Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Koosje
#3424117
Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag,ik heb een schildklierkatje van 15 jaar Toetje, nu heeft ze al in een paar maanden tijd 3x een keelontsteking gehaddit alles door verzwakte keelspieren, ook neemt haar spiermassa af ,dit alles word veroorzaakt door een te snel werkende schildklier, ze krijgt hier medicijnen voor,ik heb een fijne dierenarts die elke 2 maanden even naar haar kijkt maar ik maak mij zorgen dat de spieren het een keer opgeven en ze niet goed meer kan eten,heeft iemand hier ervaring mee?
Door rosmin
#3424123
Ja, ik heb ervaring met schildklierpoes. Koetje is inmiddels15,5 jaar en 2 jaar schildklierpatient. Ze kwam niet in aanmerking voor behandeling met radio-actief jodium helaas. In deze 2 jaar heeft ze up’s en down’s gehad , en heeft ze meer medicatie nodig. nu ‘s morgens 2x thiafeline 2.5 mg en ‘s avonds 1x thiafeline en benakor. Afhankelijk van hoe ze zich voelt laten we bloedprikken.
Haar nierwaarden schommelen ook onder invloed van meer of minder schildklierhormoon, ze heeft lange tijd barf gehad, toen barf nierdieet en nu helaas over op brok. `Haar med’s krijgt ze wel in lekker stukje vlees.
vanaf vorig jaar november tobt ze met terugkerende luchtweginfecties en heeft ze AB’ kuren gehad. we verwachten dat deze binnenkort weer de kop op steekt en we genieten van de goede dagen,maar beseffen dat dit haar laatste periode van leven is. tot nu toe verbaast ze ons hoe sterk ze is.

Is er iets speciaals wat je wilt weten?
Door rosmin
#3424124
Oja, als bij Koetje de waarden zowel te hoog of te laag zijn, eet ze slecht en wordt misselijk en apathisch.
Door Koosje
#3424129
Ja dat is ook de reden waarom Toet iets is ondergedoseerd met de thiafeline, ze krijgt nu 1x per dag een tabletje,krijgt ze meer dan spuugt ze heel veel ondanks dat ze dan cerenia krijgt dan maar liever iets ondergedoseerd ,dat spugen is zo sneu, moeilijk hoor die schildklier gezondheid gaat zo op en neer steeds net als het eten dan eet ze goed en zo weer twee dagen heel slecht
Door Koosje
#3424131
Wat sneu voor je kat Rosmin, komt mij allemaal heel bekend voor wat jij beschrijft. Ook mijn kat zit in haar laatste levensfase maar ze is zo sterk, ben al drie jaar bang dat ze gaat overlijden ,al mijn katten zijn bijna twintig geworden,helaas zal zij dat niet redden,gelukkig zijn haar nieren lever hart en longetjes nog prima maar die keelinfecties slopen haar, en de spierzwakte die ook hoort bij schildklierproblemen ,ik vind het vaak erg haar zo te zien tobben
Door rosmin
#3424137
Dat de spiermassa afneemt link ik niet aan de schildklier, wel aan het ouder worden. Ook de conditie kan afnemen door nierfalen. Als er teveel hormoon in het bloed zit worden de nieren beter doorbloed, dit kan evt. nierfalen maskeren. Bij Koetje is dit zeker het geval, hogere waardes TSH/FT4, betere niewaardes; en andersom :-\

Misschien een idee om te kijken welke bacterie de infectie veroorzaakt dmv. uitstrijkje/swab?
Is haar gebit ok?
Door rosmin
#3424138
Hier ook regelmatig 1-3 dagen Cerenia en dan eet ze weer als een dijkwerker.
Zorgenkatjes zijn het he?
Door Koosje
#3424181
Echt zorgenkatjes zeker,zo ben je opgelucht dat het weer een paar dagen goed gaat,lekker naar buiten even,en goed eten vervolgens weer veel mindere dagen van slapen, moe zijn ,en zo gaan de emotie' s van t baasje ook maar op en neer. Toch heeft ze nog voldoende interesse ,maar ik houd haar goed in de gaten ,er moet wel voldoende kwaliteit van leven zijn.
Door Koosje
#3424184
Ja haar gebit is prima de keelontsteking komt volgens de dierenarts door verzwakte keelspieren 2x ab kuur hielp maar 2 weken. Door verzwakking van de keelspieren ontstaat er zwelling in haar keel ,wat helpt is een inj dexamethason ,maar na de 2e( zat 6 weken tussen) kreeg ze een fikse keel/ neus / oorontsteking juist door de dexamethason die soms infectie geeft. Ze mag dus geen ab kuur nu 2 dagen lichte dosering metacam maar daar stop ik nu mee, ben zeer huiverig voor t gebruik van metacam :-[
Door Koosje
#3424189
Alle spierzwakte heeft volgens da ook te maken met de schildklier en het afnemen van spieren,maar zal ook zeker door leeftijd komen
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door