Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Twizzy
#3422538
Hallo iedereen,

De laatste tijd heb ik mij flink georiënteerd op het voeren van vers. Na het overlijden van mijn hond ben ik gaan kijken voor een pup. De fokker voert ze vers en dat wil ik ook gaan doen. Tijdens al het gegoogle dacht ik opeens "waarom dan de 3 katten ook niet op vers?" Dus de katten gaan ook vers krijgen.

De pup is overigens nog in de maak dus ik heb nog alle tijd om alles goed uit te zoeken. De katten hebben nog brokken voor 1,5 maand en wegens verhuizing wil ik nu niet te veel voor ze veranderen. Dus over 1,5 maand begin ik met de katten op kvv. Maar daar heb ik dus een aantal vragen over.

Ik heb nu mijn voorkeur om het merk darf te voeren. Dit omdat we zelf ook bewust/biologisch eten dus dat gun ik de dieren dan ook. In darf zit standaard al meerdere diersoorten dus dan hoef ik minder veel verschillende soorten op voorraad te hebben. Daarnaast is darf het goedkoopste biologische merk wat ik zo heb kunnen vinden. Of weet iemand nog een ander goed merk?

En kan ik het hondenvlees aan de katten geven? Ik las dat pens vaak niet favoriet is bij katten of is dit een kwestie van proberen? Het lijkt mij namelijk het makkelijkste als uiteindelijk katten en pup hetzelfde eten zodat je niet veel aangebroken worsten hebt.

Ik las op voerwijzer.nl dat een pup max 0.7% calcium mag en dan de verhouding calcium en fosfor met een factor 1.6. Kan ik deze verhouding ook gewoon aanhouden voor de katten? Of komen ze dan bepaalde stoffen tekort?

Ook lees ik veel dat je minimaal 4 a 5 diersoorten moet geven. Bedoelen ze daar dieren mee of echt gevogelte, hoefdieren ect? Want op de laatste manier vind ik het wel lastig om aan 5 diersoorten te komen. Verder als gevogelte, hoefdieren, wild en vis kom ik eigenlijk niet..

En in welk tijdsbestek moeten die verschillende diersoorten gevoerd worden? Moet je ochtend en avond maaltijd verschillen? Of mag dat ook hetzelfde zijn?

Al met al een hele hoop vragen :o . Ik ben redelijk nieuw in het vers voeren. Vorige hond was 14 jaar toen wij hem overnamen en heeft van het jaar dat wij van hem mochten genieten zo'n 8 maand kvv gehad. Enkel lam en kip omdat hij verder allergisch was en ik wist ook niet beter :-[
#3422552
Welkom! Gefeliciteerd met je aankomende pup. :) En wat een goed idee om de katten mee over te zetten.

Compleet hetzelfde voer is wel lastig..
Katten en honden hebben nl verschillende voedingsbehoeften. De verhoudingen liggen iets anders, vooral idd in het orgaan.
Om te beginnen acht ik de kans dat alledrie je katten graag pens gaan eten wel heel erg klein.. Weet je eigenlijk of ze überhaupt rauw vlees lusten, dat zou je best eens testen..
Daarenboven zijn de hoeveelheden pens in een hondenmenu echt veel te hoog voor katten, zelfs als ze het lusten.
Daarbij eten katten meer orgaan als hart en lever en minder bot (raken ze sneller verstopt). Met fosfor-calciumverhoudingen werk ik niet.. Maar ik stel dan ook zelf samen en die dingen zijn bij elk onderdeel en diersoort verschillend.. Ook bij kvv kan je gewoon naar de samenstelling kijken.

Qua merken kan ik je niet echt verder helpen als het echt biologisch moet zijn. Wel voer je zowiezo best meer dan 1 merk. En idd minstens 4 diersoorten plus vis.. Dat zijn soorten als in, kip, eend, konijn enz... En dat is gewoon 4 soorten in 2 weken of zo.
En voor je katten dus hoofdzakelijk kattenkvv of kvv die voor beiden geschikt is.
Eens een hondenversie kan geen kwaad he..

Het enige wat ik kan bedenken om min of meer hetzelfde te kunnen voeren is de hond ook op kattenkvv en een dag in de week enkel de pup pens en een vleesbot je te geven.. Maar dat gaat veel duurder uitkomen.

Of zelf samenstellen.. Ik weet niet of dat een optie is? Maar daar kan je vrijwel alles voor beiden samen aankopen en gewoon in andere verhoudingen aanbieden. Is voor katten vaak eenvoudiger om over te zetten (vlotter aanvaard) en voor de pup natuurlijk het beste.
Wij helpen je hier met je katten menu in bij de hondensectie helpen ze je helemaal verder met een menu voor je pup. Er zitten hier erg ervaren mensen daarmee.
Maar ik weet niet of dat evt een optie voor je zou zijn. Denk er eens over na. ;)
Door Too
#3422561
Welkom en wat een plannen, leuk hoor.

PoP schrijft t al een fijn hondenmenu wijkt wel wat af van de ideale kattenversie, zonder pens en groenten komt t al dichter in de buurt
Voor zo af en toe (en als de katten t blieven) zie ik er geen groot probleem in maar de basis moet toch wel een soortspecifiek menu zijn.

Qua variatie hoeven die 4,5,6 diersoorten niet in 1 maaltijd of op 1 dag, je mag elke maaltijd een nieuwe smaak geven of 4x achter elkaar dezelfde, net wat jou of je dieren het beste bevalt.
Je kunt bijvoorbeeld iedereen 2dagen kalkoen, 1x eend geven (bijv de kilo's van darf) en dan 4dagen een echte kattenversie en voor de hond iets met pens.
T allermooiste is het als je dan ook nog s wat varieert met merken
In biologische merken is de spoeling nogal dun.. alroda is niet bio gecertificeerd maar komt wel uit de keuken van Darf

PoP heeft t over, voor katten te, hoge botgehaltes in hondenkvv dat herken ik niet zo mijn dames hebben regelmatig een niet-kat-kvv gegeten zonder afwijkende poepproductie.

Succes met al je voorbereidingen!
Door hannabelgje
#3422592
Hier eten de katten met de hond mee. Er zijn wel wat verschillen. De hond krijgt ook pens en de katten niet. De katten krijgen net zoveel bot omdat de hond al ouder is en duidelijk minder behoefte heeft aan bot nu. De katten krijgen geen groenten. De hond wel. De hond vindt andere dingen lekker. Die eet geen fazant, kwartel of duif. De katten zijn daar dol op en krijgen die wel. De katten zijn dan weer niet zo dol op rund. Qua kvv krijgen de katten kiezebrink fazant, duif en kwartel. Meestal eten ze barf. Om te starten met katten raad ik aan om te beginnen met konijn, duif, kwartel en haas. Dat zijn smaken die katten vaak lekker vinden. Alle vier zijn verkrijgbaar in kiezebrink kvv.
Ik zet mijn katten altijd over door goedkoop blikvoer met brokjes is saus te mengen met kvv. Dat is nog nooit mislukt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3422601
Ik zou dan weer kip, konijn en eend aanraden om te testen..
Al de rest (zelfs parelhoen) moest mijn Luis leren eten. Haas lust ie nog steeds maar heel moeizaam.
Tis heel erg verschillend maar konijn en kip zijn wel vaak goed geaccepteerd.
Door src_esther
#3422620
pearlsofpassion schreef: zo 28 mar 2021, 07:49 Ik zou dan weer kip, konijn en eend aanraden om te testen..
Al de rest (zelfs parelhoen) moest mijn Luis leren eten. Haas lust ie nog steeds maar heel moeizaam.
Tis heel erg verschillend maar konijn en kip zijn wel vaak goed geaccepteerd.
Konijn zou ik niet snel doen omdat als er een voedselallergie (b)lijkt te zijn en je moet gaan elimineren je wel een probleempje hebt als je al eens konijn hebt gegeven...
Door src_esther
#3422626
pearlsofpassion schreef: zo 28 mar 2021, 12:57 Maar hier is toch geen aanwijzing voor een voedselallergie?
Nee, en dus kan het in de toekomst ook niet opduiken?
In de hondenhoek zeggen we toch regelmatig dat het handig is een makkelijk te verkrijgen diersoort zoals konijn achter de hand te houden voor het geval er ooit een verdenking van voedselallergie komt.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3422632
Het hele rijtje van KB Raw (voor de kat) is Kip, Eend, Konijn, Paard, Zalm, Kalkoen, Wilde duif, Haas, Vis, Fazant, Insect, Lam (met pens) en Kwartel.

Wat is eigenlijk de reden dat als een kat allergisch wordt je niet toch met bv konijn kunt elimineren als dat al eerder gegeven is? Is dat dat je dan een aantal weken moet wachten voordat je ziet dat ie het op alleen konijn wel of niet goed blijft doen?

Momenteel geef ik ook konijn, fazant en eend (3 maanden) omdat ik daarvan een grote bestelling moest doen. Duif, paard, haas en kalkoen krijgen ze daarna weer. (Af en toe een flinke sardien want Yuna lust de vis-varianten niet.) Ook wissel ik af met Barfmenu Cattery en heel soms haaksbarf maar dat is alleen om soms een ander merk te hebben.


Door Twizzy
#3422647
Wat een boel antwoorden. Iedereen echt super bedankt hier heb ik echt een hele boel aan :biggrin2: .

Ik zal een beetje algemeen iedereen proberen te antwoorden.

Hondenkvv aan de katten geven gaat dus lastiger worden. Vinden katten vaak pens alleen niet lekker of is het ook echt slecht voor ze als ze teveel krijgen?

De katten lusten rauw vlees. Hele tijd terug(jaar of 6) toen we er er nog maar 2 hadden en die 2 vrij jong waren hebben we smuldier geprobeerd. Dat vonden ze niks. Maar als we zelf gehakt malen dan krijgen de katten altijd de stukjes die overblijven in de vleesmolen. Dus rund en kip hebben ze al rauw geprobeerd en dat ging er smakelijk in. Dus geen idee of ze smuldier vies vonden, ik lees wel vaker dat daar veel troep in zit. Ik las hier de tip om kvv met natvoer te mengen in het begin en dat gaan we ook doen. Eten katten eigenlijk barf makkelijker dan kvv? Of gaat dat even makkelijk?

Met zelf samenstellen wordt daar barf mee bedoeld? Dat lijkt mij namelijk best wat tijd kosten of valt dat mee? En is het veel goedkoper dan kvv? Wat zijn precies de voordelen van zelf samenstellen in tegenstelling tot kvv?

Biologisch is trouwens niet een enorm harde eis. Maar bijvoorbeeld plofkip voeren aan de katten terwijl wij zelf biologische kip eten voelt niet echt goed. Zijn er ook merken die niet biologisch zijn maar wel 'bewust' bezig zijn met de natuur?

Verder bedankt voor alle tips. Ik zal ze onthouden.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3422659
Pens is niet slecht voor katten maar het heeft volgens mij heel weinig tot geen voedingswaarde voor katten. Ik had ooit de KB Lam. Daar zit wat pens in (ondanks dat die soort bij de katten kvv stond :( ). Yuna moest er echt niets van hebben maar Bono (allesvretertje) at het wel.

De KB Raw diermixen zijn overigens geschikt voor zowel katten als honden. Dus die zou je gewoon door elkaar kunnen gebruiken. Voor de honden kun je er dan nog wat groente en af en toe pens bij doen (kwestie van even kijken hoeveel en wat). Maar de katten krijgen dan gewoon de puur diersoorten. Dus je moet een 'clean' kvv hebben zonder groente en pens als je aan beide hetzelfde wilt geven en dan iets aanvullen voor de honden.

Mengen van natvoer met kvv is alleen nodig als hulpmiddel als ze de kvv zelf niet lusten of kennen. Voor gewenning van het gestel maakt het niets uit. Daar is een pure diervariant veel beter voor dan de blikvoeren. (Ik ben ooit direct zonder mengen overgestapt.)

BARF is eigenlijk de grotere stukken. Hele karkassen. Grote stukken bevleest bot, organen en spiervlees. Dat soort dingen. Heel goed voor de tanden omdat er echt met het gebit gegeten moet worden. Maar de katten moeten dat wel een beetje leren eten. Je kunt dat ook in kleinere stappen doen (kleinere stukken, platslaan, beginnen met kippennekje eendagskuiken en sardien e.d.).

Je kunt dit ook samenstellen en zelf weer vermalen tot kvv. Voordeel is dan dat je precies zelf weet wat er aangenaam ingaat (en van welke kwaliteit). Maar het is wel wat werk ;) Met een beetje verstandig inkopen kan dat ook goedkoper zijn.

Ps. Voor uittesten kun je wat betreft kvv wel 250 en 500gr worsten nemen. Maar realiseer je dat die een heel stuk duurder zijn dan de 1kg worsten. Veel katten kvv hebben ook alleen maar de 250gr (of max 500gr) worsten. Vandaar dat ik ook wel fan ben van Barfmenu Catery en KB Raw van 1kg (en mijn katten gelukkig ook :) ). Alleen af en toe even zwoegen op het doorsnijden :)
#3422673
Als de katten iets niet lusten, lust je pup het vast wel. Daar zou ik me geen zorgen in maken..
Ikzelf houdt ook geen diersoort achter de hand voor voedselallergie. Zo vaak komt dat niet voor. Als er redenen zijn waardoor die kans groter is, zie ik daar het nut van in, anders niet. En al zeker geen konijn. Dat is in barf zowat het enige niet-gevogelte bot dat ze kunnen eten en het is een natuurlijke prooi voor katten..

In zelf samenstellen steek je wel wat tijd ja. Maar het is een soort hobby.. Of kan het zijn.
Het is prijs-kwaliteit vaak goedkoper maar de laatste jaren wordt dat verschil kleiner en omdat je als je stukken vlees neemt betere kwaliteit gaat voeren dan er in je kvv zit, komt dat in de praktijk zeker niet altijd uit.
Veel wennen moesten de katten hier niet. Beetje leren knagen en techniek oefenen maar dat ging heel snel en vlot. Enkel eendennek moest ik in het begin meppen..

Ik zou ook zeker niet met blikvoer gaan mengen als ze rauw vlees lusten..
Pens kan geen kwaad maar kan wel eens de reden zijn waarom ze de smuldier niet wilden. Het merendeel van de katten lust het niet.
Alleszinds moet je aan een kat niet zoveel pens geven als aan een hond want dan komen ze andere dingen tekort..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door