Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Naomi en Pukkie
#3420874
Katje
Hoeveelheid: 3% van 3 kilo = 90 gram per dag / 630 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 41gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 18gr p/dag
Spiervlees 25% : 23gr p/dag

Kitty
Hoeveelheid: 4% van 2 kilo = 80 gram per dag / 560 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 36gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 16gr p/dag
Spiervlees 25% : 20gr p/dag

Maandag:
80gr kippennekken
35gr kippenhartjes
40gr rendiervlees

Dinsdag:
80gr eendennekken
35gr konijnenniertjes
40gr hertenvlees
2 kuikens

Woensdag:
160gr kwartelkarkas
35gr eendenlever
40gr fazant

Donderdag:
35gr runderhart
40gr paardenvlees

Vrijdag:
80gr kippennek
35gr kippenlever
40gr hazenvlees

Zaterdag:
80gr eendennekken
35gr kippenhartjes
40gr rendiervlees
2 kuikens

Zondag:
80gr zalmlijven
35gr konijnenniertjes
40gr rundvlees

Is dit een goed menu voor katten?
Dingen die ik moet wijzigen? Ik ben best onzeker over wat ik nu moet geven maar zou graag alle 3 de dieren op BARF zetten
Gebruikersavatar
Door koekje
#3421076
Dit is het menu voor 2 katten? Hoe verdeel je dat? Alles in 1 bak en zie maar wie wat eet? Of op het oog in 2en verdelen?

Ik heb je hoeveelheden en percentages niet nagerekend, ik neem aan dat dat wel klopt. Wel 1 kleine kanttekening: ik zie dat je 20% orgaan geeft, of wilt geven. Maar ik zie geen maagjes in je menu. Als je geen maagjes geeft (niet verkrijgbaar, of een andere reden), vind ik persoonlijk 20 wat aan de hoge kant. Ik zou in jouw geval eerder 15% geven dan (en wat meer spiervlees).

Eten je katten alle diersoorten die je gaat geven? Haas, rendier, paard vinden ze hier maar zozo/niet lekker.
Eendennekken zijn een hele kluif voor beginnende barfkatten.

Verder ziet het er goed uit hoor!
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3421081
Ik heb niet zoveel verstand van menuutjes hoor maar ik zie wel een redelijk scheve verdeling over de dagen heen. Donderdag totaal maar 75gr? En woensdag 235gr? (dat zijn de uitschieters) Zet achter de dagen maar eens de totaal grammen. En dinsdag komt met twee kuikens ook boven de 200gr.

Verder is het inderdaad niet zo duidelijk wat per kat. Je noemt twee katten bovenin maar over heb je het over 3.

Verder zeg je voor Katje 90gr maar kom je met tellen van percentages op 82gr en bij Kitty zeg je 80gr en kom je op 72 gr.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3421126
Ik zou dat kwartelkarkas van woensdag idd over woensdag en donderdag verdelen..
Je kan dat prima voor woensdag ontdooien, helft voeren de rest tot donderdag in de koelkast plaatsen. Ik vries tegenwoordig bijna alles in porties voor 2 dagen in..
Ik vries trouwens ook voor 2 katten samen in en verdeel het dan op het moment zelf in de bakjes. Met een weegschaal dus. Ik verkies dat boven meteen bij het portioneren ik kleinere porties per kat te verdelen. Maar das persoonlijk.

Je percentages moet je idd wel eens checken. Dat het totaal niet uitkomt, is niet OK he.
En idd maagjes bij of iets lager percentage orgaan. Nu kom je aan 6% lever en 6% nier en dat is samen wat aan de hoge kant..

Je katten krijgen al kvv nu? Dan zou eendennek wel kunnen, al zou het kunnen dat het in het begin wat te hard is om te knagen en je het wat moet platslaan.
En zalmlijf is ofwel erg kaal en dan niet erg nuttig (nut zit hem in het vette visvlees natuurlijk) ofwel gaat het niet erg vaste ontlasting geven als vleesbot en dus kans op diarree. Dan zou ik het als spier geven en vleesbot bij geven. En als het kaal is, zou ik een alternatief zoeken.

Verder vind ik het er wel goed uitzien. Mooie afwisseling.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3421145
Dan zit je inderdaad op 80+35+40 voor de meeste dagen. En een goede verdeling.

Maar door hoeveel kun je eigenlijk een kwartellijfje goed delen? 160gr over 2 dagen is al de helft. Dan nog een keer door de helft per kat (1/4 p/kat/dag). En dan heb je nog drie maaltijden op een dag. Dus 1/12 kwartel per maaltijd

Uiteraard kun je de 1/4 kwartel voor een maaltijd geven (40gr) maar dan blijft er bv een hele andere maaltijd over met alleen hart of lever met wat spiervlees. Is dat geen probleem (erg veel orgaan in één maaltijd). Dat is altijd mijn gevoel bij barfen met hele kleine hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3421152
Ik vind dat geen probleem, kleine hoeveelheden.
Uiteraard verdeel je dat niet over 3 maaltijden.
Vroeger gaf ik 3 maaltijden en dan was 1 maaltijd idd bot, diegene daarna orgaan. 's ochtends spier, vooravond bot en voor het slapen orgaan.
Nu ik 2 maaltijden geef gaat het bot samen met het orgaan en spier met kuiken of vis.

Ik geef toe dat het in dit geval wel erg kleine hoeveelheden per kat zijn. Ik heb nooit katten gehad die minder dan 100gr op een dag aten. Maar zelfs dan zie ik er zo geen probleem in.

Wat ik me nu wel afvraag is of een kwartel karkas van 160gr wel karkas is, en geen volledige kwartel?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door