ik deze aan het kitten (Khári) kan slijten!

Het is geweldig leuk met Khári erbij en Winston had gelukkig al snel een klik met haar. Het is een mooi proces om te volgen hoe de twee steeds meer op elkaar afgestemd raken. En voor ons (mijn partner en ik) een bron van plezier en liefde 🧡
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3424981
Leuk dat Khári al lekker mee kan barfen.

Komt bij mij wel de vraag op of je dan straks nog speciaal op moet letten als ze de tandjes gaat wisselen. Moet je dan tijdelijk pletten? Of even op kvv over? Of barfen ze dan vrolijk verder?

Hier zijn ze wel allebei dol op de eendagskuikens.
Gebruikersavatar
Door Any
#3424984
Rik01 schreef: za 24 apr 2021, 18:16 Hier zijn ze wel allebei dol op de eendagskuikens.
Ja, ik begreep van jou dat Yuna en Bono dol op kuikens zijn. Ik heb uiteindelijk een 500 gr zakje van Kiezenbrink gevonden, maar Winston vond het echt niks :(
Misschien komt het door de veertjes, bij een kwartel verwijder ik nl zoveel mogelijk veren, misschien is ze in dat opzicht verwend...
Rik01 schreef: za 24 apr 2021, 18:16 Komt bij mij wel de vraag op of je dan straks nog speciaal op moet letten als ze de tandjes gaat wisselen. Moet je dan tijdelijk pletten? Of even op kvv over? Of barfen ze dan vrolijk verder?
Dat is een goeie, eerlijk gezegd heb ik daar helemaal nog niet aan gedacht. Winston is pas met vijf maanden gaan ‘barfen.’ Ik kan me wel herinneren dat Winston met het wisselen veel bijtbehoefte had. Ik heb toen nog speciale kauwstokjes ed voor haar gekocht. Nu heb ik over het algemeen vrij zacht/medium bot. Wellicht dat iemand hier in kan adviseren? Pletten is idd wel een idee ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424994
Ik heb voor 2 van mijn katten de kuikens ook een tijdje open gemaakt en voor eentje zelfs de veertjes een deel eraf. Na een paar weken aten ze het dan wel gewoon.. Was gewoon een euro die moest vallen.. Gek genoeg deed de kat die zelf muizen ving en met huid en haar opat het moeilijkst over kuikens. ::)

De 3e die vrat ze trouwens meteen. Die probeerde ze te inhaleren ipv op te eten en ging keihard grommen. :biggrin2:

Na een tijdje aten ze ze gewoon rustig, maar het was en is wel van hun favoriete eten.
Gebruikersavatar
Door Any
#3425009
Ik kan het niet helpen, maar heb nog steeds moeite met die kuikens, ik kan er niet naar kijken, laat staan opensnijden of plukken. Hoewel ik geen dieren eet, lukt het me wel om al het vlees te bereiden en zelfs om een kwartel te plukken en in stukken te snijden (hoewel dat niet mijn favoriete hobby is.) Maar ik laat het idee weer even bezinken :o

Blijkbaar vinden katten kuikens lekker, lees ik steeds. En worden ze sporadisch of als snack gebruikt in het menu. Ik vraag me af wat de meerwaarde of voedingswaarde is voor de kat?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3425019
Oh, dat begrijp ik wel hoor.
Nu, als je't niet kan, dan doe je't toch niet. Geen probleem hoor! Niet schuldig voelen..
Wat ik dan zou doen is de kleinste eens eentje geven. Veel kans dat die er, aangezien ze nog zo jong is, mee gaat spelen en misschien wel wat aan gaat knagen. En wie weet kijkt Winston het op een keertje af. En indien niet, ook goed he.

Kuikens hebben wel een meerwaarde ja. Maar het is niet ontzettend verschillend met ei. Het grote verschil voor katten is de meesten kuikens eitjes in een leuke verpakking vinden.
Maar je kan dus zeker eens kijken of Winston geen rauw geklutst ei lust. Nu is Luis daar ook niet gek op, terwijl ie kuikens dus wel lekker vind. Maar qua voedingswaarde kan je een kuiken prima vervangen door een eitje. Als ze dat dus lust....
Gebruikersavatar
Door Any
#3425029
Ah oké. Weer wat geleerd ;) Ja een geklutst eitje krijgt Winston wel af en toe. Ik ga het zeker proberen met de kleine, de kuikens heb ik toch al in de vriezer liggen. Ben benieuwd!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door